Čtvrtek 3. prosince 2020, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 3. prosince 2020 Svatoslav

V kolonách na D1 promarní Češi ročně více než miliardu, tvrdí analýza

Kolik stojí čas strávený v kolonách na nejstarší české dálnici? Podle analýzy Raiffeisenbank tu Češi ročně promarní asi 1,1 miliardy korun svého potenciálu. K dalším ztrátám pak dochází na dalších dálnicích a silnicích. „Špatné silnice nás stojí miliardy korun ročně v nevyrobené produkci a promarněném čase,“ tvrdí analytička společnosti.

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jsme přitom automobilovou velmocí, široce otevřenou ekonomikou a řada lidí jezdí za prací autem. Dalo by se proto očekávat, že výstavba silniční sítě bude v Česku jednou z priorit. Zvlášť když stavebnictví je obrovský stimul pro ekonomiku. Opak je ale pravdou.

Česko je s kvalitou silnic na chvostu zemí Evropské unie, předstihlo nás i Polsko a Slovensko.

„Kvalita českých silnic je v rámci zemí Evropské unie šestá nejhorší, hůře jsou na tom jen ekonomicky slabší země jako například Bulharsko či Rumunsko,“ říká hlavní analytička Raiffeisenbank Helena Horská.

Ztráta času za volantem, namísto toho, abychom ji věnovali produktivní práci, tak určitě něco stojí. Jak vysoké mohou být takové ztráty? Kolik nás špatné silnice stojí? A nakolik může kvalita silniční sítě brzdit ekonomický růst? To jsou otázky, na které se bez propočtů jen těžko hledají odpovědi.

Propočty, o které se dá opřít, přináší unikátní analýza Raiffeisenbank. Tým analytiků je provedl na naší nejstarší dálnici D1 a výsledek je ohromující.

„Česká pracovní síla propálí za rok asi 1,1 miliardy korun svého potenciálu sezením v autě na D1,“ říká Horská.

Jak k tomuto číslu analytici dospěli?

Výchozí údaje:

  • Podle statistik projede po české dálnici D1 v úseku mezi Prahou a Brnem denně v průměru asi 46 200 automobilů (zdroj: ŘSD 2016).
  • Podle serveru dopravniinfo.cz, spravovaného ŘSD, by cesta autem mezi Prahou a Brnem měla za normálních okolností trvat 1 hodinu a 45 minut.
  • Během momentálně probíhající modernizace D1 je podle dopravní služby Google Maps tato doba v běžném provozu spíše blízká 2 hodinám a 15 minutám.
  • Na D1 tak dochází k 30minutovému zpoždění.

A počítejte s analytiky. Při tomto 30minutovém zpoždění, ať už je způsobeno právě opravami, nízkou kapacitou, či zhoršenou kvalitou, řidiči na D1 stráví za jeden den za volantem dohromady o 23 100 hodin déle.

„Za jeden rok tedy ´prosedí v autě´ asi 8,5 milionu dodatečných hodin, z nichž zhruba třetina, tedy 2,8 milionu, připadá na pracovní dobu a z toho asi 68 % se děje v pracovní dny,“ přibližuje analytička.

Fotogalerie

Celkem tedy Češi při půlhodinovém zdržení na dálnici D1 za celý rok promarní zhruba dva miliony pracovních hodin. Při průměrné české produktivitě práce, která činí 550 Kč/hodinu tak česká pracovní síla za rok propálí asi 1,1 miliardy korun svého potenciálu sezením v autě na D1.

„Pro výpočet byl použit HDP v běžných cenách a odpracované hodiny z roku 2018 z databáze ČSÚ,“ poznamenává analytik Vít Hradil, který se na analýze rovněž podílel.

Podrženo a sečteno. Místo toho, aby lidé efektivně využívali svůj pracovní čas, stojí v kolonách a aniž by za to mohli, celému národnímu hospodářství vzniká škoda v podobě nevyrobené produkce. Tato roční ztráta při 30 minutovém zdržení činí neuvěřitelných 1,1 miliardy korun. „Pokud navíc v průměrném vozidle spolu s řidičem trpí i další cestující, nevyrobená hodnota úměrně narůstá,“ říká Horská.

