Dlouhodobý stres je jednou z nejrozšířenějších civilizačních nemocí a může přivodit dalekosáhlé fyzické i psychické problémy. Jedním z nejčastějších zdrojů stresu je zaměstnání, a to zejména pro pracovníky ve vedoucích a manažerských pozicích. Podle studie American Institute of Stress a společnosti Gallup zažívá pracovní stres osmdesát procent pracujících a celých čtyřicet procent kvůli němu muselo vyhledat odbornou pomoc.
Tip 1Naučte se kvalitně odpočívat
Odpočinek je naprostý základ, ale mnoha lidem činí obtíže. Dnešní svět dává leckdy zbytečně velký důraz na aktivně strávený volný čas. Někteří mají pocit, že pokud o víkendu nezajedou na desítky kilometrů dlouhý cyklovýlet, nenavštíví několik památek, nestráví několik hodin v posilovně a neposbírají hromadu jiných zážitků, tak svoje volno promarnili.
Odpočinek je samozřejmě velmi individuální věc, ale je potřeba si uvědomit, že prosté lenošení, kdy vypnete mozek a věnujete se jen nenáročným činnostem, není mrhání časem. Ke kvalitnímu odpočinku samozřejmě významně přispěje i to, když se naučíte ve svém volnu vypínat pracovní mobil a pracovní e-mail zkontrolujete až na konci víkendu. Je zkrátka nutné udržovat hranice mezi pracovním a osobním životem alespoň v době volna.
Tip 2Ukliďte si kancelář a vezměte si na pomoc diář
Pokud už toho na vás začíná být moc, měl by ke slovu přijít úklid, a to v několika rovinách. Nejprve si v klidu sedněte a udělejte si něco jako mentální úklid. Projděte si v hlavě všechny úkoly, které vás čekají, a odpovězte si na otázku, zda je opravdu musíte udělat sami, nebo zda by nebylo možné je svěřit kolegům.
Jiří Jemelka |
Šéfové firem a manažeři mají často s delegováním práce problémy. Chtějí mít nad všemi procesy kontrolu, chtějí ukázat, že vše zvládnou, někdy jen podceňují schopnosti svých zaměstnanců. Bohužel tím často brzdí rozvoj firmy a navíc na sebe kladou zbytečnou zátěž, která je následně zahltí a začne stresovat.
Poté, co si tyto věci ujasníte, vezměte si na pomoc diář a veškeré úkoly si roztřiďte: sepište si ty, které můžete delegovat na jiné, urgentní a opravdu důležité a ty, co mohou počkat. Tímto způsobem ulevíte zahlcené mysli a zjistíte, jakou prioritu jednotlivé úkoly mají. Následovat by měl i úklid v pravém slova smyslu, tedy úklid vašeho pracovního prostoru. Zaneřáděný stůl nejen odvádí pozornost, ale negativně působí i na psychiku.
Tip 3Jděte se projít a dýchejte
Jakmile pocítíte, že na vás začíná v práci doléhat stres, udělejte si co nejdříve přestávku a jděte se projít ven. Fyzická aktivita totiž podle vědců pomáhá našemu mozku vypořádat se se stresem. Krátká procházka vám udělá ještě lépe, pokud venku svítí slunce. Sluneční svit snižuje v našem organismu hladinu hormonu kortizolu, který vzniká právě vlivem stresu, a naopak zvyšuje hladinu hormonu serotoninu, jež navozuje dobrou náladu a psychickou pohodu.
Účinným pomocníkem při odbourávání stresu jsou také dechová cvičení. Zkuste si během práce najít pravidelně dvě až tři minuty, kdy se jen v klidu posadíte a zkusíte pořádně zhluboka dýchat. Soustřeďte se na svůj dech a zkuste se nadechovat a vydechovat v pravidelném rytmu. Zklidníte se a ještě svému mozku dopřejete řádné okysličení.
Tip navícI židle je důležitá
Kupte si pohodlnější židli. Možná to zní překvapivě, ale jedním z poměrně častých spouštěčů pracovního stresu je fyzické nepohodlí.