Práci hledáme více na sociálních sítích. Ale děláme školácké chyby

Češi hledají novou práci nejčastěji na pracovních portálech a s pomocí personálních agentur. Jak se ale shodují průzkumy personálních agentur, významně roste role sociálních sítí. V prezentacích na síti ale Češi stále dělají chyby, které je mohou stát zajímavé místo.

Téměř čtvrtinu uchazečů o práci kontaktují personalisté přes sociální sítě. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Inzerci na pracovních portálech využívá, stejně jako loni, téměř 95 % uchazečů o práci. O 20 procent si polepšily sociální sítě, které podle průzkumu společnosti Grafton Recruitment nyní využívá přes 50 procent uchazečů. O 4 procentní body posílily také personální agentury, dostaly se tak nad 50 procent. Naopak o 10 procentních bodů si meziročně pohoršila inzerce v tisku, bledě jsou na tom i informace z úřadů práce - zajímají už jen desetinu lidí.

Sociální sítě tak v hledání práce nabírají na síle. „Přes Facebook se hledají kandidáti pro téměř všechny profese, ale dominují pracovníci do výroby a administrativy. LindkedIn je stálicí při hledání lidí do IT a dalších, jako jsou finance, marketing a inženýring,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment.

Aktuálně má na Facebooku svůj profil 56 % všech českých uživatelů internetu, tedy 4,5 milionu. Celých 51 % Čechů na Facebooku má vysokoškolské a 43 % středoškolské vzdělání. Na LinkedIn má svůj profil zhruba 600 tisíc Čechů. Zatímco dříve na této síti byli nejčastěji registrování IT profesionálové a marketéři, dnes síť využívá celá řada dalších oborů a profesí. Nejčastěji s ní pracují lidé ve věku od 25 do 44 let.

Fakta z průzkumu

  • 55 % náboru probíhá on-line
  • 23 % uchazečů o práci je kontaktováno personalistou prostřednictvím sociální sítě (62 % z nich na LinkedIn, 36 % na Facebooku)
  • 28 % personalistů přiznává (v regionu střední a východní Evropy dokonce 34 %), že odmítli minimálně jednoho uchazeče kvůli informacím a obsahu, které o něm našli na sociálních sítích. Nejčastějšími důvody odmítnutí byly:
  1. rozpor v informacích zjištěných online a uvedených v CV (54 %)
  2. zjištěné osobnostní rysy (49 %)
  3. publikování nevhodných fotografií a názorů (46 %)

Zdroj Adecco: Do mezinárodního průzkumu se zapojilo 31 793 uchazečů o práci a 4 168 personalistů z 26 zemí.

Pozor na radikální názory a nevhodné fotky

Téměř čtvrtina uchazečů o práci je kontaktována personalistou už rovnou prostřednictvím některé sociální sítě. Mají ale lidé vhodné profily k případnému získání pracovní nabídky?

Podle mezinárodního průzkumu personální agentury Adecco zhruba třetina personalistů již odmítla minimálně jednoho uchazeče o práci kvůli informacím nebo obsahu, který o něm našla na sociálních sítích.

„Nejčastějším důvodem pro odmítnutí uchazeče je rozpor mezi informacemi, které o něm byly zjištěny na sociálních sítích, a údaji, které o sobě kandidát uvedl v životopise. Dále může jeho šance negativně ovlivnit publikování nepatřičných fotografií nebo obsahu, který poukazuje na nevhodné osobnostní rysy,“ uvádí Ondřej Wysoglad, ředitel Adecco ČR. Typickým příkladem může být publikování nebo sdílení rasistických či jinak diskriminačních názorů nebo obsahu, který otevřeně prezentuje či vyzývá k násilí.

Problematické informace o uchazečích se objevují nejčastěji na Facebooku, který uživatelé používají zejména k osobním účelům, aniž by si uvědomovali možné důsledky pro pracovní uplatnění.

