Jak se vybírá ředitel

aktualizováno 
Výběr ředitele a vůbec pracovníků do takzvaného top managementu čili nejužšího vedení firmy patří mezi nejnáročnější personální úkoly, a tak není divu, že si řada podniků bere na pomoc speciální personální agentury. I přesto existují podniky, kde jsou s výběrem hotovi raz dva. Důvod, proč je volbě ředitele a vedení firem potřeba věnovat mimořádné úsilí i čas, je prostý: jde o lidi, kteří jsou podle amerického odborníka na řízení Mc. Cormicka nejdůležitější při vytváření "psychické atmosféry" ve firmě. Nesprávná volba vyvolává často řetězovou reakci na nižších úrovních řízení, protože i ty se přizpůsobují a nezřídka končí kolapsem celé společnosti.
Podle japonských odborníků bude pro 21. století charakteristické, že investice "do člověka" budou vyšší než do techniky a technologií. Už teď je zřejmé, že úspěšné firmy se od ostatních neliší technikou, kterou ostatně je možné nakoupit, ale využitím lidského potenciálu, správným řízením lidských zdrojů. Tím se sice zabývá ve většině firem speciální oddělení, ale zároveň by měl mít základní znalosti o vedení lidí každý, kdo obsadil manažerskou pozici, ze které vyplývá právo i povinnost řídit. Všechna taková místa jsou velmi náročná na komunikaci - žádný manažer nevykonává svou práci sám, ale prostřednictvím svých podřízených. To platí, i když je s nimi ve spojení jenom přes počítač.

Jaké by měl mít manažer dovednosti?

Klíčovými manažerskými dovednostmi jsou takové, které podporují řízení lidských zdrojů na úkor technologického řízení, protože to je příliš jednostranné a v současné době už vyčerpané.

Jde o:

- kompetenci, tedy způsobilost vytvářet koncepce firmy a zároveň realizovat přijaté vize prostřednictvím strategického plánování

- důvěryhodnost pro veřejnost i vůči vlastním zaměstnancům

- komunikativnost, tedy schopnost domluvit se s personálem i veřejností a využívat k tomu nejen moderní komunikační technologie, ale také přímý kontakt

- odvahu k přijímání rizika, k rozhodování i přiznání chyb

- porozumění pro charakter doby, potřeby trhu i vlastních zaměstnanců.

Teprve uvedené dovednosti umožňují zastávat dobře roli manažera a rozhodovat kvalifikovaně ve prospěch řízené organizace. Předpoklad pro úspěch v řízení bývá formulován jako slogan UMĚT - CHTÍT - MOCI, ve kterém CHTÍT znamená také pozitivní vztah k převzetí moci, která s sebou nese i odpovědnost. Vůle řídit znamená přijmout pravidla hry, ve kterých kromě práva rozhodovat a uplatňovat svou vůli je zakódováno také vědomí důsledků vlastních rozhodnutí a respekt k odlišným názorům, stejně jako přiznání vlastních chyb. MOCI spočívá ve vytvoření prostředí, ve kterém je možné uplatňovat a uskutečňovat rozhodování, a k tomu patří vedle legalizovaných pravidel chování také pozitivní naladění spolupracovníků. UMĚT jsou vlastní předpoklady manažerů k zvládnutí odpovědné role.

