Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Vše odstartovala puntíkatá peněženka. Jen loni už utržili 140 milionů

Jeden je vystudovaný architekt, druhý ekolog. Přesto se dnes živí navrhováním převážně dámských peněženek, kabelek a batohů. Vše přitom odstartovala puntíkatá peněženka. První kolekce se vyprodala během pár dnů. Díky tomu měli Martin Kůs s Ondřejem Hyršem o své budoucnosti jasno.

Martin Kůs je jedním ze dvou zakladatelů dnes již zavedené módní značky VUCH. | foto: Vuch

Znají se od dětství, chodili spolu do školy, dokonce bydleli v Chrudimi i ve stejném panelákovém vchodě. A protože kamarádství Martinu Kůsovi a Ondrovi Hyršovi fungovalo a stále funguje, přemýšleli, do čeho by se společně pustili byznysově.

„Ondra měl zkušenosti s online byznysem, já zase s grafikou a estetikou. Po pečlivém průzkumu trhu jsme se tak rozhodli pro dámské peněženky. Vymysleli jsme první model - barvy, puntíky a netradiční marketingové pojetí celého projektu,“ říká Martin Kůs. A „klaplo“ to. Po 7 letech je tak dnes VUCH zavedenou značkou.

Jak široké portfolio máte dnes?
Barevné puntíkaté peněženky patří i dnes k našim vlajkovým lodím značky. Postupně jsme ale portfolio rozšířili na několik stabilních kategorií, mezi které patří kromě dámských peněženek zejména kabelky a batohy. Ty začínají být víc a víc v kurzu. V těchto kategoriích nabízíme stovky produktů různorodých stylů, designů i materiálů. Vyrábíme ale také hodinky, sluneční brýle, šperky či oblečení. Poměrně velkou novinkou byly v loňském roce boty a letos bude jejich druhá řada, nicméně prozatím chceme víc „šlapat“ v kategoriích, které nám sedí.

Charakteristickým rysem značky je nápaditý a barevně pestrý design. Jak jste k němu došli?
Módní scéna nám připadala šedá, smutná a nevýrazná, nebo naopak velice drahá a nedostupná pro běžné zákazníky. Tak jsme zkusili napravit všechny tyto nedostatky, které jsme na trhu viděli. Dnes v našem chrudimském týmu společně vytváříme netradiční módní kousky plné barev a radosti.

Martin Kůs

  • Vystudoval architekturu na Vysokém učení technickém v Brně.
  • K tomuto oboru se rád kdykoliv vrací, občas pro známé něco vymyslí a nakreslí. Architektura je podle něj životní vášeň a trochu profesní deformace.
  • V roce 2015 založil se svým dlouholetým kamarádem Ondřejem Hyršem módní značku VUCH.
  • Ve firmě zodpovídá za vizi, nové kolekce a směr firmy.
  • Žije v Chrudimi, má ročního syna, rád vaří. Relaxuje na zahradě, hrabat se v hlíně je pro něj skvělý způsob meditace. Rád také něco na zahradě a doma kutí či vyrábí.

Které barvy a designy, kromě puntíků, nejvíce frčí v letošním roce?
Kromě puntíků, které jsou s naší značkou neodmyslitelně spojeny, jsou u nás letos nejoblíbenější jednodušší a elegantní designy. Z barev je to paradoxně černá, která je mezi doplňky zkrátka univerzální a hodí se ke všemu. Z těch veselejších barev se letos na předních příčkách prodejnosti, co se novinek týče, objevuje také světle růžová nebo vínová.

Máte vlastní návrháře?
Máme tým návrhářů a grafiků, externích i vlastních ve firmě. Pod taktovkou se to celé snažím řídit a udržet já jako šéfdesigner. Drtivá většina návrhů vzniká přímo v našich kancelářích v Chrudimi. Vedle toho jsou pro nás ale zajímavé i limitované edice se známějšími umělci nebo návrháři.

Jak dlouhá je cesta od prvotního nápadu po skutečný výrobek?
To se nedá tak jednoduše říct, inspirace a estetika se nedají naplánovat. Jsou dny, kdy naše návrhářské oddělení chrlí jeden nápad za druhým, a pak jsou dny „spánku“. V každém případě jsme vždy v úzké kooperaci s našimi dodavateli, se kterými konzultujeme každý vzorek či materiál, dokud nebude vše dokonale sladěné. Je totiž třeba skloubit mnoho faktorů, abychom následně mohli nabízet krásné, barevné, kvalitní produkty za rozumnou cenu.

V důsledku pandemie covidu a nyní válečného konfliktu na Ukrajině trpí řada oborů nedostatek materiálů či různých součástek apod. Dotýká se tato situace i vašeho podnikání?
Samozřejmě, že nás to ovlivňuje. Ale díky propracované síti více dodavatelů zvládáme zatím získávat vstupy v dostatečné kvalitě a množství. Pochopitelně to znamená daleko větší úsilí pro naše kolegy, kteří situaci monitorují a musí na ni flexibilně reagovat.

VUCH funguje již 7 let. Šlo vždy všechno hladce, nebo byly i nějaké obtížné momenty?
Určitě není všech 365 dní v roce barevných a slunečných. Byly dny, kdy jsme se o nějaký věcech dohadovali, ale bylo jich naštěstí minimum. Takže úvahy, že bychom třeba společné podnikání zabalili, tu nikdy nebyly, spíše diskuse týkající se strategie rozšíření portfolia či vstupu do nových zemí. Ale kde není diskuze, není výsledek.

