Z praktické části soutěže instalatérů, ve které letos vyhráli učni 3. ročníku z...

Z praktické části soutěže instalatérů, ve které letos vyhráli učni 3. ročníku z Jarova. | foto: Střední odborná škola Jarov

Nejlepší instalatéry vychovávají na pražském Jarově. Bude jich dost?

  • 16
„Většinou je hned jasné, který kluk vyrostl na pražském sídlišti a který na venkově. Podle manuální zručnosti. Ale to se za chvíli srovná,“ popisuje Zdeněk Šerák, šéf odborného výcviku stavebních oborů na Střední odborné škole Jarov. Právě její dva studenti oboru instalatér vyhráli celorepublikovou soutěž.

Škola na Jarově je jednou z pouhých dvou pražských škol, kde se obor instalatér vyučuje. V týdenních blocích se střídá studium teorie a odborný výcvik, při kterém si učni získané vědomosti procvičují v praxi.

„Dnešní instalatéřina už není ta dřina jako před dvaceti třiceti lety. Je mnohem víc o vědomostech, pracuje se s novými materiály, s plasty, s mědí,“ konstatuje Zdeněk Šerák, která stavební učiliště absolvoval na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Na úroveň svých učňů je pyšný, na škole funguje i krajské centrum Cechu instalatérů, které také pořádá uvedenou instalatérskou soutěž.

V letošním roce se jí zúčastnilo 36 škol, z nichž se do celorepublikového finále - které proběhlo 24. listopadu v Kongresovém centru Praha -  probojovala šestice nejlepších. 

Včetně SOŠ Jarov, která v soutěži není žádným nováčkem. „Naše škola má v této soutěži hodně dlouhou tradici, letos jsme se zúčastnili už po devatenácté. V minulosti naši žáci dokázali dvakrát zvítězit, získali i několik druhých a třetích míst. Velkým úspěchem je ale už probojování se do celorepublikového finále,“ řekl Miloslav Janeček, ředitel SOŠ Jarov, kde letošní vítězové Karel Procházka a Tomáš Sirotek studují třetí ročník. Loni byli jejich spolužáci ze školy celorepublikově třetí.

Blýská se na časy? Bude víc kvalitních instalatérů?

V Česku se obor instalatér učí na více než stovce středních škol, instalatérů je u nás ale stále nedostatek. „Podle Hospodářské komory ČR chybí v Česku okolo 300 tisíc řemeslníků,“ uvedl Pavel Havlín, předseda Cechu instalatérů ČR s tím, že v pomyslném seznamu chybějících řemeslníků by právě instalatéři zcela jistě zaujímali jedno z čelních míst.

V Česku každoročně úspěšně absolvuje obor více než 700 nových instalatérů, ale řada z nich se následně oboru nevěnuje. Například na Jarově každoročně absolvuje zhruba 25 nových instalatérů. Zpětnou vazbu, kolik se jich oboru opravdu věnuje oboru, ale škola nemá.

Charakteristika oboru instalatér na SOŠ Jarov

V učebním oboru instalatér se žáci seznamují s montáží, udržováním a opravami vodovodních, odpadních, plynovodních a topných rozvodů a zařízení v objektech bytové, občanské a průmyslové výstavby, spojováním materiálů pomocí závitových spojů, lepením, svářením a jinými technikami, osazováním armatur, připojováním zařizovacích předmětů zdravotní techniky a jiných zařízení plynovodních a otopných systémů. (Úspěšní absolventi mohou zkusit přijetí na nástavbové studium s maturitou).

Absolventi oboru se uplatňují ve stavebních firmách, u specializovaných topenářských firem či firem zabývajících se rozvody teplé a studené vody a kanalizace.

„Někteří nastupují do firem z oboru, které si je u nás vyhlédly už během studia, u dalších záleží, do jak kvalitní pracovní party se dostanou, a co se tam naučí. Samostatný kvalitní instalatér schopný postavit se na vlastní nohy z nich pak nejdříve vyroste tak za tři roky praxe,“ konstatuje šéf odborného výcviku.

Na Jarově se ve třech ročnících momentálně učí 106 učňů. Ti dobří mají o budoucnost a dobrý výdělek postaráno. Což se netýká nutně jen chlapců, nedávno tu tento obor absolvovala i dívka, která v oboru okamžitě našla uplatnění u firmy zastupující zahraniční značku.

A jak takového dobrého instalatéra poznat? „Pokud nějakého hledáte a obvoláváte firmy, je dobré vědět, že ti dobří budou mít čas nejdřív za pár týdnů, ale vyplatí se na ně počkat. Jakmile má na vás nějaký instalatér v Praze čas hned druhý den, je otázka, jak kvalitní práce se dočkáte,“ zní rada zkušeného člověka z oboru.  

Nicméně i Zdeněk Šerák doufá, že se snad blýská na lepší časy. „Dílny a pozemky, tedy praktická výuka, kterou my jsme na základce zažili, dnešní děti nemají,“ konstatuje. Právě proto jejich škola začala pro základní školy na Praze 9 a letos už i pro žáky z Prahy 3 suplovat polytechnickou výuku.

„Dílny jsou u nás kvalitně vybavené, tak proč toho nevyužít, děti ze ZŠ prostě na dílny docházejí k nám,“ popisuje starý praktik, který potěšeně konstatuje, že se zájem o stavební učňovské obory zvedá. Dokazují to nejen vyšší počty učňů ve třídách v posledních letech, ale i zájem o dny otevřených dveří.