Diskuse k článku

V Ugandě staví odolná kola z bambusu. Vydrží víc než z oceli nebo hliníku

V Kampale, která leží v africké Ugandě, žije Noordin Kasoma, který se rozhodl pro neobvyklou výrobu kol. Místo dnes moderních materiálů jako ocel, hliník nebo karbon využívá bambus. Podle něj jsou kola z něj stejně lehká a odolná a navíc levnější ve srovnání s klasickými materiály.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T93o65m86a89s 43K40r90e63j74z72e56k 7427900357928

Fandim jim.

0/0
20.1.2019 12:53

P13a69v60e13l 78S29o66b68o58t58k70a 5740294

jj, Tour de France teď nemá šanci vyhrát nikdo, kdo nepojede na bambusu ;-D

0/0
20.1.2019 9:15

M51a73r67t53i44n 57K32u40l95i55š 4226126876786

uganda uganda, v africe černá díra

uganda uganda eskymáka nenatírá

uganda uganda, černochů banda

uganda uganda a eskymák se dusí

uganda uganda uganda, není to sranda

ze zimy do tepla to zkusit

:)

0/−2
19.1.2019 22:03

F65r51a30n79t35i64s71e39k 97K36o55f67r64o25n 8460309312841

Problem bude ziskat bambus o pozadovanem prumeru, ktery bude stejny na zacatku i na konci trubky.

Zasadni problem vidim v tom, ze bambus roste jak chce a kazdy je jiny. Navic nena stejny prurez v cele delce.

0/0
19.1.2019 20:53

M81a30r87t55i31n 82P73r46o89k45o80p 6386637570665

Opravdu víc než ocelové a duralové rámy nevydrží a rovnat to s carbonem je už úplně komedie.

Je to jen pro ně ekonomická alternativa. Nemají pokročilé technologie a mají levnou pracovní sílu.

+10/−1
19.1.2019 19:06

J77i88r92i 17F50i93n93k 1852120379543

To ze by vydržel rám víc než ocel nikdo netvrdí. A duralove ramy jsou spíš rarita.

A není to o nedostaku pokrocilych technologiích, i velcí evropští producenti kol nakupuji rámy v asii, a není to proto ze bychom v evropě neměli dostupne technologie.

Je to proste kusova vyroba s dobrým poměrem cena výkon, navic jak se zda sikovne vyřešil propojeni trubek bez použití kovu.

0/0
19.1.2019 22:35

M18a11r64t75i80n 18P91r80o13k96o45p 6626737580515

„Dural“ není rarita tou se stává naopak ocel. Která zůstává v městských nesportovních plečkách anebo zakázkové stavbě. Ale to je protipól kam ani tyhle rám z bambusu nesahají.

Dural Vám umožňuje udělat profily kde máte i proměnnou tloušťku stěny a různý profil na začátku , v průběhu i na konci . U bambusu jak to naroste tak to naroste. Ono kola jen z kulatých profilů se už také dlouho nedělají.

Ta technologie není o svářecím robotovy, nebo je ho sourozenci z Ugandy se směšným platem. Ale o tom, že si může víc s materiálem a konstrukcí pohrát a spočítat si vlastnosti předem.

Nemůže tak říct, že to má dobrý poměr cena výkon. Když nevíte jak ten konkrétní bambus narostl. Máte jen obecné mechanické vlastnosti bambusu. Těžko tihle lidé dělaly nějaké výpočty na pevnost a pružnost, dělali testy na korozi a dlouhodobé namáhání.

Jako stylovka dobré, ale větší jistota je i „laminát“ z eshopu v asii.

0/0
21.1.2019 12:58

I89v34a49n 62M55a26r14e16k 6574298512

"Bomba", jsem zvědav, jestli se letos objeví i na Tour de France? 8-o R^

0/0
19.1.2019 18:09

V73l78a93d60i44m80í46r 90F81i43b25i62g81e48r 5744451741904

Za 10K bych si to kolo klidně koupil. Bohužel na našem trhu se prodávají o mnoho dráž

+2/0
19.1.2019 14:28

M68a23r23t70i53n 42P66r29o39k62o31p 6666827830755

Za deset není to kolo, ale rám.

0/0
19.1.2019 18:58

L50u42b29o13š 57B18ř48e13z57i98n29a 2572653930581

Prý takové kolo měl i Tarzan. (opic král v džungli)

+2/−11
19.1.2019 13:20

J60i34ř96í 62P67o90k84o61r31n80ý 2502444307712

šikovný Uganďan s dobrým nápadem.....ale srovnávat to s ocelí,duralem a karbonem?to snad ne.....

v technickém muzeu je bambusové kolo vystavené , nebo bylo....

+10/0
19.1.2019 12:42

V31l31a37d11i49m14í73r 96F78i14b62i20g15e73r 5674951421464

Bambusoví kola jsou oproti ocelovým velice lehká blíží se to kolům z karbonu.

0/−2
19.1.2019 14:26

D70e73n68i72s 16H58u86m23l 4822505435506

Protože je to na úkor tuhosti. Bambus má o něco nižší měrný modul pružnosti než hliník a ocel a výrazně nižší než karbon.

+3/0
19.1.2019 16:07

K36a36r96e68l 36J37a96n36d37a 5922186551606

Paráda, vypadá to nádherně.

+8/0
19.1.2019 12:38

L98u83k62á38š 74M56a56l23v54i11n82s10k57y 2618644933908

To asi nebude mít moc tuhý rám. Zrovna na tomhle recenzenti kol docela bazírujou.

+5/0
19.1.2019 12:27

L26u59k24á37š 69N22o83v77á75k 1970685140495

Je to krásná ruční práce, jen se mi v tom bambusovém těle nelíbí ty kovové součásti. Podle mého názoru musí docházet nejčastěji k poškození bambusu právě v těch spojích s kovovými částmi kola.

Odolnost kola bych posuzoval poté, co takové kolo zvládne například nějaký maraton.

+2/−2
19.1.2019 12:24

P44e46t75r 64M60a96r86š38o29u22n 5675928786236

A kde má to kolo z bambusu kolo?

+3/0
19.1.2019 11:29

P52e66t52r 37K49l73e72i97n 4270390108845

krásná ruční výroba.

+28/0
19.1.2019 4:29

A56n91t26o90n78í79n 24H84r95b43e65k 9218851984435

Kola z bambusu se vyráběla i v Čechách. Jenže před dávnými lety.

+9/0
19.1.2019 4:18

H92o38n30z93a 24R12a28š14í63k 7330407264765

Par jich je vystavenych v NTM.

+1/0
19.1.2019 9:45

Najdete na iDNES.cz