Do podnikání skočili rovnýma nohama, dnes je o jejich výrobky nebývalý zájem

Patrik Bauer má se svým otcem Pavlem (53) prosperující řeznictví, které si zakládá na kvalitních výrobcích bez škodlivých éček. Tím, že bere život s nadhledem a humorem, se mu podařilo jako jednomu z mála stabilizovat firmu dokonce i v době covidové. Za svůj největší úspěch považuje, že je zdravý. Přežil totiž dvě operace mozku.
Patrik o sobě říká, že je nejen řezník, ale také eshoper a srandista.

Patrik o sobě říká, že je nejen řezník, ale také eshoper a srandista. | foto: archiv Patrika BaueraiDNES.cz

Začnu z trochu jiného konce. Co se stalo, že jste se musel podrobit dvěma náročným operacím?
V roce 2019 mě dvakrát operovali na neurochirurgii v Ostravě - Porubě. Díky jejich práci můžu pokračovat v tom, co dělám. Celý problém začal krvácením cysty v mezilebečním prostoru. Sraženina se pomalu zvětšovala a dva týdny po svatbě mě operovali. Celé to vzniklo tím, že jsem se bouchnul do hlavy. V lékařské zprávě bylo doslova napsáno, že „před dvěma týdny se oženil a začaly problémy“.

Druhá operace byla nezbytná kvůli dopravní nehodě, kdy do našeho vozu nabouralo zezadu auto a tím se krvácení znovu spustilo. Taková perlička je, že vůz jsem patnáct minut před nehodou vyzvedl v autosalonu.

Kdy jste se rozhodl založit řeznictví a proč?
Byl to nápad mého táty, který, ač je vyučený automechanik, po tom vždycky toužil. A tak v roce 2014 otevřel v Raškovicích na Frýdecko-Místecku první prodejnu.

Neměli jste strach z docela velké konkurence, kterou v okolí máte?
Když nad tím tak přemýšlím, tak jsme na to šli úplně opačně a nelogicky bez jakéhokoli průzkumu trhu a zkoumání konkurence. Věděli jsme jen, že chceme prodávat výrobky bez přidaných éček. Zjistili jsme, že na trhu takových prodejců moc není, a tak jsme se pustili do stavby výrobny. Když jsme uzeniny začali vyrábět, dalo docela dost práce zákazníky přesvědčit o tom, že právě ty naše uzeniny jsou zdravější než ty ostatní. Prostory, kde prodejna je, máme v nájmu s plánovaným odkupem. Investice do budování maličké prodejny byla v řádech stovek tisíc.

Patrik Bauer (29)

Patrik Bauer je nejen nadšený řezník, ale také eshoper a srandista.
  •  Vystudoval obchodní akademii, poté začal studovat mezinárodní vztahy na vysoké škole, ty ale nedokončil.
  • S otcem založil v roce 2014 Hospůdku U bobra v Raškovicích na Frýdecko-Místecku.
  • Posléze vzniklo rodinné řeznictví založené na výrobcích bez éček a konzervantů.
  • Absolvoval dvě vážné operace mozku.
  • Je ženatý, s manželkou očekávají prvního potomka.

Jak to vaše podnikání pokračovalo?
Díky zkušenostem a kontaktům z gastronomie se nám podařilo rozběhnout během dvou let velkoobchodní prodej našeho řeznictví a proniknout tak do celé České republiky a zčásti i Slovenska. Klíčovým momentem v rámci Moravskoslezského kraje bylo spojení se s obchodní sítí boutique Gurmán. V jejich obchodech lze zakoupit téměř celý sortiment našich produktů.

Vy jste dřív měli ovšem i restauraci U bobra v Raškovicích. Je to tak?

Restauraci jsme měli ještě před řeznictvím. I v tomto případě jsme se do podnikání vrhli bez jakýchkoli zkušeností, navíc s růžovými představami. Restauraci jsme ale otevírali s nadšením a láskou k dobrému jídlu, což se ukázalo jako dobrá cesta.

Vybrali jste si k tomu docela příhodné místo, pokud vím.
Ano, celý areál jsme budovali s cílem vytvořit místo pro pohodovou rekreaci rodin a také pro ty, kteří jezdí okolo do Beskyd. A jsou to opravdu davy. Pořádali jsme tam i pár koncertů, výhodou bylo, že areál sídlí kousek od splavu řeky Morávky, takže v létě to bylo ideální místo pro rodiny s dětmi. Současně jsme přišli s nápadem v podobě streetfoodového stánku, se kterým jsme vyrazili na Colours of Ostrava.

A jak se vám tam dařilo?
Mělo to obrovský úspěch, jen tam jsme prodali stovky porcí denně. Právě to byl první impulz k výrobě pastrami ve větším množství. Pastrami sandwich je naprosto geniální věc a lidé ocenili překvapivou kořeněnou chuť.

