Čtvrtek 17. června 2021, svátek má Adolf
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 17. června 2021 Adolf

Dva mladí muži rozhýbali v Česku nevšední podnikatelský projekt

Martin je režisér, Jan dokončuje studia geografie. Oba spojuje jeden podnikatelský nápad. Nazvali ho Ironing Ladies, čili Paní na žehlení. Za rok a půl dokázali, že jsou v Česku průkopníky něčeho, co má smysl.

Jan Roháč (vlevo) a Martin Jůza se rozhodli, že do projektu Ironing Ladies budou nyní investovat 100 tisíc korun. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Rozhodli se dát práci ženám, jejichž životní úděl není jednoduchý. Některé vychovávají postižené děti, mají podlomené zdraví, jsou v invalidní penzi a podobně.

Ženám dali do ruky žehličku a na sebe naložili vše ostatní, tedy přesvědčit zákazníky, aby si u jejich Ironing Ladies nechali vyprat a vyžehlit prádlo. „Docela se nám to daří. Zákazníci se nám vracejí a přicházejí noví,“ říkají. Lidé, kteří za tuto službu zaplatí, ušetří čas a navíc získají dobrý pocit, že dali práci konkrétní ženě s konkrétním životním příběhem.

Vizitka

Jan Roháč (27)

  • Dokončuje studia geografie v Praze.

Martin Jůza (27)

  • Absolvoval filmovou režii ve Zlíně.

Projekt Ironing Ladies odstartovali v prosinci 2013 v Praze. Letos se prezentovali v soutěži Rozjezdy roku.

Hlavou projektu je budoucí geograf Jan Roháč. „Honza to dělá na plný úvazek a já podle toho, kdy mám čas,“ říká režisér Martin Jůza.

Kolik již máte zákazníků?
Jan: Na začátku jsme měli tři zakázky týdně, teď jsou to dvě zakázky denně a posouvá se to dál.

Martin: Každý měsíc to jde nahoru o 30 procent.

Bylo těžké získat první zákazníky?
Jan: Dáváme o sobě vědět na Facebooku, po e-mailu, ono se to docela jednoduše rozneslo mezi lidi. Lidé slyší na příběhy našich paní na žehlení.

Martin: Bez kvalitní práce to ale nejde, byla by to jednorázová charita. Kdyby nebylo prádlo perfektně vyprané a vyžehlené, zákazník by se už nikdy nevrátil. Řekl by si: „Už jsem jednou přispěl a dost!“

Projekt Ironing Ladies vymysleli a odstartovali v prosinci 2013 dva mladí muži...
Každý zákazník se dozví, kdo prádlo vypral a vyžehlil.
Paní na žehlení zabalí vyprané a vyžehlené prádlo do úhledného balíčku a přidá...

Službu teď začali využívat i manažeři jedné velké banky, kdo další má zájem?
Jan: Manažeři začínají využívat službu v pilotním provozu. Našimi zákazníky jsou ale hlavně rodiny s dětmi, které mají haldu prádla.

Může se hodit

Hledáte novou práci? Vyberte si svoje vysněné pracovní místo na jobDNES.cz. Nabízíme stálá pracovní místa, brigády i práci na alternativní úvazky.

Jak to vůbec funguje, jak to máte vymyšlené?
Jan: Lidé si objednají službu přes naše webové stránky minimálně den předem na dohodnutou hodinu, třeba mezi 15 a 16 hodinou. My zakázku potvrdíme a pak garantujeme, že v tomto čase přijedeme, prádlo naložíme do plastového prádelního koše a zakázku zvážíme. Takže zákazník předem ví, kolik zaplatí. Prádlo dovezeme k jedné z našich paní, která je nejblíže. V e-mailu pak dostane zákazník vyúčtování a zaplatit může buď elektronicky, nebo na místě kartou přes terminál.

Jak jste si nastavovali laťku, aby se zákazníci vraceli?
Martin: My si nejprve objednávali tuto službu u konkurence. Přišli k nám s igelitkou, vzali si zmuchlané prádlo, zpět ho přinesli v ruce ani ne pořádně vyžehlené. Byla to pro nás zkušenost, jak to nedělat. Teď stojíme v hraničním bodě. Zjišťujeme, že nabízíme hodně velký nadstandard oproti konkurenci, ale neinkasujeme tolik, abychom pokryli všechny náklady a firma začala vydělávat.

