Šikanu zažije až polovina zaměstnanců. Jak jí čelit, radí odbornice

Bossing a šikana jsou jedněmi z projevů, se kterými se mohou lidé setkávat na pracovišti. Jak je rozpoznat, řešit a jak jim předcházet? A proč je šikana tak častá právě u vedoucích pracovníků? „Pro zdravé vztahy a zralou firemní kulturu je klíčové otevírat i témata, která mohou být náročná a nevítaná,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz Markéta Černá, zakladatelka projektu Feel Good Company.
Markéta Černá je zakladatelskou projektu Feel Good Company, která se zaměřuje na zdravou firemní kulturu

Markéta Černá je zakladatelskou projektu Feel Good Company, která se zaměřuje na zdravou firemní kulturu | foto: Feel Good Company

Jak velký problém je dnes bossing a šikana na pracovišti?
Bohužel, je to stále obrovský problém, který má rozsáhlý vliv na mnoho zaměstnanců. Pouze se projevy šikany a bossingu mění. Už to není například veřejné zesměšňování nebo hlasité slovní výhrůžky. Projevy jsou více skryté, rafinované, pasivně agresivní či v kyberprostoru.

Statistiky ukazují, že přibližně 25–50 procent lidí se během své kariéry setká s nějakou formou šikany na pracovišti. Může mít různé podoby od skrytých manipulací až po zastrašování. Nejhorší je, že se jí často dopouštějí právě lidé na vedoucích pozicích, což zaměstnancům ještě více ztěžuje řešení.

To je alarmující číslo. Proč k tomu podle vás dochází?
Jedním z hlavních důvodů je závislé postavení zaměstnanců, které může vytvářet pocit strachu – že zaměstnanec ztratí práci nebo zažije negativní důsledky, pokud se proti šikaně ozve. Podle celosvětového průzkumu společnosti Gallup má pouze 15 procent dospělé populace zdravé sebevědomí. Zbývajících 85 procent lidí buď podléhá autoritám – někdy i za cenu vlastní důstojnosti – nebo naopak cítí potřebu dominovat a kontrolovat ostatní.

V některých firmách navíc chybí jasně nastavené mechanismy pro řešení šikany. Klíčová je také firemní kultura – pokud je toxické chování tolerováno, přebírá dominantní roli a stává se normou. Lidé pak necítí podporu, aby se bránili, nebo se bojí, že by to poškodilo jejich kariéru.

Můžete uvést konkrétní příklad toho, jak vypadá šikana nebo bossing v praxi?
Zažila jsem sama případ, kdy se ředitel společnosti při poradách často naštval natolik, že po kolezích z top managementu házel různé předměty. Na poradách byla vždy velmi dusná atmosféra, všichni se báli, že právě na ně se něco najde. Když jednou zvýšil hlas na mne, zareagovala jsem, že bych téma ráda řešila věcně, a to, že na sebe budeme zvyšovat hlas, nic nepřinese. Ještě ten den se přišel omluvit a od té doby se sice stále choval velmi dominantně, ale začal si dávat pozor na to, aby se ke mně choval s větší úctou.

Jde o typický příklad bossingu založený na silné emotivnosti a choleričnosti člověka s vyšší pozicí. Ostatní členové managementu se mu snažili buď podlézat, uhýbat, nebo šli do boje. Další zaměstnanci se mu spíše vyhýbali. Toto je klasický příklad toxické firemní kultury, kde se většina lidí cítí pod neustálým tlakem, stresem či pocitem viny.

Někdy ale může být rozdíl mezi bossingem a přísným vedením tenký. Jak rozeznáme hranici?
Rozdíl spočívá v záměru a v tom, jaký dopad má chování na druhého člověka. Pokud je šéf náročný, ale férový, stanovuje jasné požadavky a reaguje na obsahovou část situace, nejde o bossing. Pokud ale někoho systematicky ponižuje, vyhledává záminky k trestání nebo zneužívá svou moc k manipulaci, pak už se bavíme o toxickém chování. V podtextu bývá atakování sebehodnoty druhého člověka. Někteří vedoucí mohou mít pocit, že jejich pozice je opravňuje k neetickému chování vůči podřízeným. Velmi častým znakem bossingu je také to, že se s obětí nejedná přímo, ale za jejími zády – například formou pomluv nebo nátlaku na ostatní, aby ji vyloučili z kolektivu.

