Deset rad, jak začít v nové práci

aktualizováno 
Zvládnout obavy a očekávání při nástupu do nového zaměstnání není jednoduché. Přinášíme deset rad, které zlepší vaše šance na úspěch.
Začít v nové práci není jednoduché.

Začít v nové práci není jednoduché. | foto: Profimedia.cz

Po úspěšném absolvování přijímacího pohovoru či náročného konkurzu vás čeká další, a možná že mnohem těžší zkouška. Budou jí první dny v novém zaměstnání, až se ocitnete tváří v tvář svým pracovním úkolům a také kolegům.

Velký podíl na tom, jak se uvedete, bude mít určitě první dojem, který na své budoucí spolupracovníky uděláte. Je samozřejmě těžké odhadnout, čím se ostatním zalíbíte a čím ne. Ovlivnit to mohou především tři základní atributy - váš vzhled, tón vašeho hlasu a do jisté míry i obsah toho, co říkáte.

Příznivý první dojem však samozřejmě není jediným předpokladem úspěšného startu nové pracovní kariéry. Přinášíme vám deset užitečných doporučení, kterých je dobré se při nástupu na nové místo držet.

1. Přijďte na čas
Přijít do práce hned první den pozdě není rozhodně prozíravé, protože budete působit jako nespolehlivý a nedochvilný člověk. A to i tehdy, když svůj pozdní příchod sami nezaviníte, ale dostanete se třeba do nečekané dopravní zácpy. Jestliže si nejste jisti, jak dlouho vám bude cesta do zaměstnání trvat, vyzkoušejte si to raději několik dní předem.

2. Vhodně se oblékněte
Pokud měníte jen firmu nebo obor, tak se oblékněte podobně jako v předchozím zaměstnání. Jdete-li do práce poprvé, nebo si nejste správnou volbou jisti, sáhněte raději po formálnější variantě.

Dokonalá hygiena je samozřejmostí, ženy by to neměly přehánět se šperky, make-upem ani parfémem. Zamořit hned napoprvé celou místnost výraznou vůní, která vyvolá migrénu všech přítomných, není právě ideální.

V některých firmách je určeno, jak by se měli zaměstnanci oblékat. Například bankovní úředník by měl mít ve svém šatníku především oblek a k němu vhodné košile, ženy se pravděpodobně neobejdou bez kostýmu a každodenního nošení punčoch. Zeptejte se již u přijímacího řízení, jaký oděv se ve firmě či společnosti ve vaší pracovní pozici očekává.

3. Nechte se představit
I když by to mělo být samozřejmostí, ne každý šéf si uvědomí, že by měl nového pracovníka představit ostatním. Pokud se k tomu nemá, požádejte ho o to. Mezi personalisty se tomu aktu s nadsázkou říká "vodění medvěda", ale určitě je pro budoucí kontakt s kolegy důležitý. Ostatní aspoň budou přesně vědět, kdo jste a jaká je vaše pracovní pozice. Nestyďte si případně jména kolegů a jejich pozici zapsat.

4. Vyřiďte si formality
Pokud ještě nemáte podepsanou pracovní smlouvu a vyřízené další záležitosti kolem vašeho přijetí (například vstupní zdravotní prohlídku, předání klíčů, přístupových hesel a kódů k výpočetní technice...), připomeňte nadřízenému, že je třeba to zařídit.

5. Pozorujte a naslouchejte
Pozorováním okolí se často dozvíte mnohem víc, než vám šéf či kolegové oficiálně řeknou v rámci seznamování. Všimněte si, jak to ve firmě v praxi "funguje", zda se třeba případné problémy řeší kolektivně, nebo se s nimi každý snaží vypořádat sám. Nasloucháním nemáme samozřejmě na mysli odposlech cizí soukromé konverzace ani telefonních hovorů, ale spíše sledování způsobu vzájemné pracovní komunikace.

6. Ptejte se kolegů
Pokud vám nebude něco jasné, nebojte se zeptat. Dáte tím najevo nejen svůj zájem, ale také se na pracovišti rychleji zorientujete. Dělejte si poznámky, ať se na jednu věc nemusíte ptát vícekrát.

