Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V podnikání vsadili na kočárky. Teď se v nich vozí i miminka v Evropě

Podnikají v oboru, ve kterém je obrovská konkurence napříč trhem, přesto se před pár lety pustili do výroby dětských kočárků. Vyrobit první model jim trvalo osm měsíců a někteří v jejich okolí si mysleli, že nepřežijí rok. Mýlili se. Dnes slaví jejich kočárky z Kopřivnice úspěch u nás i v Evropě.
Jasmine

Jasmine | foto: Petra Malotová

V době, kdy vozil své dvě ratolesti v kočárku, si Petr Bachura už téměř nepamatuje: „Byl to takový kočárkový pravěk.“ To jeho společník Michal Špaček, který vychovává čtyři děti, si ještě rozpomene. „Měli jsme postupně tři nové kočárky. Ten poslední, pro čtvrtou dceru byl dokonce přímo od Petra, který je autorizovaným distributorem jedné kočárkové značky.“

S posledním vozítkem přišel i lákavý podnikatelský nápad. Otec čtyř dětí a prodejce spojili síly a v Kopřivnici založili novou značku českých kočárků Jasmine. V posledních dvou letech dosáhli čistého obratu v součtu 24 milionů korun bez DPH.

Co vám na stávajících kočárcích chybělo nebo přebývalo?
Michal: Řeknu to zkrátka, chybělo nám jednoduché technické řešení a také nápaditější design.

Jak dlouho trvalo sestrojit kočárek podle vlastních pravidel?
Petr: Kolega Michal je velkým patriotem města, a tak si poměrně dlouho představoval, že budeme minimálně podvozky dělat u nich doma v Kopřivnici – ve městě automobilů. Bohužel narazil v místních fabrikách na nepochopení. Prostě automotive je úplně někde jinde, jak maržemi, tak i množstvím. Využil jsem proto svých kontaktů a zkušeností z oboru a udělali jsme si takovou „výběrovku“ v Polsku. Pokud si dokážete zaplatit kvalitu, získáte velmi dobrý produkt.

Michal: Naštěstí jsme měli každý své vlastní příjmy, takže nás začátky tak nebolely.

Petr: Dohodli jsme se nakonec v jedné z největších evropských továren na kočárky, která nám dala garance kvalitní výroby i reference – vyváží své zboží i do západní Evropy. Od vize přes první námluvy až po realizaci prvního modelu Prime uběhlo zhruba 8 měsíců.

Michal Špaček (1972)

Jasmine
  • Po střední škole absolvoval ve svých 35 letech bakalářské studium na Ekonomické fakultě VŠB v Ostravě.
  • Během zaměstnání získával zkušenosti ve vývoji a výzkumu i ve velkých potravinářských závodech.
  • Od roku 2007 pomáhal své ženě v podnikání, a tak se dostal ke kočárkářské branži.
  • Je ženatý, s manželkou Miladou mají čtyř dcery.

Petr Blachura (1964)

Jasmine
  • Má středoškolské vzdělání v oboru radiologie, na které navázal bakalářským studiem elektroradiologie. Pět let pracoval na klinice v Krakově jako radiolog.
  • Od roku 1992 začal podnikat, nejdříve v oděvním průmyslu, posléze v roce 2001 otevřel firmu v České republice v oboru potřeb pro děti.
  • Je ženatý, s manželkou Renatou mají syna a dceru.

Michal a Petr před šesti lety založili firmu My Jasmine Trading v Kopřivnici zaměřenou na vývoj a výrobu nové značky kočárků Jasmine. Dnes pro firmu pracuje i podstatná část Špačkovy rodiny.

Věřili jste, že se model chytne?
Petr: My ano, ale asi po dvou letech existence Jasmine nám na jednom firemním večírku manažeři z fabriky prozradili, že někteří z nich nevěřili, že přežijeme první rok v branži, kde je velmi silná konkurence napříč trhem.

Michal: Každopádně u prvního modelu kočárku jsme neměli tolik prostoru do výrobních procesů zasahovat tak jako dnes, kdy máme své vlastní materiály, konstrukční prvky a podobně.

V listopadu před šesti lety jste prodali svůj první kočárek. Kolik jste od té doby vymysleli nových kombinací?
Petr: Celkem čtyři modelové řady na dvou typech podvozků. Někdo může říci, že to není moc, ale když se k tomu připočtou různé upgrady stávajících modelů, jako změny faceliftu nebo konstrukční úpravy, tak je stále co dělat.