Markéta Černá

Narodila se v Českých Budějovicích

Vystudovala VŠE v Praze, obor Mezinárodní vztahy a personalistika

Strávila přes 25 let v HR, business consultingu a vedení firem, podílela se na strategických projektech v organizacích jako CzechInvest, Novartis, EY, Oresi, FISCHER GROUP nebo KKCG Group

Z vrcholového managementu se vydala cestou k podpoře zdravých firem se zdravými zaměstnanci

Dnes jako zakladatelka projektu Feel Good Company pomáhá firmám nastavit prostředí, kde jsou lidé nejen výkonní, ale i spokojení

Existují ale i jemnější formy šikany, které nemusí být na první pohled tak viditelné, že?
Určitě. Tyto formy šikany, jako je manipulace nebo gaslighting, mohou být ještě nebezpečnější, protože jsou těžko identifikovatelné a často nezanechávají viditelné stopy. Gaslighting je forma psychologické manipulace, kdy člověk záměrně zkresluje realitu a snaží se v druhém vyvolat pochybnosti o jejím úsudku nebo vnímání situace. To může zahrnovat popírání dohodnutých věcí, zlehčování pocitů nebo obvinění z přecitlivělosti.

Tento typ manipulace je velmi zákeřný, protože postupně oslabuje sebevědomí oběti a způsobuje, že se cítí psychicky vyčerpaná, doslova z ní může udělat trosku. Tyto skryté metody se navíc velmi těžko dokazují externímu pozorovateli.

Jak tedy může zaměstnanec poznat, že se nachází v toxickém prostředí?
V toxickém prostředí se chování a atmosféra začnou měnit ve chvílích, kdy se něco pokazí nebo dojde k chybám. Pokud na poradách nebo v kuchyňkách slyšíte pomluvy nebo někdo hází vinu na jiného, aniž by ten člověk měl šanci se obhájit, jde o signál, že je něco v nepořádku. Typickými projevy bossingu nebo šikany jsou například záměrné ignorování, zesměšňování, ponižování, neopodstatněná kritika, hyperkontrola, přetěžování nesmyslnými úkoly nebo systematické podkopávání vaší práce.

Dalším ukazatelem může být, když si všimnete, že lidé se začínají vyhýbat přímé komunikaci nebo nechtějí otevřeně vyjadřovat své názory. Takové chování vede k atmosféře strachu a napětí, což je typické pro toxické firemní kultury.

Jak s takovou situací pracovat?
Samozřejmě vždy a všude budou vznikat konflikty a neshody. Ve zdravé firmě se vše řeší věcně a v klidu, tak aby se udrželo tzv. psychologické bezpečí. Jde o prostředí, kde zaměstnanci mohou svobodně vyjadřovat své názory, přiznávat chyby, klást otázky a sdílet nápady, a to vše beze strachu z ponížení, trestu, posměchu nebo negativních následků. V takovém prostředí lidé spolupracují otevřeně, učí se z nezdarů, zajímají se o zpětnou vazbu a cítí se respektováni, což podporuje inovace, angažovanost a týmovou soudržnost.

A pokud jde o možnou obranu?
Nejdůležitější je začít si stanovovat jasné hranice. To vyžaduje krok nula - uvědomit si, kde jsou mé hranice, co už si nechci nechat líbit a že je v pořádku se sám za sebe postavit. V toxickém prostředí se nenechat vtahovat do emocí, které taková situace vyvolává. Pokud se setkáte s agresivním nebo manipulativním chováním, je potřeba se soustředit na to, co je podstatné, a vyžadovat respekt.

Co když už je ale situace vážná a toxické chování již není možné ignorovat?
Pokud se zaměstnanec nachází v situaci, kdy je chování vůči němu opravdu šikanózní, je klíčové neignorovat to. V první řadě je důležité zaměřit se na věcný obsah diskuse a nenechat se vtáhnout do negativních emocí. Takové chování se totiž často snaží vyvolat strach a vyvolat konflikt, což ztěžuje situaci.

Pokud toxické chování přetrvává, je potřeba využít všechny dostupné nástroje – od HR až po nadřízeného. V některých případech je však také nezbytné hledat jiné pracovní prostředí, kde budou vztahy postavené na vzájemné úctě a zdravé firemní kultuře.

