Je to triko 21. století a chceme, aby ho měl každý, říká podnikatel

Tři inženýři a tátové od rodin. Společně podnikat začali teprve vloni. Letos vyhráli celorepublikové kolo soutěže začínajících podnikatelů T-Mobile Rozjezdy. A to díky triku, které jeden z nich před dvaceti lety vymyslel.
Pavel Hrstka (zleva), Martin Burkoň a René Němeček z chrudimské firmy CityZen

Pavel Hrstka (zleva), Martin Burkoň a René Němeček z chrudimské firmy CityZen | foto: Radek Kalhous, MAFRA

René Němeček studoval textilní fakultu. Vždy jej bavilo něco vymyslet, vyvinout a zaujmout tím okolí. Nápad na speciální triko vznikl nejspíš podobně jako mnoho jiných, v podstatě náhodou. „Kdysi dávno po jednom fotbalovém utkání jsme seděli v hospodě u pivka, náhle se objevila druhá vlna potu, která nás sportovce nehezky upravila. Vidina potu nebyla žádoucí a začali jsme diskutovat, zda by s tím nešlo něco dělat?“ popisuje. A ono šlo. Vzniklo triko, na kterém skvrny od potu nejsou vidět. První se ale prodalo až vloni.  

Triko jste vymyslel už v roce 1995, prodávat se ale začalo až o mnoho let později. Proč? Co jste dělal těch více než dvacet let?
Existovala myšlenka trika, prototyp trika, zkoušel jsem se dokonce prosadit sám, ale teprve s příchodem Martina a následně i Pavla dostal projekt současnou podobu a „začal žít obchodně“. A co jsem dělal těch dvacet let? Oženil jsem se, postavil dům, založil rodinu, našel si stabilní práci a zdokonaloval se ve své profesi.

Co v té době dělali vaši společníci?
Martin byl státní úředník a myslím, že na přelomu tisíciletí se začal soukromě věnovat financím. Aktuálně při práci ještě včelaří. A to je hezké, fandím mu. Pavel byl jeden z prvních lidí v mém okolí, kteří věřili internetu jako nástroji mocného prodeje. Stál u zrodu jednoho z největších internetových obchodů s léky, který sídlil v Chrudimi. Určitě se má čím chlubit, mnoho toho dokázal. A když jsme se o mnoho let později potkali, vznikl CityZen.

René Němeček (42)

  • Absolvoval textilní fakultu Technické univerzity v Liberci a podnikatelskou fakultu VUT.
  • Jako jeden z prvních studentů z ČR v rámci programu Erasmus studoval na Univerzitě Trento v Itálii.
  • Od roku 2003 pracuje pro nadnárodní společnost, která nabízí technologie na úpravu textilních materiálů.
  • Je ženatý a má dvě děti.
  • Ve volném čase sportuje, pěstuje na zahradě bylinky a baví ho manuální práce.
René Němeček z chrudimské firmy CityZen

Jak to bylo se vznikem firmy? Dlouho jste váhali, počítali, přemýšleli, zpracovávali marketingové studie a prováděli průzkum trhu? Nebo jste se sešli u piva a druhý den zapsali firmu?
Byl to dlouhý proces. Vše má svůj přirozený vývoj. Začínal jsem další kolekci řešit s Martinem, až později se k nám přidal Pavel, který rozumí internetovému prostředí. Pavel chodil v mé polokošili, kterou si vychvaloval, a tak slovo dalo slovo a připojil se k nám.

Moc jsme nepočítali a na studie nebyly peníze. Jenom jsme věděli, že to myslíme vážně a raději hned na počátku udělali rebrand na CityZen, který nám nějaký čas trval. Firmu jsme založili vloni 1. září, v tu chvíli jsme měli vyrobených cca 1400 trik. Připravili jsme kolekci, odstartovali markentingovou kampaň. Dnes máme e-shop, který vylepšujeme, novou kolekci polokošil, ve výrobě jsou další barvy. Takže dnes jsou tady tři chlapi od rodiny, kteří začali společně podnikat.

