Nedrážděte cholerika červenou košilí

  11:00aktualizováno  11:00
Každý den v práci, na poradách, během jednání s klientem, při řešení pracovních problémů ve všech těchto situacích vnímáme barvu oděvu člověka, s nímž právě hovoříme. Ať chceme nebo ne, barvy ovlivňují momentální naladění naše i lidí kolem.

Ne nadarmo se u svatby hovoří o nevinné bílé, někdo se zase dívá na svět přes růžové brýle, jiný je v politice šedá eminence - barvy mají vliv na pocity snad každého člověka. "Barvy člověka určitě ovlivňují. Každý má zkušenost s tím, že to existuje, ale nejsme ještě tak daleko, abychom přesně věděli a změřili, jak to funguje," říká psychoterapeut Aleš Fürst z Jablonce nad Nisou. Podle psychologa Luďka Špačka je vnímání barev velmi individuální. V někom může určitá barva vyvolat agresi, zatímco někdo k ní zůstane netečný. Například zářivě rudá barva se nedoporučuje cholerikům či konfliktním lidem. Působení barev je využíváno v reklamě, na obalech výrobků i v profesním životě. "Třeba horké provozy, slévárny či kuchyně nevyužívají v místnostech červenou, oranžovou a další teplé barvy, ve studených provozech, v mrazírnách zase nebývá modrá, která umocňuje pocit chladu," říká Špaček.

A co oděv do práce?

Růžová nebo modrá..pravidlo, které stále platí a to hlavně na pracovišti, je, že "šaty dělají člověka"!


Ať už zvolíme jakékoli barevné ladění oděvu do práce či na pohovor k možnému zaměstnavateli, měli bychom se v dané barvě dobře cítit a měla by nám slušet. V neposlední řadě by pak měla podtrhovat to, co chceme druhým lidem o nás sdělit. "Když se podíváte na manažery, na bankovní úředníky, nikdo z nich si do práce neoblékne třeba zářivě červenou košili a fialové sako. Je to dáno profesním prostředím, v němž se pohybují, a zvyklostmi s ním spojenými. Oblékají se do neutrálních barev, které obecně neruší a budí důvěru," říká psycholog a lektor vzdělávacích kurzů v oblasti obchodní, manažerské a personální psychologie Oswald

Co nám říkají barvy?

bílá, béžová - důvěra, nevinnost, čistota, dobrota
černá - formálnost, důstojnost, tajemnost
modrá - věrnost, oblíbenost, zdrženlivost, jemnost, klid
hnědá - zemitost, pokora, přátelství
temně rudá - intelektuálnost, autorita, síla, energie
šedá - bez emocí, klid, důstojnost, konzervativnost
zelená (jasná, světlá) - stabilita, růst, zemitost
námořní modř - konzervativnost, autoritativnost, serióznost, oddanost, vyrovnanost
oranžová - vřelost, mladistvost, energie, otevřenost
fialová - síla, záhadnost, formálnost, tichost
červená - síla, pohyb, energie, vřelost, sebevědomí
žlutá - svěžest, novátorství, inteligence
Schorm. Neutrální barvy jako například šedá nebo námořnická modrá neodvádějí pozornost při jednáních, vypadají profesionálně a jsou vhodným podkladem pro ostatní barvy. Světlejší kombinace jsou méně dynamické a můžeme je použít, chceme-li působit přístupněji a přátelštěji. Výrazný kontrast mezi barvami (bílá a černá, modrá a černá) působí energičtěji a vzbuzuje v lidech více autority. Pozor však, aby se takové oblečení nebilo s kontrastem mezi zbarvením pleti, očí a vlasů.

Pravidla kontrastu a vzhledu obličeje

Světlé barvy by měli v oblékání volit lidé, kteří mají mezi barvou pleti, očí a vlasů malý kontrast, to znamená, že vše je světlé, střední nebo tmavé. Kombinovat světlé a střední nebo střední a tmavé barvy mohou spíše zase typy takzvaného středního kontrastu - to znamená, že mezi barvou pleti, očí a vlasů není velký kontrast, obličej jako celek přesto působí výrazně. Vzít si na sebe například velmi světlou košili a kalhoty či sako tmavého odstínu mohou bez obav z vady na kráse lidé, jejichž pleť je téměř bílá a mají tmavé vlasy. Pro tyto lidi je typický vysoký kontrast mezi barvou očí, pleti a vlasů.