Daně 2017

Průvodce formulářem daňového přiznání a tipy jak ušetřit: SPECIÁL NA TÉMA DANĚ

Jak správně vyplnit daňové přiznání a kde zjistit, jaká daňová zvýhodnění můžete uplatnit? VYPLNIT FORMULÁŘ ON-LINE

„Je na rozhodnutí každého uchazeče, co a v jakém rozsahu o sobě zpřístupní na veřejných sítích. Ale musí počítat s tím, že takové informace budou některé potenciální zaměstnavatele zajímat, když už jsou veřejně sdílené a dostupné. Zjišťování veřejně dostupných informací o uchazeči rozhodně nelze považovat za nezákonné či diskriminační,“ upozorňuje advokát Petr Glogar z advokátní kanceláře PwC Legal.

A jaká jsou základní pravidla pro prezentaci uchazečů na sociálních sítích? Vyjmenovává je personalista Ondřej Wysoglad:

  1. Uvádějte o sobě pravdivé informace. Odpovídající informace prezentujte i ve svém životopise.
  2. Nastavte si správně soukromí svých profilů. Při publikování obsahu myslete na to, komu je určen a kdo ho uvidí.
  3. Nepublikujte obsah, který by potenciálním zaměstnavatelem mohl být vyhodnocen jako závadný. A to i přesto, že vám v danou chvíli může připadat vtipný, zábavný či jinak zajímavý. Méně někdy znamená více.
  4. Na sociální síti LinkedIn naopak publikujte a pravidelně aktualizujte maximum informací o svých znalostech, dovednostech a pracovních úspěších. Vyplňte veškeré informace o dosaženém vzdělání a pracovních zkušenostech, a to včetně dobrovolnických, a pracujte na pozitivních referencích i rozšiřování uživatelské sítě. Čím více relevantních informací a propojení, přes která vás personalista může najít, tím větší šance na nabídku nové pracovní pozice.
Vstoupit do diskuse (30 příspěvků)

Nejčtenější

KVÍZ: Máte v hlavě důležité ekonomické pojmy a finanční čísla. Otestujte se

ilustrační snímek

Inflace, nezaměstnanost, důchody, úroková sazba, repo sazba, srážková daň…nejen tyto pojmy včetně aktuálních čísel na nás vyskakují z médií, mobilů a z internetu. Používají je ve svých hodnoceních a...

Smršť novinek: Co čeká firmy od listopadu a v lednu nejen vůči zaměstnancům

ilustrační snímek

V následujících měsících se firmy musejí připravit na doslova smršť legislativních změn. Už v listopadu začne platit nový zákon o kybernetické bezpečnosti a nová legislativa týkající se BOZP. Další...

Nový trend: Proč se ve firmách ptají na názory a spokojenost zaměstnanců

Premium
ilustrační snímek

A jak se vám u nás pracuje? Pokládá vám zaměstnavatel čas od času podobnou otázku? Ne? Pak riskuje, že včas neodhalí narůstající nespokojenost v týmu a přijde o klíčové pracovníky.

Zdravotní pojištění 2026: Kdo bude muset sáhnout hlouběji do kapsy

ilustrační snímek

Pokud za někoho neplatí zdravotní pojištění stát, což jsou například děti, důchodci či třeba studenti, řada dalších lidí se těmto povinným odvodům nevyhne. V příštím roce si navíc bude muset hlouběji...

Klasické phishingové útoky jsou překonané, podvodníci cílí na psychiku

ilustrační snímek

Voják na misi, který potřebuje peníze nebo slavná osobnost s unikátním investičním tipem? To už jsou zastaralé pokusy, jak obrat lidi o peníze. Útočníci dnes vsázejí na psychologickou manipulaci, kdy...

Rozdělit hypotékou zatíženou parcelu stojí čas i peníze

Rozdělení parcely zatížené hypotékou

Velký pozemek u rodinného domu nemusí být pro každého splněným snem. Někdo by se raději staral jen o malou zahradu, jiný v něm může vidět peníze, které jsou tam zbytečně vázané. A třeba je lze...

7. listopadu 2025

Dlouhodobé cestovní pojištění má mnohá plus. Produkt ale vybírejte pečlivě

dlouhodobé cestovní pojištění

Pohodlí a jednoduchost, finanční výhodnost při komplexním krytí rizik, pro vás nebo rovnou pro celou rodinu, to vše na dobu neurčitou – tak by se dalo charakterizovat dlouhodobé cestovní pojištění....

