Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Diskuse k článku

Zadělat těsto, nakrmit kvásek. Osvědčený recept na první vlastní chléb

První Den domácího chlebopečení připadá na sobotu 23. dubna. Chce podpořit pečení pravého domácího chleba, u kterého přesně víte, z čeho je upečený. Připravili jsme postup, díky kterému zvládne upéct chleba opravdu každý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L74u84k20á56š 19M35u42r39i 3937551942429

Také už přes rok pečeme doma chleba z vyrobeného domácího kvásku. A je super !!! Z obchodu už moc nechutná.

+2/0
23.4.2016 20:59

M96i57l95o17š 37K14o43l78m35a19n 6486383217482

Pečení kváskového chleba je dost zdlouhavé, poměrně náročné na postup, kvalitu použitých surovin a hlavně zkušenosti. Nedávno se u nás zastavila manželčina známá, která má s pečením kváskového chleba bohaté zkušenosti a dokonce pořádala i nějaké dvoudenní "školení", jak se to dělá včetně názorného postupu. Den předtím jsem taky pekl chléb a tak došlo i na ochutnávku. Chléb chválila a protože byl krásně vysoký, kyprý a chuťově vyvážený, tak se ptala na detaily. A nyní raním všechny pekaře z kvásku. Chléb byl udělán za pomoci droždí a celá doba včetně kynutí a pečení nepřekročí 4 hod.. Používám žitnou moku kupovanou u nás ve mlýně a Předměřickou hladkou.

0/−2
23.4.2016 19:58

F92i85l89i51p 42K52o21š55e85k 2359875584692

Z mých zkušeností má kvásek smysl asi jen ve dvou případech: (1) chci celožitný chléb, kdy to kvasnice z droždí prostě už neutáhnou a těsto tolik nenakyne; (2) chci, aby mi déle vydržel, nicméně doma pečený chléb je stejně rychle pryč :). I když souhlasím, že se to může i malinko projevit v chuti, protože kvásek dává nakyslou chuť, což s droždím nedocílíte.

+4/0
23.4.2016 21:50

K38a86t46e83ř60i55n18a 64V41r36á11n52o74v94á 6684157951593

Dáte recept?

0/0
24.4.2016 8:03

D18a80n24a 92S46m17é64k53a10l54o45v50á 5307126253832

Pan Kolman se k tomu asi nedostal, tak vám klidně dám recept já na hrníčkový drožďový pšeničný (který si můžete dle libosti přeměnit na kváskový a pšenično-žitný):

SUROVINY:

Hladká mouka 3 hrnky

Voda 1,5 hrnku

Sůl 2 lžičky

Kmín 2 lžičky

Droždí (používám sušené, ale dá se nahradit kostkou čerstvého)

POSTUP:

Droždí promíchat v mouce, nalít vodu, trochu zpracovat, pak sůl a kmín (nedávám rovnou, abych nezabila kvasnice), vařečkou vypracovat hladké, trochu lepivé těsto. Nechat cca 2 hodiny kynout hodně pomoučněné.

Na dostatečně pomoučněné ploše popřekládat, dokud se s těstem dobře nemanipuluje, stočit do tvaru chleba (mně vyhovuje šiška, ale jestli radši kulatý, je to na vás), dát do pomoučněné ošatky nebo misky vyložené utěrkou a vysypané velkým množstvím mouky (tohle těsto je hodně hydratované, proto všude ta mouka - pokud si troufnete, můžete dát do začátku jen jeden hrnek vody a experimentovat s konzistencí. Doporučuju i připravenou šišku potřít škrobem, nepřilepí se k utěrce). Zapnout troubu cca 200 - 220 stupňů (podle toho, jak vám peče), vložit formu na pečení (já skleněný pekáč, můžete ale i hrnec, cokoli - vzhledem k vlhkosti chleba je ale forma potřeba), nechat 45 minut rozehřát. Po 45 minutách vyklopit nakynutý polotovar do vyhřáté formy (když je dost horká, chléb se nepřilepí), přikrýt buď víkem, nebo alobalem, dát na cca 20 minut péct (dle trouby), pak odklopit, nechat dopéct (já v elektrické troubě dalších cca 20 minut při 220°). Je to chleba s velkými oky (toho docílíte jedním překladem, kdybyste překládala víckrát, budou oka menší), křupavou kůrkou a vůní léta, ideální příloha ke grilovačce ;-) Víc receptů lze najít na facebooku, třeba skupina Pečem pecen a podobné.

