Vedle boje o televizní práva se v českém fotbale schyluje také k přetahované o jméno generálního ligového sponzora.
Oba klíčové kontrakty vyprší za dva roky v létě 2024. A oba zajímají i sázkovou společnost Tipsport.
O televizní práva se hodlá ucházet prostřednictvím marketingové agentury BPA, kterou vlastní. Dlouhodobě navíc stojí také o post titulárního partnera celé soutěže a je ochotná kvůli tomu uvolnit minimálně 120 milionů korun ročně.
Televizní smlouva pod dohledem. Práva na ligu? Míříme k tendru, říká její šéf |
„Ligová fotbalová asociace i ligové kluby už byly s nabídkou seznámeny,“ píše Tipsport v tiskové zprávě zaslané médiím.
Reaguje na závěry ze středečního Ligového grémia, po němž předseda Ligové fotbalové asociace Dušan Svoboda naznačil probíhající jednání o prodloužení kontraktu s Fortunou. Ta je důležitým partnerem českého fotbalu od roku 2016 a od sezony 2018/19 její jméno nesou i obě nejvyšší soutěže.
„Dál se s Fortunou bavíme jednak o kompenzacích za covidové sezony, jednak o parametrech nové smlouvy,“ podotkl Svoboda s tím, že obě strany preferují natažení spolupráce o jeden rok. „Věříme, že budeme schopni během jednoho či dvou týdnů dospět k dohodě a následně celou věc předložíme klubům k vyjádření.“
Současný kontrakt s Fortunou přináší Ligové fotbalové asociaci do kasy ročně necelých 80 milionů korun. Podle zákulisních informací je sázková kancelář připravena navýšit smluvní plnění zhruba na 100 milionů.
„Navíc není tajemstvím, že máme možnost případné skutečné konkurenční nabídky dorovnat,“ potvrzuje pro iDNES.cz mluvčí Fortuny Petr Šrain. „S Ligovou fotbalovou asociací jsme v posledních měsících diskutovali o různých možnostech, jakým způsobem by se náš vztah mohl dál vyvíjet,“ pokračuje.
Reakce Dušana Svobody, šéfa LFA„Musíme se jako LFA ohradit proti tvrzení, že by byly kluby nabádány k přijetí nabídky, která by pro ně měla být méně výhodná, či dokonce náznakům nějakého protisoutěžního jednání. Společnost Tipsport je sama partnerem a sponzorem celé řady fotbalových klubů, stejně jako klubů či soutěží v jiných sportovních odvětvích, a nedomnívám se proto, že by snad LFA v oblasti reklamy a sponzoringu měla či mohla narušovat hospodářskou soutěž.“ |
„Do českého fotbalu investujeme prostředky v objemu jako žádná jiná společnost v historii. Nebudeme proto v tuto chvíli komentovat žádné konkrétní ani virtuální sumy. Jako seriózní partner ale samozřejmě v této otázce reflektujeme situaci na trhu, situaci v ekonomice a podobně,“ doplnil Šrain diplomaticky.
Za Tipsport kope i Tvrdík
To Petr Knybel, generální ředitel Tipsportu, vystupuje o poznání rázněji.
„Český fotbal si stěžuje, že má málo peněz. Slýcháme to od klubů i od samotné LFA, ovšem za situace, kdy její předseda otevřeně nabádá kluby, aby bez výběrového řízení odhlasovaly nižší nabídku, lze informacím o finančních problémech obtížně věřit,“ řekl.
Jeho postoj podporuje například Slavia, která přitom paradoxně sama intenzivně spolupracuje právě s Fortunou. Na vlastním webu ji uvádí mezi prémiovými partnery.
Šádek a spol. mají u laviček utrum. V lize až 11 náhradníků, kalibrovaná čára ne |
Přesto její pokračování v roli titulárního sponzora celé ligy za současných podmínek považuje za nepřijatelné.
„V klubech chybí finance na kvalitní trávníky, lize na kalibrovanou ofsajdovou čáru. Ale LFA si přesto může dovolit luxus jednat o prodloužení smlouvy za 90 milionů místo tendru s minimální nabídkou 120 milionů...“ píše Jaroslav Tvrdík, slávistický šéf.
K výběrovému řízení vyzývá rovněž Tipsport, jenž argumentuje i probíhajícím šetřením ligové televizní smlouvy s Pragosportem antimonopolním úřadem. Kdyby došlo k upřednostnění nižší nabídky, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže by se mohl začít zajímat i o další smluvní vztahy Ligové fotbalové asociace, varuje v tiskové zprávě.
„Věřím, že kluby se předsedy Ligové fotbalové asociace budou ptát, proč by měly samy sebe takto ošidit a v čím zájmu takové jednání je. Protože zájem klubů ani zájem fotbalu to není,“ dodává Knybel.
A reakce Fortuny? „Je bezpředmětné se konfrontovat s nabídkami, které nemají reálnou podstatu... Dokázali jsme, že fotbal podpoříme a podržíme i ve složitých dobách, že do kultivace a zlepšování odvětví investujeme i nad rámec sjednaných plnění a že kluby v další obchodní činnosti nesvazujeme nesmyslnými exkluzivitami.“
Totéž ostatně na dlouhodobé kooperaci oceňuje i samotná Ligová fotbalová asociace.
„Opakovaně jsme deklarovali, že příštího generálního partnera svých soutěží budeme vybírat ve veřejné soutěži. Tím však není vyloučeno, že se kluby LFA mohou rozhodnout, že s ohledem na mimořádné okolnosti související s covidovými restrikcemi se nejprve přikloníme k variantě narovnání vztahů se stávajícím partnerem, jenž se k nám v těžké době zachoval férově a vstřícně.“