Čtvrtek 23. března 2023, svátek má Ivona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. března 2023 Ivona

Do firmy přišel krizový manažer. Co od něj čekat a není to jen vyhazovač?

Podle prognóz odborníků i zkušeností headhunterů bude letos nejpoptávanější profesí krizový manažer. Co je jeho úkolem a jaké jsou jeho pravomoce, přibližuje v rozhovoru pro iDNES.cz expertka v oboru Radka Šušková.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Krizový manažer zvenčí má za úkol společnost co nejrychleji a nejlépe stabilizovat. Jakmile do vaší firmy vstoupí, už o vás ví téměř všechno.

Hledáte práci v managementu? Vyberte si ze široké nabídky pracovních nabídek na portálu jobDNES.cz

„Důležitými schopnostmi jsou vůdcovství, přirozená autorita, odolnost proti stresu, neúplatnost a loajalita. Podstatná je i odbornost, analytické a kritické myšlení a tah na branku,“ říká Šušková.

Takových lidí ale v Česku není mnoho, podle Šuškové několik desítek, a tak podniky najímají i manažery ze zahraničí. „Pomáhají tam, kde firmy nedokážou ve svém managementu najít nikoho, kdo by uměl řídit změny, které krize vyžaduje,“ poznamenává Šušková, která sama pracovala jako krizová manažerka ve dvou firmách.

Bude se propouštět, ale i nabírat. Kdo je nejohroženější a kdo má šanci?

„To nejdůležitější se totiž děje ještě před vstupem do podniku. Krizový manažer se musí dobře zorientovat v tom, co od něj očekává majitel. Potřebuje vědět, jaká je současná situace z jeho pohledu a také ta faktická – z dat, čísel a čeho má být krizovým řízením dosaženo,“ říká Šušková

„Je to takzvané definování kontraktu a vyjasnění si pravomocí, které interim manažer ke své práci nutně potřebuje. Pokud je vše dohodnuto a obě strany si v zadání rozumějí, pak už začíná sama práce,“ dodává Šušková.

Pojem krizový manažer jsme kdysi znali jen z amerických filmů. Kdy se první krizoví manažeři objevili i u nás?
V roce 2010 byla založena v Praze Česká asociace interim managementu, která sdružuje interim manažery v ČR. Jsem členkou výboru této asociace a těší mne, že za těch 13 let se interim management dostal více do povědomí našich firem, a že dnes už není jen výsadou korporátních řešení.

Jaký je rozdíl mezi interim manažerem a krizovým manažerem?
Interim manažer může ve firmě působit ve více rolích. Může být substituční, tedy zastoupit na konkrétní čas člověka na pozici, například při čekání nástupu nového pracovníka. Také to může být krizový manažer, jehož úlohou je stabilizace firmy.

Interim manažer může být také tím, kdo řídí změnu ve firmě například spojenou s expanzí nebo fúzí či nástupnictvím. Krizový management je tedy jedna z kategorií interim managementu.

Letos prý budou krizoví manažeři jednou z nejhledanějších profesí, myslíte si to taky? A co je příčinou?
Zcela jistě je to dáno ekonomickou krizí, se kterou se firmy vyrovnávají různým způsobem. Nárůst poptávky nastartoval už covid, ve kterém se řada firem nedokázala s krizovou situací vyrovnat.

Důvodem pro řešení interim manažerem je jistě to, že managementy firem byly v minulém období zvyklé řešit růst a rozvoj a neměly zkušenost s řízením krizí. Právě v takovou chvíli je vhodným řešením najmout si manažera, který je schopen rychle se zorientovat, definovat příčinu krize a začít firmu vést z krize ven.

Četla jsem definici, že jako se doktor stará o zdraví člověka, krizový manažer zachraňuje fungování a přežití firmy.
Toto přirovnání často používá můj kolega z České asociace interim managementu Petr Karásek. Myslím, že je to velmi trefné přirovnání a jeho zkušenosti krizového managementu to jistě potvrzují.

Radka Šušková

Radka Šušková

  • Vystudovala na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci obor fyzika a informatika, který doplnila pedagogikou a didaktikou těchto předmětů.
  • Svou profilaci dále rozvíjela v celé řadě rozvojových programů zaměřených na HR management, lektorské dovednosti, ekonomiku, leadership, řízení ve službách a výrobě a další.
  • V roce 2008 založila společnost New Dimension, ve které využívá svých zkušeností při strategickém řízení firmy, kde zodpovídala za finance, strategické HR, obchod a rozvoj zahraničních aktivit společnosti.
  • Pracuje jako interim manažerka a zaměřuje se na řízení změny, nastavení procesů ve firmě, budování manažerských týmů, vedení HR procesu a nástupnictví.

Co dělá krizový manažer po příchodu do společnosti?
Zjišťuje příčinu krize. Může jít o ekonomickou krizi, personální a další, nebo kombinace. Klíčové jsou rozhovory s lidmi, kteří byli zodpovědní za vedení firmy a řídili hlavní procesy. V každém případě je důležitá rychlost, s jakou se krizový manažer v situaci zorientuje.