0/0
24.4.2016 10:00

D18a95n32a 11S53m59é91k84a31l57o24v40á 5107466593272

Droždí je fajn, když člověk chce chleba rychle a nevadí mu, že nedosáhne té typické české kyselosti. Pokud se navíc použije jen pšeničná mouka, může směle konkurovat francouzským a podobným bílým chlebům.

S kváskem ale chutná jinak, ta doba přípravy se vyplatí.

Nesouhlasím, že je to náročné na postup (ne víc, než ostatní pečení - takové buchty jsou ještě náročnější) a na suroviny - kupuju mouku v Bille jak pšeničnou, tak žitnou a chlebíky mám špičkové. Jen ten čas bych odkývala - ale to je zase v naplánování, já třeba zadělám kvas v pátek večer, nechám ho kvasit dokud se nechystám na spaní (cca 4 hodiny), to zadělám těsto, šoupnu do lednice a ráno ho přeložím (někdy jednou, někdy víckrát, jak se mi chce), vytvaruju šišku, nechám kynout v plastové misce (nemám žádné zvláštní vybavení) a po obědě peču, abychom měli čerstvý chleba k večeři, z toho už je rituál. Pak ho většinou celý týden mažu jako snídani, nebo svačinu, nebo když nestíhám tak klidně i k večeři, vydrží 4 dny bez problémů, pak začne být trochu gumovější, ale stále nesrovnatelně oproti kupovaným obyčejným (nemám na mysli kupované kváskové chleby z pekařství za šedesát korun, ale obyč šumavu za třicet).

+1/0
24.4.2016 9:47

J29o91s98e68f 30K16a32r90l24i47a52k 4216413812645

v lednici mam kvasek, zbytek z minulyho peceni. Vecer pred pecenim ho prizivim zitnou moukou a vodou, konzistence kase. Dopoledne jde kvasek ven, odpoledne prijdu z prace, zadelam na chleba, hodim ve forme do trouby na 50 stupnu, kde je cca 1,5-2hodiny, pak zapnu na 180-200 stupnu a za 50-55 minut vyndavame hotovej chleba o vaze cca 2,5 kg. Drozdi taky nepouzivam, celkem u delani chleba (nakrmeni kvasku, zadelavani testa) stravim tak 15 minut ?

0/0
29.4.2016 14:55
Foto

D11a53v92i53d 30H87o62m78o16l36a 4642102619853

Ano, chleba není hotový tak rychle, jako když si koupíte to, co nazývají chlebem v hypermarketech, ale žádná věda to rozhodně není....

A drožďový chléb se s tím z kvásku rozhodně nedá srovnat...

Btw s kynutím, výškou a kyprostí rozhodně nemám problém...

25g žitného kvásku, 1 hrnek žitné mouky, 2 hrnky hladké mouky, 2 lžičky kmínu (dle chuti), 1 hrnek vody + 1-2 lžičky soli (hrnek 0,4 litru)

Těsto vypracujeme a necháme kynout 12 hodin přikryté mikrotenovýmsáčkem. Po vykynutí těsto vypracujeme

vložímedo moukou vysypané ošatky na pečení chleba. Necháme hodinu až dvě kynout.Troubu s plechem vyhřejeme na 250°C, vyklopíme těsto z ošatky navyhřátý plech, ztlumíme na 220°C a pečeme 30 minut.

Poté vyklopíme na mřížku a necháme vychladnout.

Krmení kvásku:

Jednou za 3-5 dnů přidáme do kvásku 1 -2 lžíce žitné mouky a1-2 lžíce vody. Promícháme lžící, přikryjeme jemnou gázou a necháme 5 – 7 hodinkynout při pokojové teplotě. Poté uzavřeme víčkem a uchováme v ledničce.

0/0
30.4.2016 8:51

L16u39d68v53í98k 89G13a81j33d84o48š75í25k 2785623444542

Tak tedy nevím. Pro úplné začátečníky to rozhodně není.

Sám peču chleba skoro 3 roky. Za tu dobu jsem jich upekl už stovky a na postupu je stále co vylepšovat.

Než jsem se dopracoval ke vzhledu a chuti odpovídající aspoň chlebu kupovanému, trvalo to minimálně půl roku. Dnes je ten domácí už nesrovnatelně lepší.

Hlavní přednost domácího chleba je jeho čerstvost. Zakrojit čerstvý, ještě teplý chléb u kupovaného nemáte šanci zažít.

Za ty poslední roky co peču jsem hotový chleba koupil snad 3×.

+4/0
23.4.2016 18:52

F41i19l26i41p 74K97o91š66e73k 2979135454892

Jako proč ne, ale ty zmínky o bio a o "chemických" chlebech jsou totálně mimo.

