Že už ani nevíte, o čem je řeč? Ano, pracoviště se v posledních letech hodně změnila.
„Papírové vizitky bývaly nezbytnou součástí každého obchodního jednání. Dnes však mnoho profesionálů upřednostňuje digitální formy kontaktů, jako jsou e-vizitky nebo propojení na sociálních sítích, třeba LinkedInu,“ začíná exkurzi po kancelářském pravěku Kateřina Haring, čestná prezidentka Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek.
A připomíná další milé kartičky, které kdysi museli zaměstnanci vzít aspoň dvakrát denně do ruky – když si chtěli v docházkových hodinách ráno „píchnout“ příchod do práce a odpoledne odchod domů.
Pracovní opozdilce odhalovaly píchačky. Dnes jsou to čipové karty |
„Tyto přístroje dnes nahradily moderní elektronické systémy, které umožňují sledování docházky digitálně, často přes mobilní aplikace,“ vrací nás Kateřina Haring zpět do současného světa, ve kterém zaměstnanci místo takzvaných píchaček či papírových knih příchodů a odchodů používají i čipové karty nebo systémy na otisky prstů.
Tak už konečně prolez!
Možná nejste v práci tak dlouho, abyste pamatovali dálnopis, ale co třeba fax? Co se člověk někdy navztekal, než se mu pomocí telefonní linky povedlo „protlačit“ papíry s psaným textem nebo obrázky a někdo na druhé straně zprávu na svůj přístroj v pořádku dostal!
„Je to pro mě překvapení, ale s některými zahraničními firmami je stále potřeba komunikovat pomocí faxu, takže i když už ho u nás skoro nikde nenajdeme, při komunikaci s USA je to zatím častý nástroj,“ upozorňuje Kateřina Haring.
Podobně jako faxy zmizely z kanceláří také klasické tlačítkové kalkulačky a psací stroje. „A s nimi i náhradní pásky, kopíráky a průklepáky. Nenajdeme tu už ani meotary neboli zpětné promítačky, které plně vytlačily projektory. A teď místo projekčních pláten nastupují velkoformátové televize,“ přidává na soupisku další kancelářské „nebožtíky“ Jitka Kouba, marketingová ředitelka personální společnosti Grafton Recruitment, a pokračuje: „Jehličkové tiskárny dnes už skoro nikde nenajdete, diskety jako úložiště dat už také zmizely a na ústupu jsou i USB flash disky, které nahrazuje cloud, a to hlavně kvůli kybernetické bezpečnosti.
ANKETA: Které věci z minulosti vám v kanceláři chybějí a proč?Osobně jsem velmi flexibilní a digitalizaci oceňuji. Občas si ale s nostalgií vzpomenu, jaké to bylo, mít pracovní stůl v kanceláři a na něm pevnou linku s vlastním telefonním číslem. Byl v tom punc důležitosti jako ze starých filmů. Tereza Knířová, tisková mluvčí firmy Pluxee Věcí okolo nás znatelně ubývá. Někdy je propouštíme do kancelářských dějin s lehčím, jindy s těžším srdcem. Dnes nám chybí vlastně i ta kancelář jako taková – pracujeme z domova, a když jdeme do firmy, sedneme si tam, kde je místo. Kouzlo i pravidlo sdílení spočívá v tom, že jedinými konstantami zůstaly firemní notebook a mobil. Takže můj papírový notes a propiska působí na stole vlastně nepatřičně staromódně. Slabost pro ruční práci mě ještě neopustila. Jako mladík jsem obdivoval šéfy se stylovou degustační výbavou v kanceláři. Vitrínky s lákavým obsahem letitého koňaku nebo whiskey, to byl pro mě v devadesátkách symbol úspěchu. Tam se samozřejmě procházelo přes ‚ochranku‘ v podobě elegantní sekretářky. Nikdy jsem se k tomu nepropracoval a vlastně mi to ani nechybí. Pracujeme s neporovnatelně větším informačním balíkem a svůj mozek povzbudím radši čerstvým džusem. Nestýskám si ani po hromadách papíru. Kdysi jsem se odhodlal k ‚no paper office‘ a všechny informace mám v pečlivě zálohované krabičce. Virtualizace a mobilita dnešních kanceláří je moc fajn. |
Byla to především pandemie covidu, která poslala na pomyslné smetiště klasické počítače, jež mnohde postupně nahradily notebooky a tablety, které umožňují práci odkudkoli. „Mobilita je klíčem k modernímu pracovnímu stylu, a tak robustní stolní počítače nacházíme spíše ve specializovaných oborech, jako je grafický design nebo IT správa,“ souhlasí Kateřina Haring.
