Diskuse k článku

Kdo si doma mění kola sám, měl by investovat do momentového klíče

Zdánlivě je to zbytečný výdaj, ale neúměrným utahováním litých kol si je můžete zničit. Stejně tak, když někdo dá za špičkové kolo desetitisíce, je škoda, když strhne závit jen proto, že neměl v ruce dost citu. Proto je dobré mít po ruce momentový klíč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A19n53t61o92n25í98n 78S68e11b63e32r14a 7473288880729

Je jsem menil tesneni pod hlavou, tlumice, uchyceni motoru a kolikrat i kola. Vzdy jsem dotahoval podle citu a nic se nestalo, nic se neurvalo a auto jezdi i po letech u noveho majitele. Momentovy klic je jen takovy strasak, co vas zene do servisu.

+1/0
13.2.2016 23:46

J79o85s70e54f 84K87a10r63f16í93k 7132755786280

Proto nechávám dotahovat manželku. Při její muší váze to neserve ani kdyby po tom skákala;-D;-)

+2/0
12.2.2016 15:24

J13a13n 66K38r71p67e45c 5346653404982

klicove je, se v dany moment pri dotahovani nepos... pak to bude v pohode.

+2/0
11.2.2016 8:14

P67e12t66r 92M15i88c92h15a51l 2720684491822

Nepatří to náhodou do sekce reklama? Kdo má levé ruce, může jet klidně do pneuservisu.

+3/0
10.2.2016 19:50

M47a19r89t54i98n 21B33e98n50e97š 4603651755750

Elektronový disk, to jsem se nasmál;-D. To bude odborník nad odborníky;-D

Momentový klíč mám, ale za dvacet let co si přehazuji sady kol, jsem ho na tuto činnost nepoužil

+4/0
10.2.2016 14:10
Foto

J60i53ř48í 24D55v71o85ř82á31k 5165579260118

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma

0/0
10.2.2016 21:13
Foto

J97i33ř16í 59D63v29o28ř28á80k 5225469230418

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma

Podobných článků má hodně .

0/0
10.2.2016 21:16

M40a57r69t51i10n 27B39e38n48e66š 4373271955620

Díky za tip:-)

0/0
10.2.2016 21:37

M10i26c13h41a38l 96K23l98e92m90e43n40t 9469566938479

Co to je zase za PR sračku!!!

+7/0
9.2.2016 23:28

L17u35k82á24š 23V25a41ň30u87r27a 1865614413953

Uz pres 30let si sam utahuju matky na kolech a nikdy jsem s tim nemel problemy. Nikdy neutahuju na krev, ale s citem. Problem ale byl kdyz matky utahoval servis. Ty se pak nedaji povolit.

+9/0
9.2.2016 22:58

K88a62r10e29l 12V25a49c82h48u10t 9413472669353

Ono záleží, čím to děláte. Pokud jen tou zahnutou pákou, která je v autě od výrobce, pak s citem = na krev = 110-120 Nm, což je přibližně správně. Pokud to utahujete "křížákem", už to chce jistý cit.

No a JISTOTU máte opravdu až s použitím momenťáku - bonusem navíc je, že bývá docela dlouhý, takže se tak nenadřete, hravě to zvládne i žena. ;-)R^

Jen nechápu tu radu, proč by se s ním nedalo i povolovat. Jde to a pěkně. Kupodivu i stejným momentem, kterým to bylo utaženo. ;-)

0/0
10.2.2016 14:02

L20u63d69v45í90k 40G40a53j12d81o46š67í94k 2245233514452

Jasně že to jde. Akorát vám pak přestane fungovat tak kalibrace utahovacího momentu.

To sice u kol tolik vadit nebude, ale kdybyste pak chtěl utáhnout hlavu válců, možná byste se podivil. :-)

+1/0
11.2.2016 12:47
Foto

J80i13ř14í 37D42v20o44ř41á53k 5635689350508

http://hobby.idnes.cz/vesak-na-klice-police-ribba-d0k-/hobby-dilna.aspx?c=A140617_110506_hobby-domov_bma ,

Tak to bylo lepčejší .

Velké novinářské umění dostávat za TOTO peníze.

0/0
9.2.2016 21:40

A75d56a88m 30Ž66í28d81e95k 8305102515853

Není to tak dávno či jsem ohnul originální klíč na kola díky pitomcům v pneuservisu (samozřejmě jsem na něm měl metrovou trubku, protože rázový utahovačkou jsem neměl a jinak to nešlo).

Od té doby v pneuservisu opravdu vyžaduju dosáhnutí rukou (tedy ne utahovačkou).

Jestli je to momenťák nebo ne, mě zase tak moc nevzrušuje.

+1/0
9.2.2016 19:20

K79a63r61e17l 11H35o41r13á28k 2388439383923

Každá demontáž škodí. Každému normálnímu motoristovi stačí letní gumy a nepotřebuje dvakrát ročně montovat předražené a přeceňované zimní gumy.

