Pět kroků k tomu, jak zachránit vztahy ve firmě a být lepším šéfem

aktualizováno 
Vztahy na pracovišti výrazně ovlivňují naši spokojenost a tím i pracovní výkony. Řada manažerů si to ovšem neuvědomuje a personální otázky odsouvá stranou. Konzultant Michal Musil z institutu GrowJOB proto radí, na co se zaměřit, abyste ve firmě vybudovali pozitivní a přátelskou atmosféru.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Šéf mě nepochválí. Pracuji víc a nikdo si toho nevšimne. Já makám a ostatní se flákají. Nezapadl jsem do týmu, kolegové mě šikanují. Právě takové negativní pocity a řadu dalších zmiňovali zaměstnanci v nedávném průzkumu společnost LMC. Vztahy na pracovišti řešíme skoro stejně často jako vztahy rodinné. A jsou to zase vztahy, kvůli kterým jsme ochotni změnit zaměstnání.

Jenže řada manažerů tráví většinu času provozními záležitostmi a personální stránku řadí do pozadí. Budování vztahů pro ně nebývá prioritou. Stejným způsobem jako investují do údržby hmotných aktiv (tedy například do strojů, nemovitostí), je potřeba kultivovat sociální kapitál v organizaci, tedy vztahy a firemní kulturu.

1. Upřímný zájem o lidi

Zajímejte se o to, jak se cítí váš tým. Ptejte se, co lidi těší i trápí. Smiřte se s tím, že někdy je ve vašich silách jejich problémy řešit a jindy ne. Většina lidí však váš zájem, pokud je upřímný, ocení. Znáte jména dětí a partnerů vašich kolegů? Znáte jejich koníčky? I to z vás udělá „dobrého“ šéfa.

2. Nebuďte virtuální leader

Michal Musil

  • S firmou GrowJOB spolupracuje 7 let, vede pražskou pobočku.
  • Byl u startu projektu Konec prokrastinace.
  • Zaměřuje se na komunikaci, vyjednávání a leadership.
  • Vymyslel koncepční trénink Akademie Prodeje 2.0, který ukazuje nový pohled na prodej – jak prodávat, ale zároveň „neprodávat“.
Michal Musil

Vztahy nevytvoříte přes e-maily, skype ani telefon. Nebuďte virtuální leader. Mějte otevřené dveře do kanceláře. Mějte v diáři pravidelná okna, kdy s vámi lidé mohou cokoliv řešit. Objevujte se mezi lidmi i fyzicky. Uvědomte si, že budování vztahů je podobné posilování svalů. Je důležitá hlavně pravidelnost. Podobně je to se vztahy v organizaci, jež není možné vybudovat tím, že pojedeme jednou za půl roku na teambuilding. Efektivní leadership je kumulací drobných a pravidelných činností, všímavosti, podpory a pomoci.

3. Upřímná zpětná vazba

Kvalitu vztahů posiluje autentická a upřímná zpětná vazba, ač mnohdy nepříjemná. Je to podobné jako jít do ledového bazénku po sauně. Nejdříve vystupujeme z komfortní zóny, po chvíli však cítíme úlevu. Stejně je to se zpětnou vazbou, jejímž cílem není kritika. Jejím smyslem je rozvoj. Pokud máte problém vytknout svým zaměstnancům vše, co vám leží na srdci, zkuste knihu Radikální otevřenost od Kim Scottové.

4. Týmový flow-lístek

Ukazuje se, že lidský optimismus se dá trénovat a zvyšovat. Jedním ze způsobů je uvědomělé zapisování pozitivních životních momentů na takzvané flow-lístky. Podobně se dá ovlivňovat pozitivita v týmu. Organizacím doporučuji vytvořit kanál (například skupinu na FB, Whatsappu) či místo (zeď, nástěnku), kde se cíleně budou sdílet pozitivní události. Co to může být? Pozitivní reference od klienta, klientské příběhy, vtipné historky, dokončené projekty. Všechny tyto podněty tým takzvaně přesvědčují k pozitivnějšímu myšlení.

5. Transparentnost

Z praxe se ukazuje, že lidé nechtějí o všem rozhodovat, ale mají rádi transparentní informace. Například ve společnosti Google je otevřenost jednou z hlavních hodnot, což se propisuje do firemního přístupu. Zaměstnanci tam sdílí zápisy nejdůležitějších bodů a myšlenek z porady vedení a mají možnost se jednou týdně zeptat na cokoliv ohledně fungování společnosti.

V organizaci Zappos, která je známá svou unikátní firemní kulturou, zase aplikují takzvaný All Hands Meeting. Jde o akci, kde se sejdou všichni zaměstnanci a shrnou se úspěchy firmy, vytvoří se prostor zaměstnancům k prezentování vlastních nápadů a sdílení nejlepších příkladů mezi týmy. Zkuste něco obdobného u vás.

Autor:

Nejčtenější

Nad neplatiči nájmu může majitel snadno zvítězit, říká notář Neubauer

Radim Neubauer, prezident Notářské komory ČR

V Česku se množí případy, kdy majitel v dobré víře pronajme byt, ale z nájemníka se vyklube neplatič, který se navíc...

Desítky let v jedné firmě. Kdy je čas se zvednout

Ilustrační snímek

Stejná vrátnice, stejný stůl. Mění se jen kolegové, vedení, podmínky. Proč zůstávají někteří lidé v jedné práci desítky...

Šest pravidel, jak řídit svého šéfa, aby vás hodnotil lépe

Ilustrační snímek

Připusťme, že přímo řídit svého šéfa většinou nemůžeme. Schází nám k tomu potřebné páky. Co však řídit můžeme, je náš...

Šest zásadních změn, které má přinést novela zákoníku práce

Ilustrační snímek

Chystá se novela zákoníku práce. Co může letos čekat zaměstnance, přibližuje expertka na pracovní právo.

Suší maso pro vojáky i sportovce a chtějí dobýt Evropu

David Novák a Pavel Doležal z pardubické společnost Fine Gusto

Vypadají spíše jako studenti práv, přitom David Novák (28) a Pavel Doležal (30) založili a úspěšně řídí firmu Fine...

Další z rubriky

Co všechno v roce 2019 ovlivní zvýšení minimální mzdy

Ilustrační snímek

Minimální mzda se pro rok 2019 zvyšuje o 1 150 korun na 13 350 korun. Zaměstnanci pracující za minimální mzdu tak na...

Poradna: Pracuji navíc za nemocnou kolegyni, nemám za to ani korunu

Ilustrační snímek

Podmínky pro práci přesčas stanoví Zákoník práce. Ale jak je to v případě zkráceného pracovního úvazku? Na konkrétní...

Z cest po Asii si přivezli nápad, provozovna v centru Prahy má úspěch

Michala Karpjaková a Marek Adam

Stroj na kávu, který vytvoří fotografii na mléčné pěně, pořídili v Singapuru. Kavárnu otevřeli před nedávnem v centru...

Jaké kryptoměny vybrat pro rok 2019? Objeví se nový Bitcoin?

Jaké kryptoměny vybrat pro rok 2019? Objeví se nový Bitcoin?

Kurzy.cz Zásadní otázkou při výběru kryptoměn pro rok 2019, kterou si musí každý investor položit, je, zda bude v roce 2019 stál...

Najdete na iDNES.cz