+6/−1
23.4.2016 10:41

V24o78k66o89u62n 61V45l80a72d38i65m21i49r 8202308449488

Ne tak uplne. Ony ty chleby z nekterych velkopekaren jsou primo vycpany chemii aby uz treti den nezplesnively.

Zkuste nekdy takovy chleba z celozrne zitne a psenicne mouky, kde neni nic jineho nez jeste voda, kvasek a pripadne kmin a koriandr. I za skoro tyden bude jeste vlacny a zadna znamka po plisni.

+3/−1
23.4.2016 14:44

V86o62k36o73u29n 55V29l75a89d96i92m54i16r 8332398829298

A samozrejme jeste trochu soli.

0/0
23.4.2016 14:44

M49i58l61a46n 22V72i80k 1917945373533

Chleba z jabloneckého Lidla je po týdnu bez plísně a stále dobře vláčný a poživatelný.....

+1/0
23.4.2016 17:24

F13i19l86i52p 55K52o63š64e58k 2369865154472

Ehm, přesně toto jsem čekal. Do volného čerstvého pečiva se konzervanty nepřidávají. Do pečiva v pytlících nebo zmražených a dopékaných polotovarů už ano, protože lidi vyžadují mít po ruce "čerstvý" chléb. A z těch konervantů by to byla tak maximálně kyselina sorbová, fakt nevím, kde se ty mýty o špatných konervantech berou. Navíc, týden bez plísně mi vydrží i obyčejný kupovaný chléb a to ho skladuju docela lajdáckým způsobem. Jestli je použita celozrnná mouka nebo ne nemá na trvanlivost prakticky význam, to spíš způsob vypečení a kvalita kvásku. A aby nedošlo k mýlce, chléb si občas sám peču.

+1/−1
23.4.2016 18:08

D43a43n84a 55S83m78é82k59a86l20o37v11á 5947886343262

Některé "velkopekárny" - jak píše pan Vokoun - pečou chleba z předpřipravených směsí, které kromě mouky obsahují různá kypřidla a někdy konzervanty, prostředky pro úpravu chuti, pro regulaci kyselosti a podobně. A aby toho nebylo málo, do těsta rozmáčejí neprodané zbytky z předchozích dní. Samozřejmě pokud máte ve svém okolí poctivé pekárny, které to dělají "postaru", asi vás do domácích chlebů nic nenutí. Když ale máte zkušenosti jako já, že je chleba druhý den tvrdý a třetí plesnivý, pak tomu rád ten čas obětujete, přeci jen totiž víte, že v tom chlebě je jen mouka a voda (a koření).

+1/0
24.4.2016 10:07

M24a11r47e62k 33T48o45m92á83š 9664635776857

Škoda že to není státní svátek :-D jinak pečeme jen svůj chleba tak by se to hodilo :-D

0/0
23.4.2016 9:43

D29a63n90a 31S73m41é73k38a47l17o49v53á 5737306583102

Den chlebopečení mám každou sobotu ;-)

Opravdu je to obrovský rozdíl, když si upečete chleba vlastní, oproti kupovaným. A to nepoužívám žádné bio...

+14/0
23.4.2016 7:07

L41a27d51i67s74l33a20v 72H13r98ů79z19a 8461196900946

Když se člověk naučí péct chleba doma, může dosáhnout toho, že bude chleba chutnat až tak, jako kvalitní kupovaný. Lépe ale ne, už třeba jen kvůli vybavení, které na pečení používá.

+5/−1
23.4.2016 9:19

V25o95k19o33u17n 46V14l67a60d84i49m71i10r 8552838939708

Ten + je tak skoro omylem. Pri spravnem postupu peceni nema ten z velkopekaren nejmensi sanci se tomu domacimu aspon vyrovnat. Leda ze byste si pro nej dojel kousek za Sumavu.

+4/0
23.4.2016 13:57

K72a34r66e31l 59N44a61s88t66o21u11p37i74l 3580381700391

akorát že srovnatelně kvalitní je problém sehnat, mimo dejme tomu Prahu a Brno to znamená mnoho kilometrů jízdy

+1/0
23.4.2016 15:47

L61u78d14v61í89k 18G19a15j63d17o72š35í33k 2415973344352

To se pletete.

+1/0
23.4.2016 18:53

L51a47d27i69s58l74a58v 87H55r56ů46z56a 8591566730226

Nepletu. Jen si nic nenamlouvám.