A kvůli koronavirové epidemii to mají zřejmě spočítané i pevné linky, které na kancelářských stolech zabíraly vždycky to nejexkluzivnější místo. „Práce z domova a nutnost flexibility vedly k přechodu na mobilní zařízení a digitální komunikaci. Po návratu do kanceláří se ukázalo, že pevné linky již nejsou potřeba, protože mobily a internet plně zvládnou vše,“ potvrzuje Petr Douda, tiskový mluvčí personální společnosti Randstad ČR.
Tiskárny, které do sebe mnohde pojaly i kopírky a skenery, sice v kancelářích a na chodbách stále ještě stojí, ale rozhodně se nezapotí tak jako kdysi. „Díky digitalizaci dokumentů a elektronickému podepisování smluv se bude v budoucnu tisknout ještě méně, sníží se spotřeba papíru, což je krok vstříc ekologičtějšímu a efektivnějšímu pracovnímu prostředí,“ předpovídá Petr Douda s tím, že na takovém digipracovišti je pak kybernetická bezpečnost úkolem číslo jedna.
Papíru ubývá. A bude dál
Šanonů a kartoték s lejstry je v kancelářích výrazně méně než dříve, najdou se možná ještě na personálních a účetních odděleních. S nimi se pomalu poroučejí i děrovačky, sešívačky, kancelářské sponky, lahvičky s korektorem, prostě všechny ty nezbytnosti, jež pomáhaly udržet hory papírů pod kontrolou.
A tak regály v kancelářích mnohde zejí prázdnotou nebo už tam nejsou vůbec, protože stejně jako šanony letěly do sběru i různé příručky, brožury, návody, encyklopedie, jejichž informace je dnes možné najít na internetu. A místo objemných slovníků fungují online překladače, autoatlasy ve služebních vozech nahradily navigace...
Nejapné vtipy i citlivá data. Dávejte pozor, co v práci tisknete |
„Automatizace přebírá celou řadu běžných úkolů, jako je například přepisování dat do databáze nebo evidence faktur. Umělá inteligence pak dokáže pomoci i s dalším – s analýzou dat, tvorbou reportů, přípravou návrhů na zlepšení, vytvářením obchodních nabídek nebo poskytováním základních informací na infolince v podobě chatbota či voicebota,“ popisuje budoucnost kancelářské rutiny Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL sdružující firmy z oboru digitálních podnikových a IT služeb.
Open space a oběd v krabičce
Mění se samozřejmě i podoba kanceláří jako takových – ubývá těch samostatných. „Vzhledem k rostoucím nákladům na kanceláře se stále častěji setkáváme s otevřenými pracovními prostory. Ty podporují spolupráci a efektivní využití místa, i když některým zaměstnancům může chybět soukromí,“ podotýká Kateřina Haring.
V moderních kancelářích také stále častěji chybí pevně stanovený zasedací pořádek. „U nás máme hot desking – každý si může sednout tam, kde mu to momentálně vyhovuje,“ potvrzuje trend Martina Machová, HR ředitelka společnosti Pluxee: „A postupně se také loučíme s častým létáním do zahraničí, které bylo před covidem samozřejmostí. Většina schůzek s centrálou a zahraničními kolegy se dnes řeší online, a tak snižujeme svou uhlíkovou stopu.“
Protože se lidé nesetkávají osobně tak často jako dřív, osiřely i velké zasedací místnosti, kde se konávaly všechny důležité porady. Naopak žádné dramatické stěhování se nečeká v pracovní kuchyňce, kde jsou všechny přístroje vytížené, dokonce i mikrovlnná trouba si svou pozici ještě nějakou dobu uhájí, protože se vrací do módy – anebo je prostě ekonomická nutnost nošení obědů z domova.
Krabička, meníčko nebo firemní kantýna? Jak se stravují zaměstnanci? |
„Co považuji za velkou změnu k lepšímu, je skutečnost, že zmizely popelníky. V některých firmách se přesunuly z pracovních stolů či chodeb před budovu, ale existují i výrobní podniky, kde kouření zakázali v celém areálu,“ pochvaluje si Jitka Kouba z Grafton Recruitment s tím, že v rozlehlých výrobách naopak přibyly koloběžky a kola, a to třeba i v elektrické verzi.
Hledáte lepšího zaměstnavatele? Najděte ho na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz |