Choďte do práce včas, neodcházejte první ani poslední. Ilustrační snímek

Choďte do práce včas, neodcházejte první ani poslední. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Praktické tipy, jak se dobře uvést na novém pracovišti

  • 37
Vyhráli jste výběrové řízení, nastupujete na nové pracovní místo. Pak už stačí jen dobře zapadnout do nového týmu a udělat dobrý dojem na šéfa. Když to uděláte chytře, máte svou kariéru jistou.

Následující praktické tipy se mohou hodit zaměstnacům i zaměstnavatelům.

Pro zaměstnance: buďte přirození a moc nekritizujte

Buďte sami sebou. Nesnažte se hrát někoho jiného. Jen tak budete autentičtí, čitelní a pochopitelní pro své okolí. Na začátku se aktivně seznamujte s lidmi i procesy, produkty firmy, zákazníky. Mějte oči otevřené, ale v žádném případě nehodnoťte a nekritizujte. Nevíte, jaká je historie firmy ani co k současnému stavu vedlo. To zjistíte časem.

Může se hodit

Najděte si práci, která vás bude opravdu bavit.
Nyní přes 14 tisíc volných pracovních míst na jobDNES.cz.

Zaujměte potenciálního zaměstnavatele kvalitním životopisem. Vygenerujte si jej zdarma na jobDNES.cz.

Choďte do práce včas, neodcházejte první ani poslední. Dbejte na styl oblékání. Už před nástupem byste měli vědět, jaký je firemní dress code a zda je vůbec povoleno neformální oblečení. Nic nezkazíte, když v začátku budete nosit spíše formálnější oděv. Hlídejte si plnění termínů u zadaných úkolů, a pokud nestíháte, včas o tom informujte a vysvětlete důvody.

Aktivně se zajímejte o svůj plán zaškolení. Za kým jít v případě, že se potřebujete poradit? Kde zjistíte informace? Jaká jsou přesně očekávání společnosti? Co od vás šéf požaduje a dokdy? Nebojte se zeptat na cokoli, co vám není jasné nebo čemu nerozumíte. Lepší je ptát se než něco udělat špatně.

Nebuďte nervózní, pokud se vám něco nepodařilo nebo jsou k vám kolegové odtažití. Všechno chce svůj čas a počítejte s tím, že si vás nový kolektiv může také testovat. Na druhou stranu si stanovte své hranice a nenechte se zatlačit do pozice, která je pro vás nepřípustná. Budujete si tím své místo a respekt. Jste nováček, nemusíte zvládnout úplně všechno. Případně hledejte kompromisy výhodné pro obě strany.

Domluvte se s nadřízeným na způsobu vyhodnocení vaší práce před ukončením zkušební doby. Obě strany by si měly před jejím uplynutím promluvit a zhodnotit, co je přínosné, zda se naplnila vzájemná očekávání, jak bude spolupráce pokračovat a jaká je vaše další perspektiva ve společnosti. Bavte se i o benefitech, školeních, jazykových kurzech a případně bonusech za splnění úkolů.

Přibližně po roce byste měli mít dostatek zkušeností s chodem firmy a měli byste se poznat s kolegy. Většinou opadá první nadšení z nové práce, ale vaše vnitřní motivace by vás měla směřovat k další kariéře. Je to i správný čas přinést návrhy na zlepšení postupů nebo uskutečnění větších, dlouhodobých projektů.

Pro zaměstnavatele: nováčka v tom nenechávejte plavat

Věnujte se novému zaměstnanci nebo určete člověka, který mu pomůže k co nejrychlejšímu zapracování a seznámení se s chodem firmy nebo oddělení, představí ho kolegům, pomůže se získáním pracovních pomůcek a podobně.

Nepodceňte nástup nového pracovníka a jeho adaptaci. Není nic více demotivujícího, než když člověk plný nadšení přijde do práce, nikdo si ho nevšímá, neví, co má přesně dělat. Připravte si plán jeho zácviku, školení, například prvních společných návštěv u klientů včetně oboustranně hodnotících schůzek.

Předejde se tím mnoha nedorozuměním a problémům v komunikaci. Vrátí se vám to ve spokojeném a výkonném zaměstnanci a výsledky mohou přijít rychleji, než jste předpokládali. Podporujte iniciativu u nových zaměstnanců. Ptejte se jich na jejich názor. Hlavně v začátku, kdy jsou otevření a nezatížení firemní rutinou, vám mohou pomoci najít nový pohled na práci nebo využijete jejich zkušeností z předchozího místa.