Kolik kočárků za rok vyrobíte?
Michal: Nebudeme uvádět přesná čísla, ale za roky naší existence to je už pár tisíc vyrobených kusů, které jezdí nejen v Česku a na Slovensku, ale také v Německu, Rakousku, Maďarsku, Norsku, Itálii nebo ve Švédsku.

Přicházíte každou sezonu s nějakou novinkou, nebo sázíte na prodávané modely?
Petr: Na začátku to byl takový punk. To jsme měli od jednoho modelu kočárku osm až deset barev. Později nás zkušenosti naučily držet ideálně pět barev od modelu. Pokud jakékoliv barvě dochází dech, doprodáme ji a zařazujeme novou. Máme modely i barvy, které se dobře prodávají i pět let. Důležité je však být stále in a sledovat trendy nejen v barevnosti.

Jaká barva je trendy zrovna teď?
Loni byla naší nejprodávanější barvou tmavě zelená, přesněji řečeno smaragdová.

Z ankety na vašem webu vyplývá, že nejčastěji se lidé o vašich kočárcích dozvědí až v kamenném obchodě. V kolika prodejnách jste k vidění?
Michal: Momentálně spolupracujeme s 36 kamennými prodejci u nás a se sedmi na Slovensku. Tam nás trochu „zabil“ covid, kdy bylo Slovensko dlouhou dobu něco jako pevnost Boyard. Jsme opravdu za každého partnera rádi, protože kočárek je věc, kterou si většina rodičů chce naživo vyzkoušet, osahat, pohoupat.

Jde oslovit rodiče i jinak než v prodejně?
Petr: Nikdy jsme nebyli a nebudeme firmou na internetu. Skutečný prostor nám pomáhá v podpoře brandu a prodeje. Pravidelně vystavujeme na veletrzích For Kids v Praze nebo ProDítě v Brně. Hodně prodáváme přes doporučení stávajících spokojených zákazníků, na nichž si zakládáme. Podařilo se nám v minulosti i pár zajímavých akcí, třeba spolupráce s herečkou Lucií Benešovou nebo s bývalou vicemiss ČR Katkou Lébr Šonkovou, která je naší ambasadorkou již několik let. Dokonce náš kočárek hrál i v televizní reklamě.

Michal: Zviditelňujeme se i tím, že jdeme tak trochu proti proudu. V době, kdy trhu vévodily černé a šedé odstíny, jsme my dělali třeba béžovou, hnědou nebo modrou. Nebo další příklad, šijeme Camino Vintage, což je kombinovaný kočárek z italské kůže. Ten je v Evropě unikátní.

Co rodiče na kočárku oceňují nejvíc?
Petr: Na to neexistuje jednoznačná odpověď. Jak se říká – sto lidí, sto chutí. Dnešní rodiče asi nejvíce hledí na to, aby měl kočárek velkou hlubokou korbičku, vydržel něco v terénu, byl designově vychytaný a bezpečný. Důležitým je pro zákazníky rovněž rychlý záruční a pozáruční servis, náhradní díly skladem a podobně. A na tom samozřejmě stavíme.

Kolik dětí váš kočárek vydrží?
Michal: To ovlivňuje i samotný spotřebitel a to, jak se ke kočárku chová. Dost zákazníků si myslí, že kočárek je takové „perpetuum mobile“. Ověřili jsme si třeba to, že spousta lidí nikdy nečte návod k použití, přičemž jsou v něm uvedeny podstatné informace o tom, jak s kočárkem zacházet a instrukce ohledně údržby.

Petr: Známe osobně zákaznici, která vozí v našem kočárku již třetí dítě nebo paní, která si zakoupila náš kočárek a dělá pěstounskou péči. Každý rok má permanentně na vychovávání nové dítě a již několik let vozí stále se stejným jasminem.

Není dnes proti podnikatelským zájmům prodávat kvalitní věci, které vydrží natolik, že se mohou dědit. To vlastně pak přicházíte o zákazníky.
Petr: Je fakt, že většinu našich zákazníků máme jen jedenkrát v životě. Spousta věcí ohledně péče o miminko se nechává pro to další nebo se přeprodává dál. Dělat třeba tonery nebo čisticí přípravky, které kupujete stále dokola, by bylo z tohoto hlediska asi zajímavější. Jedno je však jisté, nás tento obor prostě baví.

Nabízíte i kočárky pro panenky. Jak vás to napadlo?
Petr: Tak to je otázka šitá na míru Michalovi.

Michal: Kočárky pro panenky děláme úplně od samého začátku. Pro mne to bylo silné téma díky tomu, že mám čtyři holky. A z pragmatického hlediska? Celý projekt naší firmy by bez kočárků pro panenky na začátku doma tak hladce neprošel, byl bych stejně přehlasován.

