Zábavné školení pomáhá udržet zaměstnance. Začal s nimi časopis Playboy

aktualizováno 
Firmy se snaží udržet zaměstnance jak se dá. V době minimální nezaměstnanosti totiž těžko hledají náhradu za ty, kteří se rozhodnou odejít. Jedním z takových motivačních nástrojů je gamifikace. Jak vypadá v praxi, popisuje Dominika Szymańska z DMC management consulting.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Angažovaný zaměstnanec je více produktivní, to je jasné. Jak teď tedy udělat firemní prostředí a práci natolik poutavými, aby nedocházelo ke stereotypům a konfliktům na pracovišti a lidé byli v práci spokojení?

Gamifikace je původně technikou marketingu, která implementuje herní prvky do firemních procesů. Jejím cílem je zvýšit zájem o nějaké téma tak, že určité procesy učiní více zábavnými. Do obecného povědomí se dostala v roce 2010, mezi prvními ji začala využívat například redakce časopisu Playboy.

Interní míří na lidi ve firmě, externí na zákazníky

Existuje gamifikace interní, která je zaměřena na zaměstnance a prohlubuje vztahy mezi nimi, snaží se zvýšit angažovanost nebo motivaci. A pak je externí gamifikace, která je orientovaná na zákazníky. Jednou z jejích podob jsou například různé věrnostní programy supermarketů, které vedou ke sbírání bodů, z nichž posléze plynou slevy a jiné odměny.

Nepřehlédněte

Interní gamifikaci lze uplatnit také při náborovém řízení nebo začleňování nových zaměstnanců do společnosti. Snaží se vytvořit přátelskou atmosféru. Nováčkům umožní lépe se sžít s novým pracovním prostředím, s novými kolegy. 

Velmi důležitý je také pocit autonomie a možnosti podílet se na rozhodování a stát se tak důležitou součástí skládačky, bez které by společnost nemohla fungovat. 

Skvělý systém gamifikace použil British American Tobacco k náboru nových zájemců do svého dvouletého programu pro mladé manažery. Hra trvala 6 týdnů, kdy účastníci řešili případové studie a získávali body na diskusním fóru. Tak mohli sledovat, jak si vedou, a zároveň se porovnávat s ostatními. Navíc se s ostatními účastníky hry vzájemně poznávali.

Hra na detektivy

Gamifikovat lze nejen teambuildingovou aktivitu, ale i e-learning, interní workshopy nebo dokonce profily zaměstnanců ve firemním intranetu. „Pohrát“ se dá s lecčím, aby to pro zaměstnance bylo atraktivní a motivující. 

Právě problém spojený s motivací a osobní aktivitou, respektive proaktivitou, patří mezi hlavní kameny úrazu mnoha společností. Zaměstnanci sami sebe nepovažují za součást „hry“, ale za často levný nástroj v rukou svého zaměstnavatele. A tak do své práce nevkládají žádný nadstandard a pozbývají loajalitu.

Zajímavým produktem v této oblasti je například detektivní hra uzpůsobená firemnímu prostředí Exit Game. Jejím cílem je kooperace, která pomůže identifikovat silné a slabé stránky jednotlivých členů týmu a jejich spolupráce. Účastníky do jisté míry donutí odhodit profesní zábrany a ponořit se do časově limitované bojovky, která se může konat i v omezeném prostoru zasedací místnosti.

Exit Game je využitelná i v případě, kdy chceme podat zajímavě i „nudná“ témata. Například bezpečnost práce a dodržování jejích pravidel. Místo dlouhé prezentace lze základy BOZP projít tak, že se účastníci nejenom rádi zapojí, ale zejména zaručí, že si díky zážitku ze hry zapamatují mnohem víc než z typické prezentace. Je to důležité hlavně u nových zaměstnanců přicházejících do výrobních provozů.