+1/−4
9.2.2016 19:19

P10e28t38r 91N36e71s15v13a36d35b56a 2464375946419

Tak že ten kdo jezdí jednou za tři týdny do obchodu a pak zase auto jen zabirá parkovací místo je normální motorista? Proto že jen takoví můžou auto nechá stát když nasněží nebo přituhne a nesmí se tedy na letních jezdit...

0/0
9.2.2016 19:22

K54a24r80e60l 27H57o78r58á36k 2398279323653

Takových "víkendových" řidičů je tu spousty a ještě víc je těch co denně dojíždí 3 - 5 km do práce a zpět. To se ani neohřeje motor a ani nerozmrznou okna, takže na jízdu 30 kilometrovou rychlostí s průzorem jak v tanku ty letní gumy bohatě stačí. Pokud normální řidič nemusí, tak nevyjíždí, rozhodně ne do rozbředlého posoleného sněhu, který mu sežere karoserii. To že takový řidič má staré auto s nepozinkovanou kastlí, to nemusím uvádět. Ale chápu, že těch nenormálních řidičů je většina a že si mohou lecos diktovat. To je nevýhoda demokracie.

0/0
9.2.2016 19:30

D16e21n42i27s 95W30i47t88z89k69u 3583941479597

já být tebou tak toho favorita prodám a koupím si auto, které normálně topí. já klidně vezu dítě ráno do školy ani ne km a než oškrábu boční okna, tak předek mám už jenom na stěrače a může být klidně -15C°

+1/0
9.2.2016 21:17

P53a16v24e78l 15J93e86ř88á47b76e25k 7801232504917

A potom ti s letňáky na trochu zmrzlejší cestě jedou jako s trakařem.

Zimní gumy si přeceňují hloupí řidič, protože si myslí, že drží jako lepidlo. Ale ony jen mají zlepšit jízdní vlastnosti v zimě na podchlazené vozovce či sněhu apod.

Ten kdo je normální řidič, ví, že zimáky pomohou, ale nejsou spasitelné.

+6/0
9.2.2016 19:30

L97u73k14á16š 97V91a92ň18u59r25a 1895164513843

Jezdim na celorocnich nasazenych na 4x4 a parada. Jsou lepsi jak univerzalni, protoze ty nesedi dobre na ledu.

0/0
9.2.2016 23:01

L64u85d23v67í13k 71G43a57j34d32o45š76í68k 2435263454822

Především při dotahování kol vůbec nejde o sílu kterou jsou šrouby (matky) utaženy jako spíš o to, aby byly šrouby na jednom kole utaženy všechny stejnou silou.

Ostatně i v pneuservisu utahují všechna kola stejně a nikdo neřeší, co předepisuje výrobce. Maximálně rozlišují osobák a dodávku a plechové nebo alu disky.

Krom toho dohledat, jakou utahovací silou se mají kola utahovat vůbec není jednoduché a rozhodně tenhle údaj nenajdete v příruce o vozidlu.

.

"...Dnes standardně pneuservisy utahují silou kolem 110 Nm..."

U mého auta je ovšem na alu discích předepsáno od výrobce 220 Nm. - a pak si dejte auto k "odborníkům" do servisu s kalibrovaným momentovým klíčem... ;-)

+3/0
9.2.2016 17:34

J78a55n 89K25o65l 8523958559659

To je asi jako rada "kdo si doma 2x za rok zapaluje cigaretu, mel by investivat do plamenometu" :-) Tak snad vsem dojde, ze ten clanek je reklama a snaha z lidi tahat penize. Radsi si nechte udelat geometrii kol nebo kola vyvazit, to doma neudelate.

+9/0
9.2.2016 15:21

J44o55s97e88f 98K52r11o33u60p63a 1579772506178

25 let měním vždy před sezonou kola a bez momentového klíče, prostě pohodaR^

+10/0
9.2.2016 14:56

D43e73n50i67s 39W38i57t76z72k76u 3463431259357

ano, momenťák se vyplatí pokud máte nové auto, ale u starších několikrát přetažených šroubů je nejlepší utahovat na první vrznutí

+3/0
9.2.2016 14:54

V29á22c88l66a11v 67M25i44k68u35l79i43c52a 8173789681674

Kdo si mění doma kola na autě sám, měl by šetřit na geometrii a čepy nebo aspoň jednou za čas si nechat převážit kola...

+3/0
9.2.2016 14:31

P41a71t21r26i74k 96K22o67u97b88a 1715781613546

To se s tim v dnesni dobe jeste nekdo drbe doma sam?

No to musi bavit, hlavne ze uskudlim 4 stovky ;-D

+2/−1
9.2.2016 13:35

P82a27t80r20i71k 96K55o19u34b71a 1745481703346

A o vyvazeni kol radsi ani nemluvim.

