Český Wright Flyer vlastně vzniknul omylem. "Když se blížilo sté výročí letu bratří Wrightů, vypsala nějaká americká nadace soutěž snad o 50 tisíc dolarů pro toho, kdo dokáže postavit první funkční repliku. Mysleli, že to vyhrají jejich lidé, jenže Vondrášek se toho chytil a vysmahl celý letoun snad za devět měsíců. No a i když se po Američanech rázem slehla zem, webové stránky nadace zmizely a nikdo nereagoval ani na korespondenci, Wright už v Čechách zůstal," říká se smíchem Martin Krátký, který se kromě představování repliky slavného stroje zabývá i organizací ústeckého leteckého dne. Ten se uskuteční v sobotu a právě stroj Wright Flyer bude hlavní hvězdou.
Nejčastěji vystupuje s létajícím cirkusem
vznikl v PardubicíchWright Flyer začal stavět kutil a stavitel leteckých replik Václav Vondrášek. Jako předlohu si vybral třetí typ z roku 1905. První nebyl totiž konstrukčně zcela zdařilý a byl by za letu příliš nebezpečný. Velká část draku je vyrobena z jasanového, zbytek ze smrkového dřeva. Stroj je dlouhý 10 m, vysoký 2,6 m a rozpětí křídel má 11 m. Jeho cestovní rychlost je 60 km/h. Proti originálu byste na něm našli několik rozdílů. Ten nejzásadnější je v ovládání. Zatímco bratři Wrightové měnili náklon letounu skrucováním konců křídel, u repliky jsou kvůli bezpečnosti na horním i spodním křídle přidaná křidélka. Stroj osadil repasovaným motorem Rotax 503 o výkonu 37 kW, který je tomu původnímu vzhledově i konstrukčně podobný. Profil křídel potažených prolakovaným plátnem je na rozdíl od originálu méně klenutý a vyztužovací a ovládací struny nahradila spolehlivější lanka. |
Se strojem ale objíždějí i zahraniční přehlídky letecké techniky."Měli jsme ho jen tak vystavený na přehlídce na berlínském Tempelhofu, kde se ho mezi všechny ty spitfiry a dakoty nepodařilo směstnat do programu, ale odezvu měl fantastickou. Dostali jsme pozvánky na Le Bourget nebo na Duxford, tak uvidíme, co z toho bude," vyjmenoval slavné letecké přehlídky Martin Krátký.
Na přehlídkách přitom musejí pro křehoučký stroj hledat využití velmi šetrně. V sobotu se v rámci leteckého dne například dostane na start až kvečeru, až bude bezvětří.
Skládá se dva dny
Letoun je velmi křehký, složený jen z titěrného dřeva a mušelínu, a tak se musí na místo letu vozit několik dnů předem. Samotné skládání jednotlivých částí je prý také pořádná dřina, která zabere dvěma technikům minimálně dva dny práce. Nejtěžší je vypínání výztužných lanek, která musí být napnutá naprosto stejnoměrně a precizně, jinak by se letadlo při pokusu o start rozpadlo.
Aby se letoun předloze připodobnil ještě víc, mění motory. Začínal s šedesátikoňovým rotaxem z ultralightu, teď má motor o polovičním výkonu. A v plánu je montáž takřka originálního motoru o dvanácti koních jako byl ten, na němž se v roce 1903 vydal Orville Wright na první let.
Wright Flyer III
Země původu: USA Typ: experimentální dvojplošník Pohon: jeden 20 k (15 kW) - řadový čtyřválec Wright Váha: 388 kg Rozměry: rozpětí 12,34 m; délka 8,53 m; výška 2,44 m; plocha křídla 46,73 m2 |