7. listopadu 2025

Hypoteční sazby zamrzly, trhem hýbe refinancování. Zahýbe nová vláda hypotékami?

ilustrační snímek

Listopad nepřinesl na hypoteční trh žádné zlevnění. Průměrná nabídková sazba podle Swiss Life Hypoindexu zůstala na 4,91 procenta. Sto tisíc domácností přitom čeká refinancování. Nejvíce se zvýšení...

6. listopadu 2025

Pojištění soběstačnosti chrání i rodinu. Jak funguje a na kolik přijde

ilustrační snímek

Zajištění proti ztrátě soběstačnosti dává oporu nejen tomu, kdo uzavře toto pojištění, ale také celé rodině. Pokud totiž dojde k tomu, že se některý z členů rodiny o sebe sám plně nepostará, typicky...

5. listopadu 2025

Schopnosti jednat s lidmi, číst situace a udržet klid. Co obnáší práce v ostraze

Práce v ostraze

Doba, kdy ostrahu vykonávali lidé bez zkušeností nebo „na okraji“, je už pryč. Situace se totiž hodně proměnila. Bezpečnostní práce je zodpovědná, často v náročném prostředí, a navíc na směny. Kdo ji...

5. listopadu 2025

Zdravotní pojištění 2026: Kdo bude muset sáhnout hlouběji do kapsy

ilustrační snímek

Pokud za někoho neplatí zdravotní pojištění stát, což jsou například děti, důchodci či třeba studenti, řada dalších lidí se těmto povinným odvodům nevyhne. V příštím roce si navíc bude muset hlouběji...

5. listopadu 2025

Klasické phishingové útoky jsou překonané, podvodníci cílí na psychiku

ilustrační snímek

Voják na misi, který potřebuje peníze nebo slavná osobnost s unikátním investičním tipem? To už jsou zastaralé pokusy, jak obrat lidi o peníze. Útočníci dnes vsázejí na psychologickou manipulaci, kdy...

4. listopadu 2025

Poradna: Jak dosáhnout u pojišťovny na vyšší odškodnění po autonehodě

ilustrační snímek

Každý, kdo někdy řešil odškodnění po dopravní nehodě, se setkal s formuláři. Pojišťovny je používají k usnadnění práce svých likvidátorů. Co je dobré vědět o odškodnění po dopravní nehodě, jak...

4. listopadu 2025

Spoléhat jen na důchod? To by byla chyba, investice jsou téměř nutností

Advertorial
Spoléhat jen na důchod? To by byla chyba, investice jsou téměř nutností

Už loni tvořili lidé starší 65 let více než pětinu české populace a tato hodnota v následujících letech ještě poroste, protože do důchodu míří silné generace. Otázka budoucích důchodů tak logicky...

3. listopadu 2025

Nový trend: Proč se ve firmách ptají na názory a spokojenost zaměstnanců

Premium
ilustrační snímek

A jak se vám u nás pracuje? Pokládá vám zaměstnavatel čas od času podobnou otázku? Ne? Pak riskuje, že včas neodhalí narůstající nespokojenost v týmu a přijde o klíčové pracovníky.

3. listopadu 2025

Mlejnek Consulting s.r.o.
programátor/ ERP konzultant

Mlejnek Consulting s.r.o.
Praha
nabízený plat: 60 000 - 80 000 Kč

KVÍZ: Máte v hlavě důležité ekonomické pojmy a finanční čísla. Otestujte se

ilustrační snímek

Inflace, nezaměstnanost, důchody, úroková sazba, repo sazba, srážková daň…nejen tyto pojmy včetně aktuálních čísel na nás vyskakují z médií, mobilů a z internetu. Používají je ve svých hodnoceních a...

vydáno 2. listopadu 2025

Život žiji naplno tam, kde zrovna jsem, říká švédský šéf českého Oriflame

Mikael Björkmyr, šéf Oriflame ČR

Pro jednu firmu pracuje již patnáct let, ovšem ne v jedné zemi, jak to bývá běžné. Švéd Mikael Björkmyr jich v rámci svého působení u kosmetické firmy Oriflame vystřídal už sedm. A, i když je každá...

1. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.