Pondělí 13. července 2020, svátek má Markéta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 13. července 2020 Markéta

Jak se chovat na novém pracovišti a přečíst kolegy, abyste zapadli

aktualizováno 
Nástup do nové práce je vždy velkým krokem. Pro řadu absolventů to je krok zcela nový. I na ty zkušenější, kteří už mají pracovní zkušenosti a rozhodli se změnit místo, však může čekat řada úskalí. Jak se chovat a co dělat, abyste v nové práci zapadli? Máte na to tři měsíce.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Měkké, interpersonální dovednosti neboli také soft skills si mnozí personalisté považují více než vašich odborných znalostí. Ovládat dovednosti v oblasti chování totiž znamená být pružný, schopný přijímat kritiku, pracovat v týmu, ale také umět ovlivňovat lidi, vyjednávat, a vyžaduje-li si to situace, třeba i riskovat. Využijte proto měkké dovednosti už ve zkušební době.

Vhodné oblečení je důležité

Hlavně pro kancelářské profese platí, že nevhodné šaty mohou vaše první zaměstnanecké entrée pokazit ještě dřív, než pozdravíte. A vás bude stát zbytečné úsilí a dlouhé měsíce vše napravit. „Náš mozek si utváří názor dříve, než dojde k osobnímu setkání, proto je první dojem tak důležitý,“ připomíná konzultantka a koučka Magdaléna Prunerová ze vzdělávací společnosti MgC Group.

Pokud existuje firemní dress code, oblečte se podle něj. „Pokud není, pak oblečte něco jako smart cassual. Tedy mírně neformální, ale kvalitní oblečení,“ radí konzultantka a lektorka Olga Medlíková.

„Když si nejste jisti, oblečte se podobně jako na pohovor v dané firmě či o něco lépe, než odhadujete, že je běžné,“ doporučuje Jitka Součková z personální agentury Grafton Recruitment.

Může se hodit

Trochu jiné je to v průmyslových, stavařských, zemědělských a dalších oborech, kde neočekáváte, že budete pouze sedět za stolem. Určitě zaměstnavatele minimálně mile překvapíte, pokud si vezmete s sebou pracovní oblečení i obuv. Třebaže jen na obhlídku areálu či venkovních pracovišť.

„První pracovní den začíná ještě před vstupem na pracoviště. Dopředu si ověřte, jak dlouho vám bude trvat cesta do práce, aby se nestalo, že první den přijdete pozdě, a přidejte si k tomu pro jistotu rezervu,“ nabádá Jitka Součková.

Pozor, asi budete pracovat!

Možná zní tento titulek trochu ironicky, ale podle personalistů mnoho nováčků neočekává, že bude pracovat hned první den v zaměstnání až do konce pracovní doby. Podobně jako Oldřich, který před nedávnem nastoupil do konstrukce v jednom nadnárodním korporátu. „Myslel jsem, že si jen vezmu papíry, provedou mě budovou a za dvě hodinky budu venku. Ale hned po podpisu na personálním si mě vyzvedl budoucí šéf a domů jsem se vracel až po páté s kupou manuálů,“ říká pětadvacetiletý inženýr.

Buďte připraveni na vše. Že se budete někomu dívat osm hodin pod ruce, že vás budou testovat, že budete „jen“ někomu k ruce nebo vás naopak zahrnou obrovským množstvím nových poznatků. „Očekávejte, že již první den se naplno ponoříte do své nové role, ať už to je pozice ve výrobě, nebo manažerský post,“ poznamenává Jitka Součková.

Když vám přidělí buddyho

Ve větších firmách dostává nový pracovník přiděleného mentora, který se mu po většinu dne věnuje, jinde jen dostane přístup k intranetu a „nasává“. „Velké firmy mají vypracovaný postup prvních dní, u menších je to leckdy chaotičtější – jak má kdo čas,“ vysvětluje dvojí přístup lektorka Olga Medlíková.

Ilustrační snímek

Plzeňský Prazdroj, který patří mezi největší zaměstnavatele v jihozápadních Čechách, každému nově příchozímu přiděluje takzvaného buddyho. „Aby pro nováčka byly první týdny jednodušší, obdrží takzvaný adaptační plán. Díky tomu zjistí, co a kdy si má osvojit. Každý nováček pak má svého buddyho, kolegu, který mu pomáhá se začleněním do týmu a je mu oporou v novém prostředí,“ vysvětluje Jitka Němečková z Plzeňského Prazdroje. První týden je vždy velmi náročný. Zpracováváte informace, osobní emoce, budujete vztahy. „Informace si můžete zapisovat, třídit nebo seskupovat podle logických celků,“ radí koučka Prunerová.

A teď něco z vyšší školy soft skills. Nebojte se ptát, každý rád odpoví a pomůže – jednou, možná i dvakrát. „Pokud ovšem se stejnou věcí přijdete popáté, může to už vyvolat určitou nevoli. Lidé, kteří již v dané organizaci pracují a mají některé postupy zautomatizované, totiž zapomenou na to, jak těžké je začínat,“ poukazuje Prunerová.

Ptejte se na vše, co se týká vaší nové pracovní pozice. Vyhnete se tak situaci, že po několika dnech či týdnech nebudete znát věci, které už ostatní budou předpokládat, že víte.

„Nadřízených ani podřízených se neptejte na banality. První dny se také vyhněte co nejvíce situacím, kdy budete žádat nadřízené o uvolnění z pracovní doby kvůli osobním důvodům,“ doplňuje marketingová manažerka Jitka Součková.

