Advokátka Lucie Kalašová

Advokátka Lucie Kalašová | foto: archiv Lucie Kalašové

Advokátka radí: Co (ne)musíme zaměstnavateli sdělit o našem zdravotním stavu

  • 6
Podle platných právních předpisů je zaměstnavatel velmi omezen, pokud jde o informace o zdravotním stavu zaměstnance. Obě smluvní strany by ale měly mít zájem na dodržování pravidel, která ochraňují zaměstnancovo zdraví. Jak na to, přibližuje advokátka Lucie Kalašová.

Základním opatřením v této oblasti jsou pracovnělékařské prohlídky, kterými musí projít každý zaměstnanec. Patří mezi ně zejména vstupní, řádná prohlídka. Tu provádí lékař, se kterým zaměstnavatel uzavřel písemnou smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb (závodní lékař). U uchazečů o zaměstnání v bezrizikové kategorii, typicky například administrativní pracovník, může vstupní prohlídku provést i uchazečův praktický lékař.

Hledáte lepšího zaměstnavatele? Najděte ho na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz.

Výstupním dokumentem je lékařský posudek, jehož obsah je regulován zákonem. Obsahuje zejména závěr, zda je zaměstnanec zdravotně způsobilý k práci, kterou má vykonávat, či zda svou způsobilost pozbyl nebo má omezení, které musí zaměstnavatel respektovat.

Nesmí být v něm uvedena žádná diagnóza a zaměstnanec není povinen sdělovat další podrobnosti o svém zdravotním stavu. Další podrobnosti se zaměstnavatel nedozví ani od lékaře, který prohlídku prováděl. K prohlídce si musí zaměstnanec vždy přinést výpis ze své zdravotní dokumentace, aby lékař získal přehled o jeho zdravotním stavu a mohl jej posoudit, ten se ale zaměstnavateli nepředává.

Lékařské zprávy do rukou zaměstnavatele nepatří

Obecně lze říci, že zaměstnanec nemá povinnost předkládat zaměstnavateli lékařské zprávy ze svých vyšetření, a to ani v případě, že je podstoupil v pracovní době a chce pomocí nich prokázat, že v určitý den a čas navštívil lékaře a měl tak překážku v práci na straně zaměstnance.

Lucie Kalašová

  • Je advokátkou spolupracující s bpv Braun Partners.
  • Věnuje se především právnímu poradenství v oblasti pracovního práva a zastupování v pracovněprávních soudních sporech.

Pokud zaměstnavatel požaduje, aby zaměstnanec návštěvu u lékaře prokázal, je jeho požadavek oprávněný. Je zároveň v zájmu zaměstnance samotného, aby společně s prokázáním návštěvy neposkytl víc informací, než je nezbytně nutné. Ideální je požádat lékaře o vystavení potvrzení o návštěvě, v této souvislosti lékař musí poskytnout součinnost, a dokonce k tomu existují hojně používané formuláře.

U pracovního úrazu jsou podmínky jiné

Pokud ovšem zaměstnavatel šetří a následně odškodňuje pracovní úraz, je situace trochu jiná. Zde je předložení lékařských zpráv z celého průběhu léčení po pracovním úrazu nutností.

Jsou důležité proto, aby bylo možné posoudit, zda opravdu šlo o pracovní úraz a zda případná následná dočasná pracovní neschopnost vznikla v příčinné souvislosti s pracovním úrazem.

Co covid nebo jiná nakažlivá nemoc

Povinnosti zaměstnavatele i zaměstnance v případě, že zaměstnanec onemocní covidem se v čase měnily v závislosti na tom, jak postupovala pandemie a jak se stát snažil proti ní bojovat.

Aktuálně zaměstnanec nemá povinnost zaměstnavateli ohlásit, že onemocněl covidem. Neměl by však se do zaměstnání dostavovat a nemoc dále šířit. Správný postup je kontaktovat svého praktického lékaře, který zaměstnance uzná dočasně práce neschopným a vystaví tzv. e-neschopenku. Zaměstnavatel je o ní v elektronickém systému informován, nevidí ale diagnózu.

Pokud je diagnostikované onemocnění spojeno s povinností jej hlásit příslušné hygienické stanici, většinou je tato povinnost uložena lékaři, který nakažlivou nemoc diagnostikoval. Příslušná hygienická stanice pak v rámci standardního postupu může kontaktovat zaměstnavatele a vyzvat jej, aby jí poskytl součinnost.