Úterý 29. září 2020, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. září 2020 Michal

V autech továrníka Sodomky jezdila šlechta, zlomili ho komunisté

Nejprve vyráběli kočáry, pak auta, ve kterých jezdila šlechta i známí umělci. Díky Sodomkům se Vysoké Mýto později stalo jedním z největších evropských center výroby autobusů.

Otec a syn Sodomkovi, podnikatelé z Vysokého Mýta. | foto: Archiv: sbírky Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě

Josef Sodomka starší se narodil v roce 1865 jako syn krupaře v Krouně na Hlinecku a vyučil se kolářem. Nejdřív pracoval u svého mistra v Cholticích, později vyrazil na zkušenou i jinam, pracoval také v továrně na kočáry v Jihlavě.

Tajemství slavných rodin

Tam se mu v jednom krámku zalíbila vdova po ševci, která prodávala chutné koláče. Tu si vzal a právě její jmění novomanželům napomohlo k tomu, aby si koupili ve Vysokém Mýtě malý dům s rozlehlou zahradou a nezastavěným okolím.

Na tomto místě Sodomka založil a provozoval dílnu na výrobu kočárů. O deset let později už to byla továrna s názvem První východočeská parostrojní výroba kočárů J. Sodomka. „Vyráběla kočáry, bryčky, landaury, kárky, saně či různé části k vozům. S výrobou parostrojních kočárů začal Sodomka jako první. Před první světovou válkou to byla už velká firma, která zaměstnávala několik desítek zaměstnanců,“ říká ředitel vysokomýtského Regionálního muzea Jiří Junek.

Nejdřív nemoc, pak auta

Josef Sodomka starší se musel vyrovnat s těžkými ranami. „Spousta lidí z tohoto rodu zemřela na tuberkulózu. Týká se to už rodičů Josefa Sodomky staršího, obou jeho manželek i některých jeho dětí,“ dodává Jiří Junek. Tato zákeřná nemoc ovšem minula syna Josefa, který se narodil v roce 1904 a musel sledovat, jak kvůli odchodu zaměstnanců na fronty první světové války i postupnému nástupu automobilismu továrna jeho otce téměř bankrotuje.

Sodomkovi

  • Do dějin schopných českých podnikatelů se zapsal nejprve Josef Sodomka starší (1865 Krouna – 1939 Vysoké Mýto).
  • Ten se vyučil kolářem a v roce 1895 si založil ve Vysokém Mýtě dílnu na výrobu kočárů a užitkových vozů. Po zakoupení parního stroje o deset let později se změnila v prosperující továrnu.
  • Z válečné a poválečné stagnace ji pozvedl na výsluní Josef Sodomka mladší (1904 – 1965), který začal vyrábět karoserie osobních automobilů v nadčasovém aerodynamickém provedení pro prominentní zákazníky, ale také autobusy či další vozy.
  • Jméno Sodomka dnes žije hlavně díky pamětníkům a dochovaným vozům této karosárny.

„Budoucnost mají jedině auta,“ přesvědčoval Josef Sodomka mladší svého otce. A když se v roce 1925 vrátil z praxe u firmy Laurin&Klement, zhotovil téhož roku ve vysokomýtské továrně, tehdy se 14 dělníky, první karoserii osobního automobilu.

Carroserie pro britskou rodinu, kabriolet pro Wericha

Firma začala vyrábět nákladní a užitkové karoserie. Historickým mezníkem se stal rok 1928, kdy Sodomka vyrobil poslední kočár a první autobus. Zájem o autobusy ke konci 30. let i během 40. let výrazně stoupal, a předznamenal tak pozdější úspěchy Karosy a Iveca.

V tomto smyslu si nelze tvář dnešního Vysokého Mýta představit bez rodu Sodomků. U osobních aut se mladý Sodomka soustředil na bohatší klientelu nabídkou elegantních modelů. Navrhoval a vyráběl na zakázku aerodynamické karoserie inspirované tvarem kapky.

Značka Carroserie Sodomka se stala vlajkovou lodí československého karosářství. K jejím zákazníkům patřili britská královská rodina, perský šáh, podnikatelé, potomci šlechtických rodů i významní umělci. Aero 50 vozilo prezidentovu manželku Hanu Benešovou, bílý kabriolet Tatra 52 koupil Jan Werich.

Sodomkovy nadčasové esteticky působivé karoserie vznikaly nejen na podvozcích Aero, Tatra, Walter, Praga či Škoda, ale i na Bugatti, Rolls-Royce, Studebaker, Packard Lancia a dalších. Jak se píše na pamětní desce jednoho domu na vysokomýtském náměstí: „Jeho elegantní karoserie získaly celou řadu domácích a zahraničních cen a dodnes jsou dokladem vyspělosti československého automobilového průmyslu.“

Fotogalerie

„V Sodomkovi se snoubily jak technické, tak manažerské schopnosti. Vyučil se u otce, absolvoval státní mistrovskou školu v oboru kolář v Kašperských Horách, byl šikovný manuálně, prošel i dalšími podniky. Zároveň to byl člověk s invencí, nápaditý, dokázal využívat moderní postupy a dokázal si také vybírat schopné pracovníky,“ říká Jiří Junek.