Dámy a pánové, seznamte se!

Už vypořádat se s tou fůrou nových informací a dovedností dá zabrat, a přesto máte ten nejdůležitější krok před sebou. Sbližování se s kolegy patří k tomu nejtěžšímu, ale zároveň nejdůležitějšímu. Spolupracovnice ve středních letech se na vás pořád mateřsky usmívá, mladík naproti vás nikdy nepozdraví jako první a šéf si vás na poradách moc nevšímá. Nebo je to jen zdánlivé?

Podle letošního průzkumu agentury Grafton Recruitment patří právě kolegové mezi první tři důležité aspekty, které nás drží v práci. Jak tedy přečíst spolupracovníky co nejlépe?

Ilustrační snímek

„Do určité míry můžete dát na první dojem. Pomoci může i typová podobnost s lidmi, se kterými jste se již setkali dříve, například na brigádě či ve škole,“ nabádá Jitka Součková. Většina manažerů prochází různými analýzami a dotazníkovými šetřeními ohledně charakteru jejich osobnosti. Důsledkem je určité škatulkování na direktivní, koučovací, partnerský a jiný přístup vedení. „Pro zaměstnance je podstatné, zda přístup jejich nadřízeného je čitelný a konzistentní. V takových případech se umíme přizpůsobit a odhadnout vhodnou reakci,“ prozrazuje k typologii šéfů Prunerová.

Kolegové vám zase mohou být nápomocní, lhostejní nebo někdy i neochotní. „Neochota je často důsledkem stresu a pracovního přetížení. I nováček je v určitém stresu, nechce zklamat, a když se ty dvě situace potkají, nemusí to být příjemné,“ naznačuje možný problém koučka Magdaléna Prunerová.

Po poradě na oběd

Co platí v osobní rovině, platí i na té profesní. Když nevíte, kudy kam, vzpomeňte na základní etiketu. Je slušnost pozdravit a představit se, pokud jste přizváni k jednání s novými spolupracovníky, naštěstí to většinou za vás udělá nadřízený. „Když se to nestane, představte se sami jako nový člen v oddělení, nejlépe zajděte za každým kolegou či kolegyní zvlášť,“ nabízí řešení konzultantka Olga Medlíková. Nadřízeným nepodlézejte a podřízené neusazujte. „Chovejte se tak, jako byste měli nejlepší den, a buďte pozitivní,“ navrhuje Jitka Součková. Nevyvolávejte konflikty.

Ilustrační snímek

„Někomu se navazují vztahy velmi jednoduše a je to přirozený proces, někteří z nás s tím mají trochu potíž. Jediná rada v této situaci je opět – buďte přirození, nesnažte se na sebe upozornit, pokud opravdu nemáte co říct k diskutovanému tématu. Na druhou stranu pokud máte názor, snažte se ho sdílet ve vhodný moment,“ říká Magdaléna Prunerová.

Osobní zkušenost přidává i Jitka Němečková z Plzeňského Prazdroje: „Každému vyhovuje jiný styl seznamování, někdo aktivně oslovuje, jiný vyčkává na příležitost. Je dobré například jít s kolegy na oběd, aby začlenění bylo přirozenější a rychlejší.“

  • Nejčtenější

Podnikají teprve pár měsíců, jejich recepty i výroba už přinášejí úspěch

Tomáš Starý a Tomáš Novák jsou švagři. Společně podnikají pod značkou Seneb. Vyrábějí rostlinné pomazánky podle svých...

PŘEHLEDNĚ: Konec daně z nabytí nemovitosti. Kolik dnes ušetříte?

Koupili jste si byt za tři miliony a byli naštvaní, že budete muset vyndat z kapsy ještě sto dvacet tisíc na daň z...

Pronajmout byt v Praze nyní trvá i dva měsíce, v Kroměříži jen týden

Premium Nouzový stav vyhlášený v polovině března ochromil českou ekonomiku. Jeho dopady se očekávaly i na realitním trhu, kdy...

PORADNA: Kdy vznikne a kdy naopak zaniká daňové zvýhodnění na děti

Finanční podpora rodin s dětmi je v Česku díky daňovému zvýhodnění na děti vysoká. Daňové zvýhodnění na děti snižuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Který stůl je dnes můj? Co je sdílené pracovní místo neboli hot desking

Firmy šetří. Někde ruší benefity, jinde berou procenta z platů nebo i pracovní stoly. Na koho židle u stolu nezbyde,...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Poslední benefit: outplacement. Jak vám pomůže?

Firmy, které nezvládly náročné období pandemických opatření, začínají propouštět. Jen za květen přišlo o práci 12 104...

Který stůl je dnes můj? Co je sdílené pracovní místo neboli hot desking

Firmy šetří. Někde ruší benefity, jinde berou procenta z platů nebo i pracovní stoly. Na koho židle u stolu nezbyde,...

Je váš šéf pohodář, či depkař? A jak s ním vyjít na dálku?

Některým zaměstnancům díky tomu, že nemusí svého šéfa vídat denně, začala zase chutnat snídaně. Jiní bez jeho...

KOMENTÁŘ: Proč zatím nezaměstnanost v Česku tak moc neroste

Nezaměstnanost v květnu vzrostla z 3,4 na 3,6 procenta, podle posledních údajů je bez práce přes 266 tisíc lidí. Jaký...

Advantage Consulting, s.r.o.
MANIPULANT VE SKLADU/VE VÝROBĚ

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 22 000 - 23 000 Kč

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...