Proč jste restauraci prodali? 
Když jsme otevřeli řeznictví, nedařilo se nám časově skloubit řeznictví, hospůdku a catering. A tak jsme se rozhodli restauraci prodat a to někomu, kdo ji povede tak, aby značka „U bobra“ neutrpěla a rozvíjela se dál. To se povedlo a my jsme rádi, že celý areál je v dobrých rukou. Ještě bych zmínil, že loni se k hospůdce U bobra připojila stejnojmenná hospoda ve Frenštátě pod Radhoštěm, takže ji mají zájemci z obou stran Beskyd. 

Vraťme se k vašemu uzenářství. Jaké uzeniny vyrábíte a na čem si zakládáte?
Klíčová je pro nás základní surovina. Ve většině výrobků není ani řeznická dusitanová sůl. Můžeme tedy směle napsat, že vyrábíme věci bez přidaných éček. Naším klíčovým produktem je pastrami, které dnes rozvážíme prakticky do všech koutů republiky. Jedná se o vyzrálé uzené hovězí maso, které se používá převážně k výrobě sendvičů. Sami jsem se inspirovali dovolenou v USA, kde má pastrami obrovskou tradici. No a teď se snažíme, aby každé kousnutí do našich výrobků bylo gastronomickým orgasmem. 

Fotogalerie

Jak se žije v dnešní době řezníkům a restauratérům?
Velká část našeho obratu byla tvořena velkoobchodním prodejem do restaurací a hotelů. V první vlně covid-19 jsme prakticky přes noc vytvořili stránky nakupnakliku.cz. Tím jsme přešli do online prostředí, kde pracujeme na efektivním marketingu. Fungujeme jako eshop s doručením zboží do druhého pracovního dne.

I tady musím přiznat, že to byl rychlý nepromyšlený krok, který ale vyšel a pomohl nám stabilizovat firmu. Do druhé vlny jsme už vstoupili připravení a měli připravené kampaně na Vánoce a obdobní kolem nich. Děláme spoustu chyb, ale snažíme se je rychle komunikovat a řešit.

Odkud berete maso a kolik ho průměrně zpracujete?
To se liší podle sezóny, ale pohybuje se to mezi tunou až tunou a půl masa týdně. Maso bereme samozřejmě jen to nejkvalitnější, třeba u telecího masa máme dodavatele z východního Slovenska s garancí volného chovu.

Hospodští se chytají v tomto covidovém období za hlavu s tím, že zřejmě zkrachují. Co vy na to? 
Naši kamarádi hospodští bojují, jak se dá. Vymýšlejí různé věci, aby pomohli příjmové stránce svému podniku. Kluci z Hospůdky U bobra začali třeba vyrábět chillidžemy a skrze předvánoční období pekli cukroví. Prostě každý dělal, co mohl, aby se nepoložil.

Umíte odhadem vyčíslit, jaké finanční ztráty jste kvůli pandemii utrpěli?
Naše řeznictví se podařilo díky všem těm výše zmíněným krokům stabilizovat. Podle informací od kamarádů hospodských je ale jejich propad více než sedmdesát procent.

Můžete srovnat začátky s dnešní dobou?
Když jsme začínali, můj táta byl přesvědčený, že trh u nás je konzervativní a nebude mít zájem o mé takzvaně výmysly a experimenty typu pastrami, párků do hot dogů nebo klobás s čedarem. Jenže pak nastal obrovský obrat. Zjistili jsme, že trh není vůbec konzervativní a naopak čeká na cokoliv nového, zajímavého ale hlavně dobrého.

O co je u vás největší zájem?
Mezi nejstabilnější produkt rozhodně patří pastrami a tlačenka. Už z toho vyplývá, že tradiční produkt je stejně oblíbený jako ten poměrně ojedinělý na našem trh.

Děláte i rozvážkovou službu. Jaký je o ni zájem?
V rámci řeznictví máme eshop, který se opravdu výborně chytil a vykompenzoval ekonomické ztráty, které zpočátku epidemie vznikaly. Objednáte si na našem e-shopu a druhý den vám objednávku doručíme. E-commerce pro nás byl úplně nový svět, kde jsme přišli na to, že online prostředí potřebuje zcela jiný způsob propagace a informování. Celý marketing se snažíme mít oddělený a zároveň cílit podle lokalit a produktů. 

Nejčtenější

Vsadil na jedinečné maso a vybudoval prosperující farmu známou nejen na Moravě

Vítězslav Škoda vyrůstal na rodinné farmě. Po roce 1989 si jeho otec vzal do užívání rodinné pozemky a navázal na práci předků, kterou nuceně ukončila kolektivizace. „Bylo to období budování od...

KVÍZ: Poznáte banku nejen podle sloganu? Otestujte se, jak na vás působí reklama

Ze všech stran na nás útočí reklamní slogany. Používají je i banky. Jejich kreativci vymýšlejí nejrůznější stručná hesla neboli claimy a využívají i další vychytávky. Snaží se tak upoutat pozornost...