Proč název CityZen?
Variant bylo mnoho. Víte, že jsme se málem jmenovali TrIQ ? Máme totiž, myslím velmi povedený, reklamní slogan: Trik je v triku, takže jsme si hráli i s tímto motivem. Ale slovo TrIQ v anglickém jazyce není vnímáno zrovna pozitivně, nakonec jsme tedy zvolili CityZen. City Zen je spojením dvou slov: město a meditace. Chtěli jsme, aby z názvu byl cítit postoj, pohoda, uvolnění, příjemno. Se CityZen jsme se ztotožnili. Až časem nám došlo, že budeme bojovat s hodinkami Citizen. (smích)

O svém triku taky říkáte, že je to triko 21. století, triko s efektem, dokonce, že má kouzlo. Nepřeháníte? Jak se liší triko z roku 1995 od toho dnešního?
Naše myšlenka byla taková, že budeme vyrábět oblečení pro běžné nošení z přírodního materiálu, ve kterém bude lidem celý den dobře. Kouzlo je v přirozenosti. Používáme bavlnu jako přírodní materiál a speciálním ošetřením vlákna vylepšujeme její základní vlastnosti: savost, hebkost, omak, vzhled. Z jedné strany (rub) materiál neuvěřitelně saje a voda (pot) se rychle vsaje a vypaří, na druhé straně (líc) je materiál vodoodpudivý a zabraňuje viditelným skvrnám, třeba od potu. To tvoří náš materiál jedinečným. I střih a konstrukce trika jsou unikátní, na tom jsme pracovali skoro rok. Prakticky řečeno, vyvíjeli jsme triko na míru. Od prvního trika se ta dnešní liší kvalitnější bavlnou, lepším střihem a módními barvami.

Martin Burkoň (43)

  • Vystudoval ekonomicko-správní fakultu Univerzity Pardubice.
  • Řadu let pracoval ve státní správě, 11 let podniká.
  • Je ženatý a má tři syny.
  • Ve volném čase sportuje a včelaří.
  • O CityZen říká: Rendova myšlenka chytrého trika měla pro mě příběh. Prototyp trika jsem na sebe oblékl a tři dny ho nesundal. Chodil jsem v něm, pracoval, řídil, dokonce i spal. A fungovalo. I když jsem textilem nepolíbený, viděl jsem v tom obchodní potenciál a možnost své realizace.
Martin Burkoň z chrudimské firmy CityZen

První trika jste ušil sám? A jak vypadá výroba dnes?
Šití mi moc nejde a nikdy nešlo. (smích) Pokud jsem chtěl mít kvalitní triko, musel jsem oslovit kvalitní firmu se zkušenostmi. S naším subdodavatelem jsme spokojeni, ale rádi bychom rozšířili spolupráci a podpořili tak český textilní průmysl. Celý proces si hlídáme a dbáme na kvalitu a na co nejmenší ekologicko-energetickou stopu. Používáme nejmodernější technologie, které jsou k dispozici. Výroba je v podstatě stejná, jako když si krteček chtěl ušít své kalhoty: tj. pletení, barvení, úprava, stříhání, konfekce-šití, balení. (smích)

Prodáváte jen v e-shopu? Kolik triček už jste prodali? A kam nejdál?
Zatím jen v e-shopu. Ale zvažujeme kamenný obchod v Chrudimi, kde by si lidé mohli naše triko vyzkoušet. A hledáme partnery v krajských městech i partnery v rámci e-commerce, aby trika a pola byla dostupnější.

Trik jsme prodali stovky. Až jich budou tisíce, chceme se poohlédnout po spolupráci s dalšími obchody, vývozu do zahraničí. Trika s námi žijí v Austrálii, v Indonésii, v USA, v Brazílii. Víme, že až sem se trika dostala. Včera nám přišla fotka od zákazníka z návštěvy Vietnamu, kdy si chválí, že ani po třech hodinách při teplotě 39 °C ve stínu není vidět pot a cítí se v něm dobře.

Pavel Hrstka (46)

  • Vystudoval strojní fakultu Technické univerzity v Liberci.
  • Budoval internetovou lékárnu, byl obchodním ředitelem ve společnosti eBrána.
  • Je ženatý a má dva syny.
  • Ve volném čase sportuje a včelaří.
  • O CityZen říká: Představa startu byla jiná, mnohem razantnější, ale i to je kouzlo nás tří, že mě kluci tahají z výšin na zem a musím akceptovat jejich opatrnost. Jak Martin říká: dobrý dům musí mít pořádné základy a nic neuspěchejme. Projektu věřím, proto jsem ukončil předchozí práci a CityZen se začal věnovat na sto procent. Dnes vím, že to bylo dobře.
Pavel Hrstka z chrudimské firmy CityZen

Jste tři společníci, máte nějak rozděleny pravomoce a kompetence nebo hlasujete?
O zásadních věcech rozhodujeme minimálně 2:1, ale vždy je lepší, když to je 3:0. Názorová diskuse (nechci schválně použít slova názorová válka) je povolena. Nakonec se musíme rozhodnout, ale stejně jako třeba v hokeji je lepší vyhrát 3:0 než 2:1.