Dalším krokem je pak nastavení principů krizového řízení. Důležitá je i komunikace, a to jak dovnitř do firmy, tak i vně pro zákazníky, spolupracující instituce a veřejnost.

Pracuje sám, nebo má s sebou spolupracovníky?
Krizový manažer potřebuje ke své práci součinnost se všemi zaměstnanci postupně. Nejvíce pracuje se svým krizovým týmem, který si sestaví po příchodu do firmy. Součástí týmu jsou lidé zodpovědní za klíčové procesy a odborníci, které krizový manažer potřebuje mít denně k dispozici.

Pravidelně ale podává informace všem zaměstnancům, bere si od nich zpětnou vazbu a ověřuje dopady svých rozhodnutí. Vždy ale záleží na konkrétní situaci, která krizi vyvolala.

Je krizový manažer jen poradcem? Co když ale s jeho návrhy majitelé firmy nesouhlasí?
Pokud nastupuji jako krizová manažerka do firmy, vyjednám si hned na počátku zásadní pravomoci, se kterými jsem schopna přijmout zodpovědnost. To je zásadní rozdíl mezi interim managementem a konzultační činností.

Jako interim manažerka máte pravomoci k tomu, abyste mohla dělat rozhodnutí, která povedou k výsledku, který jste si dohodla v kontraktu s majitelem. Není tedy možné, že by vám majitelé v průběhu mise řekli, že s návrhem nesouhlasí. Vy v pozici interim managementu nenavrhujete, ale konáte.

Některé zaměstnance může příchod krizového manažer do firmy spíše vylekat. Jaká je vaše zkušenost?
Myslím, že vždy, když přicházím do firmy, vnímají mne zaměstnanci jako cizí prvek v jejich kultuře a neřekla bych, že by mne vítali s otevřenou náručí. Proto je důležité hned na počátku velmi transparentně říci, s jakým zadáním přicházím, k čemu moje kroky budou směřovat a jak bude probíhat spolupráce s dalšími lidmi z firmy. A když přijdou negativní reakce, je třeba jít po podstatě toho, proč jste byli najati, a ne se zabývat tím, jak se na vás lidé dívají.

Znamená vstup krizového manažera do firmy jisté propouštění?
Většinou si to s tím všichni spojují. Není to ale nutně pravda. Zažila jsem sama krizové řízení, ve kterém jsem zaměstnance naopak nabírala. Nedá se tedy paušalizovat. V případě, kdy je dávání výpovědí nutné, je důležité připravit plán propouštění a komunikační strategii. Nic se neděje nahodile, vše má svůj řád a pravidla.

Autoři: pro iDNES.cz,

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

  • Nejčtenější

Podívejte se, na co vám letos přispěje vaše zdravotní pojišťovna

Pečovat o zdraví se vyplácí. Pod to se podepisují i všechny zdravotní pojišťovny. Proto je dobré zjistit, co můžete pro...

KOMENTÁŘ: Lze vydělat na inflaci? Ano, ale musíte si pospíšit

Premium Češi se stále více učí investovat, a to zejména prostřednictvím podílových fondů. Jak ale investovat správně a vydělat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Osm doporučení, jak v době vysoké inflace investovat do sebe

Nejlepší investicí, kterou můžete ve finančně nejistých dobách podniknout, je investice do sebe. Tedy do vlastních...

Kdy půjdeme do důchodu a jaká bude naše penze? Nenechávejte nic náhodě

Debata o důchodové reformě se opět rozhořela, a tak se řadě z nás honí hlavou otázky, zda v důchodu důstojně vyžijeme....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kauce, jistota, výpověď. Otestujte se, jak znáte úskalí pronájmu

Zájem o nájemní bydlení je dlouhodobě vysoký a loňský rok byl v tomto směru rekordní. Ať už jste v pozici nájemce či...

Kde se dá sehnat brigáda? Prověřili jsme u firem z různých oborů

I když je situace na pracovním trhu kvůli stávající ekonomické situaci poměrně napjatá, brigádníky firmy hledat...

Naše ekonomická rozhodování nejsou zcela rozumná. Proč tomu tak je?

Ekonomická rozhodování lidí nejsou zcela rozumná. K tomuto závěru dospěli psychologové. Tato nerozumnost je ale...

Začínal v malé dílně. Na zelené louce postavil fabriku a vyváží i do světa

Začínal v malé dílně, po čase přibral prvního zaměstnance, dnes jich má zhruba stovku. Jeho firma Arbyd patří k předním...

Češi berou útokem IT rekvalifikace. V oboru jsou nejvyšší platy

Advertorial Podle dat ČSÚ za 3. čtvrtletí 2022 byla v IT pracovních pozicích nejvyšší průměrná mzda, a to téměř 71 tisíc korun....

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...