„Četl jsem různé blbosti, že je placený. Není! To by bylo bizarní. Pak, že je jednatelem naší sesterské firmy. Taky nesmysl,“ dementoval drby Přemysl Kubáň, majitel klubu. „Ano, pohybuje se v okolí firmy a dostal se s námi do kontaktu. Ne, že bychom ho aktivně vyhledávali. Předtím se nepřihlásil nikdo, kdo by nás přesvědčil, že chce kotel táhnout. On na nás zapůsobil, tak mu pomůžeme.“
Když se střetla dvě Ústí – nad Labem a nad Orlicí – uvedl Aulického do funkce klubový farář. Při teatrální scénce slavnostně přísahal, že bude vést nové členy, aby byli dobrými ultras. Pak vyzval současné kotelníky, ať se k němu přidají. Bez reakce. „Arma, Arma!“ znělo naopak z tribuny.
Nakonec za nimi i zašel a konfrontoval se s lídrem vlajkonošů. „Pokolikátý jsi tady na fotbale?“ zeptal se Karel Červený. „Popátý,“ odpověděl novic. „To seš velkej ultras, tak to ti gratuluju!“ řekl ironicky zástupce skalních fanoušků. Výzvu na spojení odmítl, chce fandit Arma, ne Viagem, i když si váží podpory movitého mecenáše.
Armové, jak si nejvěrnější říkají podle bývalého názvu oddílu Arma nebo Armaturka, už loni na jaře protestovali proti klubovým barvám, konkrétně přidání červené. Demonstrativně spálili novou šálu Viagemu.
„My jsme dlouhodobě nespokojení, jak se v Ústí fandí. Každý zápas chodí přes tisíc lidí, ale kulisa je vlažná. Nejsme zdaleka sami, kdo si to myslí. A my vítáme, když se vygeneruje někdo, kdo má potenciál vést Viagem ultras. Dali jsme mu prostředky, což znamená reklamní kampaň a nějaké balíčky. Podpora je logická, klub chce, aby byla na stadionu vřelejší a akčnější atmosféra,“ vysvětlil Kubáň pohnutky, proč rozčeřil fanouškovské vody.
Pohoršení z fotbalových krásek? Naopak, sponzoři se hrnou, tvrdí ústecký Viagem![]() |
Nové příznivce tituluje viagemáky, už ne armáky. „Armové jsou na stadionu historicky, schází se 10 až 15 fanoušků. My je respektujeme a je nám jedno, že řvou Arma. Ale klub se jmenuje Viagem, ne Arma. Vždyť to bývala Slavia, Sokol, dlouhá léta Spartak, GGS Arma,“ připomněl Kubáň. „Já taky teď na zápase české reprezentace nebudu křičet Československo. Rozdíl je mezi subjekty, jeden existuje, druhý už ne.“
Podle šéfa klubu, který je ve své třetiligové skupině první a chce postoupit, nejde o útok na stávající fanoušky. „Nezanedbáváme je, podporujeme je tím, že nemusí platit vstupné, zavedli jsme spoustu akcí, do klubu jsme poslali letos 12 milionů korun. Neděláme mezi nimi rozdíly,“ ubezpečil. „Je potřeba říct, že Viagem ultras má větší růstový potenciál než zvyková značka Arma. Na fotbal začaly chodil stovky nových lidí – a to jsou už viagemáci. V Česku lidé nevědí, co je Arma, ale Viagem znají.“
Obavy, že bude umělé dekorování bosse ultras kontraproduktivní, vedení klubu nesdílí. Ani při vědomí, že fanouškovské kotle mají vznikat spontánně. „Poločasovou korunovaci jsme udělali jako součást náboru nových členů do ultras,“ osvětlil marketingový ředitel klubu Matěj Svojše. „Teď už je na něm, aby atmosféru dokázal zvednout a vytvořil si partičku.“
Jsou tu však dvě ale… Nebude s podporou klubu velitel ultras manipulovatelný? A půjdou za ním lidé, když se svěřil, že dříve patřil mezi slávistické hooligans?
„Já než koupil Ústí, fandil jsem Spartě. Teď mě Sparta vůbec nezajímá a od rána do večera myslím jen na Ústí. Tohle se může vyvíjet podle toho, co přináší život. Do srdce a hlavy mu nevidím, ale působí na mě, že přichází s upřímným úmyslem. A jsem první, kdo takové lidi podpoří,“ odpálil Kubáň první námitku.
A co druhá? „On nevypadá, že by se dal ochočit. Nám by ani nevadilo, kdyby šli někdy ultras proti nám jako vedení. Nám jde čistě o to, aby se zlepšila atmosféra.“
Jsou dvě možnosti: buď se to povede, nebo korunovací šéfa ultras nasadí Viagem svým bizarnostem korunu.