Sestavte si ve firmě partu snů díky teambuildingu

aktualizováno 
Z přednášek a běžných školení si člověk zapamatuje zhruba pouhou pětinu novinek. Zatímco pokud má možnost si znalosti vyzkoušet v praxi, popř. získávat vlastní zkušenosti přímo v terénu, zapamatuje si až 80 % nových poznatků. Takovou možnost nabízí právě teambuilding. Poradíme vám, jak vybrat správnou firmu a na kolik teambuilding vyjde.
Přednášky nejsou nejúčinější formou pro předání informací.

Přednášky nejsou nejúčinější formou pro předání informací.

Slovo teambuilding pochází z anglických slov "team“ = tým a "building“ = budování. Dohromady tedy něco jako tvorba či rozvoj týmu, stmelování týmu nebo budování týmové spolupráce apod. Podle Lucie Domanské ze serveru podnikatel.cz se většinou jedná o jakýsi outdoorový trénink, při kterém mají zaměstnanci možnost se poznat v jiném světle, z jiného úhlu pohledu.

Setkají se spolupracovníci, kteří se doposud znali jen z kanceláře, z porad či obchodních jednání nebo dokonce spolu dosud komunikovali pouze telefonicky nebo elektronicky. Mohou se setkat podřízení s nadřízenými a spolupracovat spolu na "stejné úrovni“. Jedná se o jakýsi netradiční, zcela jiný způsob vzdělávání, který využívá nejrůznější interaktivní metody, jakou je hraní her, řešení modelových situací, řešení nejrůznějších úloh apod.

Při teambuildingu se uplatňuje tzv. metoda zážitkového vzdělávání, která umožňuje lidem v týmu si lépe uvědomit svou "roli“, zjistit, jakým způsobem spolu mohou efektivněji komunikovat a spolupracovat, a tato zjištění pak aplikovat a rozvíjet v běžném pracovním vztahu. Členové týmu tak mají v rámci teambuildingu jedinečnou šanci poznat svůj tým, zjistit hlouběji, jak funguje a jakými kroky lze dosáhnout jeho lepší efektivnosti.

K čemu slouží?
Cílem teambuildingu je stmelit pracovníky dohromady, pomoci jim vzájemně se poznat, utužit jejich vztahy, naučit je spolu komunikovat a spolupracovat, lépe řešit krizové situace, rozvíjet jejich kreativitu a komunikační schopnosti, zlepšit schopnosti vést lidi atd. Stručněji řečeno, úkolem teambuildingu je naučit tým fungovat efektivněji, produktivněji, přičemž nechybí dobrá nálada, legrace a celkově pozitivní atmosféra.

Podle ředitelky teambuildingové agentury Adventura paní Radky Maňákové se pod teambuilding obecně zahrnuje i oblast "TEAMSPIRIT“ a "FUN“. Teamspirit se používá především pro stmelení kolektivu a k podpoře loajality k zaměstnavateli. Doporučuje jej tedy především těm firmám, kterým záleží na loajalitě svých zaměstnanců a které chtějí vytvářet společného týmového ducha ve firemní kultuře. Fun je pak programem zaměřeným na netradiční zážitky a jsou často poptávány jako odměna pro zaměstnance. Aktivity už nejsou pouze týmové, ale ve velké míře spíše individuální (např. motokáry, čtyřkolky, střelba z luku, bungee jumping apod.).

Kolik stojí kurz?
Paradoxně se výše ceny neodvíjí od druhu kurzu, ale především od množství lektorů podílejících se na daném kurzu. Mělo by platit, že 1 lektor připadne na max. 8-10 lidí. Orientační ceny jsou pak v případě teambuildingu při 20 účastnících a v délce trvání min. 2,5 dne asi 87 tis. Kč. Nejčastější jednodenní teamspirit při počtu 50-60 osob okolo 70 tis. Kč včetně večerní party. Co se týče funu, zákazníci si u společnosti Adventura, s. r. o., nejčastěji objednávají půldenní kurz pro 100 osob. Cena se pohybuje okolo 90 tis. Kč.
Ceny jsou základní a orientační. Vždy záleží na požadavcích a potřebách každé firmy. Samozřejmě k základu kurzu samotného lze dojednat navíc i další aktivity, jako je třeba ochutnávka vín, trampolína, karaoke, paintball apod.

Kroky vedoucí k úspěšnému teambuildingovému kurzu
Nejzákladnější kroky lze zřejmě zformulovat do jakýchsi otázek, kdy hledání odpovědí pomáhá dojít k teambuildingovému kurzu šitému na míru.

1/ Čeho chci teambuildingovým kurzem docílit?
V první řadě by si měla společnost promyslet, co od teambuildingového kurzu očekává. Zda je jejím cílem zlepšit firemní kulturu, stmelit kolektiv, ukázat týmu cestu, jak spolu efektivněji komunikovat a spolupracovat, zvýšit jeho efektivnost a produktivitu, nebo chce "jen“ odměnit své zaměstnance za dobrou práci a úspěšný rok.

