Čtvrtek 7. července 2022, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 7. července 2022 Bohuslava

Podnikatelský nápad brali jako recesi, uspěli u zákazníků i v soutěži

Martin Zrzavý a Tomáš Jeřela mají společnou zálibu, folklor. Potisk krojové košile na tričko vznikl před sedmi lety spíše jako recese. Když se ale první várka rychle rozprodala, své podnikání rozjeli.

Martin Zrzavý (na snímku vlevo) a Tomáš Jeřela | foto: archiv Kohoot

Kdy a jak vás vůbec napadlo vyrábět trika s folklorními motivy?
Martin: Celá myšlenka vznikla na zkoušce folklorního souboru, kdy padl první nápad udělat jako recesi potisk krojové košile na tričko. Já jsem se ho zhostil a vzniklo pár prvních návrhů, které jsme uvedli do života. 

Neměl jsem zkušenosti s potiskem ani šitím triček, takže jsem všechno musel nastudovat, abych věděl, že to triko vůbec půjde vyrobit. No a pak jsem potkal Tomáše, který měl zápal pro věc. Díky němu jsme dokázali vyrobit trika v jednotkách týdnů a ne měsíců. To celý projekt nastartovalo.

Jaké byly začátky vašeho podnikání?
Tomáš
: Začínali jsme ve vinném sklepě, kde jsem tehdy bydlel (smích). Z obýváku jsme udělali sklad, lidi se tam za námi stavili pro své objednávky a dostali k tomu ještě pohárek vína na cestu.

Na náš první stánkový prodej na festivalu ve Strážnici v roce 2015 jsme jeli vypůjčenou felicií až po strop napakovanou tričkama. Ty jsme vyzvedávali z tiskárny před odjezdem s tím, že přijdeme zaplatit po návratu. Zpět jsme už jeli poloprázdným autem. To bylo hodně velké nakopnutí. Kromě tržby jsme si navíc vezli spoustu nových známých a dokonce i přátel, se kterými se dodnes nejen na festivalu u stánku rádi sejdeme.

Brzy jste začali prodávat ve vlastním e-shopu.
Martin
: Poptávka pak začala neskutečně růst a bylo čím dál víc práce. Takže pokud měl projekt dál pokračovat, bylo nutné začít ho brát vážně a postavit jako byznys. Během dvou dnů jsme koupili doménu zkyjova.cz, na kterou jsme později navázali e-shop.
Tomáš: Jsem od přírody pohodlný a nechtěl jsem už evidovat objednávky v excelu, měli jsme tolik kombinací, že by se v tom čert nevyznal, a tak vznikl e-shop Trika z Kyjova. Následně jsme oslovovali další a další dodavatele, kteří nám pomohli zvednout kvalitu, ale také jsme museli investovat do reklamy a brigádníků, což hlavně na prodejní stánek vítáme jako posilu i zpestření.

Martin Zrzavý (32 let)

  • Vystudoval automatizaci na Vysokém učení technickém v Brně.
  • V  oboru stále pracuje. Trika jsou jeho druhou prací, jak sám říká, radostí i starostí. 
  • V roce 2014 společně s Tomášem Jeřelou začal vyrábět a prodávat trička s folklórními motivy, spustili e-eshop Trika z Kyjova .
  • V roce 2019 vznikla další značka Kohoot, která dala jméno i založené s.r.o.
  • Je ženatý, má jedno dítě.
  • Mezi jeho záliby patří folklor, technika a IT.

V roce 2015 jste také bodovali v soutěži začínajících podnikatelů Rozjezdy T-Mobile. Co pro vás tento úspěch znamenal?
Tomáš: Chtěli jsme získat zpětnou vazbu, přece jen jsme projekt rozjeli pár měsíců předtím. Nějaké obraty jsme měli, ale bylo důležité dozvědět se, jestli je životaschopný. Přihlášku jsme poslali na poslední chvíli, několik hodin před uzávěrkou.
Martin: Byly to nervy, moc se mi do toho nechtělo, ale druhé místo mě přesvědčilo, že jsme na správné cestě.
Tomáš: Za mě jsme byli první, protože jsme se dozvěděli, že projekt, který vyhrál, do roka skončil.

Jak se váš byznys od té doby změnil a jak vypadá dnes?
Martin
: Dnes máme vlastní digitální tiskárnu, což nás stálo nemalou investici a několik let splácení dluhu. Také ale spolupracujeme s lidmi, kteří mají bohaté zkušenosti se sítotiskem či vyšíváním. Loni jsme se přestěhovali do vlastních prostor a je to úplně jiný pocit, když jdete pracovat nebo vítáte návštěvy ve svém. Samozřejmě kyjovská trika opravdu pořád tiskneme a šijeme v Kyjově.
Tomáš: K vlastním prostorám vedla cesta několikerým stěhováním. Rád bych řekl, že už se stěhovat nechci, ale pořád máme málo místa (smích)
Martin: Je vidět, že zájem o folklor roste a postupně máme čím dál větší konkurenci. Díky tomu jsme si ale vyzkoušeli trh a pracovali na různých produktech, jako jsou plavky, šaty, mikiny. Něco zůstalo v nabídce a z něčeho jsme se poučili.