Kolik dostanete za dovolenou v zimě a kolik v létě? Rozdíl vás překvapí

V lednu vyrazíte na týdenní dovolenou na horách, v srpnu zase k moři. Obě jsou stejně dlouhé, na výplatnici se ale objeví dvě naprosto rozdílné částky. Může za to výpočet náhrady mzdy za dovolenou,...

Práce jako spouštěč nemocí. Odbornice vysvětluje, jak tělo naznačuje pracovní stres

Stres, který si nosíme z práce domů, může mít následky, i když většinou nejsou znát hned. Duševní pohoda s fyzickým zdravím totiž úzce souvisí. Zacílení na psychosomatiku proto dnes rezonuje i ve...

Zmapováno: Stavební spoření už předčí „spořáky“, vynáší přes čtyři procenta ročně

Úrokové sazby na spořicích účtech dál padají. Banky tak reagují na snížení základní úrokové sazby na úroveň 3,50 procenta, ke kterému přistoupila Česká národní banka. To nahrává stavebnímu spoření....

Jistotu a prestiž akademické sféry vyměnila za výrobu mýdla. A má úspěch

Od dětství žila hudbou. Hrála na klavír, hudbu vystudovala i s ní pracovala. Pak se od této cesty odchýlila, začala se věnovat diplomatické práci ve vysokém managementu. Jenže ji tato práce začala...

24. května 2025

Nová půda nepřibude. Jsou tedy pole nebo les dobrou investicí?

Premium

Investice do nemovitostí platí mezi Čechy jako sázka na jistotu. Na mysli tím však obvykle mají především investiční byty, které pak pronajímají. Ale co půda? Vyplatí se investovat do pozemků, jako...

23. května 2025

Zmapováno: Stavební spoření už předčí „spořáky“, vynáší přes čtyři procenta ročně

Úrokové sazby na spořicích účtech dál padají. Banky tak reagují na snížení základní úrokové sazby na úroveň 3,50 procenta, ke kterému přistoupila Česká národní banka. To nahrává stavebnímu spoření....

23. května 2025

Za pět minut dvanáct: Jak finanční poradkyně zachránila budoucnost svého klienta

Advertorial

Nečekané události mohou zcela změnit naše životy. Příběh Stanislava Kandla ukazuje, jak správně nastavené finanční zajištění a pomoc zkušené finanční poradkyně mohou rozhodnout o tom, zda se náročné...

22. května 2025

Když trhy padají: Strategie, která ochrání nervy i peníze

Akciové trhy v posledních týdnech rychle ztrácely, prezident Trump zaváděl a rušil cla. Pokud se tak děje náhle, jako v tomto případě, někteří investoři začnou panikařit. Jenže když velení převezmou...

22. května 2025

Poslat peníze za byt či dům napřímo je risk. Je tu bezpečnější řešení

Většina lidí kupuje nemovitost jednou za život, jde tedy o velkou věc, protože ceny se dnes pohybují v milionech korun. Na její pořízení tak padnou mnohdy celoživotní úspory a k tomu ještě peníze z...

22. května 2025

Novinka: Když ztratíte práci ze zdravotních důvodů, získáte od pojišťovny náhradu

Od června 2025 přináší novela zákoníku práce zásadní změny. Jednou z nich je výpověď kvůli ztrátě zdravotní způsobilosti. Postup zaměstnavatelů při rozvázání pracovního poměru se tím výrazně...

21. května 2025

Než vsadíte na zlato: Jaké jsou plusy a minusy investování do žlutého kovu

Zlata je všude plno. Za poslední rok přidalo na své hodnotě více než 33 procent a stále poutá pozornost investorů i spekulantů. Napětí ve světě, nevyzpytatelnost amerického prezidenta i slábnoucí...

21. května 2025

Celní tsunami poznamenalo trhy, odnesly to i podílové fondy. Dnes je to už jinak

Akciové trhy v první polovině dubna prudce padaly. Mohl za to takzvaný Den svobody prezidenta USA Donalda Trumpa. Jeho celní tsunami vystrašilo investory a postihlo nejen americké akcie.

20. května 2025

Kolik dostanete za dovolenou v zimě a kolik v létě? Rozdíl vás překvapí

V lednu vyrazíte na týdenní dovolenou na horách, v srpnu zase k moři. Obě jsou stejně dlouhé, na výplatnici se ale objeví dvě naprosto rozdílné částky. Může za to výpočet náhrady mzdy za dovolenou,...

20. května 2025

Práce jako spouštěč nemocí. Odbornice vysvětluje, jak tělo naznačuje pracovní stres

Stres, který si nosíme z práce domů, může mít následky, i když většinou nejsou znát hned. Duševní pohoda s fyzickým zdravím totiž úzce souvisí. Zacílení na psychosomatiku proto dnes rezonuje i ve...

19. května 2025

KVÍZ: Poznáte banku nejen podle sloganu? Otestujte se, jak na vás působí reklama

Ze všech stran na nás útočí reklamní slogany. Používají je i banky. Jejich kreativci vymýšlejí nejrůznější stručná hesla neboli claimy a využívají i další vychytávky. Snaží se tak upoutat pozornost...

vydáno 18. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.