Bez čeho to nepůjde

Ze špičkových manažerů by mělo vyzařovat charisma, kouzlo, které umožňuje strhnout, získat, přesvědčit, být autoritou nejen díky zaujímané pozici, ale také pro lidské a odborné znalosti. Pravda, i bez toho je možné zastávat vedoucí funkci, ale dá to víc práce a výsledek je vždycky nejistý. Pokud ředitel nedokáže komunikovat se svými zaměstnanci a být pro ně věrohodným a kompetentním šéfem, musí je opakovaně přesvědčovat o správnosti svých rozhodnutí, a ne vždycky se mu to podaří. A už vůbec neprozřetelné je vracet se tam, kde člověk jako vedoucí pracovník už jednou ztroskotal. Tady už nestačí být si jist svými manažerskými kvalitami a oprávněným nárokem na návrat. Člověk, který chce podruhé vstoupit do stejné řeky, se vždycky setká s řadou negativních postojů - zejména s obvyklým přesvědčením, že staronový pracovník si přišel vyřizovat osobní účty, a pokud už jednou nedokázal řídit na úrovni, těžko to bude umět napodruhé. Než se takovému recyklovanému řediteli podaří ostatní přesvědčit, že se mýlili - pokud se to vůbec podaří -, uplyne spousta času, kterého takovým závažím nezatížený manažer využije k vytváření nových koncepcí a skutečně konstruktivnímu řízení.

Autorka je socioložka

Nejčastější chyby při hledání ředitele:

1. Majitelé či zástupci firem se často mění
2. Majitelé firmy nedokážou přesně definovat či stále mění požadavky na ředitele
3. Výběr není nestranný
4. Nejsou stanovena kritéria výběru
5. Kritéria ovlivňující výběr nijak nesouvisí s jeho rolí a tím, co uchazeči opravdu umějí
6. Výběr není svěřen profesionálům
7. Majitelé situaci ve firmě podcení nebo přecení vlastní schopnosti

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Daňové přiznání za rok 2018: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Vyplnění daňového přiznání není pouze záležitostí živnostníků a podnikatelů, ale často jej podávají i zaměstnanci....

Na dovolené v Rakousku rozbili drahý servis. Naštěstí byli pojištění

Jako je nutné si včas rezervovat zimní dovolenou, je nutné si včas sjednat...

Se dvěma malými syny vyjeli nedávno lyžovat do Rakouska. Před odjezdem se nechali pojistit a udělali dobře. Devadesát...

Vyrábějí jedinečné výrobky z kůže. A stačí jim k tomu baťovské stroje

Brašnářství Tlustý

Ivan Petrův je vystudovaný právník a 15 let řídil softwarovou firmu. Před sedmi lety ovšem svět IT opustil a vrhl se do...

Bolavý zub mu neošetřili. Zanedbal jste prevenci, vzkázal dentista

Ilustrační snímek

Praktik, zubař a gynekolog. Ke všem těmto lékařům můžeme na preventivní prohlídku. Podle údajů pojišťoven svého práva...

Důchodcem načisto: reportáž, jak jsem si začala vyřizovat státní penzi

Ilustrační snímek

Začít si vyřizovat starobní důchod je pro mě tak trochu zvláštní situace. Už samotné slovo starobní mi zní divně. Moje...

Další z rubriky

Péče o dítě, nebo kariéra? Skloubit můžete obojí, vzkazují personalisté

Ilustrační snímek

Matky malých dětí patří podle úřadu práce mezi nejohroženější skupiny na pracovním trhu. Firmy přitom stojí o to, aby...

Deset nejčastějších chyb, kterých se dopouštějí začínající podnikatelé

Ilustrační snímek

Podle statistik nepřežije první rok podnikání pětina firem, 30 % skončí po druhém roce, po pěti letech jich zanikne...

Inspirovala se uprostřed kanadských lesů, dnes dělá ojedinělý byznys

Jana Kettnerová pracuje na půl úvazku pro Zdravotnickou záchrannou službu Kraje...

Když Jana Kettnerová, záchranářka z Vysočiny, navštívila kamarádku v Kanadě, fascinovaly ji svíčky s dřevěným knotem,...

Příští týden nás čekají výsledky Erste, důležité pro trhy budou info ohledně jed...

Příští týden nás čekají výsledky Erste, důležité pro trhy budou info ohledně jed...

Kurzy.cz Dění na světovém trhu Vedle pokračujícího jednání zástupců USA a Číny ohledně obchodní dohody se trh zaměřil na zápis z...

Najdete na iDNES.cz