Do redakce se nám dostal příběh o Ivance, která toužila po vlastní cukrárně. Bohužel ji po několika měsících musela zavřít. Proto jsme zmapovali několik nejdůležitějších věcí, které by měl člověk zvládnout, než začnete prodávat nebo vyrábět sladkosti. Povinností je samozřejmě mnohem víc.
Pokud chcete vybudovat zbrusu novou cukrárnu, vaše první kroky by měly vést na stavební úřad. Tam musíte zažádat o změnu užívání prostoru, ve kterém chcete cukrárnu provozovat, a předložit zpracovanou projektovou dokumentaci. Pracovníci stavebního úřadu by vám měli také poradit, od koho potřebujete souhlas k projektu. Většinou jde o hygienické stanice a hasičský záchranný sbor.
Souhlas od hasičů musíte mít hlavně kvůli požární bezpečnosti. O vyjádření k projektové dokumentaci musíte požádat i místně příslušnou krajskou hygienickou stanici. Projektová dokumentace musí obsahovat jméno a adresu investora, plnou moc pro osobu, která žádost vyřizuje (např. projektanta), telefon na kontaktní osobu a co je předmětem žádosti. Další náležitosti naleznete v tabulce.
"K provozu také musíte mít živnostenské oprávnění a ohlásit provozovnu na živnostenský úřad. Nezbytný je také zdravotní průkaz," upozorňuje Hana Kunstovná, vedoucí odboru hygieny a výživy Hygienické stanice hl.m. Prahy.
Projektová dokumentace musí například obsahovat:• Podnikatelský záměr – např. sortiment, provozní doba, počet zaměstnanců Zdroj: Zákon č.183/2006 Sb., který nahradil vyhlášku č. 132/1998 Sb., |
Jestli se sami nevyznáte v předpisech týkajících se požadavků hygieny a hasičů, najměte si projektanta. Ten vám s většinou problémů pomůže a zařídí i potřebné materiály. Za své služby si naúčtuje odměnu v řádech tisíců korun.
Najmout si odborníka doporučují i hasiči. "Ten, kdo si chce zřídit cukrárnu nebo jinou provozovnu, by si měl najmout osobu odborně způsobilou, která má oprávnění k projektové činnosti a která mu zpracuje požárně bezpečnostní řešení z hlediska konkrétní stavby," říká Pavlína Adamcová, tisková mluvčí HZS hl. m. Prahy. Dále radí prostudovat vyhlášku č. 246/2001 Sb., o požární prevenci.
Poradí vám Zdravotní ústav
Hygienické stanice, kam musíte svou projektovou dokumentaci odevzdat, upozorňují, že jejich úkolem je kontrolovat, nikoli radit. Ten, kdo přípravu podkladů zanedbá, tak zpravidla narazí.
"Přípravná fáze je náročná na čas i finance a nelze ji vynechat ani nahradit návštěvou kontrolního orgánu," vysvětluje Kunstovná.
čtěte blog |
Stanovisko hasičů a hygienické stanice byste měli předat na stavební úřad. Ten poté rozhodne, zda svolá šetření k ověření, zda provozovna odpovídá schválené projektové dokumentaci. Správnost ověřují instituce společně se stavebním úřadem.
Pokud patříte mezi ty šťastné a vše proběhne v pořádku, stavební úřad vydá Rozhodnutí o změně v užívání a provoz může po ohlášení zahájení činnosti začít.
může se hodit |
Pokud ve vámi pronajatých nebo zakoupených prostorách cukrárna už byla a je v souladu s platnými právními předpisy, je vaše výchozí situace jednodušší. V tomto případě musíte písemně nahlásit zahájení provozu na místně příslušnou hygienickou stanici nebo na příslušný inspektorát Státní zemědělské a potravinářské inspekce. K dispozici byste měli mít již dříve vydané Rozhodnutí o změně v užívání nebo kolaudační rozhodnutí. Doklady je možné získat na stavebním úřadu nebo od majitele prostorů.
V začátcích vám pomohou:• Předpisy Evropské unie např. Nařízení 852/2004 o hygieně potravin |
Jestliže v cukrárně budete vařit kávu a podávat zákusky ke konzumaci na místě, kontrolu provozovny provádí místně příslušná hygienická stanice. V případě, že budete zákusky budete pouze vyrábět a prodávat, kontrolu bude provádět Státní zemědělská a potravinářská inspekce.
"Působnost kontrolního orgánu se řídí činností, která je v provozovně prováděna. Pokud jde o výrobu a prodej potravin, s výjimkou výroby potravin živočišného původu, kterou dozoruje Státní veterinární správa, je dozor v kompetenci Státní zemědělské a potravinářské inspekce, v případě stravovací služby je dozor v působnosti orgánu ochrany veřejného zdraví," vysvětluje Kunstovná.
Možnost konzumace na místě také určuje, zda musíte mít toalety i pro zákazníky. Toalety pro personál jsou samozřejmostí. WC pro zákazníky musejí být oddělené od těch pro zaměstnance.