+1/0
9.2.2016 13:36

K85a30r77e17l 15V44a73c31h97u59t 9323982319683

Měním si je sám, aspoň si vyzkouším tu výměnu pro případ defektu... ;-)R^

A vždy po dvou sezónách to nechávám na servisu - tedy i s převážením.

+3/0
10.2.2016 14:08

J21o95z46e82f 23H51r61i61c41i45š81i22n 4573160100466

Ja si to udělám sám protože se nemusím honit kvůli otvíracím hodinám servisáků.

Vyměním si to když mám večer čas a nemusím kola nikam nakladat a přavážet.

Já za 20 min 500 nevydělám. A u 2 aut to je ročně 2000.

I když jednou za 2-3 roky to dávám so servisu. A btw mne to i baví. Každý svého štěstí strůjcem.

+12/0
9.2.2016 15:49

M77i14r72o36s46l29a80v 66M43e87d 3334836

Já to mám podobně. Navíc si mohu v klidu zkontrolovat věci, které s nasazeným kolem nejsou moc vidět (stav brzdových destiček atp.).

+7/0
9.2.2016 16:02

M66a58r21e50k 37J43a23n87e88č61k95a 1187716533841

Divím se, že dříve to naši dědové a otcové dotahovali bez momentového klíče a neměli doma garáže plných opravných sad ;-D Nebo to je tím, že to je dnes samej kulturista na anabolikách, který nemá cit v rukou a nebo se dnes u nových vozů všechno vyrábí z bláta a je pak potřeba používat momenťák? ;-D Naprostá zbytečnost, když člověk utahuje kola s citem a hlavně do kříže.

+9/0
9.2.2016 13:16

M95a94r56t38i73n 84P30o55s59p72í84š48i39l 8385131946897

jenže dědové asi neměli tzv hliníkáče

... ale neúměrným utahováním litých kol ...

Kdysi jsem to také dělal normálně klíčem a křížem na plecháčích, teď už asi 20 let dám raději ty 4 stovky i za ty zimní plecháče.

0/−5
9.2.2016 14:09

M66a94r12t30i94n 53T77e44s28a21ř 2849813943103

Ve značkovém spíše 8 stovek za full-servis (osy-ráfky-ráfky-osy). S rázovým šroubovákem.

+4/0
9.2.2016 15:57

P81a60v33e85l 20J15e23ř47á63b20e98k 7471642874137

No jo do kříže.

Ale co když mám pět nebo šest šroubů.

A mám do kříže utahovat obě strany auta stejným směrem nebo v protisměru? Nebo na jedné straně po ručičkách, na druhé proti ručičkám hodinek?

No ta dědečkové a otcové - taky občas ztratili kolo, nebo naopak matice povolovali "majzlíkem", v lepším případě autogenem.

Klíč na kola aby se neroztrhl se zavařil do trubky, aby byl silnější.

Ti co utahovali "citem" nezřídka v autě vozili trubku, aby potom měli větší páku na klíči

A to naštěstí byly obyčejné disky, kde se na matice mohlo, ne dnešní moderny, kdy matice je hluboko zapuštěná do disku a musí se k ní tenkým klíčem

Takže nechme dědy a otce na pokoji. Mnozí si s maticemi na kolech užili až moc o čem se nám dnes ani nezdá.

0/−3
9.2.2016 19:26

J83i83ř93í 71Z38ý22k68a 9329893511260

u pětišroubů se to dotahuje křížem. Kdybyste si označil šrouby 1-5 ve směru hodinových ručiček, tak dotahujete 1, 4, 2, 5, 3 (nebo 1, 3, 5, 2, 4), U šesti šroubů bych to dotahoval 1, 3, 5, 2, 6, 4

0/0
9.2.2016 23:28

V21á19c61l10a48v 59K58a89f33t25a53n 7285969803516

Povolovalo se majzlíkem, protože se moc nepřezouvalo. A za 6 let to trošku sroste :D

+3/0
10.2.2016 8:52

P13e83t13r 82D39v64o74r60a43k 3271230527819

Nějak mi v článku chybí informace o utahování šroubů proti sobě na přeskáčku a hlavně červeně zvýrazněné doporučení každý vše po sobě pořádně zkontrolovat...když tady tak čtu, že někteří kontrolují dotažení po pár km a některé šrouby mají ještě volné Rv

+3/0
9.2.2016 12:27

K40a58r70e80l 69M98a94r61t47i25n60e49c 6568418726594

Tiež sa mosím pochlubíť, že momentový kľúč mám,... ale keď bysom ho potrebovál tak v ten momént neviem kdě ho mám uložený a trvá to najmeněj hodinu, dve než ho nalezniem... tak neviem prečo sa tento vynález menuje m o m e n t o v ý ???