2/ Jakou agenturu vybrat? Na co se při výběru zaměřit, aby bylo dosaženo cílů?
Vybrat správnou agenturu je snad nejdůležitějším krokem při cestě k efektivnímu teambuildingovému kurzu. Je užitečné věnovat hledání a výběru dostatek času a nic neuspěchat. Vy jste zákazníkem a určitě chcete za své peníze získat tu nejlepší službu, která bude mít vámi požadovaný efekt.

Velkým pomocníkem mohou být reference od jiných firem či dlouhodobé zkušenosti agentury v organizování teambuildingových kurzů. Radka Maňáková radí: "Zajímejte se o to, jakou má taková firma lektorskou základnu a jaké způsoby vzdělávání a povinné certifikace musí absolvovat její lektoři. V tuto chvíli totiž přibývají na trhu desítky firem každou sezonu, jsou však často firmou jednoho muže a náhodně najatých "kamarádů“ na získanou akci. K tomu, abyste měli opravdu kvalitní program, a to jak v oblasti teambuildingu, teamspiritu či funu, potřebujete lektory s dobrou znalostí fungování týmu."

Jen agentura s dlouhodobými zkušenostmi a znalostmi v oblasti budování a fungování týmu může reagovat na měnící se potřeby zákazníka, potažmo týmu, během kurzu a docílit tak spokojenosti a splnění vašeho cíle. Důležité také je, aby agentura dbala na bezpečnostní pravidla, dodržovala platnou legislativu a určité etické normy. Takové agentury jsou pak sdruženy v Profesním sdružení pro zážitkové vzdělávání (www.pszv.cz).

3/ Projednat s agenturou nejvhodnější kurzy vyhovující potřebám společnosti
Tím, že vybereme agenturu, vše nekončí, ale teprve začíná. Firma by určitě měla spolupracovat s agenturou na přípravě programu, sdělit jí své požadavky, co si od kurzu slibuje, čeho chce jeho pomocí dosáhnout, kolik peněz chce max. investovat atd. Agentura by měla přijít s doporučeními a návrhy nejvhodnějších kurzů a přizpůsobit je pro konkrétního klienta.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Náš pes nepřežil operaci, musíme veterináři za výkon zaplatit?

ilustrační snímek

Pokud nejsme spokojeni s kvalitou výrobku či s provedenou službou, můžeme reklamovat. Jak je to ale v případě, kdy se...

Nečekejte na dream job, stačí, když je práce jen O. K., říká odbornice

Koučka Petra Drahoňovská se zaměřuje na profesní přestupy zaměstnanců a práci s...

Je dobré změnit během života práci? Některé obory, jako je IT, business, ekonomie, média, si o změnu díky rychlému...

Kluk z Vršovic vyvíjí počítačové hry pro miliony hráčů na celém světě

Adam Konrád, český herní programátor v Bethesda Game Studios v Dallasu

Že chce pracovat s počítači, věděl Adam Konrád už na základní škole, ale neuměl si představit nic konkrétního. Navzdory...

Kvíz: Jste připraveni na problémy při zahraniční dovolené?

ilustrační snímek

Prázdniny už sice za dva týdny končí, ale možná se právě teď chystáte na dovolenou do ciziny. Víte, co dělat, když se...

Peníze z hypotéky došly, na kuchyň už nezbylo. Poradíme, jak na to

ilustrační snímek

Většina žadatelů o hypotéku, ať už při nákupu, výstavbě nebo rekonstrukci nemovitosti, s plánovaným rozpočtem...

Další z rubriky

Naši práci ovlivňují chutě Čechů i počasí, říká šéf patnácti řeznictví

Pavel Holeček vede všech patnáct řeznictví řetězce hypermarketů Globus

Dobře připravené maso a skvělou uzeninu umí Češi ocenit. Dalo by se proto očekávat, že o toto řemeslo mají mladí lidé...

Už jako malý chtěl vlastní módní značku. Má ji. A taky milionové tržby

Jakub Kofroň vyrábí a prodává spodní prádlo pod značkou El.Ka.

První trenýrky šila jeho maminka, on založil firmu ve svých patnácti. Dnes je mu 28 a z El.Ky pěkný byznys s obratem 14...

Kluk z Vršovic vyvíjí počítačové hry pro miliony hráčů na celém světě

Adam Konrád, český herní programátor v Bethesda Game Studios v Dallasu

Že chce pracovat s počítači, věděl Adam Konrád už na základní škole, ale neuměl si představit nic konkrétního. Navzdory...

Místo hypotéky půjčka na bydlení od státu: Stát nabízí mladým až 2 miliony

Místo hypotéky půjčka na bydlení od státu: Stát nabízí mladým až 2 miliony

Kurzy.cz Až dva miliony korun mohou získat od státu mladí lidé na pořízení vlastního bydlení. Peníze od Státního fondu rozvoje b...

Advantage Consulting, s.r.o.
HR SPECIALISTA - PRAHA

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 23 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz