Češi jsou k novinkám rezervovanější, říká švédská podnikatelka

Vymyslela unikátní věc. Utržený knoflík připevníte během pár sekund bez jehly a nitě a natrvalo. Svůj patent s názvem Tic švédská podnikatelka Karolina Räntforsová nabídla před dvěma lety i českému trhu. Jaké je to prosadit se u nás s novinkou a jak se vůbec zrodil netradiční nápad?

Karolina Räntforsová se věnovala průmyslovému designu. Říká, že vymýšlet nové věci, které zjednoduší lidem život, je její práce i přirozená součást života. Nápadů měla spoustu, ale právě Tic byl díky souhře šťastných náhod úspěšným podnikatelským projektem.

Jaké byly ty šťastné náhody?
Před několika lety jsem se rozhodla zúčastnit se jedné soutěže podnikatelských plánů. V té době jsem měla za sebou pět let studia průmyslového designu, tři roky studia stavebnictví a pracovala jsem jako průmyslový konzultant. 

Termín odevzdání podnikatelského plánu do soutěže se rychle blížil. Snažila jsem se vybavit si všechny svoje nápady za poslední roky. Nakonec jsem prostě na papír napsala tři problémy a vybrala z nich ten, jak jednodušeji přišít knoflík na košili. Můj podnikatelský plán neobsahoval přesné řešení či konstrukci produktu, spíše byl postaven na otázce, jaké výhody a obchodní příležitosti by přineslo, kdyby taková možnost existovala.

Jak vás Tic napadl?
Zjistila jsem, že knoflíkové dírky jsou skoro vždy umístěné stejně daleko od sebe. Možná je to proto, že výrobců strojů na přišívání knoflíků není zrovna mnoho, a tak jsou knoflíky přizpůsobené pro ty nejčastěji používané stroje. Zajímavé bylo i zjištění, kolik lidí dnes košile nosí. Toto číslo rapidně roste. Košile je zkrátka ve všech průmyslově vyspělých zemích světa velmi důležitá součást oděvu.

Na soutěži se vám dařilo.
Ano, stala jsem se jedním ze čtyř vítězů. Byli jsme rozděleni podle typu produktu, respektive oblasti podnikání. Získala jsem něco málo peněz a pozornosti, ale hlavně základ pro vlastní úvahy, jak svůj produkt zhmotnit. Konstrukce totiž od začátku vůbec nebyla jasná. Byla to dlouhá cesta plná testování různých řešení, materiálů, způsobů konstrukce.

Vítězství v jedné soutěži vám otevřelo dveře i do druhé, televizní, s názvem Dragon's day, u nás známá jako Den D.
Ani nevím, jak se o mě organizátoři soutěže doslechli. Možná díky mému vítězství v té první podnikatelské soutěži, možná díky mému patentu, nebo možná pomohlo, že jsem měla kancelář poblíž univerzity, což pravděpodobně bylo místo, kde vhodné nápady organizátoři hledali. 

Zavolali mi a řekli, že vědí o mém produktu, který by se do plánované soutěže skvěle hodil a zda bych se zúčastnila. Byla jsem zpočátku zdrženlivá, částečně proto, že objevit se v celostátní televizi zkrátka není běžná věc. A také jsem neměla hotový fyzický prototyp, který bych divákům ukázala. Věděla jsem, že bez produktu v ruce se zúčastnit nemůžu. Ale po pár dalších telefonátech jsem přece jen kývla. Došla jsem k závěru, že prototyp do natáčení soutěže stihnu dokončit. O konstrukci svého produktu jsem tou dobou měla už lepší představu.

Stihla jste to? 
Potřebovala jsem nejprve vyrobit nástroj, na kterém bych prototyp vyrobila. Sama jsem obvolala a prošla vhodné továrny. Nevěděla jsem, zda to bude v tak malých rozměrech skutečně fungovat, proto jsem mnoho výpočtů musela provést osobně, abych si mohla být jistá. Jedna z továren, se kterými jsem jednala, mi pomohla a zainvestovala tento první nástroj. Takže jsem to stihla.

Čtěte také

Jak těžké bylo prezentovat svůj nápad před porotou? 
Je to zvláštní, ale nejsilnější pocit byl, že jsem se při setkání s investory skvěle bavila. Nebyla jsem kdovíjak nervózní. Největší výzvou bylo rozhodnout se o investici a dohodnout si podmínky ve velmi krátkém čase a ještě před kamerami. Finální sestříhané vysílání trvalo pět minut a samotné vyjednávání netrvalo déle než deset minut. 

Co vám investoři nabídli?
Jak peníze, tak i know-how. Měla jsem jasno, že nehledám jen peníze, ale i obchodního partnera. Takže dnes držím ve firmě Tic Sverige podíl 51 %, o zbývajících 49 % se dělí dva investoři.