7. Zbytečně nerušte
Dříve než otázku vyslovíte, zvažte, zda se opravdu nezvládnete dobrat k odpovědi vlastními silami. Neptejte se na úplné zbytečnosti - obzvláště pokud jsou kolegové zabraní do práce a vy je svou otázkou musíte vytrhnout ze soustředění.

8. Nemachrujte a nevytahujte se
I když oplýváte vysokým sebevědomím, zpočátku se držte raději trochu zpátky a ve vztahu k ostatním vystupujte spíše nenápadně. Rozhodně se je nesnažte ohromit "hrdinskými" historkami z bývalého zaměstnání ani ze soukromí. Noví kolegové by si mysleli, že se vytahujete.

9. Buďte přiměřeně sebevědomí
Druhým extrémem, kterému mnozí nováčci na novém pracovišti podléhají, je zbytečné sebepodceňování. Ani to není dobré - zvolte raději zlatou střední cestu skromného vystupování, ale s přiměřeným sebevědomím.

10. Družte se, ale hned netykejte
Využijte každou příležitost začlenit se do kolektivu. Jděte si uvařit kávu do společné kuchyňky, prohoďte pár slov s kolegou čekajícím u kopírky, jděte s ostatními na svačinu nebo na oběd. Přitom se však přehnaně nevnucujte a nenabízejte hned každému tykání.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Nájemníci jí zdevastovali byt. Lituje, že občas nepřišla na kontrolu

ilustrační snímek

Paní Monika pronajala byt mladému páru. Vypadali slušně, byli sympatičtí, oba měli dobrou práci. Přesto jí během dvou...

Sousedi si stěžují, že můj pes štěká. Může mi někdo chov psa zakázat?

Ilustrační snímek

Majitel zvířete nejspíš řekne, že mu jeho mazlíček působí jen samou radost. Stejný názor ale nemusí mít soused, kterého...

Založil ryze českou banku a splnil si sen. Chce Čechy učit spořit

Radomír Lapčík

Radomír Lapčík založil v 90. letech Moravský Peněžní Ústav a snil o tom, že se toto spořitelní družstvo stane v...

Mladí hledají bydlení stále častěji mimo velká centra. Vyplatí se to

Ilustrační foto

Na koupi bytu na hypotéku v Praze nebo Brně často nedosahují už nejenom takzvaní singles, ale i mnoho mladých párů,...

Jak umí s láskou na pracovišti zatočit zaměstnavatel. Hrozí výpověď?

Ilustrační foto

On firmě šéfuje, ona zastává na témže pracovišti funkci hlavní účetní. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby to nebyli...

Další z rubriky

Životní šance z pracáku: Bývalá referentka dnes šéfuje padesáti lidem

Martina Böhmová, ředitelka pobočky Stavebniny DEK v pražských Stodůlkách

Profesní život manažerky Martiny Böhmové přináší dvě dobré zprávy. Kariéru lze dělat, i když s tím začnete později, než...

Milostné pletky na pracovišti se nejvíce týkají lidí v kancelářích

Ilustrační snímek

Víte, že tamten kouká po ní? A tamta se s ním už rozešla? Milostné vztahy na pracovišti patří mezi žhavá témata, ať se...

Podporu mu nepřiznali. Nezachoval jste si centrum zájmu, sdělil úřad

Ilustrační snímek

Pracovat v cizině není dnes vůbec nic neobvyklého. Co dělat, když tam dostaneme výpověď a vracíme se domů? Podle dotazů...

Pražská burza v očekávání dividend / BIG EXPERT - akcie: týden od 18. 3. 2019

Pražská burza v očekávání dividend / BIG EXPERT - akcie: týden od 18. 3. 2019

Kurzy.cz Názory expertů na budoucí vývoj vybraných akcií na českém kapitálovém trhu v horizontu jednoho měsíce a půl roku, v týd...

Advantage Consulting, s.r.o.
PROCESS ENGINEER

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz