Čtvrtek 13. srpna 2020, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Začínaly s třiceti tisíci. První milion vydělaly po třech letech

aktualizováno 
Jako malé holky měly obě stejný sen – být návrhářkami. Pak na to tak trochu zapomněly, ale naštěstí se potkaly ve škole. Dnes mají Tuguldur Roštínská Burmaa a Andrea Kopalová svou vlastní značku Paon.

Na začátku podnikání stála seminární práce na vysoké škole. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Na začátku vašeho podnikání stála seminární práce na vysoké škole. Je to tak?
Andrea:
V podstatě ano, myšlenka na vznik vlastní značky pochází z hodiny obchodního práva, kde jsme měli nahlas před celou třídou říct, v čem bychom rádi podnikali. Všichni jsme sdíleli své nápady a sny. Po hodině jsme si s Togi sedly vedle sebe, protože nás zaujalo to, že obě dvě bychom chtěly mít vlastní módní značku, a tak jsme se zapovídaly.

Togi: Paon pak vznikl mimo školu, ale s přispěním místních profesorů, se kterými jsme budoucnost značky řešily.

Co znamená Paon label a kdo název vymyslel?
Andrea:
Paon znamená ve francouzštině páv, ale nebyl to záměr. Dozvěděly jsme se to až potom, co jsme jméno vybraly a ke jménu jsme přišly zcela jednoduše – procházely jsme zajímavá a hezká slova na internetu a Paon nás jednoduše oslovil.

Slovo „label“ jsme pak automaticky přidaly ke jménu na sociálních sítích a už nám zůstalo. Hlavně i proto, že žádná jiná firma v Česku ho neměla a stejně tak doménu. Label k Paonu už jednoduše patří.

Kdy vás napadlo pustit se do podnikání?
Togi
: Po několika měsících prosezených v kavárnách od oné hodiny obchodního práva.

Jaké byly začátky a co bylo nejtěžší? Najít materiály, švadleny, prostory, nebo sehnat peníze do startu?
Andrea:
Určitě jsme tápaly při hledání švadlen. Než jsme našly tu, která byla ochotná učit se novým věcem a mít pro šití spodního prádla cit, trvalo to skoro rok. Málokdo totiž umí šít spodní prádlo, na školách se to většinou nevyučuje a je to velmi specifická činnost, kdy se pracuje opravdu s mnoha různými materiály s jinou flexibilitou. Vytvořit jeden první skvěle padnoucí trojúhelníčkový střih trvalo přes půl roku. Peníze jsme daly s Togi dohromady, začínaly jsme s 30 000 Kč.

Andrea Kopalová (24 let)

Andrea Kopalová
  • Vystudovala psychologii pro manažery na Newton College.
  • Letos v červnu dokončila studium na VŠ Ambis.
  • Od roku 2019 podniká ve firmě Paon label.
  • Je šťastně zadaná.
  • Ve volném čase se věnuje Naam józe a svým dvěma pejskům. 

Nebály jste se konkurence? Je tolik výrobců spodního prádla. Měly jste nějak ověřeno, že o to vaše bude zájem?
Andrea:
Pro nás v tu dobu byla konkurence spíše inspirací než potenciální hrozbou. Učila nás a formovala. Začaly jsme jednoduše dělat něco, co nás bavilo a asi bych v ten moment, kdy jsme si řekly, že budeme mít značku Paon, ani neodhadla, že se dostaneme takhle daleko.

Togi: Zjišťovaly jsme, jestli se prádlo líbí našim kamarádkám a vlastně ty byly podnětem pro to, abychom s budováním firmy začaly. Úplně původně jsme si totiž na výrobu prádla chtěly vydělat přeprodejem košilek a dalšího nočního prádla. Naše kamarádky nás ale přesvědčily o opaku a právě díky nim jsme vydaly v roce 2016 naší první kolekci.

Měla úspěch? V čem bylo vaše prádlo jiné? A v čem se liší dnes?
Togi
: Bylo a stále je jiné než v komerčních obchodech. Zpočátku bylo i hodně extravagantní, dnes, v roce 2020, se lišíme hlavně tím, že vytváříme prádlo, které je nejenom hezké a svůdné, ale také z materiálů, které nezatěžují životní prostředí.

Značka Paon vznikla v roce 2016, firmu jste založily 1.února 2019, co jste dělaly ty tři roky?
Andrea:
Ty tři roky jsme fungovaly na můj živnostenský list, až v únoru 2019 jsme si řekly, že Paon došel do takové fáze, kdy vést značku na živnostenský list není úplně dostačující. Navíc jsme už očekávaly, že naše tržby porostou do milionové výše.

Jak vaše očekávání dopadlo?
Andrea:
Zatím stále rosteme a hodně reinvestujeme, ale vnímáme to tak, že se konečně stabilizujeme a víme, co můžeme v následujících měsících očekávat. Ročně prodáme prádlo ve stovkách kusů a obratem jsme o prázdninách protli milionovou částku tržeb za rok.

