Firmy ignorují zájemce o práci. Nekomunikace je velký problém trhu práce

aktualizováno 
Dva týdny, tři týdny, měsíc čekání a nic. Dvě třetiny lidí, kteří se v poslední době ucházely o volná místa, se nedočkaly žádné odpovědi. Vyplynulo to z rozsáhlého průzkumu společnosti LMC, podle níž řada personalistů nezvládá komunikaci s kandidáty a škodí tak vlastní firmě i trhu práce.

Zklamání, nejistota, frustrace, to jsou nejčastější pocity lidí, kteří zareagovali na volné pracovní místo a nedostali odpověď. | foto: Archiv: LMC

Přestože firmy v posledních dvou letech čelí výraznému nedostatku zaměstnanců, velmi často nezvládají adekvátně komunikovat se zájemci, kteří na otevřené pozice zasílají životopisy.

Podle průzkumu LMC, na který odpovídalo deset tisíc lidí a tisícovka firem, nedostane na svůj životopis odpověď 68 % uchazečů. Odpověď přitom chce 50 procent z nich ideálně do týdne, maximálně do dvou. Pokud personalisté odpoví po delší době než dva týdny, část zájemců to vnímá, jako by neodpověděli vůbec.

Může se hodit

Buďte úspěšní! Nastartujte svoji kariéru na jobDNES.cz. Vybírejte z aktuálních pracovních nabídek.

„Odpovědět uchazeči o zaměstnání je nejen formální povinnost, ale i prostá slušnost, která by měla provázet jakoukoli komunikaci mezi lidmi,“ komentuje výsledky průzkumů expert na etiketu Ladislav Špaček. Nestačí ani automatická odpověď typu: „Pokud se vám do 14 dnů neozveme, vybrali jsme jiného kandidáta“. Tu lidé vůbec nepovažují za reakci. 

„Firma či úřad jsou vždy vůči žadateli v dominantní pozici. Pokud firma zneužívá tohoto postavení a s uchazečem nekomunikuje, jde o projev arogance, který se společnosti vymstí na ztrátě její dobré pověsti,“ dodává Ladislav Špaček.

Naštvali mě, roznesu je na síti

Jeho slova potvrzují výsledky průzkumu. Přesně 91 % z ignorovaných kandidátů přestane oslovené firmě důvěřovat a celých 86 % lidí svou negativní zkušenost dokonce sdílí se známými. Firmy by si přitom měly uvědomit, že v době, kdy lze jakýkoliv dojem či zkušenost sdílet stovkám přátel jedním příspěvkem na sociálních sítích, má negativní zkušenost daleko větší dopad než dřív.

Nepřehlédněte

Zklamání z průběhu výběrového řízení se přenáší i do dalšího chování lidí na trhu práce. Polovina z nich ztrácí chuť do dalšího hledání práce. „Trh práce kvůli tomu funguje mnohem méně efektivně než by fungovat mohl. Kandidáti dlouhé týdny čekají na odpověď, pak po měsíci pochopí, že už se zřejmě nedočkají a začínají hledat znovu a jinde. Kdyby firma zareagovala dříve, celý proces hledání by se urychlil,“ vysvětluje ředitel společnosti LMC Milan Jasný.

Připomíná, že nekomunikace vyhání z trhu práce také kandidáty, kteří sice práci mají, ale uvažují o změně. Nabídnou své služby nějaké vybrané firmě, zkusí to, a nedostanou-li odpověď, do dalšího hledání se už nepustí. Právě ale o takové „váhající“ kandidáty je nyní na trhu velký zájem.

„Ve chvíli, kdy se lidé ucházejí o práci a jsou odmítáni, začínají pochybovat o vlastních dovednostech,“ vysvětluje psycholožka Marta Boučková a dodává: „Čím déle tento stav trvá, tím více ztrácejí přesvědčení o vlastní uplatnitelnosti. A pokud je tato situace ještě umocněna tím, že jim ani nikdo neodpoví, je pro ně nabízení vlastních vědomostí a dovedností výrazně těžší.“ Personalisté by si podle ní měli uvědomit, že uchazeči jsou lidé v procesu změny, která je vždy a pro každého hodně náročná.

Nemáme čas, tvrdí personalisté

Proč vlastně personalisté na zaslané životopisy nereagují? To průzkum také zjišťoval. Nejčastější příčinou je nedostatek času, ten se projevuje v polovině případů (50,5 %). Přes 40 % personalistů odpovídá pozdě proto, že čeká na rozhodnutí ve firmě. Necelé třetině (28,8 %) je pak trapná délka celého procesu. 

Zpětná vazba se přitom zaměstnavatelům vyplácí. Těm, o kterých je známo, že na zaslané životopisy reagují, naroste o 20 % počet reakcí na inzerující volné místo.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

  • Nejčtenější

Kvíz: Zjistěte, jak jste na tom s emoční inteligencí

Podle různých vědeckých výzkumů jsou nejdůležitější komponentou spokojeného života dobré mezilidské vztahy. Tím, že...

Jak je to s diskutovanou slevou na manželku? Její reálná hodnota klesá

Daňová sleva na manželku nebo manžela patří v Česku mezi významné daňové slevy podporující rodiny formou nižšího...

Sazby hypoték prudce padají. Hypoteční trh však příliš neožívá

Hypotéky zlevnily i v září a zdá se, že tento trend bude pokračovat. Zatímco v lednu průměrná úroková sazba vystoupla...

Před pár lety u nás Matcha Tea nikdo neznal. Petr Patočka to změnil

Na začátku byly kvetoucí čaje. Jejich prodej však nešel tak, jak si Petr Patočka představoval. Firma se tak ocitla na...

Vsadil na konopnou látku a jeho tenisky jsou dnes úspěšným hitem

Podnikatelský příběh Tomáše Rohala, který prorazil v Česku i ve světě s konopnými teniskami, není jen o úspěšné cestě...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Vsadil na konopnou látku a jeho tenisky jsou dnes úspěšným hitem

Podnikatelský příběh Tomáše Rohala, který prorazil v Česku i ve světě s konopnými teniskami, není jen o úspěšné cestě...

Mzdy mohou růst jen tehdy, když roste i produktivita práce

Současný trend prudkého nárůstu mezd není udržitelný, říkají firmy. Shodně sice potvrzují, že svým pracovníkům peníze...

Einsteina by propustili, málo publikoval, říká vědec Tomáš Etrych

Představa podivína celé dny zavrtaného mezi stojany se zkumavkami je klišé. Polymerní chemik Tomáš Etrych používá...

Před pár lety u nás Matcha Tea nikdo neznal. Petr Patočka to změnil

Na začátku byly kvetoucí čaje. Jejich prodej však nešel tak, jak si Petr Patočka představoval. Firma se tak ocitla na...

Najdete na iDNES.cz