Diskutovat? Ano. Něco vyřešit? Ani ne

  11:00aktualizováno  11:00
Řada zaměstnanců má pocit, že firemní porady jsou zbytečné. Nic se na nich neřeší. Když už padnou připomínky, které jsou navíc uznány za opodstatněné, máloco se do příště změní. Kdo za to může? Ten, kdo poradu vede.

Pokolikáté už zaznělo po firemní poradě povzdechnutí: To zase bylo... Pár lidí se tu předvedlo a ostatní tu byli zbytečně. "Často se o poradách hovoří jako o ztrátě času. Bývají pro účastníky nudné, nekonkrétní. Z jejich pohledu nic neřeší a mnohdy slouží jen pro předvádění výřečného vedoucího porady," popisuje zkušenosti Mirek Daněk z poradenské společnosti Openn, která pořádá semináře věnované vedení porad. "Podle našich zkušeností je v českých firmách největším problémem, že zaměstnanci a manažeři nevědí, co je na poradě čeká, jak dlouho bude trvat, a často ani netuší, proč byli pozváni právě oni. Dalším problémem je nepřipravenost účastníků porady na společné setkání a nedodržování toho, co bylo zapsáno," říká Mirek Daněk.

Sejdeme se ve dvě a v co nejmenším počtu

Z výzkumu prováděného v řadě evropských států agenturou Schell Marketing Consulting například vyplývá, že pověst porad je horší, než tomu ve skutečnosti je. Je však pravda, že jsou často neefektivní, pouhou povinností a ztr

Schopnost vést lidi je určitým druhem inteligence. Ne každý šéf je schopný vést úspěšně svůj tým. 

átou času. Výzkum dále zjistil, že porady je lepší svolávat na odpoledne. Optimální doba je kolem 14. hodiny. Efektivita porady je také tím vyšší, čím méně lidí se sejde. Některé porady jsou zbytečné už z toho důvodu, že to, co řeší, šlo vyřídit e-mailem, telefonátem nebo krátkou konzultací s konkrétními pracovníky, aniž by se tím zatěžovali ostatní. "Když šéf dlouhodobě onemocněl, zjistili jsme, že se na spoustě věcí dohodneme během normálního provozu, aniž bychom se kvůli tomu museli všichni scházet. Takže se dá říct, že nikdo zbytečně neztrácel čas problémy jiných," popisuje zkušenost ze svého bývalého zaměstnání programátor Michael Dohnal z Brna. Porady by se také nemělo zneužívat k tomu, aby na ní šéf kritizoval konkrétního zaměstnance. To je lepší udělat mezi čtyřma očima.

Diktátor blokuje aktivitu

Demotivující pro zaměstnance jsou porady sloužící k demonstraci šéfovy vlády. Mluví pouze on, občas rád někomu něco vytkne, zkrátka odehraje si své představení. Navíc pracovníci musí plnit příkazy, aniž se dozvědí, proč jsou právě tyto úkoly tak důležité. "Tohle se stává často. Šéf se pak zlobí, že se lidé porady aktivně neúčastní," říká Blanka Chladová ze společnosti Openn. Je přitom sám proti sobě, protože nevytváří prostor pro užitečné nápady a možná mu to i vyhovuje. Podle Blanky Chladové je pro nalezení nejlepších řešení na poradách ideální, když někdo hlídá její záměr, jiný má roli časoměřiče a další se ptá na možná řešení nebo je umí nabídnout. Tyto role se mohou klidně střídat. Každý tak bude přinucen nestavět se mimo a být aktivní.