Liší se nějak Paon z 1.2.2019 od Paonu dnes?
Andrea:
Velmi. Jsme organizovanější, máme produkty skladem, vše plánujeme a připravujeme s větším předstihem a zároveň jsme v určitých situacích klidnější. Každý rok vytváříme nové střihy, pracujeme s novými materiály a navazujeme spolupráce s dalšími a dalšími lidmi, kteří nás inspirují a posunují Paon dál za hranice našich osobních možností. Je za námi spousta zkušeností, kterými jsme si musely projít, abychom tu byly dnes a měly to, co máme.

Jak vypadá váš pracovní den?
Andrea
: Já se starám se o základní agendu celé značky, tedy účetnictví, management, výrobu i e-shop. Každý můj pracovní den je jiný. Někdy jsem celý den v showroomu, další den můžu proběhat po Praze, shánět materiály, odesílat balíky nebo chodit po schůzkách. To se mi na mé práci líbí, že nesedím na stejném místě, ale můžu být flexibilní a nakládat se svým časem podle potřeby. 

Togi: Já se věnuji celé produkci a chodu focení a videí. Tato práce mě nejvíce baví, je kreativní a navíc mám ráda plánování a veškerou organizaci. Starám se i o navazování nových spoluprací s jinými firmami. Mé současné dny jsou kvůli těhotenství klidnější. Když zrovna nejsem v showroomu, tak chodím s Ájou na schůzky nebo pracuji z domova.

Tuguldur Roštínská Burmaa (27 let)

Tuguldur Roštíská Burmaa
  • Studia na Newton College nedokončila.
  • Od roku 2019 podniká ve firmě Paon label.
  • Je šťastně vdaná, právě čeká holčičku Eleanor. 
  • Ve volném čase ráda plave a začala kreslit.  

Nelitujete toho, že jste se pustily do soukromého podnikání? Nebylo by vám lépe v zaměstnaneckém poměru? Žádné starosti, jen byste kreslily návrhy.
Andrea:
Myslím si, že Paon už je natolik naší součástí, že bychom si těžko zvykaly na klasický zaměstnanecký poměr, který jsme samozřejmě obě dvě zažily. Pokud člověk opravdu chce vytvářet něco vlastního, potřebuje k tomu i svobodné prostředí, které mu není mnohdy v zaměstnání dáno.

Togi: Naše cesta je rozhodně náročnější, ale o to je to větší zábava! Protože vytvářet něco od úplných začátků je neuvěřitelná zkušenost a vidět, jak vaše značka roste, je opravdu velká satisfakce za odvedenou práci, kterou neudělal nikdo jiný než vy.

Jaké máte plány do budoucna? Chcete se prosadit i na evropských či světových trzích?
Andrea
: To určitě chceme! Ale nejdřív si pro to musíme vytvořit stabilní základy tady doma v Česku. Do budoucna chceme naši nabídku rozšířit i o noční košilky, pyžama, župánky a doplňky, jako jsou ponožky nebo spací masky. Navíc bychom rády každý rok spolupracovaly s dalšími inspirativními lidmi a značkami.

Togi: Nás prádlo baví, protože vyjadřuje ženskost. Může ženě zcela změnit náladu a podtrhnout její krásu. Chceme teď i do budoucna navrhovat spodní prádlo, které bude splňovat nejenom kritéria na design, ale také bude z udržitelných materiálů a vždy vyrobeno lokálně v České republice.

Autor: pro iDNES.cz
  • Nejčtenější

Zmapovali jsme nejlepší běžné účty. Žebříček se výrazně proměnil

Žebříček nejlepších běžných bankovních účtů, které si mohou pořídit občané, doznal po několika měsících výrazné změny....

Koupily starou hospodu. Netočí v ní pivo, ale vymýšlejí originální kousky

Dřív se Kateřina Dvořáková věnovala keramice, ale když otěhotněla a objevily se kožní problémy, práci s hlínou musela...

Ať se dědicové o majetek poperou, stálo v závěti

Premium Kuriózní příběhy z notářské praxe i seriózní rady, jak sepsat poslední vůli, přibližuje v rozhovoru prezident Notářské...

Přehřátému pracovnímu trhu covid prospěl. Firmy si mohou více vybírat

S ekonomikou a pracovním trhem koronavirus poměrně dost zamával. V tom druhém případě ale paradoxně v pozitivním slova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

I za nulovou spotřebu teplé vody zaplatíte. Jak se vyznat ve vyúčtování?

Domácnosti očekávají vyúčtování spotřeby vody a tepla a s ním nárok na vrácení přeplatku nebo naopak povinnost uhradit...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Koupily starou hospodu. Netočí v ní pivo, ale vymýšlejí originální kousky

Dřív se Kateřina Dvořáková věnovala keramice, ale když otěhotněla a objevily se kožní problémy, práci s hlínou musela...

Zachraňuje firmy. Naučil jsem se neválčit s lidmi, říká krizový manažer

Když vstoupí do podniku krizový manažer, je s firmou zle. Kdo přijde o práci? A bude za půl roku podnik ještě...

Lídr a manažer není totéž. Průzkum odhalil, jaké vlastnosti musí šéfové mít

Dostat se ve firmě na pozici top manažera je pro řadu lidí životní cíl. Mnozí se ale tak vysoko nevypracují. Co musí...

Na svůj stůl a židli nemáte nárok. Jak se sdílí pracovní místo?

Hot desking. Nový trend v open spacech, kdy se do pracovního prostoru nevejdou všichni a zaměstnanci pracovní místa...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...