Začínala jste sama a od nuly. Kolik máte nyní zaměstnanců? Prodáváte po celém světě? 
To je pravda, ten nápad se zrodil z ničeho a začínala jsem sama. Firma je stále malá, momentálně jsme na všechno dva, někdy tři. Od té doby, co máme vyřešeny všechny nezbytné mezinárodní patenty a vyrábíme, už to zvládáme v pohodě. Marketing a prodej řešíme přes partnery, a to i doma ve Švédsku.

Komu jste Tic nabídli? Jaká je cílová skupina zákazníků? 
Mezi našimi prvními zákazníky byl švédský Grand Hotel a některé významné obchody s pánskou módou ve Švédsku. V současnosti je Tic naším jediným produktem, ale chceme své portfolio do budoucna rozšířit. Ale počkáme si, dokud nenastane ten správný čas.

Jak se váš výrobek ujal v České republice?
Podle toho, co říká český partner, tak to vypadá, že jsou Češi k novinkám rezervovanější než jiné průmyslově vyspělé národy, jako je například Švédsko, Japonsko, Nizozemsko, Austrálie, USA, ale i Čína. I když v České republice je spousta inovativních lidí, nápadů, výrobků a technologií, přesto mnoho inovativních věcí přejímáte až poté, co je již nějaký čas využívají v jiných zemích.

A kdo o váš výrobek projevil v Česku největší zájem?
Tic je výrazně inovativní produkt, a proto stejně jako obdobné revoluční produkty na trhu oslovuje ve fázi zavádění na trh specifickou cílovou skupinu zákazníků, kteří mají rádi či přímo milují novinky. Lidé nebo firmy, u kterých nekoluje skutečně inovativní krev, se stavějí k Ticu rezervovaněji. Řada firem si tak výrobek objednala jako reklamní dárek pro své partnery. 

Druhou významnou cílovou skupinou zákazníků jsou lidé, kteří uvažují prakticky, chtějí předcházet faux-pas s utrženým knoflíkem u košile a většinou ani neumějí přišít knoflík jehlou a nití, nebo by se jim tímto starým a zdlouhavým způsobem knoflík přišívat nechtělo. Tito lidé oceňují praktičnost a rychlost produktu.

Nabízíte přes velkoobchod, máte i e-shop, kolik výrobků se u nás za dva roky prodalo? 
Zájem se postupně zvyšuje. Celkově se zatím v Česku prodalo několik desítek tisíc kusů.

Co je pro vás v podnikání nejtěžší?
Komunikovat s lidmi a představit jim Tic, aniž bych se s nimi potkala osobně.

Máte nějaké plány do budoucna?
Chceme rozvíjet své vztahy s distributory a agenty v různých částech světa. Naši partneři dobře znají svůj trh, proto si jich nesmírně vážíme.

  • Nejčtenější

Opustili původní profese a včelaří. Už mají 200 úlů a milionové obraty

16. března 2024

Ze svého koníčka udělali manželé Kölblovi rodinný byznys. Na Vysočině vybudovali medovou farmu a...

Splatili hypotéku, za výmaz z katastru zaplatili dvojnásobný poplatek

19. března 2024

Majitelé rozdílně zastavených nemovitostí kvůli hypotéce si za vklad do katastru nemovitostí při...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak financovat pobyt v lázních? Nenechte se odbýt, možná na něj máte nárok

15. března 2024

Premium Léčebný pobyt v lázních může pomoct s nejrůznějšími zdravotními neduhy. Na své si tam však přijdou...

Půjčených 50 tisíc bratr nevrátil. Můžu ho žalovat, i když nemáme smlouvu?

13. března 2024

Premium Jsou tací, kteří říkají, že máme půjčovat jen tolik peněz, o kolik jsme ochotni přijít. Na druhou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zmapovali jsme, na co letos přispívají všechny zdravotní pojišťovny

15. března 2024

Všechny zdravotní pojišťovny se snaží motivovat klienty, aby pečovali o své zdraví a využívali i...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Čím je dlouhodobý investiční produkt výhodný i pro padesátníky?

19. března 2024

Jak už sám název napovídá, dlouhodobý investiční produkt (DIP) je primárně koncipován jako...

Splatili hypotéku, za výmaz z katastru zaplatili dvojnásobný poplatek

19. března 2024

Majitelé rozdílně zastavených nemovitostí kvůli hypotéce si za vklad do katastru nemovitostí při...

Nemovitosti jsou jistota. Investovat se dá i s malým kapitálem

18. března 2024

Advertorial Pokud si chcete zafixovat vysoký výnos v době klesajících úrokových sazeb, není na co čekat. Do...

Jak umět říkat druhým „ne“ a necítit se přitom provinile

18. března 2024

Dvě jednoduchá písmena, jedno jednoduché slovo: „Ne!“ Vyslovit ho však bývá často obtížné. Pro...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...