UKÁZKA: Nebojte se mít malou firmu, radí autoři knihy Restart

aktualizováno 
Nechte si utéct výborné lidi a svým zákazníkům dovolte, ať vás přerostou. I takové rady najdete v podnikatelské příručce Restart. Tipy, jak jít proti proudu, hned po vydání nadchly, ale i pobouřily řadu podnikatelů. Ukazují totiž, že k úspěšnému byznysu leckdy nepotřebujete ani vlastní kancelář, ani víc zaměstnanců než konkurence.

Provokativní, minimalistická a mimořádně poučná příručka zakladatelů známé americké firmy 37signals, proslavené úspěšnou webovou aplikací Basecamp a dalšími projekty, vás přinutí přehodnotit všechno, co jste se dosud dozvěděli o podnikání. | foto: Knihy.iDNES.cz

Jason Fried a David Heinemeier Hansson vytvořili v chicagské firmě 37signals aplikace pro management jako Basecamp, CampFire nebo Ta-Da List. Své podnikatelské zkušenosti uplatnili při psaní knihy Rework. V České republice vyšla pod názvem Restart a stejně jako ve Spojených státech i u nás se kniha stala novodobou byznysovou biblí.

Samotný podtitul „průvodce podnikatelským minimalismem“ nastiňuje, že Fried a Hansson opravdu nepropagují masivní rozvoj firmy ani drcení konkurence za každou cenu. Naopak vyzdvihují jednoduchost, užitečnost a lidskost. Vše podstatné sepsali na sto stran, zbytek knihy tvoří černobílé ilustrace. Dobře vědí, že podnikatelé nemají času nazbyt.

Že autoři opravdu vyznávají minimalistický přístup, dokázali sami v loňském roce. Firmu 37signals přejmenovali na Basecamp a rozhodli se věnovat pouze tomuto nejúspěšnějšímu projektu. Po přečtení knihy Restart vám bude jasné, proč k rozhodnutí došli.

UKÁZKAProč růst

Lidé se vás ptají: „A jak velká je ta vaše firma?“ Pouze běžná zdvořilostní otázka, ale nečekají na ni běžnou zdvořilostní odpověď. Čím větší číslo, tím jste působivější, profesionálnější a vlivnější. „Ó, skvělé!“ řeknou vám na stovky zaměstnanců. Jste-li ovšem malá firma, řeknou něco jako: „No... to je skvělé.“ První věta je upřímně obdivná, druhá jen zdvořilostní.

Proč tohle všechno? Co má společného růst s podnikáním? Proč je rozpínání firmy vždy jedním z cílů? K čemu nám je, že budeme velcí, kromě růstu vlastního ega? (Měli byste ale hledat lepší odpověď než „úspory z rozsahu“.) Co je na tom špatného, najít si správnou velikost a zůstat na ní?

Copak takový Harvard nebo Oxford komentujeme slovy: „Kdyby se tak rozrůstali, zakládali nové pobočky, zaměstnali pár tisíc dalších profesorů a otevřeli fakulty po celém světě... pak by to byla vynikající škola.“ Samozřejmě že ne. Velikostí nepoměřujeme jejich hodnotu. Proč se tak tedy díváme na firmy?

Restart v e-knize

Knihu Restart pořídíte za 199 Kč na Knihy.iDNES.cz.

Provokativní, minimalistická a mimořádně poučná příručka zakladatelů známé...

Možná, že správná velikost vaší firmy je pět lidí. Možná je to čtyřicet. Nebo je jich dvě stě. Anebo si třeba vystačíte jen vy sami s notebookem. Neplánujte velikost firmy předem. Můžete růst pomaleji a sledovat, co je správné – spousta firem zkrachuje proto, že nabírá spoustu zaměstnanců příliš brzo. A vyhýbejte se také rychlému nárazovému růstu – snadno tak můžete přeskočit vaši správnou velikost.

Být malý nemusí být jen krokem na cestě vzhůru. Být malý může být i samo o sobě dobrým cílem.

Všimli jste si taky, že zatímco malé firmy si přejí být větší, ty velké firmy naopak sní o větší činorodosti a flexibilitě? A zapamatujte si, že jakmile se rozrostete, je opravdu těžké se zase zmenšit. Budete propouštět, pošramotíte si pověst a budete muset změnit celý svůj přístup k podnikání.

Škrábání se pořád nahoru vůbec nemusí být váš cíl. Nemluvíme přitom jen o počtu zaměstnanců. Totéž platí přece i pro různé výdaje, nájem, IT infrastrukturu, nábytek atd. Nic z toho nedostanete odněkud shůry. Prostě se musíte rozhodnout, jestli do toho jít, nebo ne. A pokud do toho půjdete, musíte počítat s novými starostmi. Když na sebe vezmete velké výdaje, budete se nudit do budování velké a složité firmy, jejíž provoz už je mnohem obtížnější a stresovější.

Nebojte se úmyslu budovat malou firmu. Každý, kdo vede udržitelný a ziskový podnik – ať už veliký, nebo malý – může být na sebe pyšný.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Je to triko 21. století a chceme, aby ho měl každý, říká podnikatel

Pavel Hrstka (zleva), Martin Burkoň a René Němeček z chrudimské firmy CityZen

Tři inženýři a tátové od rodin. Společně podnikat začali teprve vloni. Letos vyhráli celorepublikové kolo soutěže...

Kolegyně mají dovolenou a šéf mi nařídil přesčasy. Můžu odmítnout?

ilustrační snímek

Podle statistik počet přesčasových hodin sice klesá, avšak v létě a období dovolených se asi některým z nás nevyhnou....

KOMENTÁŘ: Podílové fondy letí nahoru a „roztřesené ruce“ pláčou

ilustrační snímek

Roztřesené ruce jsou investoři, kteří se při výkyvech trhů vzdají své strategie a vrací peníze zpět do krabice od bot....

Úrokové sazby hypoték dál klesají, a to díky akčním nabídkám bank

Ilustrační snímek

Hypotéky dál zlevňují, a to už pátý měsíc. Průměrná úroková sazba poklesla z únorových 2,99 procent na červnových 2,76...

Proč vypnout o dovolené a jak si umět odpočinout, radí psycholog

Ilustrační snímek

Kdo nedokáže o dovolené vypnout a relaxovat, koleduje si o potíže. Nejen že klesne pracovní produktivita, ale vzroste...

Další z rubriky

Jsme tím, co opakovaně děláme. Jaké zvyky mají úspěšní lidé

Ilustrační snímek

Proč jsou někteří lidé úspěšní a jiným se v životě moc nedaří? Tuto otázku si klade řada lidí. Podle psychologa Jana...

V letním období ulevte zaměstnancům, vzkazují odborníci

ilustrační snímek

Letní dovolené jsou v plném proudu. Toto období nebývá pro firmy ani pro samotné zaměstnance úplně jednoduché. Jak...

Nová práce a hned průšvih. Poradíme vám, jak ho ustát

ilustrační snímek

Máte po zkušební době. Ale to neznamená, že bude každý den stejný. Přijde chvíle, kdy se vám zkrátka nebude v práci...

Špinavé triky u spořicích účtů a investičních produktů

Špinavé triky u  spořicích účtů a investičních produktů

Kurzy.cz Marketingové materiály se jen hemží nabídkou zhodnocení vkladů 3 % - 7 % ročně. V době, kdy na běžném spořicím účtu vaš...

Advantage Consulting, s.r.o.
OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - ELEKTRO

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz