„Firmy se na nás obracejí i v situacích, kdy něco nefunguje – dochází ke zvýšené fluktuaci, nespokojenosti a demotivaci zaměstnanců, případně ke konfliktům v týmech,“ uvádí Petra Mašková ze vzdělávací společnosti MgC Group, která působí jako psycholog ve firmách.
S psychology častěji pracují firmy, kde jsou zaměstnanci ve stresovém prostředí. Například záchranáři Jihomoravského kraje mají takzvaného peera, který je jim k dispozici 24 hodin.
„Mým úkolem je pomoct profesionálům, kteří v zaměstnání prošli kritickou událostí, nebo kteří potřebují podporu při dlouhodobém zatížení. Ať už jsou to lékaři, záchranáři, řidiči, operátorky nebo někdo z managementu,“ vysvětluje Renata Kroupová z výjezdové základny ve Znojmě, která je záchranářkou a zároveň peerem. Peer, tedy konzultant v péči o duševní zdraví, je diskrétní a mlčenlivý. „Právě důvěra je to, co hraje klíčovou roli. Důvěra a schopnost vše pochopit,“ doplňuje ji mluvčí Michaela Bothová.
Netradiční benefit – psychologa na telefonu – mají například zaměstnanci finanční společnosti Provident, která lidem poskytuje půjčky. „Pracovníci mohou využít bezplatnou Linku pomoci v tíživé životní situaci, na níž jim je k dispozici řada odborníků, jako například právník či psycholog,“ říká Kateřina Brikciová ze společnosti. Zaměstnanci ji využívají zhruba desetkrát měsíčně, převážně k řešení problémů osobního charakteru.
Čtěte také |
V krizových situacích působí psycholog ve firmě jako mediátor, který pomáhá překonat křivdy a nespokojenost z minulosti a zaměřuje se na řešení v budoucnosti. „Často je nezaujatý postoj třetí strany zásadní proto, aby o některých záležitostech byli zaměstnanci ochotni vůbec promluvit,“ vysvětluje psycholožka Mašková. Následně psychologové pořádají pro zaměstnance kurzy, kde společně nastavují work-life balance a pomáhají zvládat stres.
I když pro většinu zaměstnanců je psycholog skutečným benefitem, ne každý jej vnímá úplně pozitivně. „Pro mladé je to běžná věc, starší lidé mívají pocit, že selhali, pokud si potřebují říci o pomoc odborníka,“ podotýká Mašková.
Naučí vás ochotě i risku
Psycholog ve firmě však není jen jakousi profesionální vrbou. Úřaduje na mnoha dalších pozicích.
„Variant spolupráce je řada a přizpůsobuje se firemní kultuře i různým situacím,“ vysvětluje psycholožka. Jako žadatelé o práci se s psychologem můžete setkat už na pohovoru. „Může se tak stát, že místo otázek týkajících se budoucího zaměstnání, pracovních zkušeností a schopností se budete při pohovoru bavit o cestování, sportu nebo domácích mazlíčcích. Psychology si k pohovorům zvou třeba start-upy, pro které jsou hodnoty uchazeče jedním z důležitých kritérií,“ vysvětluje specialistka na rozvoj osobnosti Magdalena Prunerová.
Nábory a vyhledávání nových kolegů ve firmách nejčastěji řeší také Iveta Sigmundová z personální společnosti Aprofes. „Prověřujeme jejich osobnostní kvalitu a dispozice pro výkon dané pozice,“ říká. Celá diagnostika trvá až čtyři hodiny. „Kandidátům dáváme zpětnou vazbu, v čem je jejich síla, případně doporučujeme k výběru jiné pozice či zaměření,“ vysvětluje Sigmundová, která pomáhá i s adaptací nováčků na pracovišti.
Ale ani poté, co se zapracujete, vás firemní psycholog neopouští. Vyškolí vás například v tolik žádaných soft skills, kde si vybrousíte komunikační schopnosti, naučíte se zvládat zátěž, plánovat, kreativně přemýšlet, a dokonce i riskovat.