V kolonách na D1 promarní Češi ročně více než miliardu, tvrdí analýza

aktualizováno 
Kolik stojí čas strávený v kolonách na nejstarší české dálnici? Podle analýzy Raiffeisenbank tu Češi ročně promarní asi 1,1 miliardy korun svého potenciálu. K dalším ztrátám pak dochází na dalších dálnicích a silnicích. „Špatné silnice nás stojí miliardy korun ročně v nevyrobené produkci a promarněném čase,“ tvrdí analytička společnosti.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jsme přitom automobilovou velmocí, široce otevřenou ekonomikou a řada lidí jezdí za prací autem. Dalo by se proto očekávat, že výstavba silniční sítě bude v Česku jednou z priorit. Zvlášť když stavebnictví je obrovský stimul pro ekonomiku. Opak je ale pravdou.

Česko je s kvalitou silnic na chvostu zemí Evropské unie, předstihlo nás i Polsko a Slovensko.

„Kvalita českých silnic je v rámci zemí Evropské unie šestá nejhorší, hůře jsou na tom jen ekonomicky slabší země jako například Bulharsko či Rumunsko,“ říká hlavní analytička Raiffeisenbank Helena Horská.

Ztráta času za volantem, namísto toho, abychom ji věnovali produktivní práci, tak určitě něco stojí. Jak vysoké mohou být takové ztráty? Kolik nás špatné silnice stojí? A nakolik může kvalita silniční sítě brzdit ekonomický růst? To jsou otázky, na které se bez propočtů jen těžko hledají odpovědi.

Propočty, o které se dá opřít, přináší unikátní analýza Raiffeisenbank. Tým analytiků je provedl na naší nejstarší dálnici D1 a výsledek je ohromující.

„Česká pracovní síla propálí za rok asi 1,1 miliardy korun svého potenciálu sezením v autě na D1,“ říká Horská.

Jak k tomuto číslu analytici dospěli?

Výchozí údaje:

  • Podle statistik projede po české dálnici D1 v úseku mezi Prahou a Brnem denně v průměru asi 46 200 automobilů (zdroj: ŘSD 2016).
  • Podle serveru dopravniinfo.cz, spravovaného ŘSD, by cesta autem mezi Prahou a Brnem měla za normálních okolností trvat 1 hodinu a 45 minut.
  • Během momentálně probíhající modernizace D1 je podle dopravní služby Google Maps tato doba v běžném provozu spíše blízká 2 hodinám a 15 minutám.
  • Na D1 tak dochází k 30minutovému zpoždění.

A počítejte s analytiky. Při tomto 30minutovém zpoždění, ať už je způsobeno právě opravami, nízkou kapacitou, či zhoršenou kvalitou, řidiči na D1 stráví za jeden den za volantem dohromady o 23 100 hodin déle.

„Za jeden rok tedy ´prosedí v autě´ asi 8,5 milionu dodatečných hodin, z nichž zhruba třetina, tedy 2,8 milionu, připadá na pracovní dobu a z toho asi 68 % se děje v pracovní dny,“ přibližuje analytička.

Fotogalerie

Celkem tedy Češi při půlhodinovém zdržení na dálnici D1 za celý rok promarní zhruba dva miliony pracovních hodin. Při průměrné české produktivitě práce, která činí 550 Kč/hodinu tak česká pracovní síla za rok propálí asi 1,1 miliardy korun svého potenciálu sezením v autě na D1.

„Pro výpočet byl použit HDP v běžných cenách a odpracované hodiny z roku 2018 z databáze ČSÚ,“ poznamenává analytik Vít Hradil, který se na analýze rovněž podílel.

Podrženo a sečteno. Místo toho, aby lidé efektivně využívali svůj pracovní čas, stojí v kolonách a aniž by za to mohli, celému národnímu hospodářství vzniká škoda v podobě nevyrobené produkce. Tato roční ztráta při 30 minutovém zdržení činí neuvěřitelných 1,1 miliardy korun. „Pokud navíc v průměrném vozidle spolu s řidičem trpí i další cestující, nevyrobená hodnota úměrně narůstá,“ říká Horská.