+2/0
9.2.2016 11:02

J65a86n 23K29o35l 8383658499609

protoze sila krat vzdalenost od osy otaceni ;-)

0/0
9.2.2016 15:17

P85e51t60r 74P44o85s94p76í27š41i62l 4438824286116

Momentový klíč doma mám, ale na montáž kol na auto mě ho fakt nikdy nenapadlo použít. Ty levnější klíče stejně ukazují plus minus autobus. Jezdím už pěknou řádku let a nikdy jsem neměl problém, že bych poškodil šroub, nebo se mi povolilo kolo. Jednou mi v pneuservisu kolo utáhli tak, že jsem ho doma nemohl povolit ani s metrovým nástavcem. Pak něco svěřte "odborníkům".

+14/0
9.2.2016 6:30

T29o13m87á33š 62S35y96r91o24v93ý 9568148925271

Momentový klíč jsem si koupil cca před půl rokem a při výměně kol (letní na zimní) jsem ho použil. Mám ale pocit, že víceméně na podobnou hodnotu (nějakých 120 nM) jsem kolo utahoval i předtím bez momentového klíče. I tady platí heslo "přiměřeně" - nemůžu šrouby utáhnout jen tak, aby se neřeklo, ale zároveň nemůžu šrouby utahovat jak blázen... Vždy je lepší po ujetí cca 100 km utažení překontrolovat. Nikdy se mi nestalo, že by byly šrouby povolené (jen občas nějaký šel ještě lehce dotáhnout), nebo že bych je pak nemohl odšroubovat.

Ale z autorizovaného servisu jsem měl tu samou zkušenost jako Vy - měnili mi stabilizátory řízení (tzn. i sundávali kola na přední nápravě) a když jsem pak chtěl kola měnit na zimáky, tak to zaboha nešlo povolit. Nemluvě o tom, že se mi podařilo strhnout "ořech" bezpečnostního šroubu. Musel jsem pak jet k nim, ať to laskavě povolí. Že by se omluvili a uhradili mi strhnutý ořech, o tom jsem si mohl nechat zdát...

+9/0
9.2.2016 7:25

J53i74r18i 19B93e28c48v30a26r 7602299826

On ten pneumatický utahovák používá jakési rázy a ty to utáhnou opravdu na krev. V "domácích" podmínkách se to pak skoro nedá povolit. Tuto zkušenost má bohužel asi hodně lidí.

+8/0
9.2.2016 9:25

M32a25r77t38i75n 46T84e93s26a46ř 2159133243623

Pak mi hlava nebere, proč se v článku tak dlouze hovoří o momenťáku. Ani v poměrně drahém pneuservisu jsem neviděl používat momenťák, jen ty rázové.

+1/0
9.2.2016 15:55

J93o36s65e27f 40A92d77á33m52e32k 2539495648796

Kdyby mě kola utáhnul jen rázovým, tak jim to nezaplatím

0/0
9.2.2016 21:51

K80a12r51e67l 49N40o19v28á63k 7471574718200

A jak to před placením zjistíte? To jim stojíte za bruselí?;-)

0/0
10.2.2016 14:26

P75e79t48r 71N93e55s10v90a81d12b84a 2674515596799

On ten pneumatický utahovák má samozřejmě možnost nastavení síly utažení. Po té vždy dotahujeme momenťákem a není problém kola povolit "originál" klíčem v sadě vozidla. Problém je pouze ve velkých pneuservisech mají šanci dvakrát do roka vydělat peníze, po zbytek roku jen paběrkují. Tak že to utáhnou na poprvé pneumatickým utahovákem na krev a přezují tak víc aut za den:-/;-).

0/0
9.2.2016 19:19

J92a34n 88K21o65l 8133908739779

Tak tenhle clanek psal prodejce momentovych klicu :-) Momentak na kola? Jako vazne? Proste to utahnu sec mi sily staci a vyreseno.

+4/−10
9.2.2016 2:58

P64e72t15r 43K40n88ě18b54o30r26t 3961840

No právě. Takovej vždycky když ke mě přijel, tak jsem mu momenťákem předvedl, jak zbytečně kola utahuje a tím poškozuje šrouby, matice, ráfky a pak i nářadí kterým se to musí povolit. Nebo když pak měníš kolo třeba na dálnici, tak se dost blbě schání metrová lešeňová trubka.

+5/−1
9.2.2016 7:25

J79a37n 96K48o73l 8973778279839

Chapu, ze jste kamradi prodejce, ale to nic nemeni na tom, ze na kola mementak nikdy potreba nebyl a nebude.

+2/−3
9.2.2016 10:13

M26i89c59h25a93l 73F36r90ý68d28a 1122119823982

Honzíku, běž raději na pivo...

+1/−1
9.2.2016 11:58

Najdete na iDNES.cz