Čtvrtek 9. července 2020, svátek má Drahoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. července 2020 Drahoslava

Firmy hledají uchazeče ve velkém, ale neumějí pořádně napsat inzerát

aktualizováno 
Mnoho inzerátů na volná místa je nudných, plných klišé a bez podstatných informací. Člověk hledající práci si z obecného textu nabídky udělá jen těžko představu, co bude ve skutečnosti dělat. A tak ztratí zájem. Proč firmy neumějí napsat zajímavý inzerát, vysvětluje manažer náboru ManpowerGroup Jiří Halbrštát.

K inzerátu na volnou pozici je třeba přistoupit jako k reklamnímu sloganu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Inzeráty na pracovních portálech jsou stále nejvýznamnějším nástrojem, jak získat kandidáty na volné místo. Jenže koho zaujme věta typu: „Mezinárodní společnost se silným zázemím hledá nového kolegu na pozice account manager.“ Nebo další: „Náplní práce bude identifikace a rozvoj nových obchodních příležitostí, spolupráce s pre-sales a s vývojovými a projektovými týmy, pravidelný reporting.“

Může se hodit

Hledáte novou nebo lepší práci? Hledejte na správném místě. Vybírejte z aktuálních volných pracovních pozic na jobDNES.cz.

Jděte práci naproti. Zaujměte profesionálním životopisem. Vytvořte si jej snadno a zdarma.

Potřebujete poradit, zeptejte se v poradně JobDNES.cz

Když inzerát obsahuje okopírovaný text z interního popisu pozice, kde jsou formulace přizpůsobeny tomu, aby se do ní vešlo vše a nemohla pak přijít námitka, že tento úkol mi nepatří, jen těžko vhodného uchazeče zaujme. Za povšimnutí u inzerátů stojí také nevyváženost v počtu slov „požadujeme“ a „nabízíme“.

Vzhledem k tomu, že narůstají stížnosti ohledně nedostatku lidí na trhu práce, je na čase nad náborem, a tedy nad zněním inzerátů začít přemýšlet. Problém je v tom, že firmy své inzeráty publikují automaticky, nemění jejich podobu několik let, nezamýšlejí se nad obsahem. A nevybírají si vhodný portál, kde inzerovat. Dělník, asistentka či programátor hledají práci každý jinde.

Třikrát více zaujme výzva

Cílem konkrétního inzerátu je maximalizovat počet relevantních kandidátů a ty zaujmout a motivovat. Obecně existují dva typy inzerátů: inzeráty zaměřené na motivaci uchazečů, takzvané „supportive ads“, a inzeráty založené na požadavcích na uchazeče zvané „demanding ads“.

Problém je, že se více využívá druhý typ inzerátů, tedy varianta restrikce. Velký výčet požadavků, které musí kandidát splňovat, není nutné u většiny pozic psát. Zbytečně odrazuje a hlavně nudí. Navíc každý personalista potvrdí, že stejně se přihlásí většina lidí, kteří část věcí vůbec nesplňují.

Moudré je soustředit se na zaujetí kandidáta a z motivovaných pak vybrat ty s největším potenciálem. Z našich statistik vyplývá, že inzerce formou výzvy, ve které kandidát získá mnohem více informací o náplni pozice a o tom, jaká je firemní podpora v jeho kariérním růstu, má až třikrát více reakcí.

Správně sestavit inzerát znamená zamyslet se nad tím, v čem je naše nabídka nebo firma lepší a proč by měl chtít daný člověk u nás pracovat. Otázka motivace uchazeče je nejdůležitější. Zároveň je ovšem nutné myslet na to, že různí lidé mohou mít protikladné motivace a že jeden inzerát nemůže oslovit všechny.

Například někdo chce dělat ve velké mezinárodní firmě kvůli dalším kariérním příležitostem a někdo naopak chce pracovat v malé firmě kvůli rodinné atmosféře a příjemnějšímu prostředí. Každá firma si tedy může najít svoje specifické publikum nebo několika směry kampaně oslovit různé typy lidí.

Jen je potřeba si uvědomit, jaké budou hlavní prvky motivace. Dělíme je do čtyř skupin:

Požitky: Mnoho lidí je motivováno penězi, ale přesto to nemusí být naše jediná motivace k práci. Může zahrnovat plat i benefity. A benefity nejsou pouze soukromá zdravotní péče a penzijní připojištění. Je mnoho dalších výhod, které mohou společnosti nabízet. Příspěvek na dopravu, volné parkování, kantýna nebo příspěvek na stravování, příspěvek na ošacení.

Ale pozor na to, že u kancelářských prací se poptávka lidí po benefitech dost liší od toho, co management lidem nabízí. Nikoho dnes nezaujmete stravenkami, ale rozhodují různé možnosti flexibilních forem práce, aby si lidé mohli co nejlépe skloubit soukromý život s pracovním.

Ego: Lidé, kteří jsou motivovaní svým egem, hledají často pozice, kde mají moc nad lidmi nebo rozhodováním. Pravděpodobně budou chtít být zapojeni do zásadního rozhodování a budou chtít být napojeni do vedení. Budou hledat klíčovou pozici, na které budou moci ovlivnit chod společnosti. Tito lidé mají rádi komplimenty, tak je povzbuďte.