Česká pracovní síla propálí za rok asi 1,1 miliardy korun svého potenciálu...

Česká silniční a dálniční síť kromě necelých 200 km dálnice mezi Prahou a Brnem přitom měří přes 56 000 km. K podobným ztrátám tedy dochází i na ostatních silnicích a dálnicích, protože i zde, stejně jako na D1 platí, že čas promarněný v dopravních zácpách má svou cenu. Chybí nám přitom i napojení silniční sítě na okolní státy. Celkové ztráty kvůli zanedbané silniční infrastruktuře jsou tak nejspíš mnohem vyšší.

Odpověď na otázku, zda může kvalita silnic ovlivnit ekonomický růst, je proto zřejmá. „Špatné silnice nás stojí miliardy korun ročně v nevyrobené produkci a promarněném čase. Geografická poloha a exportní zaměření České republiky klade velké nároky na kvalitu dopravní sítě a její napojení na okolní země. Zaslouží si proto mimořádnou pozornost,“ uzavírá Horská.

Investice do silniční infrastruktury se totiž státům v delším horizontu vyplácejí. České investice do silniční sítě však soustavně zaostávají za průměrem zemí Evropské unie i Visegrádské čtyřky (V4). 

České investice do silniční sítě soustavně zaostávají za průměrem zemí Evropské...

Ve srovnání s podobnými státy vznikl Česku za dobu 2010 až 2017 investiční dluh přes 120 miliard korun, tedy zhruba 800 kilometrů nepostavených dálnic.

„Zatímco v roce 2010 mířilo na investice do silnic 1,1 % českého HDP, v roce 2011 šlo jen o 0,8 %, mezi lety 2012 až 2017 se tento podíl držel pouze okolo 0,5 %, a v dohledné době nelze očekávat výraznější změnu,“ uvádí v závěru analýza Raiffeisenbank.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

  • Nejčtenější

Kvíz: Jak se vyznáte v titulech a jejich zkratkách?

V minulém roce absolvovalo vysokou nebo vyšší odbornou školu 72 tisíc studentů. Z některých jsou DiS., Ing. či MUDr., z...

Ověřovací SMS kód nahradíme všem George klíčem, říká expert České spořitelny

Od září v Česku nastartoval režim, aby online platby u obchodníků a na internetu byly bezpečnější. Proč se tak děje a...

Krádež dronu pojišťovna neproplatila. Podle ní je dron motorové letadlo

Krádež zavazadla, obzvláště na zahraniční dovolené, není nic příjemného. Pokud jsme pojištěni, spoléháme na to, že nám...

Před pár lety u nás Matcha Tea nikdo neznal. Petr Patočka to změnil

Na začátku byly kvetoucí čaje. Jejich prodej však nešel tak, jak si Petr Patočka představoval. Firma se tak ocitla na...

Investic není třeba se bát, ani když ekonomika začíná zpomalovat

Prakticky tři čtvrtiny veškerého finančního majetku domácností leží na bankovních účtech. A to přesto, že jejich...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Sepsat závěť není těžké. A může to být i zadarmo

Závěť se stává čím dál tím víc „trendy“. Rok od roku jich notáři sepisují víc, letos už jich je skoro tolik jako za...

Měli jste se líp učit. Nebo ne? Titul vyšší mzdu nezaručí, cení se praxe

Magistr umění, inženýr architekt, bakalář, doktor práv, diplomovaný specialista. Které tituly mají u personalistů váhu...

V jakých šatech do práce? Stylistka radí, jak vybírat a mít styl

Zdravotníci, policisté nebo průvodčí ve vlaku to mají jednodušší, v práci nosí uniformy. My ostatní se musíme každé...

Mladé Čechy láká práce v zahraničí, rychleji se tam dočkají povýšení

Téměř polovina mladých lidí se stěhuje do zahraničí za kariérním růstem. To odhaluje nejnovější průzkum HSBC Expat...

Najdete na iDNES.cz