Nemohl na nohy, a tak si místo schodů postavil výtah. Stálo ho to jen 12 tisíc

  • 100
Čtenář Hobby.cz se pochlubil domácím výtahem, který by potěšil i Přemka Podlahu. Inspektory EU už asi ne, protože ochranné prvky mu chybí. Nicméně slouží svému účelu a svému konstruktérovi vyřešil problém, jak se dostat do nepřístupného podkroví.

Pan Karel se do malého vesnického domku s obytným podkrovím nastěhoval se svojí ženou před třemi roky. Ruinu skoro před demolicí zrekonstruovali svépomocí. Jenomže do podkroví, kde mají ložnici, vedly z předsíně pouze úzké, příkré schůdky. Oba manželé navíc trpí cukrovkou, takže nápad zbudovat v předsíni miniaturní výtah na sebe nenechal dlouho čekat.

"To víte, přišla na to manželka. Měla pocit, že do podkroví leze po čtyřech a dolů zase pozpátku jako krab," líčí Karel. A protože právě ženy nenápadně hýbou mužským světem, voperovala mu myšlenku, že pomocí výtahu by to do podkroví šlo snáze.

Součástky nakupovali se štěstím na slevy

Sám si Karel na takový úkol netroufal, přizval si kamaráda. Uvažovali, zda umístit kabinu výtahu mezi čtyři profily či se pokusit zkonstruovat sedačkový výtah. Nakonec se jim zdálo nejsnadnější vyrobit variantu podobnou principu vysokozdvižného vozíku. Klec výtahu se bude pohybovat ve dvou ocelových profilech, tažená bude obyčejným vrátkem.

Ještě bude třeba dořešit zakrytí "strojovny"

Ještě bude třeba dořešit zakrytí "strojovny"

Uložení pojezdů do profilu

Uložení pojezdů do profilu

U známého si nechali oba kutilové vyrobit přesné šrouby, nakoupili ložiska a nechali si z dvoumilimetrového plechu ohnout U-profily, které vložili do sebe a tím vznikl sendvičový U-profil jako vodič ložisek.

Měli štěstí; právě v době, kdy dokončili kovovou konstrukci, narazili na levný elektrický vrátek a sleva jim z původních pěti tisíc ušetřila polovinu. K němu dokoupili ještě lano a kladku s nosností 600 kilogramů. Náklady na materiál nakonec sečetli na 12 tisíc korun.

První zkoušky neodolaly tahu

Kutilové se do práce vrhají s nadšením a bez odborných znalostí, často tedy pracují metodou pokusu a omylu. Na totéž doplatil i Karel. "Naivně jsem vrátek ukotvil jen do hmoždinek a stalo se to, co se muselo stát. Normálně se vytrhl ze země," vzpomíná na své pionýrské pokusy. "Museli jsme na vrátek vyrobit ocelové výztuže a zabetonovat celek do podlahy. Podcenili jsme síly, které tu mohou působit," popisuje.

Soustrojí by mělo mít hmotnost 600 kg

Soustrojí by mělo mít hmotnost 600 kg

Pohled na horní upevnění pojezdu

Pohled na horní upevnění pojezdu

Výtah má pro bezpečnost zdvojené bezpečnostní dorazy v horní stanici, zapojení elektřiny kvůli bezpečnosti nechal Karel raději profesionálům. Stačí jen nastoupit do klece, dole na stěně stisknout ovladač a plošina ho pohodlně vyveze do podkroví.

Problém nastane, když nejde proud. "To je docela průšvih. Jako nouzovku máme venku nachystaný žebřík, jinak bychom se do ložnice nedostali," směje se Karel. "Naštěstí jsou toto jen výjimečné situace."

Domácí výtah připomíná stavební vrátek

Domácí výtah připomíná stavební vrátek

Nenadálou situaci ale představuje i návštěva vnoučat. "Mimo jejich dosah jsme umístili vypínač, kterým se celý výtah vypne. Nejenže bychom to tu s nimi měli jak na pouti, ale hlavně by si mohly ublížit," připomíná.

Výtah si pochvaluje i manželka Jana. Nejenže ocenila snadné stěhování nábytku do podkroví, ale usnadňuje jí to přesunování dalších potřebných věcí. Třeba objemného koše prádla, které je třeba vyžehlit.

Posílejte tipy

Můžete se pochlubit výrobkem, který jste vymysleli, vyrobili vlastníma rukama, výrazně levněji než kupovaný nebo jste ho podstatně vylepšili? Máte v okolí podobného šikulu? Posílejte tipy na e-mailovou adresu redakce Hobby.cz, ty nejlepší odměníme honorářem.