Jak si tedy firma stojí dnes?
Za rok 2020 jsme utržili 61 milionů korun, loni to bylo již 140 milionů korun. Vyrostli jsme tedy o celých 133 procent. A zatím se nám daří růst i v současné nepříznivé ekonomické situaci. Za první kvartál jsme meziročně navýšili tržby o 62 procent, což nás samozřejmě těší. O to víc, že celkově na trhu v současné době dochází k ochlazení.

Znáte se již od dětství. Jak se vám spolu pracuje po tolika letech přátelství?
Stále lépe. Známe se strašně dlouho a důležité je, že máme na spoustu věcí totožné názory. A o těch odlišných se dokážeme otevřeně pobavit. To je naprostý základ všeho. Koneckonců je to i jedna z hodnot naší firmy.

Začátkem roku jste oznámili vstup nových investorů. Jaké máte plány do budoucna? Mají noví investoři vliv na další rozšíření sortimentu či prodejních teritorií?
Za poslední roky se nám naskytlo několik nabídek na vstup strategických investorů do naší firmy. Nakonec jsme se dohodli s eRockets, což je fond vedený podnikateli Jiřím Hlavenkou, Tomášem Fikarem a Ondřejem Klegou. S nimi jsme si sedli hlavně lidsky a také ve vzájemné shodě na budoucnosti VUCH. Od spolupráce čekáme mimo jiné rozšíření tržní pozice ve středoevropském regionu, rozšíření portfolia a zefektivnění managementu firmy.

Snažíte se o udržitelný přístup?
Udržitelnost je celospolečenské téma, i my tuto otázku bereme velmi vážně. Máme tak například kolekci eko kabelek a tři kolekce eko peněženek, které jsou vyrobeny z recyklovaného oxfordu, tedy drti z plastových lahví. A pro balení všech našich produktů používáme recyklované materiály. Kromě toho máme program Nulového odpadu.

Jak si tedy s odpady poradíte?
Například vznikl nápad, jak dál využívat nevyhovující kousky našich produktů. Odvážíme je do velké drtičky, kde z nich vzniknou malé kousíčky o velikosti
1 až 5 centimetrů. Drť se potom smíchá s polystyrenovými kuličkami. A touto směsí plníme vaky na sezení. My jim u nás neřekneme jinak než Bobíci.

A kam Bobíci směřují?
Sedací vaky prodáváme na našem e-shopu. Za každé tři prodané vaky věnujeme tři Bobíky do konkrétní mateřské školky v našem regionu. Tam jsou bezpochyby ve správných rukou a dělají radost. Navíc je vyrábíme kompletně v české produkci, což je poslední střípek Bobího příběhu.

Jaké další udržitelné či charitativní aktivity realizujete?
Již ve chvíli, kdy jsme značku zakládali, chtěli jsme pomáhat těm, kteří neměli v životě takové štěstí nebo takové možnosti. A tohoto příslibu se držíme i dnes. Spolupracujeme s celou řadou organizací v čele s Charitou nebo společností Život dětem, a také se školami v rámci školních plesů, sportovních klubů a podobně. Vytváříme vlastní charitativní kalendář, organizujeme projekt VUCH lady, která má také charitativní formát. Věnovali jsme již před 1 500 produktů na charitativní účely a finanční prostředky ve výši okolo 1 milionu korun. Primárně se snažíme pomáhat v regionu, ale rádi podporujeme i organizace s celorepublikovým přesahem.

Zmínil jste projekt VUCH lady. O co jde?
Vuch lady je soutěž. Vybraná dívka se na rok stává tváří, modelkou i múzou naší značky. Přesah je ale v tom, že za každou přihlášenou dívku do soutěže společnost Vuch daruje finanční podporu organizace Loono, která si dává za úkol edukovat mladé lidi v oblasti nádorových onemocnění. Takže každá dívka, která se přihlásí, zároveň podpoří dobrou věc, nehledě na to, jak dopadne. Ambasadorkou letošního ročníku, který proběhne v létě, bude Anička Slováčková.

Autor:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Vše odstartovala puntíkatá peněženka. Jen loni už utržili 140 milionů

Jeden je vystudovaný architekt, druhý ekolog. Přesto se dnes živí navrhováním převážně dámských peněženek, kabelek a...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mladí jsou při hledání práce náročnější a nebojí se říct si o vyšší platy

Červen je doba maturit a státnic, řada mladých lidí právě úspěšně ukončila své studium. Jaké mají šance na trhu práce,...

Do pedálů šlape čím dál více lidí. Jak ošetřit s tím spojená rizika?

Pohyb na kole je dnes masovým sportem. A výpravy na nich jednou z nejoblíbenějších víkendových i dovolenkových aktivit....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chyba při potápění ji přišla draho. Pojišťovna nezaplatila léčbu za statisíce

Premium Pár skleniček v Itálii, kde je vůči alkoholu větší tolerance, vypadá nevinně, ale může vyústit ve finanční katastrofu....

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Vše odstartovala puntíkatá peněženka. Jen loni už utržili 140 milionů

Jeden je vystudovaný architekt, druhý ekolog. Přesto se dnes živí navrhováním převážně dámských peněženek, kabelek a...

Češi vydělají v cizině 70 miliard korun. Jaké jsou mzdové představy?

V Česku pracuje přes 700 tisíc zahraničních pracovníků, nejvíc z Ukrajiny a Slovenska, ale i dalších zemí. Za rok je...

Mladí jsou při hledání práce náročnější a nebojí se říct si o vyšší platy

Červen je doba maturit a státnic, řada mladých lidí právě úspěšně ukončila své studium. Jaké mají šance na trhu práce,...

Kdyby tak zvýšili plat o inflaci, přeje si řada Čechů. Jaké mají vyhlídky

Premium Snížení reálné kupní síly je v současnosti největší obavou českých zaměstnanců. Téměř třetina lidí se kvůli rekordnímu...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...