Jan: Jinými slovy zjišťujeme, zda za tu emoci jsou lidé ochotni zaplatit víc, než platí.

Podnikání jste rozjeli před rokem a půl, už to mezi vámi zaskřípalo?
Určitě (shodují se oba).

A v čem konkrétně?
Martin: Nejošemetnější je pro nás právě cenová politika.

Jan: Projekt se dostal do fáze, kdy promýšlíme každou položku. Takže v tomto ohledu to musí zákonitě skřípat.

Takže teď řešíte, za kolik službu prodávat, aby si vydělaly paní na žehlení i vy?
Jan: Přesně tak.

Jak jste stanovili cenu?
Jan: Chtěli jsme cenu co nejvíc zjednodušit, aby zákazník předem věděl, kolik zhruba zaplatí. Ceník proto funguje na principu váhy a počtu kusů prádla na žehlení. Na kalkulačce, kterou máme na webu, si popojedete táhlem a kalkulačka vám ukáže, kolik zhruba zaplatíte. Když máte například pět kilo prádla, ve kterém je pět košilí na žehlení, stojí to zhruba 648 korun.

V rubrice Práce a podnikání přinášíme rozhovory se zástupci zajímavých profesí. Další příběhy čtěte zde.

A když bych si chtěla nechat vyprat třeba dvě kila prádla, kolik by to stálo?
Jan: To je malý objem, který se nám nevyplácí. Proto máme stanovou minimální sazbu, která je 439 korun. Tím, že službu využívají hlavně rodiny, které mají hromadu prádla, cena objednávek se nyní pohybuje v rozpětí 700 až 800 korun.

Martin: Třešničkou na dortu je, že vyprané a vyžehlené prádlo dostanete v úhledném balíčku, na kterém je napsáno, že ho vyžehlila třeba Blanka. A vy se pak můžete podívat na web, kdo je Blanka a jaký je její příběh.

Kolik si paní na žehlení vydělají?
Jan: Záleží na objemu. Čím větší objem, tím více si vydělají. Jejich odměna se pohybuje od 35 do 40 procent z ceny jedné zakázky. Ta nejvýkonnější paní si zatím vydělá kolem čtyř tisíc měsíčně. Ale my chceme projekt posouvat dál, aby si všechny mohly vydělat více.

Těch žen je nyní osm?
Jan: Ano, ale aktivně nyní funguje pět paní, protože některé jsou na tom teď zdravotně špatně.

Bylo těžké je vybrat? Kolik žen se přihlásilo na váš konkurz?
Martin: Dohromady přes tři stovky, dělali jsme dva nábory, první loni v květnu a další letos na jaře. Honza má na to know-how, jak si vybrat. Rozhodující je kvalita, jak pracují, ale musí do sebe zapadnout několik parametrů.

Jan: Když se na to dívám zpětně, bylo hodně těžké je vybrat. Vezměte si, že musíte ze 150 uchazeček vybrat jen třeba tři nebo čtyři. Některé chtěly s projektem dýchat s námi. Paní, které jsme vybrali v první várce, jsou naprosto spolehlivé. Trefili jsme se.

Jak to máte vymyšleno, jakou smlouvu s nimi uzavíráte?
Jan: Pracují na dohodu o provedení práce, ten objem není tak velký, abychom je tlačili do práce na živnostenský list.

Martin: Ale když se projekt dostane do většího objemu, ke kterému se chceme dopracovat, není problém je zaměstnat. Byla by to výhra pro ně i pro nás. Doufám, že se k tomu dopracujeme.

Ostatně jaký je váš vztah k žehlení?
Martin: Já dostal žehličku loni na Vánoce, už jsem ji vytáhl, občas žehlím, u košile jen límeček (smích).

Jan: Já nežehlím, zatím žehlí maminka a paní na žehlení – naše druhé mámy. Neumím to manuálně, ale teoreticky vím, jak by se žehlit mělo a jak by měla vypadat perfektně vyžehlená košile.

Jestli tomu rozumím, vás Martine živí režírování reklam, takže Ironing Ladies je pro vás „vedlejšák“, ze kterého máte radost?
Martin: Je to spíš další starost (smích). Ale ne, natáčení a režírování není konstantní přísun práce, je ve vlnách. Když je volněji, věnuji se projektu Ironing Ladies.

