Mnozí se divili, na základě jakých záběrů neplatily branky slávisty Provoda proti Českým Budějovicím a hradeckého Juliše v Plzni. I proto komise sudích den po skončení druhého ligového kola i s pomocí konkrétních obrázků vysvětluje.
U Provoda kalibrovaná čára po přihrávce Oscara prokázala ofsajd o 8,5 centimetru.
Ve 41. min. utkání rozhodčí na základě intervence VAR správně neuznal branku domácího družstva. Při položení kalibrované ofsajdové čáry byly využity záběry z ofsajdové kamery a byl prokázán ofsajd o 8,5 cm. pic.twitter.com/2FmdtCCXxn
— ROZHODČÍ FOTBALU (@FacrRozhodci) July 29, 2024
Jasnější pak byla situace v neděli večer v Plzni, kde branka hradeckého Juliše neplatila kvůli postavení mimo hru o 29 centimetrů.
„Při položení kalibrované ofsajdové čáry byly využity záběry ze dvou kamer,“ píší v komuniké šéfové rozhodčích. V přímém televizním přenosu byl přitom vidět jen jeden záběr, což fanoušky zmátlo. Výhled na Julišovo postavení na něm totiž svým tělem zakryl plzeňský Kopic.
V 70. minutě utkání rozhodčí na základě intervence VAR správně neuznal branku hostujícího družstva. Při položení kalibrované ofsajdové čáry byly využity záběry ze dvou kamer. pic.twitter.com/ihnTk31b7V
— ROZHODČÍ FOTBALU (@FacrRozhodci) July 29, 2024
„Z ofsajdové kamery (obrázek č. 1) bylo identifikováno postavení hráče domácího družstva číslo 10, z hlavní kamery (obrázek č. 2) bylo identifikováno postavení hráče hostujícího družstva číslo 17,“ doplňuje komise.
Kalibrovanou ofsajdovou čáru musela po ligu v rámci tendru na vysílací práva zajistit společnost O2 TV sport. Jednou z podmínek výběrového řízení bylo rovněž vybudování nového jednotného VAR centra, které vzniklo v jedné z kancelářských budov na pražské Brumlovce.
Videorozhodčí odtud dohlíží na všechna ligová utkání lhostejno, jestli se hrají v Praze, Olomouci nebo v Karviné. Ještě v květnu, na konci minulého ročníku, přitom kočovali společně s hlavními a asistenty a situace sledovali ve stísněných podmínkách na menších obrazovkách v přenosových vozech.
A ještě jedna výhoda jednotného sídla českých videorozhodčích. „Nebudou se na stadionech potkávat s funkcionáři a nebudou pod takovým tlakem,“ upozorňuje jejich šéf Libor Kovařík.
Z trabantu do škodovky. Šéf sudích Kovařík o změnách i inspiraci z Eura![]() |
„Díky nové technologii budou mít rozhodčí lepší podmínky pro práci. Mohou si záběry přiblížit, budou mít k dispozici více kamer. Řekl bych proto, že přecházíme z trabanta do škodovky,“ podotkl Kovařík už před sezonou.
Teď by si fotbalové prostředí v rámci plynulosti hry ještě přálo, aby „škodovka“ měla přece jen svižnější odpich...
„Nikdo mě neupozornil, že by určení ofsajdu nyní mělo trvat déle. Asi se to chlapci ještě učí. Žádný učený z nebe nespadl, takže v pořádku,“ zůstával shovívavý plzeňský trenér Miroslav Koubek po zápase úvodního kola proti Dukle.
V něm rozhodčí skoro čtyři minuty řešili možný ofsajd před domácím gólem na konečných 1:3. Podobně dlouho trvalo zkoumání už zmiňované situace z utkání mezi Slavií a Budějovicemi. Naopak v Plzni byl verdikt jasný rychleji.
Technologii kalibrované ofsajdové lajny až do minulé sezony využívali také v anglické Premier League. Její nevýhoda tkví v tom, že rozhodčí s pomocí operátorů musí přesně zastavit zkoumanou situaci a poté správně označit příslušný bod na těle hráčů, kterých se moment bezprostředně týká. V Champions League či na nedávném Euru už měli rozhodčí k dispozici poloautomatický systém, který při posuzování využívá také umělou inteligenci.
Anglie ve VARu. I těsný ofsajd je zkrátka ofsajd, převládá spokojenost |
„Kalibrovaná ofsajdová čára přinese větší spravedlnost. Určitě je to lepší, než když se na to člověk dívá subjektivně,“ ví Kovařík.
Ještě na jaře totiž sudí neprůkazné situace většinou pouštěli ve prospěch útočícího mužstva. I to má nová technologie odbourat.