Prestiž: Toto je ta část inzerátu, kterou se kandidáti budou chlubit svým přátelům. Jak prestižní je tato pozice, lokalita, společnost? Pokud váš motiv pracovat závisí na prestiži společnosti, co vás v inzerátu zaujme? „Jednička na trhu, největší na světě, se sídlem v Londýně.“

Příležitosti: Nestačí říct, že pozice nabízí skvělé příležitosti. Je potřeba být více specifický. Přebytečná slova kandidátovi nic neříkají. Jaké typy příležitostí budou vaši kandidáti hledat? Možná povýšení během šesti měsíců nebo možnost horizontální rotace po nějaké době, aby si lidé mohli zkusit i něco jiného.

Pokud vaše firma na dané pozici nenabízí žádné další příležitosti, tak si za každou cenu nic nevymýšlejte. I to může být totiž výhoda. Je mnoho lidí, kteří žádnou příležitost nehledají. Chtějí dělat celý život stejnou práci, kde je nic nepřekvapí, mít své jisté, klid, minimální přesčasy a večer čistou hlavu.

Inzerát je vlastně reklamní slogan

Proč kandidáti nereagují na inzeráty? Inzerce je příliš vágní, text je plný klišé, není v něm dostatek informací o společnosti a pozici, nemotivuje. K názvu pozice v inzerátu je třeba přistoupit jako k reklamnímu sloganu. Pokud chce zaujmout cíleně skupinu úzce profilovaných kandidátů, měl by tomu odpovídat i inzerát. Oproti tomu v těle textu by se měly informace formulovat stručně a jasně, týká se to představení pozice i společnosti, náplně práce, požadavků a nabídky. A důležité je dát různé formy kontaktů - telefon, chat, e-mail, možnost osobní schůzky, každý totiž preferuje něco jiného.

A je tu ještě jeden problém. Firmy náborové kampaně málo vyhodnocují, nebo je dokonce nevyhodnocují vůbec. A tím nepřijdou na to, co na kandidáty zabírá a co naopak ne. Jaký titulek motivoval k největšímu počtu prokliků? Jaké argumenty vedly k nejvíce zaslaným životopisům? A jaký typ osobnosti, na které jsme se zaměřovali, nejlépe zapadl do společnosti a nejlépe plní cíle?

Pracovní trh se změnil, a to nejvíce nástupem dalších generací, které ovlivňují i ty starší. Nejčastěji jde o změnu poměru práce a soukromého života, očekávání od zaměstnání, které nemá být jen prací, ale náplní života, důraz na flexibilitu a individualitu. Sebelepší inzerát tedy nebude k ničemu, pokud manažeři nezmění svůj přístup a kulturu firmy tak, aby si byl každý jistý tím, že dělá práci, která má smysl.

Autor:
  • Nejčtenější

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Začínali s jedním starým traktorem, dnes mají obrat deset milionů

Nikoho by ani nenapadlo, že se pouze čtyři členové rodiny starají o dvě stě býčků a krav a obdělávají 250 hektarů půdy....

PŘEHLEDNĚ: Konec daně z nabytí nemovitosti. Kolik dnes ušetříte?

Koupili jste si byt za tři miliony a byli naštvaní, že budete muset vyndat z kapsy ještě sto dvacet tisíc na daň z...

Poradna: může zaměstnavatel chtít vědět, kam pojedu na dovolenou?

S ústupem pandemie koronaviru se opět otevírají hranice. Vycestovat na dovolenou do ciziny je již možné. Nemusí to být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vysněná dovolená se nekonala, přesto má zaplatit 24 tisíc. Jak se bránit?

Když si objednáme zájezd u cestovní kanceláře, očekáváme, že ta se o vše postará a my nemusíme nic řešit. Jak ovšem...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Poradna: může zaměstnavatel chtít vědět, kam pojedu na dovolenou?

S ústupem pandemie koronaviru se opět otevírají hranice. Vycestovat na dovolenou do ciziny je již možné. Nemusí to být...

KOMENTÁŘ: Proč zatím nezaměstnanost v Česku tak moc neroste

Nezaměstnanost v květnu vzrostla z 3,4 na 3,6 procenta, podle posledních údajů je bez práce přes 266 tisíc lidí. Jaký...

Začínala od nuly, dnes má vlastní kosmetickou značku. Stála ji miliony

Teprve nedávno překročila třicítku a už se může pyšnit vlastní kosmetickou značkou. Klára Rott vsadila na čistě...

Na výplaty ani na odstupné nemám. Běžte na nemocenskou, řekl šéf

Epidemie koronaviru způsobila problémy mnoha podnikatelům, a tak se snažili ušetřit, kde se dalo. Někteří ovšem na úkor...

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNICKÝ ABSOLVENT

Advantage Consulting, s.r.o.
Ústecký kraj
nabízený plat: 24 000 - 28 000 Kč

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Můj boj s nemocí: Když jsem se probudila, neměla jsem nohy

Na začátku to vypadalo, jako bych něco špatného snědla nebo chytla virózu, píše čtenářka Renata svůj příběh do seriálu...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...