Jan dělá vše na plný úvazek, co to obnáší?
Martin: Dělá ředitele i řidiče, to je součást naší exkluzivity (smích).

Jan: I když teď už máme řidiče, nerad bych se toho šoférování zcela zbavoval. Pro naše paní na žehlení funguji i tak trochu jako poradna. Sedneme si na chvilku, řeknou mi, co je nového, co se pokazilo a rozebíráme to. Jsou pro mě jako druhé mámy.

Je to zatím sociální projekt, nebo už vydělá pár korun i pro vás?
Jan: Aby mi to vydělalo na chleba, to ne. Je to zatím na pokrytí nákladů.

Martin: Nákladově nejdražší je pro prádlo jezdit. Potřebujeme získat více zákazníků na jednom místě. Náš cíl je, aby se na jednom místě sešlo šest až deset zakázek denně. Tím se dostaneme do příznivějších čísel, protože náklady na řidiče, auto a benzin tvoří polovinu z celkových nákladů.

Takže to nevzdáváte?
Martin: Určitě ne, teď jsme se rozhodli, že budeme do projektu investovat 100 tisíc korun, aby Honza nemusel řídit a měl čas projekt rozvinout. Půjčil jsem si v bance, již pracuji, mám to čím jistit.

Jan: Teď se začne lámat chleba. Nyní poskytujeme luxus za hodně málo peněz. Firma by si měla po odečtení nákladů vydělat ideálně 25 tisíc čistého. Jestli k tomu budeme směřovat, bude to mít smysl. Jestliže ale změníme cenovou politiku a zákazníci nebudou ochotni ji akceptovat a odejdou, pak naše společnost není na takové sociální projekty zatím připravena.

Autor:
  • Nejčtenější

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....

Opustil dobře placené místo v bankovnictví a rozjel firmu. Nelituje

Vystudoval ekonomii, nastoupil do banky, pracoval i v bankách v zahraničí. Oboru zůstal věrný i po návratu do Česka....

Zmapovali jsme nejlepší spořicí účty. Výnosy stále padají

Porazit inflaci se zhodnocování vkladů na spořicích účtech nejde. Výnosy dál padají. Úrokové sazby u aktuálně...

Advokát: Stanovit výživné na dítě jen podle daňového přiznání je nesprávné

Výživné se určuje na základě možností, schopností a majetkových poměrů povinného rodiče. Jakkoliv jednoduché se toto...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Fixuju frontend, ale mám to jen na lokále. Rozumíte řeči ajťáků?

V České republice jsou programátoři na pracovním trhu velmi poptávaní. Často se na ně ale pohlíží tak trochu jako na...

Znásilnil mě lékař. Prvně mě muž osahával v deseti. Oběti popsaly své zážitky

Premium Ve vlaku, v práci, u lékaře, na táboře. Sexuální obtěžování zažívají především dívky již ve velmi mladém věku, často se...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Značka dělá opravdu hodně, zvlášť v dnešní době, říká podnikatel

Zaměstnanci největšího českého výrobce oken a dveří Vekra už přes rok pracují s rouškami, respirátory a všudypřítomnými...

Jste ještě na home office? Pozor, hackeři útočí čím dál více

Častější práce z domova a vzdálené připojení k firemní síti vede k vyššímu počtu kybernetických útoků. Jejich počet...

Zkušenosti z home office: Kolegové taktizují, nafukují problémy a nejednají fér

Práce z domova na jednu stranu nabízí větší flexibilitu, na druhou stranu ale nemůže nahradit lidský kontakt jako...

Před pěti lety koupil firmu s deseti kurýry, dnes má přes tisíc lidí

Jestli měla nějaká branže v době pandemie možnost růst, byly to kurýrní služby. „Covid urychlil digitalizaci retailu a...

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Rozloučení se Šafránkovou bude asi veřejné, pohřeb s poctami rodina nechce

Rodina zřejmě počítá s veřejným rozloučením se zesnulou Libuší Šafránkovou. Zatím ale není jasné, v jaké by to mělo být...

Toto XXL mi lichotí, říká Farna. Je tváří billboardu na Times Square

Ewa Farna (27) se s písní Tělo dostala až na slavnou obří reklamní obrazovku na newyorské Times Square. Spotify zde...