Pro rychlost a užitečnost porady

"Porada musí probíhat svižně. Musí řešit konkrétní, předem stanovená témata a

Pět kroků k užitečné poradě

1. Před svoláním porady by si měl šéf stanovit její cíl, sepsat v bodech konkrétní náplň a počítat s určitým časem pro každý bod.
2. Je dobré zahájit poradu informací o jejím smyslu a čeho by se měla dobrat. Shodněte se nejdříve na podstatě problému, než jej začnete řešit.
3. Pokud se někdo příliš odchýlil od tématu, měl by jej vedoucí porady usměrnit.
4. Výstupy z porady je třeba zapsat: zadání úkolů, kdo je splní a do jakého termínu.
5. Je důležité ověřovat splnění cílů porady a určit způsob kontroly nad jejich uvedením do praxe.
zbytečně nezdržovat," říká ředitelka kosmetické společnosti Ryor Eva Štěpánková. Podnikatelka a majitelka bezpečnostní agentury IPO Hana Nováčková podotýká, že pokud má někdo potřebu hovořit i o něčem jiném a hovoří déle, požádá jej po chvilce o stručnost, vymezí mu čas, do kterého musí sdělit, co chce - a dost. Podle ní je někdy užitečné dát prostor pro konkrétní připomínky zvláště novým pracovníkům, kteří dokážou mít nadhled a vidí věci jinak. "Jednou do roka pořádáme výjezdní zasedání, kde je na speciálních poradách místo také pro nadčasové podněty a řešení mezilidských vztahů. Každý může přijít s nějakým podnětem. Mám zkušenost, že tady vznikají nejužitečnější nápady," dodává Nováčková. V neposlední řadě je pak na poradě důležitá přítomnost osoby, která písemně zaznamená, kdo a co má splnit a do jakého termínu. Je potom na vedoucím pracovníkovi, aby důsledně sledoval splnění úkolu a vyhodnotil jej.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Barefootky mají úspěch. Trh na moje zboží čekal, říká mladá podnikatelka

Linda Dedeciusová

První sukni ušila, když jí bylo teprve pět let. Před rokem Linda Dedeciusová podle svého návrhu ušila prvních sto párů...

Dědická smlouva stojí výš než závěť. Dědicům tak dává větší jistotu

ilustrační snímek

Podařilo se vám nashromáždit nějaký majetek a chtěli byste mít určitou jistotu, jak s ním bude naloženo po vaší smrti....

Šest tipů, jak koupit letenky výhodně a nevyhodit peníze oknem

ilustrační snímek

Letenka za korunu se někdy pěkně prodraží. Tisíce navíc můžete zaplatit za zavazadlo, odbavení i občerstvení na palubě....

Soused pronajímá byt přes Airbnb, jeho hosté nás ruší. Jak se bránit?

ilustrační snímek

Sousedy si nevybíráme. To ovšem neznamená, že si musíme všechno nechat líbit. Co dělat, pokud je v sousedním bytě...

Jak si říct o vyšší plat či dovolenou navíc? Vyjednávejte jako generál

ilustrační snímek

I když se jim říká měkké dovednosti, neznamená to, že ten, kdo je ovládá, je „měkký“. Právě naopak. Pokud si je...

Další z rubriky

Jak se chovat na novém pracovišti a přečíst kolegy, abyste zapadli

Ilustrační snímek

Nástup do nové práce je vždy velkým krokem. Pro řadu absolventů to je krok zcela nový. I na ty zkušenější, kteří už...

V letním období ulevte zaměstnancům, vzkazují odborníci

ilustrační snímek

Letní dovolené jsou v plném proudu. Toto období nebývá pro firmy ani pro samotné zaměstnance úplně jednoduché. Jak...

Zkrátil zaměstnancům pracovní dobu. Osm hodin je přežitek, říká podnikatel

Martin Bláha

Některé firmy v Česku začaly zavádět kratší pracovní dobu. Jednou z nich je společnost Vašečočky.cz zaměstnávající 70...

Harley-Davidson odtajnil cenu i parametry připravovaného elektromotocyklu

Harley-Davidson odtajnil cenu i parametry připravovaného elektromotocyklu

Kurzy.cz Před rokem oznámil legendární výrobce motocyklů Harley-Davidson svou novou strategii “ More Roads to Harley-Davidson ”,...

Advantage Consulting, s.r.o.
HORIZONTÁŘ OLOMOUCKO

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj, Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 18 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz