Výše mzdy stresuje nastupující generaci méně, než si firmy myslí

aktualizováno 
Stres v práci zažívají i mladí. Žebříček stresujících faktorů však nevede výše platu. Ten není pro nastupující generaci ani tím nejsilnějším motivem pro výběr zaměstnání či změnu zaměstnavatele. Vyplynulo to z průzkumů personálních agentur.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nízké platové ohodnocení přestává být pro mladé české zaměstnance strašákem číslo jedna. Zatímco u jejich starších kolegů je obava z malé výplaty jednoznačně největším pracovním stresorem, mileniály mnohem více znepokojuje přístup a chování firmy. Vyplynulo to z průzkumu společnosti Ipsos pro Institut interní komunikace.

„Zatímco u lidí nad 55 let stresuje nízký plat více než třetinu zaměstnanců, v případě jejich dětí je tento faktor stresující jen pro 20 % zaměstnaných. Spíše než z nízkého platu mají mladí obavu z přístupu a chování svého zaměstnavatele,“ říká Tomáš Poucha, ředitel Institutu interní komunikace.

Pro mladé je důležitá náplň práce

Při volbě prvního zaměstnání po škole není výše mzdy rozhodující, podle dalšího průzkumu personalistů je dokonce až na pátém místě. Před ní se umisťují například rozmanitost práce bez stereotypu a jistota zaměstnání. „Největší váhu mladí lidé přikládají samotné náplni práce a její užitečnost a smysluplnost je rozhodně důležitá pro 60 % respondentů,“ komentuje výsledky průzkumu Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC. Pro mladé je důležitá i možnost odborného a kariérního růstu v zaměstnání.

U prvního zaměstnání se absolventi nejčastěji obávají samotného výběrového řízení, přístupu budoucích nadřízených a nároků, které na ně budou v zaměstnání kladeny spolu z odpovědností s tím spojenou.

Výše mzdy není pro mladé ani hlavním motivem pro změnu zaměstnavatele. Jako nejčastější důvod k odchodu uvedli respondenti, kteří letos práci změnili, přístup zaměstnavatele k lidem, náplň práce a flexibilitu. Výši mzdy jako důvod ke změně uvedlo 47 % respondentů, což je méně než u starších zaměstnanců. Mladé lidi k odchodu přiměly i možnosti kariérního a odborného růstu a potřeba větší autonomie v zaměstnání.

Chová se firma odpovědně?

Společensky odpovědné chování je rok od roku sledovanějším tématem. Průzkum společnosti Ipsos potvrzuje, že je důležité pro tři čtvrtiny všech dotázaných zaměstnanců. „Dá se očekávat, že tento trend bude dále sílit, vyplývá to i z postojů takzvané generace Z, tedy lidí narozených od poloviny devadesátých let, kteří budou v příštích letech nejvíce v hledáčku firem, ať už v pozici žádaných zaměstnanců nebo zákazníků,“ vysvětluje Tomáš Poucha. Kromě požadavků na zaměstnavatele se tyto postoje mladých lidí odrážejí i v jejich chování v roli zákazníka. Jsou totiž ochotni připlatit si za produkt, který je nějakým způsobem šetrný k životnímu prostředí, nebo je částka z jeho prodeje určena na společensky prospěšný projekt.

Zároveň se také mění pohled na to, co to vlastně společenská odpovědnost je. Podle zaměstnanců by firmy měly podporovat hlavně ochranu životního prostředí a férové chování ke svým zaměstnancům. Tyto oblasti se dlouhodobě umísťují na prvních dvou pozicích. 

Pomalu je začíná dohánět vzdělávání, které by měly velké firmy podporovat ze všeho nejvíce, což si myslí 42 % mladých zaměstnanců. „Firmy by si ovšem v první řadě měly uvědomit, že aktivity na poli CSR mají mít souvislost s povahou či oblastí jejich podnikání. V opačném případě postrádají smysl,“ upozorňuje Poucha. 

Autor: pro iDNES.cz

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Jak vyjít se sociopatem na pracovišti a jak ho spolehlivě rozpoznat

Sociopat - ilustrační foto

Podle mezinárodních odhadů spadá do kategorie sociopatů zhruba každý pětadvacátý. Je proto velmi pravděpodobné, že se s...

Žebříček 10 nejlepších bankovních běžných účtů. Pořadí se mění

Ilustrační snímek

Banky dál vylepšují běžné účty a snaží se neztratit své klienty. Ve spolupráci s analytiky Scott & Rose a odborným...

Karetní realita: PIN na šupině, kartu dala synovi, účet vysál kolega

Ilustrační snímek

Platit kartou Čechy baví. V digitálních platbách jsme dokonce na špici v Evropě. Používáme je doma i v cizině a platíme...

Dostal výpověď pro nadbytečnost, firma přitom inzeruje volná místa

Ilustrační snímek

Zaměstnavatel nám může dát výpověď jen z důvodů vyjmenovaných v zákoníku práce. Co ale dělat, když výpovědní důvod...

Podnikal a tloustl. Drasticky shodil 33 kilo a změnil si tím život

Stanislav Petříček

Stanislav Petříček začal podnikat a přibývat na váze. Během roku vystřídal pět velikostí kalhot. Pak začal mít strach,...

Další z rubriky

Dokážete být přesvědčiví? Tato schopnost přináší velké výhody

Ilustrační snímek

Schopnost přesvědčit přináší v pracovním i osobním životě řadu výhod. Umožňuje prosadit či bránit své názory i...

Komentář: Budeme mít v Česku čtyřdenní pracovní týden?

Ilustrační snímek

O zavedení čtyřdenního pracovního týdne v poslední době slýcháváme stále častěji, a to zejména v souvislosti s rostoucí...

Diplomacii opustil a začal podnikat, aby dostal od života, co chce

Jan Hebnar

Jan Hebnar říká, že lenost má v sobě každý. I on sám. Zvládl ale vystudovat tři vysoké školy, má státnici ze tří jazyků...

Alena Schillerová diskutovala v Otázkách Václava Moravce o návrhu státního rozpo...

Alena Schillerová diskutovala v Otázkách Václava Moravce o návrhu státního rozpo...

Kurzy.cz Zdroj: ČT1 | 16. 6. 2019 | 12:00 | Pořad: Otázky Václava Moravce

Najdete na iDNES.cz