V působení na okolí si pomozte barvami

Kreativní, módní
(reklama, módní průmysl)

K základnímu šatníku (oblek či kostým) se vyplatí přidat modrou, světle šedou, případně černou, použijte moderní pastelovou barvu (světle žlutá, vanilka, lososová, lila) a muži výraznější kravatu v módním trendu. Jasné, doplňkové a kontrastní barvy vždy přitahují zrak.

Přátelský, vstřícný, inteligentní
(novinář, PR manažer)
Zajímavé jsou bledě modré a žluté košile. Hnědá barva působí ležérněji a méně autoritativně, přátelštěji. Autoritativní dojem umocní purpurově modrá nebo zelená.

Autoritativní, schopný a úspěšný
(generální ředitel, podnikatel)
Použijte kombinace vysokého kontrastu, studených odstínů. Oblek nejlépe v tmavě modré nebo antracitové barvě, bílou nebo bledě modrou košili a kravatu v jasně nebo sytě červených barvách.

Konzervativní, výkonný
(manažer, administrativní pracovník)
Oblek v námořnické modré nebo šedivé barvě, bílá nebo světle až středně modrá košile. Hlavní barvou u kravat by měla být burgundská nebo modrá. Úroveň kontrastu je nižší, ale zřetelná.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Daňové přiznání za rok 2018: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Vyplnění daňového přiznání není pouze záležitostí živnostníků a podnikatelů, ale často jej podávají i zaměstnanci....

Vyrábějí jedinečné výrobky z kůže. A stačí jim k tomu baťovské stroje

Brašnářství Tlustý

Ivan Petrův je vystudovaný právník a 15 let řídil softwarovou firmu. Před sedmi lety ovšem svět IT opustil a vrhl se do...

Na dovolené v Rakousku rozbili drahý servis. Naštěstí byli pojištění

Jako je nutné si včas rezervovat zimní dovolenou, je nutné si včas sjednat...

Se dvěma malými syny vyjeli nedávno lyžovat do Rakouska. Před odjezdem se nechali pojistit a udělali dobře. Devadesát...

Osm praktických rad, které vám pomohou zhodnotit úspory

Ilustrační snímek

Máte 100 či 500 tisíc a nevíte, jak s nimi naložit? Péče o majetek je dřina a dělat v tom chyby se nevyplácí....

Makléř inzeroval byt bez vědomí majitele, aby shrábl tučnou provizi

Ilustrační snímek

Koupit byt do osobního vlastnictví není levná záležitost a vyžaduje to mít i určitou obezřetnost. Zvlášť v případě,...

Další z rubriky

Vykouřila se vám z hlavy slovíčka, která jste už znali?

I vám se vykouřila většina slovíček cizího jazyka, který jste se kdysi učili, z...

Studovali jste kdysi nějaký cizí jazyk, ale protože jste jej dlouho nepoužívali, máte nyní problém se domluvit. Nic...

Šila, kojila a spala jen pár hodin. Teď je nejúspěšnějším prodejcem

„Loni se můj obrat přiblížil jednomu milionu. Jsem ráda, že mám tolik věrných...

Na webovém portálu, kde lidé vystavují své ručně vyrobené zboží, je nejúspěšnějším prodejcem. Přestože má na kontě přes...

Začínali mezi holými zdmi, dnes vyvážejí do dvaceti zemí světa

Václav a Pavla Mikovi ze Sázavy dokážou ze skla vyrobit snad vše, na co si...

Po sametové revoluci oprášili odkaz pradědečka a obnovili komunisty zabavenou sklárnu. Jejich sklo znají ve dvaceti...

BREXIT – Velká Británie na koni ?

BREXIT – Velká Británie na koni ?

Kurzy.cz Podívejme se spolu na Brexit z úhlu, ze kterého je zřejmé, že odchod Velké Británie z EU nemusí pro Spojené království ...

Najdete na iDNES.cz