„Rádi bychom, abychom do budoucna jižní tribunu naproti našeho klasického kotle měli obsazenou novými návštěvníky. Aby optimálně fungovaly dva fanouškovské sektory, které by se při skandování doplňovaly. Vzniknout by tam mohl třeba i dětský kotel,“ uvažuje 64letý miliardář Zemek, který vlastní fotbalové Slovácko už devátým rokem.
Když jsem mluvil o návštěvnosti při zápasech Slovácka s ředitelem vašeho fotbalového klubu Vladimírem Krejčím, řekl mi: „Na Realu Madrid jsem taky neviděl nějaké doplňkové akce, vystoupení mažoretek stadion nenaplní. Jedinou cestou je atraktivní fotbal.“ Vidíte to stejně, nebo s ním v této problematice máte spor?
To se dá vyhodnotit velice jednoduše. Slovácko je zpět v lize od roku 2009. Tehdy jsme měli nejhorší umístění a zároveň nejvyšší návštěvy. Od té doby čím jsme na tom lépe v tabulce, tím je horší návštěvnost.
Čím je to podle vás především způsobeno?
Dá se to zdůvodňovat různě, každopádně fotbal není sektářskou záležitostí nějaké úzké skupiny, děláme jej pro lidi. A musíme je na fotbal dostat. Pokud se nám to nedaří dobrou hrou, o které svědčí naše pravidelné umístění ve středu tabulky, a návštěvnost naopak klesá, musíme hledat další řešení, co s tím. Všechny kluby na světě se přece snaží přitáhnout k sobě co nejvíc diváků, proto vytvářejí akce kolem. Náš klub tuto roli neplní.
Slovácko vyrazí do regionuFanoušci fotbalového Slovácka se pustili do ambiciózního projektu. S podporou majitele klubu Zdeňka Zemka se chystají oslovit široký region a z různých míst přivést co nejvíc nových příznivců. „Jde nám hlavně o mladou generaci, kterou chceme přitáhnout k fotbalu a sportování obecně, zároveň dětem chceme představit Slovácko coby nejlepšího reprezentanta profesionálního sportu v regionu,“ říká autor projektu Aleš Mazúrek, který čerpal také z dřívějších iniciativ fanoušků. „Máme skupinu asi deseti aktivnějších fanoušků, kteří se na tom ve svém volném čase organizačně podílejí. Uvítáme i pomoc dalších,“ doplnil hlavní organizátor a fanoušek Slovácka Pavel Trubačík. S podporou klubu už navštívili Veselí nad Moravou i některé mateřské školy v Uherském Hradišti a těsně před dalším domácím utkáním se příští týden chystají do Uherského Brodu. „Chceme vždy na fotbal pozvat nějakou významnou oblast regionu. Do města přijedeme se zábavnou slováckou fanzónou pro děti ze základních škol. Za 150 korun tam budou k dostání poukázky na vstupenku a dopravu na zápas Slovácka pro jednoho rodiče i s dítětem,“ poznamenal Trubačík. Speciální nabídku dostaly také děti z fotbalových klubů, hlavně z těch částí regionu, které jsou od Uherského Hradiště vzdálenější. „Nabízíme jim možnost získat za 50 korun dopravu a vstup na zápas,“ upřesnil Trubačík, podle něhož je možné na každé utkání vypravit až kolem pěti autobusů. Celý projekt má také charitativní charakter. Vidět fotbalisty Slovácka v akci totiž mohou zcela zdarma i děti z dětských domovů a klienti různých sociálních služeb. Na sobotní utkání s Libercem tak dorazilo 200 zástupců dvanácti různých zařízení třeba z Kroměříže, Hodonína, Vizovic nebo Bojkovic. Nejpočetněji byl zastoupen dětský domov z Uherského Ostrohu. |
Co s tím chcete dělat?
S fanoušky v čele s Alešem Mazúrkem a Pavlem Trubačíkem chceme dostat víc diváků na stadion. Zaměřujeme se při tom i na děti z dětských domovů, lidi ze sociálních ústavů a žáky, kteří se věnují fotbalu ve vzdálenějších lokalitách a nemají možnost se do Uherského Hradiště dostat, pokud je nepřiveze rodič.
Další příznivce si tedy vychováváte?
Ano. Práce s fanoušky, to by měl být permanentní proces, který začíná už odmala, jeho výsledky budou vidět později. V Hradišti máme z pohledu velikosti města dobrou návštěvnost, ale stadion má kapacitu ještě mnohem větší, nevyužijeme ji snad ani ve chvíli, kdy přijede Sparta. My zároveň chceme být regionálním klubem. A fanouškovský potenciál celého Slovácka je daleko větší.
Slovácký fotbal chcete víc vyvézt mimo Uherské Hradiště?
Od začátku propagujeme regionální význam klubu. Jsme přitom na jednu stranu fotbalovým zástupcem Slovácka, byť jsme až u severní hranice tohoto regionu, ale to při dnešních dopravních možnostech téměř nic neznamená. Zároveň se hlásíme ke Zlínskému kraji, jehož jsme hrdým reprezentantem, takže chceme přilákat co nejvíc fotbalových fanoušků i z hanácké a valašské části kraje. Proto bychom rádi s naším projektem vyrazili do různých míst Slovácka i Zlínského kraje.
Nekomplikuje vám tuto snahu letošní návrat Zlína do první ligy?
Naopak, líbí se mi to, i když na to slýchávám různé názory. Vzniká tím pro nás i určité konkurenční srovnání. Na Zlín vždy chodila polovina diváků oproti Slovácku, najednou mají oni v úvodu podzimu návštěvy vyšší. I to je jednoznačný důvod ke zvyšování naší aktivity.
S tou aktivitou jste přišel vy, nebo samotní fanoušci?
Já jsem s nápadem přišel už před rokem, kdy jsem chtěl určitý projekt uskutečnit se sdružením Korunka Luhačovice, ale klubu se to nepodařilo rozjet, byť jsme na představenstvu několikrát řešili, že je potřeba přivést do hlediště víc diváků. Zároveň byla už delší dobu cítit z fanoušků chuť s tím něco dělat. Před sezonou jsem pak byl na setkání se zhruba třicítkou zástupců fanklubu, poslouchal jsem jejich náměty. Jedním z nich právě bylo, aby klub nebyl tolik uzavřený do sebe, ale aby se víc snažil zviditelňovat. Moje a fanouškovské představy se vlastně potkaly.
Jednou z prvních aktivit byl sobotní zápas s Libercem hraný v rámci Slavností vína. Dorazily čtyři stovky krojovaných, kteří měli vstup na jižní tribunu zdarma. Líbil se vám folklorní kotel?
Bylo to nádherné. Na jedné straně náš klasický fanklub, který má možná taky 400 členů, na druhé straně stejný počet členů různých folklorních souborů, k tomu jsme měli 200 dětí z dětských domovů. Fandilo se slušně a vyšlo i počasí. Z hlediska návštěvnosti a kulisy to hodnotím jako jeden z nejpovedenějších zápasů. Herně to taky bylo rozhodně lepší než celá řada utkání tohoto ligového kola. Druhou věcí je, že jsme neuspěli výsledkově, ale to třeba vynahradíme teď v Brně.