Co doporučujete pro prevenci? Jak by se měla firma chránit před takovýmto chováním?
Strategicky přemýšlející firma a její management by měl co nejdřív zjišťovat pomocí systémových nástrojů reálnou zpětnou vazbu právě na oblast chování manažerů a spolupracovníků. Je to minimum, které firma může udělat pro přípravu na zaměstnávání generace Z, která je na toxické projevy chování obzvlášť citlivá a raději často mění práci, než by strpěla toxické chování vůči sobě, nebo i vůči ostatním v týmu.

Důležitým nástrojem je i zavedení mechanismů pro oznamování šikany, a to jak oficiálních (například pomocí HR), tak anonymních, aby si zaměstnanci byli jisti, že mohou přistoupit k řešení problémů, aniž by čelili represím. Kromě toho by se měla věnovat pozornost školením, která zaměstnancům pomohou rozpoznat příznaky šikany a vědět, jak se správně bránit.

Co dělat, pokud se stanete obětí bossingu či šikany v práci

Uvědomte si, že je v pořádku se ozvat a zastat se vlastní důstojnosti a sebeúcty.

V prvním kroku zkuste danému člověku zmínit, jak se při jeho toxickém chování cítíte. Mluvte o tom, jak vám u toho je a o vaší potřebě řešit pracovní situace v klidu a věcně. Podle toho, jak se k této zpětné vazbě daný člověk postaví a jak (ne)změní své chování, snadno poznáte, zda jde o agresora či pouze o sociálně neobratného člověka s nezralou komunikací.

Pokud i poté toxické chování přetrvává nebo naopak se ještě zesílilo, začněte si vést záznamy – zapisujte si situace, kdy k šikanóznímu chování došlo, včetně svědků.

Vyhledejte podporu například na HR nebo u důvěryhodného nadřízeného – pokud firma disponuje funkčním systémem řešení stížností, využijte ho.

Právní kroky – v krajním případě je možné obrátit se na inspektorát práce nebo právníka.

Odejděte – zdraví máte jen jedno a pracovní trh stále nabízí nová pracovní místa.

Jaké konkrétní nástroje máte přesně na mysli?
Mezi systémové nástroje patří například online anonymní dotazníky zpětné vazby, sken firemní kultury nebo zavedený systém whistleblowingu (anonymní forma podání oznámení o toxickém chování, které podle zákona o ochraně oznamovatelů musí být prošetřeno).

To nejmenší, co pro prevenci může firma udělat, je politika „otevřených dveří“ pro zaměstnance například u HR nebo důvěryhodného manažera a tzv. výstupní interviews. Jde o rozhovory někoho nezávislého z firmy – například HR s odcházejícími zaměstnanci.

Dalším systémovým preventivním opatřením jsou dobře nastavené a implementované firemní hodnoty. Pokud jsou dobře komunikovány, a hlavně obhajovány v různých momentech života firmy jak managementem, tak řadovými zaměstnanci, má firma jeden ze zdravých pilířů firemní kultury vybudovaný.

Jak to pak může vypadat v praxi?
Třeba tak, že pokud je naší firemní hodnotou otevřená komunikace, důvěra nebo respekt a na poradě slyšíte, jak někdo kritizuje za zády někoho nepřítomného, měl by se ideálně někdo, kdo poradu vede, ozvat a nechat řešení problému na moment, kdy bude kritizovaný přítomný a bude k tomu moct přidat své věcné argumenty a fakta.

Důležité je lidi ve firmě edukovat v tom, co je toxické chování, bossing nebo staffing. Mnoho lidí totiž díky různým zážitkům z rodiny a výchovy často ani neumí rozlišit, kdy už někdo překračuje hranice, jak si všimnout manipulace, co je zpětná vazba a co ponižování a další toxické prvky chování.