0/−1
23.4.2016 19:32

D71a83n53a 42S91m68é71k75a22l49o38v97á 5817936843762

...jen vyjde na půlku toho, co ten kvalitní kupovaný stojí. A dává navíc radost z vlastní práce, okořeněnou trochou napětí, jestli vyběhne a bude dobrý. Raději to na vlastní kůži zažiju, než jen zaplatit a přijít o tu přidanou hodnotu.

+1/−1
24.4.2016 9:38

L94a75d34i13s29l91a43v 19H55r86ů41z29a 8621586260596

Spíš vyjde nastejno. O nějaké porovnání nákladů se pokusili tady http://www.maskrtnica.cz/kolik-stoji-domaci-chleba/ .

A samozřejmě by bylo potřeba započítat i vlastní práci, což ty náklady výrazně zvýší. Když člověk pracuje, tak má čas upéct chleba leda tak o víkendu.

Jinak s vámi souhlasím, že to pečení je zážitek. Ale tím to končí, je potřeba se na to koukat střízlivě.

+1/0
24.4.2016 11:51
Foto

D22a77v58i28d 36H50o80m19o55l58a 4962812619183

Ta tabulka je podivně pomatená.

V každém případě mě pečení chleba stojí cca 10 minut času a to přitom ještě dělám jiné věci...ráno zadělám a nakrmím kvásek (5 min), večer vypracuju a přendá těsto do ošatky (3 min.), o hodinu a půl později zapnu troubu (10s), za dalších 30 min do ní chleba vyklopím z ošatky (1 min), o půl hodiny později ho vyndám, dám na mřížku chladnout, otřu opadanou mouku z plechu a vypnu troubu (50s)...

a jak z té tabulky vyplývá, mám chleba o hodně levnější. Když navíc využiju proud ve snížené sazbě....dostanu se ještě mnohem níž...

0/0
30.4.2016 9:10

L59a57d73i51s70l81a60v 96H87r68ů63z61a 8971826230846

3 minuty na vypracování těsta? Tak to musíte mít skvělý chleba, určitě o mnoho lepší, než kupovaný... Celkově ten váš odhad času nesedí, navíc je problém hlavně to, že to celé zabere mnoho hodin, při kterých sice jen čekáte, ale musíte být těstu blízko. Nechci vám brát iluze, hlavně že vás to baví, ale trochu racionality nikdy neuškodí.

0/0
30.4.2016 10:41
Foto

D44a91v85i79d 80H31o81m17o28l76a 4492832319203

možná je to otázka technologie, vykynuté těsto přeskládat a upravit do ošatky je pro mne otázka chvilky...

pro vás by to třeba byla hrůza, ale fakt, že z každého grilování si od nás lidé ten chleba odváží, včetně trochy kvásku, aby si ho mohli péct doma, asi o něčem svědčí.

Možná mi to netrvá 3 minuty ale 5...tak se vám omlouvám, že ten odhad není tak dokonalý, tolik to zas neřeším, přijde mi to celkem banální záležitost. Proč bych měl být na blízku 12 hodin kynoucímu těstu opravdu nevím...mám stálé místo na kynutí, ráno prostě zadělám, přikryju mikrotenem, odjedu do práce a večer po příjezdu pokračuji.

Ale možná tedy nainstaluju doma kameru, abych viděl, co se tu s těstem děje, když tu nejsem :-)

0/0
30.4.2016 12:28

L45a83d21i72s34l32a69v 15H83r73ů88z40a 8261616390676

Na hnětení těsta dost závisí výsledek, najděte si na internetu, co se během něho děje s lepkem.

To nesvědčí o ničem. Lidé jsou schopni svoji chuť dost ovlivnit očekáváním, stačí říct, že je domácí.

Já chleba taky peču, takže nemluvím o něčem, co neznám. A fakt je, že to člověka svazuje, když musí být na nějaký čas u těsta. 12 hodin na kvašení je dost, musíte mít ten chleba dobře kyselý. Když ho dáte do ošatky, zase hodiny čekáte. Omezující to prostě je, ale je to zábava, proto to dělám, jiný důvod k tomu není.

0/0
30.4.2016 13:01

J85a29r20o72s45l22a46v69a 32N78o76v51á 5698627638830

Peču doma všechno pečivo, chlebopečení mám cca 2x týdně. Pro všechnu mouku jezdím přímo do malého mlýna. ;-)

+3/0
23.4.2016 14:20

O14s46k53a25r 23K70o49v59a22ř32í80k 8957173426507

Bio ;-D.... tomu ještě někdo věří?

+8/0
23.4.2016 6:35

P89e66t46r 80B96o12x98a72n 1481973360644

Den Chlebopečení - to je moc

+6/0
23.4.2016 0:35

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

Najdete na iDNES.cz