Aby nedošlo k omylu: od Beckhama to není žádná charita. Pět miliard korun, jež má jedenatřicetiletý záložník během pěti let v Americe vydělat, je přímo galaktickým lákadlem.
Beckham přesto tvrdí, že finance nehrály při jeho pouti do Ameriky rozhodující roli. Třeba se skutečně vžil do role kralevice na bílém koni, jímž byl v rámci reklamy pro zábavní parky Disney. Beckham tam hraje prince v Šípkové Růžence a podobně jako v pohádce doufá, že dá i coby hráč oživující polibek zakletému a spícímu americkému fotbalu.
"David si zvolil neohroženého prince, protože vždycky chtěl být velkým hrdinou," prozradila fotografka Annie Leibovitzová, jež za snímky Beckhama na koni stojí.
Být hrdinou, neohroženým princem... třeba záložníka opravdu žene do USA romantická touha. Jenže oživit americký fotbal může být i pro něj Mission Impossible.
Nesplnitelná mise.
Blafuj jako Beckham
Zdánlivě to má logiku. Odpověď na otázku, jak přilákat ve Spojených státech lidi k fotbalu, je jednoduchá: Beckhamem.
Na druhou stranu, fotbalový boom za Atlantikem nenastartovali v 70. letech minulého století ani Pelé či Beckenbauer, tedy bezpochyby lepší hráči než Beckham.
"Jenže ani Pelé, ani Beckenbauer nebyli takovými globálními ikonami jako David," namítá Don Garber, šéf Major League Soccer, což je fotbalová liga v Americe.
Beckhamova popularita totiž dávno přerostla hranice sportu i hranice kontinentů. Fotbalista a jeho manželka Victoria, někdejší členka hudební skupiny Spice Girls, jsou dokonalými součástmi průmyslu zvaného showbyznys. A pro něj je Amerika tím nejvýhodnějším teritoriem.
"Přitom angažmá Beckhama není umělý reklamní trik," řekl Alexi Lalas, manažer Los Angeles Galaxy, pro agenturu AP. "Těžko může být reklamním trikem hráč, který je stále na vrcholu kariéry a který prošel dvěma světovými velkokluby, Manchesterem a Realem."
Jistě. Jenže celá věc má své "ale". Má beckhamovské paradoxy. Ty svědčí o tom, že se hráč a lidé kolem něj při fotbalové osvětě tak trochu řídí názvem známého filmu: Blafuj jako Beckham.
O co jde?
V okolí Los Angeles už například vyrůstají stánky lákající do Akademie Davida Beckhama. Má to být kampaň ve prospěch fotbalu, pětidenní kurz v akademii vyjde zhruba na 20 tisíc korun.
Není to zcela přemrštěná cena, přesto Paul Gardner z magazínu World Soccer napsal: "Klientelu budou tvořit bílé děti střední a vyšší americké třídy. Zákazníky z hispánské komunity, která je v Kalifornii početná a je posedlá fotbalem, Beckham nezíská."
Je možné, že se v Americe zvýší prodej holicích strojků, které Beckham propaguje. Možná díky němu vytočí Pepsi víc hektolitrů své limonády.
Jenže co to má společného s fotbalem?
David kamarádí s Homerem
Není to vůči Beckhamovi nespravedlivé? Připusťme, že se od léta vydá "objevovat Ameriku" z ryze ušlechtilých a buditelských pohnutek.
Jde o to, zda v něm fotbalistu vidí Amerika. Zda pro ni není Beckham víceméně totéž co Homer Simpson, postavička z populárního kresleného seriálu.
Beckham samozřejmě vypadá mnohem lépe než pupkatý pivař a je reálný, ale s Homerem mají další věci společné: produkty spojené s jejich jmény jdou skvěle na odbyt, oba jsou nesmírně populární a mají po celém světě fanoušky, kteří zhltnou cokoliv, co se jich týká. Navíc, přiživit se na jejich slávě je pro každého zlatý důl.
"O Beckhamovi jsem si dlouho myslel, že je to lokální hrdina, protože fotbal má v USA velmi omezenou působnost," tvrdil Al Jean, jeden z šéfů seriálu o Simpsonech, když vysvětloval, proč hráče do jednoho dílu zařadil. "Pak jsem sledoval jeho osud dál a zjistil jsem, že je mnohem víc idol než fotbalista."
Jak výstižná charakteristika. V Americe se v souvislosti s Beckhamem pravděpodobně zvýší návštěvy na fotbalové lize, jež byly v minulé sezoně v průměru patnáctitisícové. Lidé však budou možná víc zvědaví na záložníkův účes než na jeho přímé kopy.
Nebudou chtít vidět Beckhama-fotbalistu, nýbrž Beckhama-proroka komerce a byznysu.
"Davidův problém je, že lidé dnes chtějí, aby hráči byli víc hvězdami než fotbalisty," tvrdí i Pelé.
Beckham se brání: "K takové hře jsem se nepropůjčil." Jenže těžko se mu věří poté, co prodával televizní práva za stěhování z Madridu.
Když jako junior předváděl Beckham na hřišti alibistické centry, křičel na něj trenér: "Davide, vykašli se na ty hollywoodské přihrávky!"
Od léta může dávat Beckham takové přihrávky regulérně, Hollywood bude mít za rohem. A že jsou falešné, už asi nikomu nebude vadit.