Společnost Kohoot jste založili až v roce 2019, do té doby jste podnikali na živnostenský list?
Tomáš: Ano, nejdřív jsme fungovali jako OSVČ, Martin měl ještě rok do státnic, takže to bylo nejjednodušší řešení. Když už jsme měli pocit, že je potřeba se mezi sebou vypořádat, založili jsme si s. r. o. Důvodů bylo samozřejmě vícero, jako například i to, že jsme potřebovali jeden druhého zastoupit, především na úřadech a v bankovních institucích, a to u OSVČ příliš nejde. S. r. o. tedy byla jasná volba.
Martin: Přesně jak říká Tomáš, pořádek dělá přátele. A k tomu názvu Kohoot, je to stylizované slovo kohút. Dlouho jsme nad značkou přemýšleli a nakonec jsme vybrali tuto. Má symbolizovat mužskou energii, barevnost a pověstné kyjovské ego (smích).

Tomáš Jeřela (38 let)

  • Maturoval jako všeobecná zdravotní sestra, vypracoval se na pozici vedoucího IT oddělení v kyjovské nemocnici.
  • Dnes se plně věnuje podnikání.
  • V roce 2014 společně s Martinem Zrzavým začal vyrábět a a prodávat trička s folklórními motivy, spustili e-eshop Trika z Kyjova.
  • V roce 2019 vznikla další značka Kohoot, která dala jméno i založené s.r.o.
  • Je svobodný a bezdětný.
  • K jeho zálibám patří folklor a jachting.

Máte vlastní prodejnu, dodáváte i do obchodů a prodáváte v e-shopu, kam nejdál vaše trika doputovala?
Martin: Spolupracujeme i s kamennými obchody v okolí, takže nás najdete třeba v Dubňanech nebo v Brně. Jde ale spíš o jednotky kusů, abychom ukázali, co umíme.
Tomáš: Nejsme zatím nikde dál než na planetě Zemi a kromě Antarktidy naše trika nosí lidé na každém kontinentu. Někde máme úspěch větší, někde menší, ale určitě můžete naše trika potkat všude. Každý chce mít kousek domova s sebou nebo přivézt originální dárek, který je ze srdce Slovácka.

Kdy vás podnikání začalo živit?
Martin: Nedá se říct, že by nás Trika z Kyjova živila, ale nějaký, teď už docela rozumný zisk samozřejmě generují. Navíc dáváme práci dalším dodavatelům, což se určitě také počítá.
Tomáš: Mně podnikání živí. Pravda, když jsem byl mladý, myslel jsem si, že podnikatel má být bohatý, jezdit luxusním autem a mít krásnou vilu. Můj pohled na život se od té doby hodně změnil, vážím si svého času a jsem rád, že mi podnikání umožňuje řídit si čas jinak, než kdybych měl třeba běžné zaměstnání. Proto jsem spíš bohatý svobodou než vyloženě materiálně.

Jaké máte plány do budoucna?
Martin: Na podzim jsme založili nový e-shop, který nese název naší společnosti. Prozatím v něm máme hlavně trika pro rodáky všech obcí Česka i Slovenska. Už teď pracujeme na nových produktech, které by měly více navazovat na původní myšlenku spojení folkloru a moderní doby. Nové kousky by se mohly objevit během druhého kvartálu tohoto roku.
Tomáš: Teď jsme zrovna vtipkovali, že bychom mohli založit šicí dílnu. Ale vůbec bych se nedivil, kdyby to tak během pár let fakt dopadlo.

Autor: pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Češi podceňují budoucí nízké penze, ukázal průzkum finančních poradců

Češi se obávají inflace, vážné nemoci a ztráty zaměstnání. Zároveň ale přehlíží riziko nízkých starobních penzí....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Začínal jako portýr, dnes šéfuje dvěma stovkám zaměstnanců i robotům

V patnácti letech obsluhoval po večerech se servisním vozíkem na plesech v Mladé Boleslavi. Jak sám říká, tato náhoda...

Přivýdělky začínají být pro mnohé nutností. Jaké jsou možnosti?

Kvůli rostoucí inflaci má stále více lidí problém vyjít se svým stálým příjmem. Buď už nestačí vůbec, nebo s ním vyjdou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Expert: Máme indikace, že se pojišťovny intenzivně zabývají zvýšením cen

Revize pojistných smluv doporučují odborníci aspoň jednou za rok. Vyhnete se tak nemilému překvapení, že vyplacená...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Limit pro registraci k DPH vzroste na dva miliony, pomůže to podnikání

Živnostníci a další osoby samostatně výdělečně činné, kteří musí být ze zákona plátci DPH, mají mnohem víc povinností...

Kdyby tak zvýšili plat o inflaci, přeje si řada Čechů. Jaké mají vyhlídky

Premium Snížení reálné kupní síly je v současnosti největší obavou českých zaměstnanců. Téměř třetina lidí se kvůli rekordnímu...

Otevřeli v době covidové. Zvládli i byrokracii, dnes hledají zaměstnance

Původně chtěl Stanislav Virdzek vlasnit malý wine bar, ale dopadlo to jinak. Pořídili si s kolegou franšízu a místo...

Sedm z deseti pracujících lidí trápí nápor na psychiku

Poslední dva roky daly zaměstnancům zabrat. Ke „klasickým“ pracovním problémům s náročnými šéfy, nesmyslnou náplní...

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Hvězdy ve Varech: Bývalí milenci Jágr s Verešovou po 20 letech opět spolu

Jaromír Jágr (50) a modelka Andrea Verešová (42) patřili kdysi k nejsledovanějším párům showbyznysu. Hokejista vyrazil...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...