„Prodejce, který mi stroj prodával, uvedl teplotní rozmezí pro použití stroje -10 až +50 °C. Museli jsme akumulátor chvíli ohřát v autě a teprve pak bylo možné pilu používat. Dokud je stroj v záruce, potřebuji objasnit, zda se jedná o reklamační problém, nebo běžné chování stroje,“ ptá se čtenář.
Celou problematiku vysvětluje hlavní technik výrobce zahradní a lesní techniky Stihl Miroslav Kosička. Pro vysvětlení výše uvedeného problému je podle něj vhodné alespoň trochu a velmi zjednodušeně objasnit princip fungování lithium-iontových akumulátorů.
O akustrojích |
Nabíjení a vybíjení Li-Ion akumulátorů je chemický proces, při kterém přecházejí kladné lithiové ionty mezi elektrodami v prostředí elektrolytu, tvořeném roztokem lithiových solí a organického rozpouštědla. Při vybíjení kladný lithiový iont putuje ze záporné na kladnou elektrodu.
Drtivá většina chemických procesů potřebuje k nastartování své činnosti alespoň nějaké teplo. To znamená, čím víc tepla má akumulátor k dispozici (samozřejmě do určité hodnoty), tím je chemická reakce snadnější a umožňuje tak akumulátoru ochotněji poskytnout požadovaný proud.
„Nejen pro rozběh, ale i pro uspokojivou funkci potřebuje motor akumulátorové pily dost velké množství proudu. Při provozu atakuje protékající proud až hranici šedesáti ampér. Řízení motoru, jeho ochranu a ochranu akumulátoru mají na starosti elektronické řídicí jednotky. Pokud je akumulátor příliš prochladlý, není schopen okamžitě splňovat vysoké proudové požadavky motoru. V tom případě elektronická řídicí jednotka neumožní provoz motoru a nastalý problém hlásí prostřednictvím červeně svítící diody na akumulátoru,“ vysvětluje Kosička.
Stejná výstraha – tedy červeně svítící dioda – upozorňuje i na opačný problém: přehřátý akumulátor nebo motor pily. Výrobce na základě svých zkoušek a testů stanovil rozsah teplotního pásma, ve kterém je možné akumulátorový přístroj provozovat. Tento rozsah je od -10 až po +50 °C.
Při vybíjení akumulátoru se chemickou reakcí uvolňuje určité množství tepla, které mu umožní fungovat i za teplot pod bodem mrazu. Pokud akumulátor nepromrzne během nečinnosti či uskladnění, akumulátorový přístroj funguje spolehlivě i za minusových teplot.
Z uvedeného vyplývá, že optimální skladovací teplota lithium-iontových akumulátorů je v teplotách nad bodem mrazu, optimálně nad +5 °C. Při praktickém profesionálním použití je ideální po ukončení práce nabít akumulátor třeba při garážové teplotě (+5 až +15 °C), na stejném místě jej do rána uložit a pak ho prohřátý provozovat, třeba i za minusových teplot.