Ke kočárkům přibylo i hodně doplňků. Prodáváte více kočárků, nebo doplňků?
Michal: Původním plánem na startu byly hlavně kombinované kočárky a autosedačky. Průběžně nám začaly fungovat i další věci, vše přicházelo s větší známostí naší značky. Dnes již skoro padesát procent prodeje tvoří jiné produkty než kočárky. Ať jsou to už zmiňované kočárky pro panenky nebo zimní doplňky do kočárků.

A co chystáte nejnověji?
Michal: Nově teď navazujeme spolupráci s malými českými manufakturami, které vyrábí originální hračky nebo pomůcky pro malé děti. Chceme pomoci malým tvůrcům zvětšit objem své výroby a pro nás je přínosem rozšíření portfolia zase o něco originálního.

Petr: Hodně se za těch šest let změnilo. Když hledáme něco nového, dveře se nám již otevírají samy – začátek byl náročnější. Každopádně je pro nás důležité dělat vše v Česku nebo Evropské unii. Zatím jsme vždy odolali lákavým čínským nabídkám na výrobu. Víme totiž, že v Evropě stále nacházíme zajímavé výrobní programy a kvalitní produkty, byť jsou dražší.

  • Nejčtenější

Podívejte se, které spořicí účty a termínované vklady teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka během letošního roku snižovala základní úrokovou sazbu, aby měla inflaci pod kontrolou. Banky na to průběžně reagovaly snižováním úroků na spořicích a termínovaných účtech....

11. prosince 2024

Úspěch odstartovaly Zlaté stránky. Z českých obchodních center firma dobyla svět

Začátky této firmy nebyly jednoduché. Šikovným řemeslníkům z české dílny se ale podařilo prosadit se i v zahraničí, kromě jiného například pracovali na filmu Letopisy Narnie. Rozjezdu jejich...

7. prosince 2024

Sazby hypoték budou více klesat na začátku roku 2025, říkají odborníci

Hypotéky dál mírně zlevňují, ale stále se drží zuby nehty nad 5procentní hranicí. Průměrná nabídková sazba hypotečních úvěrů podle Swiss Life Hypoindexu byla k 5. prosinci 2024 na úrovni 5,22...

6. prosince 2024

Škola vyhodila opilé učitele, soud prohrála. Nešťastný precedent, říká advokátka

Premium

Opilí učitelé přistižení s láhvemi alkoholu v uzamčeném kabinetu, odmítnutí dechové zkoušky a následný soudní spor, který zaměstnavatel prohrál. Rozhodnutí Nejvyššího soudu vyvolalo vlnu emocí. Co to...

5. prosince 2024

Šest metod, jak umět přesvědčovat lidi a dosáhnout svého

Všimli jste si, jak snadno dokážou někteří lidé dosáhnout, co chtějí? Většinou je proto, že o svém požadavku umějí druhé poměrně snadno přesvědčit. Metody, které k tomu používají, nebývají přitom...

9. prosince 2024

Co je dobré vědět, když zvažujete uzavřít nezletilému penzijní spoření

Dnešní děti a teenageři již dobře znají hodnotu peněz a rádi se podílejí na jejich správě. Řada rodičů jim proto již na základní škole zřizuje běžné účty, aby své potomky učili nakládat s financemi...

12. prosince 2024

Co jsou to „bohaté“ Vánoce? Učte děti vnímat cenu práce a věcí už odmala

Mluvit s dětmi o penězích, jejich hodnotě i o tom, že ne vše lze mít hned, je třeba začít co nejdříve, například teď před Vánocemi. Jak na to? S předškoláky hrou. „Školákům by detailnější vhled do...

12. prosince 2024

KOMENTÁŘ: DIP je na trhu už téměř rok. O jeho výhodách Češi pořád mnoho neví

Dlouhodobý investiční produkt neboli DIP v Česku funguje od začátku letošního roku. Jde o nástroj určený primárně pro dlouhodobé investování a odkládání peněz až do důchodového věku. Nad jeho...

11. prosince 2024  14:33

KOMENTÁŘ: Jak zajistit dětem v Česku budoucnost

V Česku se v posledních letech rodí stále méně dětí. Důvodů je řada. Mladí lidé chtějí po studiích nejprve cestovat a užívat si života. Jiní dokonce říkají, že děti nechtějí, protože je to velký...

11. prosince 2024

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...

Příběh Petra: Moje manželka ignoruje domácí práce. Nevaří, neuklízí, nepere

Brali jsme se po docela krátké známosti. Čekali jsme tehdy naše první dítě a oběma nám už bylo dost přes třicet, tak...