Vyplňte kódovací tabulku

Jak taková hra pro nové zaměstnance výrobní firmy vypadá? Teoretickou část doprovází krátká, zhruba 15minutová hra pro maximálně 10 osob. Účastníci se dozvědí, že je v místnosti poschováváno určité množství úkolů, které skupina musí vyřešit, aby mohla odejít na přestávku. Navíc dostávají informaci, že mohou 2x požádat o pomoc, ale nejdříve po 5 minutách hry. 

Úkoly se skrývají na kouscích papíru, stejně jako všechny ostatní věci, které hráči potřebují k jejich splnění. Jedním z úkolů je například vyjmenovat, jaká 4 telefonní čísla musím znát, komu se dovolám na jakém čísle a co můžu nahlásit. Na dalším lístku je třeba zadání, které vypadá takto:

.---- ..... -----

.---- ..... ---..

.---- ..... .....

Účastníci nemusí znát Morseovu abecedu, ale aby získali kódovací tabulku, musí vybavit jednoho ze skupiny ochrannými pomůckami podle obrázku v místnosti. Toto je jen zlomek příkladů, jaké druhy úkolů v oblasti bezpečnosti můžou účastníci školení plnit. Vše záleží na kreativitě autora hry a zdrojích, které má k dispozici. Z toho se odvíjí i náročnost a dobrodružnost hry.

Hry na míru existují pro všechny úrovně zaměstnanců od top manažerů po operátory. A pomáhají firmám zefektivnit nejen jejich často nudná školení.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Daňové přiznání za rok 2018: využijte chytré interaktivní formuláře

Ilustrační snímek

Vyplnění daňového přiznání není pouze záležitostí živnostníků a podnikatelů, ale často jej podávají i zaměstnanci....

Na dovolené v Rakousku rozbili drahý servis. Naštěstí byli pojištění

Jako je nutné si včas rezervovat zimní dovolenou, je nutné si včas sjednat...

Se dvěma malými syny vyjeli nedávno lyžovat do Rakouska. Před odjezdem se nechali pojistit a udělali dobře. Devadesát...

Vyrábějí jedinečné výrobky z kůže. A stačí jim k tomu baťovské stroje

Brašnářství Tlustý

Ivan Petrův je vystudovaný právník a 15 let řídil softwarovou firmu. Před sedmi lety ovšem svět IT opustil a vrhl se do...

Bolavý zub mu neošetřili. Zanedbal jste prevenci, vzkázal dentista

Ilustrační snímek

Praktik, zubař a gynekolog. Ke všem těmto lékařům můžeme na preventivní prohlídku. Podle údajů pojišťoven svého práva...

Důchodcem načisto: reportáž, jak jsem si začala vyřizovat státní penzi

Ilustrační snímek

Začít si vyřizovat starobní důchod je pro mě tak trochu zvláštní situace. Už samotné slovo starobní mi zní divně. Moje...

Další z rubriky

Kvíz: Víte, jaké zásadní změny přinese novela zákoníku práce?

Ilustrační snímek

Chystá se novela zákoníku práce. Co nás jako zaměstnance může čekat? Vyzkoušejte náš kvíz a ověřte si své znalosti.

Stereotyp i častější nemoci. Psycholog radí, kdy je čas změnit práci

Ilustrační snímek

Uvažujete o tom, že změníte práci? Na které otázky byste si měli odpovědět, než se rozhodnete z firmy odejít, poradí...

Deset nejčastějších chyb, kterých se dopouštějí začínající podnikatelé

Ilustrační snímek

Podle statistik nepřežije první rok podnikání pětina firem, 30 % skončí po druhém roce, po pěti letech jich zanikne...

Bitcoin 7 mýtů

Bitcoin 7 mýtů

Kurzy.cz Bitcoin – mnohými opěvovaná „budoucnost peněz“ a technologický vynález, který nám umožňuje vytvořit omezenou zásobu jed...

Najdete na iDNES.cz