Vášnivý sokol, kterého lidé měli rádi

Firma Carosserie Sodomka vyráběla také autokary, první české karavany, sanitky, pohřební vozy i větroně a nadmíru uspěla v konkurenci tehdejších 307 karosáren v celé republice.

Navíc byl její majitel v místě svého podnikání přirozenou autoritou. Jednak proto, že měl velice dobrý vztah k zaměstnancům, ale také že byl vidět i v životě města. Mimo jiné byl vášnivým sokolem a podporoval letectví, za války i odbojovou činnost. Veřejnost ho vnímala nejen jako schopného pana továrníka, ale jako dobrého člověka.

„Ti, co u něho pracovali, si říkají sodomkovci. Určitě byli hrdí na to, že mohli pracovat v jeho firmě. Každý řemeslník, který v dědečkově firmě pracoval, své řemeslo skutečně ovládal. Vážili si ho jako člověka, který jim byl schopen dát práci a také za ni dobře zaplatit,“ řekl Sodomkův vnuk Petr Dvořák.

Tajemství slavných rodin

O to větší ranou se stal pro Josefa Sodomku mladšího nástup diktatury jedné strany. Po znárodnění v roce 1948 si komunisté netroufli ihned odstranit výkonného a přitom oblíbeného „vykořisťovatele“, proto mohl funkci ředitele vykonávat ještě dva roky.

Vězení, ztráta přátel a nakonec rezignace

V roce 1951 byl Sodomka zatčen a obviněn pro „pletichy proti znárodnění, daňové machinace a podezření z vyzvědačství“. Ve vězení strávil dva roky a pět měsíců. „Snad horší než vězení bylo, že se po návratu domů k němu řada lidí nehlásila, do své fabriky se vrátit nemohl. Jeho život byl hodně těžký a plný ústrků,“ dodává ředitel muzea.

Práci zkušebního technika si našel v podniku Liaz v dalekém Mnichově Hradišti na Mladoboleslavsku a paradoxem doby byl fakt, že tento tvůrčí člověk, který vyráběl luxusní automobily, do něj dojížděl svou plátěnou tříkolkou značky Velorex. Když se vrátil z vězení, myslel si, že by se mohl podílet na vývoji, ale k tomu nedošlo. Později už spíše rezignoval. A zatímco jeho otec zemřel těsně před druhou světovou válkou v 74 letech, Josef Sodomka mladší předčasně už v šedesáti letech.

Na počest významného rodu pořádá každoročně vysokomýtské Regionální muzeum a Společnost přátel Carosserie Sodomka rozsáhlý červnový festival Sodomkovo Vysoké Mýto. Výjimečný design Sodomkových karoserií, včetně například slavného automobilu Aero 50 Dynamik, je možné zhlédnout v tamním Muzeu karosářství.

  • Nejčtenější

Opětovné vypnutí ekonomiky by zabilo víc firem než to jarní, říká ekonomka

Exkluzivně Helena Horská je uznávaná analytička a hlavní ekonomka Raiffeisenbank. Se svým týmem zpracovává řadu ekonomických...

Unikátní analýza čtyř tisíc hypoték: zjištění jsou mnohdy překvapivá

Premium Hypoteční trh zlevňuje a trhá rekordy. Jaká je ale realita při poskytování hypotečních úvěrů? Jak rychle je lze získat,...

Co jsou „temné osobnosti“ a jak je rozpoznat

Psychologové se po léta snaží pochopit, jaké jsou hlavní osobní rysy, které člověka předurčují ke společensky...

KVÍZ: Těšíte se na důchod? A víte, jak si ke státní penzi přilepšit?

Češi si začínají uvědomovat, že v otázce důchodu se nemohou na stát spolehnout, a proto se na stáří raději připravují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mladší lidé si na penzi musí naspořit. Důchod od státu nebude nic moc

Demografická křivka je neúprosná. A důchodová reforma, která by její dopady na výši budoucích penzí snížila, je zatím v...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

Když dítě podniká. Zmapovali jsme, kdy a jak mohou nezletilí vydělávat

Má vaše dítě talent k podnikání či z něj chcete mít filmovou hvězdu? Nepodceňte přípravu, legální cesty k výdělku jsou...

Kvůli depresím si sáhla až na dno. Teď začala podnikat a je šťastná

Od dětství žila Pavla Šebková v zajetí úzkostí a depresí. Musela se dokonce vzdát studia na konzervatoři. Její...

Opětovné vypnutí ekonomiky by zabilo víc firem než to jarní, říká ekonomka

Exkluzivně Helena Horská je uznávaná analytička a hlavní ekonomka Raiffeisenbank. Se svým týmem zpracovává řadu ekonomických...

Oslovení firmy je účinnější než reakce na inzerát. Váhu má i doporučení

Jsou desítky cest hledání práce. Reakce na inzerát je jen střípek, ale většina lidí od školy nic jiného nezná. Přitom...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...