Vzory smluv

podle životní situace

články podle právních odvětví

Voda řádila nejvíc na Frýdlantsku, stejně jako v uplynulých letech.

Voda řádila nejvíc na Frýdlantsku, stejně jako v uplynulých letech. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Stanovisko ÚOHS k zadávání veřejných zakázek v důsledku povodní

  • 0
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uveřejnil stanovisko k zadávání veřejných zakázek na odstraňování povodňových škod. Takové práce musí být obvykle prováděny velice rychle a není možné využít standardní řízení podle zákona o zadávání veřejných zakázek.

Text stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tak zareagoval na aktuální povodňovou situaci, kdy bude třeba provádět mnoho prací zadávaných veřejnými zadavateli urychleně v co nejkratší době. 

ÚOHS doporučuje v principu využít dva způsoby zadávání veřejných zakázek

  • zadat zakázku jako veřejnou zakázku malého rozsahu, kdy předpokládaná hodnota veřejné zakázky na dodávky nebo služby nedosáhne (tj. činí méně než) 1 mil. Kč bez DPH, resp. nedosáhne (tj. činí méně než) 3 mil. Kč bez DPH v případě veřejných zakázek na stavební práce (§ 12 odst. 3 zákona)
  • zadat zakázku v tzv. jednacím řízení bez uveřejnění podle § 23 odst. 4 zákona - jedná se o zakázky, které je nezbytné zadat tzv. v krajně naléhavém případě. Další podmínkou je však, že zadavatel nemůže z časových důvodů zadat zakázku v jiném druhu řízení.

Zákon č. 137/2006 Sb.

§ 23 odst. 4 Podmínky použití jednacího řízení bez uveřejnění

(4) Zadavatel může zadat veřejnou zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění rovněž tehdy, jestliže
a) veřejná zakázka může být splněna z technických či uměleckých důvodů, z důvodu ochrany výhradních práv nebo z důvodů vyplývajících ze zvláštního právního předpisu pouze určitým dodavatelem, nebo
b) veřejnou zakázku je nezbytné zadat v krajně naléhavém případě, který zadavatel svým jednáním nezpůsobil a ani jej nemohl předvídat, a z časových důvodů není možné zadat veřejnou zakázku v jiném druhu zadávacího řízení.

Jednací řízení bez uveřejnění

Naléhavé případy

Zadání veřejné zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění podle § 23 odst. 4 písm. b) zákona lze použít pouze v případech, kdy je zadavatel nucen v co nejkratší době řešit určitý závažný problém (např. oprava poškozené důležité komunikace). V této souvislosti je však nutno zdůraznit, že posouzení, zda se jedná o "krajně naléhavý případ", nemůže být postaveno pouze na subjektivním názoru či domněnce zadavatele, nýbrž musí být založeno na zcela objektivních a doložitelných skutečnostech.

Zdroj: stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Jednací řízení bez uveřejnění zahajuje zadavatel odesláním písemné výzvy k jednání v jednacím řízení bez uveřejnění, v níž oznámí dodavateli nebo určitému omezenému počtu zájemců svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení. Tímto způsobem lze podle ÚOHS postupovat v období, kdy je nezbytně nutné vykonávat záchranné práce a neodkladné činnosti, jako jsou demolice, obnova zdrojů pitné a užitkové vody, nákup základních potravin a léků, dezinfekčních a čisticích prostředků a dalších prostředků základní potřeby apod. Podle sdělení ÚOHS by zadání veřejné zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění by v objektivně odůvodněných případech  možno akceptovat i po skončení stavu nebezpečí, resp. stavu nouze, pokud by taková zakázka byla zadána v krajně naléhavém případě, který zadavatel svým jednáním nezpůsobil a ani jej nemohl předvídat, a z časových důvodů není možné zadat veřejnou zakázku v jiném druhu zadávacího řízení. Krajní naléhavost lze spatřovat v tom, že při ohrožení života nebo zdraví lidí či kvůli hrozícím škodám nelze z časového hlediska dodržet běžné, zákonem stanovené postupy zadávání veřejných zakázek. Zde by se jednalo o takové práce, které směřují k odstraňování následků škod, jako je např. zprovoznění důležitých železničních tratí a pozemních komunikací, telekomunikačních zařízení, čištění komunikací a vodních zdrojů, obnovení dodávek plynu,elektrické energie a vody.

Veřejné zakázky spojené podle zvláštních právních předpisů se zvláštními bezpečnostními opatřeními

Podle § 18 odst. 2 písm. a) zákona o veřejných zakázkách není zadavatel povinen zadávat podle tohoto zákona veřejné zakázky, jestliže jde o veřejné zakázky, které jsou zadávány v rámci zvláštních bezpečnostních opatřeni a nejedná se současně o veřejné zakázky v oblasti obrany a bezpečnosti podle § 10a zákona. Jde zde o případy, kdy zvláštní právní předpisy upravují způsob zadání těchto zakázek. Jde například o zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Povodňový e-mail ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zřídil rovněž "povodňový" e-mail, kde bude odpovídat na všechny dotazy zadavatelů související s problematikou zadávání veřejných zakázek v důsledku povodní. Tyto odpovědi bude Úřad poskytovat na základě e-mailové žádosti zadavatele po sdělení konkrétních identifikačních údajů zadavatele. Dotazy zadavatelů na případný postup při zadávání veřejných zakázek lze zasílat na e-mail: vz.povodne@compet.cz. Více informací naleznete zde.