Česká pracovní síla propálí za rok asi 1,1 miliardy korun svého potenciálu...

Česká silniční a dálniční síť kromě necelých 200 km dálnice mezi Prahou a Brnem přitom měří přes 56 000 km. K podobným ztrátám tedy dochází i na ostatních silnicích a dálnicích, protože i zde, stejně jako na D1 platí, že čas promarněný v dopravních zácpách má svou cenu. Chybí nám přitom i napojení silniční sítě na okolní státy. Celkové ztráty kvůli zanedbané silniční infrastruktuře jsou tak nejspíš mnohem vyšší.

Odpověď na otázku, zda může kvalita silnic ovlivnit ekonomický růst, je proto zřejmá. „Špatné silnice nás stojí miliardy korun ročně v nevyrobené produkci a promarněném čase. Geografická poloha a exportní zaměření České republiky klade velké nároky na kvalitu dopravní sítě a její napojení na okolní země. Zaslouží si proto mimořádnou pozornost,“ uzavírá Horská.

Investice do silniční infrastruktury se totiž státům v delším horizontu vyplácejí. České investice do silniční sítě však soustavně zaostávají za průměrem zemí Evropské unie i Visegrádské čtyřky (V4). 

České investice do silniční sítě soustavně zaostávají za průměrem zemí Evropské...

Ve srovnání s podobnými státy vznikl Česku za dobu 2010 až 2017 investiční dluh přes 120 miliard korun, tedy zhruba 800 kilometrů nepostavených dálnic.

„Zatímco v roce 2010 mířilo na investice do silnic 1,1 % českého HDP, v roce 2011 šlo jen o 0,8 %, mezi lety 2012 až 2017 se tento podíl držel pouze okolo 0,5 %, a v dohledné době nelze očekávat výraznější změnu,“ uvádí v závěru analýza Raiffeisenbank.

16. července 2019

Autor:
  • Nejčtenější

Někdo ji udal a paradoxně tím odstartoval její podnikání. Je za to vděčná

Hana Nováčková bez práce nedokáže vydržet. A nikdy se nevzdává. Kvůli zdravotním problémům musela opustit práci, kterou...

Mám důchodový věk, co s penzijním spořením? Zdanění výnosů se lze vyhnout

Premium Pokud máte penzijní spoření, můžete si v důchodu vybrat, zda zvolíte měsíční rentu, nebo jednorázovou výplatu. Co je...

Minimální mzda vzroste na 15 200 korun. Co růst ovlivní a kdo vydělá

Minimální měsíční mzda, za kterou podle odhadů pracuje v Česku kolem 150 tisíc zaměstnanců, v roce 2021 vzroste o 600...

Výnosy padají, žebříček nejlepších spořicích účtů se značně proměnil

Češi jsou konzervativní, část svých úspor neváhají držet na spořicích účtech, i když kvůli koronavirové krizi na nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K uzavření stavebního spoření je nejvhodnější čas. Zmapovali jsme nabídku

Pokud již stavební spoření máte a platby posíláte jednou ročně, nezapomeňte peníze poslat v termínu. Pro ty, kteří se...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Mnoho firem je v krizi. Jiným ale doba tak trochu nahrála

Těžký propad, nebo raketový růst – takový je letos vývoj u mnoha firem. Podle toho, jestli jsou z oborů zasažených...

Jak správně ukončit pracovní poměr a na co si dát pozor

Premium Někteří zaměstnavatelé začínají kvůli epidemii koronaviru snižovat počty svých zaměstnanců a někteří zaměstnanci...

Dárek mu změnil život. Opustil rýsovací prkno a je z něho návrhář a švec

Martin Brna se věnuje skateboardingu a nejspíš i proto miluje tenisky. První jejich návrhy nakreslil už na základní...

I přes mnohé překážky se nakonec k vysněné práci dostala. A má úspěch

Od mládí tíhla k umění, doba byla ale taková, že vystudovala ekonomku, podle rodičů byla pro život jistější. Pak se...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Influencer z Nigérie bude mít šest dětí. Každé s jinou ženou

Říká si Pretty Mike, pochází z Nigérie a zakládá si na tom, že má šest žen, které budou rodit téměř ve stejném termínu....