Jsou ovšem principy, ze kterých neslevíme ani jeden, to vím. Rádi bychom vyráběli jen kvalitní materiál, rádi bychom podnikali se vší slušností, tak jako dříve naši dědové. A když se něco řekne a platí to, tak to platí. Jasně, písemné potvrzení je namístě, ale stejně důležité je i slovo.

Rozdělené to máme tak, že já zodpovídám za výrobu a jsem pod tlakem kluků, aby vývoj produktů měl vždy náskok. Dále mám na starosti zahraniční spolupráce. Martin má v hlavě kalkulačku a je důrazný v rozhodování a v činech. Pavel zodpovídá za marketing a za spolupráci v ČR. I zde máme rezervy a učíme se, abychom nedělali věci třikrát a byli efektivní, neboť čas letí.

Vyhráli jste celorepublikové kolo soutěže T-Mobile Rozjezdy. Co uděláte se čtvrtmilionovou výhrou? A čím jste podle vás porotu zaujali?
Výhru proinvestujeme v CityZen. Vyhrál projekt, ten si zaslouží podpořit. Konkrétně chceme získané finance použít na vývoj nové kolekce pro ženy, chceme rozšířit kolekci trik. Více zatím nebudu prozrazovat. A nemalou částku nás bude stát i marketing. Do soutěže nás přihlásil Pavel, který chtěl slyšet a vidět reakci odborné poroty na naše produkty a jak obstojíme v rámci jiných startupů. To, že jsme nadšení my, nám stále nedávalo plnou důvěru v produkt. Porotu jsme zaujali určitě našim tričkem, inovacemi a doufáme, že naší firemní a lidskou filosofii. Jsme přirození a snažíme se věci řešit selským rozumem.

Považujete se vy sami za úspěšné? Uživí vás trika?
Asi jsme úspěšní. Máme rodiny, děláme, co nás baví, firma získala ocenění. Zatím nás trika neuživí, ale nikdy neříkej nikdy. To teprve uvidíme, plány jsou veliké. Chtěli bychom, aby měl naše triko každý ve své skříni, chceme prodávat v zahraničí, chceme vyrábět trika plně pod „naší taktovkou“. Udělat ze CityZen rodinný podnik.

Nejčtenější

Vyhodili ji ze dne na den z brigády, zůstala bez příjmu. Je to legální? stěžuje si

Na brigádách si v Česku přivydělávají tisíce lidí nejrůznějších věkových kategorií. Tento typ pracovního vztahu ale není zákonem chráněný tak jako klasický hlavní pracovní poměr. Pokud uzavřete se...

Zásadní kroky, abyste byli finančně za vodou. Musíte je stihnout od 20 do 50 let

Premium

Různá období života přinášejí i své výzvy. Zvláště důležité jsou ty, které se týkající řízení či správy našich osobních financí. Jaké hlavní finanční výzvy před námi stojí v prvých třech desetiletích...

Prkna, která znamenají svět, vyměnil za farmářské trhy. A ty ho stále baví

Nejspíš ho znáte z divadla či televize, vidět jste ho mohli v mnoha filmech i seriálech. Před více než patnácti lety však herectví vyměnil za zdravé, lokální potraviny a v roce 2010 se pod jeho...

Pronájem bez rizika: Kompletní průvodce pro majitele i jejich nájemníky

Ceny nemovitostí v Česku rostou, nájemní bydlení je tak v posledních letech významně na vzestupu. Pronajímat byt či dům, nebo naopak být v nemovitosti nájemcem však může přinášet řadu rizik pro obě...

Hypotéky dál pozvolna zlevňují. Má však smysl čekat na vysněné sazby?

