Úterý 18. února 2020, svátek má Gizela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 18. února 2020 Gizela

VIDEO: Parní lokomotiva má skoro 70 let. Pořád funguje a vozí výletníky

aktualizováno 
Při pohledu na starou parní techniku se všem jen trochu technicky založeným lidem sbíhají sliny. Pokud se stará lokomotiva někde objeví a nabídne svezení, málokdo odolá.

„Parní lokomotiva 213.902 je nejmenší z poválečné typové řady posunovacích lokomotiv vyráběných v ČKD Praha pro průmyslové podniky v Československu i v zahraničí. Je zároveň i nejstarší, neboť lokomotiva výrobního čísla 2207 byla vyrobena v roce 1947 jako prototyp,“ popisuje Viktor Sitta, šéf renovačních prací.

Fotogalerie

Na trati Chotětov – Skalsko pak proběhly provozní zkoušky lokomotivy a ještě téhož roku byla dodána do cukrovaru v Dolním Cetně. Zde sloužila až do uzavření cukrovaru v roce 1959. Poté byla předána do cukrovaru v Kropáčově Vrutici, kde vydržela až do odstavení v roce 1972. 

Od roku 1991 do 1994 stála na pomníku v železniční stanici Meziměstí. Naposled se dostala do rukou party nadšenců do železniční techniky a nyní je po opravě opět v provozu.

Fanoušci železnice v roce 1999 založili občanské sdružení Výtopna Zlíchov. Za více než 15 let se jim podařilo zachránit, zrenovovat a zprovoznit několik parních a motorových lokomotiv, osobních a nákladních vozů a unikátní parní válec Mamut.

213.902

Parní lokomotiva 213.902 je dvouspřežní tendrová dvojčitá lokomotiva na sytou páru. Plechový rám je nýtovaný, budka a vodojemy svařované. 

Rozvod soustavy Heusinger – Walschaert se samočinně vyrovnávacími šoupátky je ovládán ruční pákou. Kotel je svařované konstrukce s nýtovaným nožním rámem, ocelovým topeništěm a přivařenými ocelovými rozpěrkami bez závitu. 

Jednoventilový regulátor je umístěn v dýmnici. Rošt v topeništi je pevný, topná dvířka s ručním ovládáním.

„O opravy se stará zhruba 22 lidí, kteří po práci ve volném čase přijdou a pomáhají s renovacemi. Většina z nich má k železnici blízko, pracují na dráze jako technici, ale i jako výpravčí nebo strojvedoucí,“ říká Tomáš Valenta ze společnosti Zababa, která musela vzniknout, aby nadšenci mohli provozovat výletní jízdy se zrenovovanými vlaky.

„Celé to funguje tak, že pořádáme pro zájemce jízdy a z vybraných peněz se financují nákupy staré techniky a náklady na její renovaci,“ vysvětluje Valenta. Díky tomu se můžete starými vláčky svézt i vy při různých slavnostních příležitostech. Dokonce si můžete objednat i soukromou projížďku na tři hodiny nebo na celý den.

Tato možnost se však nabízí hlavně pro firemní akce. Připravit k provozu starou lokomotivu s vagony není právě otázkou okamžiku a stojí to nějaké úsilí. Proto tříhodinová projížďka motorovým vlakem přijde na něco přes deset tisíc korun, parním kolem třiceti.

Autor:
  • Nejčtenější

VIDEO: Dělají to blbě, ale vůbec o tom nevědí. S Pohlreichem U Václava

Tady je všechno špatně, myslí si Zdeněk Pohlreich, když v převlečení za instalatéra navštíví hostinec U Václava v...

Místo chemie nasaďte predátora. Zatočí s roztoči hubícími stromy i keře

Ačkoli je skutečné jaro ještě daleko, je právě nyní nejvyšší čas poskytnout rostlinám na vaší zahradě přírodní zbraň...

I čivava je pes. Potřebuje socializaci a bez pravidel přeroste přes hlavu

Pro spoustu lidí je kukuč čivavy s velkýma očima roztomilost sama. Hýčkají si ji jako miminko a nemají potřebu ji...

KVÍZ: Mořský jednorožec i vosa bez křídel. Co víte o neznámých zvířatech?

Každý pozná psa a kočku, každý ví, jak vypadá holub nebo lev. Někteří živočichové jsou však trošku opomíjení, málo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak na kachnu, kterou ohromil módní návrhář Berky porotu v MasterChef

Návrhář Pavel Berky se pustil do vaření v soutěži MasterChef, která nedávno odstartovala na Nově, a sklidil obrovský...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Při sekání a řezání dříví, vrtání i práci s lepidly nasaďte ochranné brýle

Následky poranění očí jsou velmi nepříjemné a mohou být i doživotní. Zraněním očí se dá přitom jednoduše předcházet. Na...

VIDEO: Modeláři měli svátek, v Letňanech se konal veletrh Model Hobby

Veletrh v pražských Letňanech trval od čtvrtka až do neděle. Kromě modelářské show se přidala akce Kreativita určená...

První glóbus vyrobil náhodou, teď Brit prodává unikátní díla za miliony

Brit Peter Bellerby chtěl před lety darovat svému otci ke kulatinám glóbus. S nabídkou na trhu však nebyl spokojený, a...

Stačí jen kousek překližky, přímočará pila a vánoční los je na světě

Ve vánoční výzdobě nesmí chybět postavičky, které do interiéru vnesou sváteční náladu. Ještě máte dost času zkusit si...

Najdete na iDNES.cz