Trh s hypotékami ve zlevňování dál čeká na silnější impuls. Podle Swiss Life Hypoindexu činila průměrná nabídková sazba v červnu 4,94 procenta. Klesla tedy jen o tři desetiny procentního proti konci...

Cévní chirurgie pro mě byla láska na první pohled, říká lékař

Medicína pro něj byla jasná volba. Po dokončení lékařské fakulty však nenastoupil do některé z českých nemocnic, ale odešel pracovat do Německa. Nevidí na tom nic špatného. „Získané zkušenosti si...

14. června 2025

Škody na cizím majetku a zdraví stojí v cizině statisíce. Kdy to zaplatíte ze svého?

Rozbít v hotelu okno, umyvadlo či televizi, to vše se nedopatřením může stát. Stejně tak ale můžete zranit jiného turistu třeba při skoku do bazénu či jiném sportu. Všechny takové případy přitom mají...

13. června 2025

Vyhodili ji ze dne na den z brigády, zůstala bez příjmu. Je to legální? stěžuje si

Na brigádách si v Česku přivydělávají tisíce lidí nejrůznějších věkových kategorií. Tento typ pracovního vztahu ale není zákonem chráněný tak jako klasický hlavní pracovní poměr. Pokud uzavřete se...

13. června 2025

Cesta k většímu sebevědomí jde přes péči o sebe. Odborníci radí, jak na to

Cítit se sebevědoměji po celý den může být jednodušší, než se na první pohled zdá. Nejde přitom o štěstí nebo dokonalé okolnosti, ale o každodenní volby a drobné návyky, které mohou výrazně ovlivnit...

12. června 2025

Klienti bank denně čelí útokům na účty. Obranou je digitální gramotnost

Kybernetické útoky jsou na denním pořádku. Dávno už se ale útočníci nezaměřují jen na velké firmy. Naopak, v jejich hledáčku se stále častěji objevují i jednotlivci, tedy přesněji především jejich...

12. června 2025

Udělali jste v přiznání daní chybu? Čekání, že se na to nepřijde, vyjde draho

Řada lidí přiznává daň z příjmu rok co rok a má daňové přiznání pod kontrolou. Chybovat je ale lidské. I když máte daně v malíčku, může se stát, že po odevzdání růžového formuláře zjistíte, že jste...

11. června 2025

Hypotéky dál pozvolna zlevňují. Má však smysl čekat na vysněné sazby?

Trh s hypotékami ve zlevňování dál čeká na silnější impuls. Podle Swiss Life Hypoindexu činila průměrná nabídková sazba v červnu 4,94 procenta. Klesla tedy jen o tři desetiny procentního proti konci...

11. června 2025

Podílové fondy v květnu vydělaly a dařilo se akciím i dluhopisům. Rizika zůstávají

V květnu pokračoval návrat cen akcií k únorovým maximům a březnová, a zvláště dubnová, korekce jsou již takřka zapomenuty. Optimismus se udržel hlavně kvůli pravidelnému odkládání zavedení vysokých...

10. června 2025

Pronájem bez rizika: Kompletní průvodce pro majitele i jejich nájemníky

Ceny nemovitostí v Česku rostou, nájemní bydlení je tak v posledních letech významně na vzestupu. Pronajímat byt či dům, nebo naopak být v nemovitosti nájemcem však může přinášet řadu rizik pro obě...

10. června 2025

Zásadní kroky, abyste byli finančně za vodou. Musíte je stihnout od 20 do 50 let

Premium

Různá období života přinášejí i své výzvy. Zvláště důležité jsou ty, které se týkající řízení či správy našich osobních financí. Jaké hlavní finanční výzvy před námi stojí v prvých třech desetiletích...

9. června 2025

Hlavně si z toho nedělat trafiku. Šéfka kvality paliv Shellu o ženách ve světě mužů

Premium

Můžete si s ní povídat o spalovacích motorech, nejlepší naftě či benzinu pro váš vůz, ale i o budoucnosti paliv, která tyto tradiční pohonné hmoty dříve či později nahradí. Markéta Jakoubková je...

8. června 2025

Prkna, která znamenají svět, vyměnil za farmářské trhy. A ty ho stále baví

Nejspíš ho znáte z divadla či televize, vidět jste ho mohli v mnoha filmech i seriálech. Před více než patnácti lety však herectví vyměnil za zdravé, lokální potraviny a v roce 2010 se pod jeho...

7. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.