Jakým způsobem toxičtí zaměstnanci ovlivňují firemní kulturu a zvyšují náklady?
Harvardská studie ukazuje, že toxičtí zaměstnanci mohou výrazně zvýšit náklady firmy. To se děje nejen kvůli negativnímu vlivu na ostatní zaměstnance, ale také kvůli poklesu produktivity a loajality. Toxičtí lidé mohou snadno demotivovat kolegy, kteří následně ztrácejí zájem o práci, což vede k nižší kvalitě výstupů a vyšší fluktuaci. Dlouhodobé vystavení toxickému prostředí vede k chronickému stresu, vyhoření, úzkostem, depresím a někdy i vážným fyzickým problémům – například migrénám, vysokému krevnímu tlaku nebo poruchám spánku.

Často také vidíme zvýšenou nemocnost v týmech, kde dochází k bossingu nebo šikaně. Lidé se doslova necítí dobře, když mají jít do práce, a jejich tělo na to začne reagovat. Je také dokázáno, že si záměrně prodlužují neschopenky, aby oddálili návrat na pracoviště. Včasná identifikace a odstranění toxických jednotlivců je klíčem k ochraně firemní kultury a nákladů.

Hledáte lepšího zaměstnavatele? Vyberte si z aktuální nabídky práce na portálu jobDNES.cz

Vstoupit do diskuse (8 příspěvků)

Nejčtenější

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové přiznání. Ale také někteří zaměstnanci, řada důchodců, studentů a dalších poplatníků, kteří si v roce 2024...

Je z dynastie Petrofů a zná tajemství, proč jsou klavíry Petrof tak unikátní

První nástroj postavil Antonín Petrof před 160 lety. Od té doby jich firma vyrobila přes 635 tisíc. A ne náhodou patří dnes tato firma z Hradce Králové k našemu rodinnému stříbru. Nahlédli jsme do...

Digitální nemoci: Zdravotní obtíže, za které může práce u počítače. Jak jim předejít

Premium

Bolavá záda už nemají jen ti, kteří mají fyzicky náročnou práci. Zranění, jako je tenisový loket či golfové rameno, už dávno nejsou jen doménou náruživých sportovců. Mnoho lidí si podobné zdravotní...

Studie: Jaké profese připraví AI o práci a které ovlivní. Dotkne se to i vás?

Umělá inteligence AI začíná hýbat pracovním trhem. Dotkne se zhruba 2,3 milionů Čechů a razantní dopad pocítí asi 600 tisíc pracovníků. Nutností bude rekvalifikace a zvyšování vzdělání. Podle...

Klíč k finanční nezávislosti FIRE aneb jak odejít do penze dřív, než naši rodiče

Představte si, že je vám 40. Ráno vám ale nezvoní budík v šest a nemíříte do práce. Budíte se, kdy chcete, a věnujete se jen tomu, co vás baví. To není jen sen, ale reálný cíl pro ty, kdo se vydali...

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové přiznání. Ale také někteří zaměstnanci, řada důchodců, studentů a dalších poplatníků, kteří si v roce 2024...

25. dubna 2025  9:05

Studie: Jaké profese připraví AI o práci a které ovlivní. Dotkne se to i vás?

Umělá inteligence AI začíná hýbat pracovním trhem. Dotkne se zhruba 2,3 milionů Čechů a razantní dopad pocítí asi 600 tisíc pracovníků. Nutností bude rekvalifikace a zvyšování vzdělání. Podle...

25. dubna 2025

Domů se nevrátil, zahynul v práci. Na co má rodina nárok, radí advokát

V Česku dochází na pracovištích každoročně k několika desítkám smrtelných pracovních úrazů. Pozůstalí většinou vůbec netuší, na jaké odškodnění mají nárok.

25. dubna 2025

Chystá se bič na krátkodobé pronájmy. Obce chtějí víc moci

Barcelona a Berlín. Co mají společného? Ukazují, jak přísná může být regulace krátkodobých pronájmů, jako je Airbnb. Mimo jiné proto, aby chránila dostupnost bydlení pro místní obyvatele. „Podobnou...

24. dubna 2025

KOMENTÁŘ: Firemní dluhopisy jsou lákavé, jde však o investici do prázdné skořápky

Firemní dluhopisy už zlákaly řadu investorů. Nabízejí daný výnos a zdánlivě jednoduchý princip. Investor půjčí firmě a na oplátku dostane pravidelný úrok a po splatnosti i jistinu zpět. Některé firmy...

24. dubna 2025

Digitálních nomádů přibývá. K práci na dálku je ale nezbytná disciplína

Cestují po světě a pracují přes internet odkudkoli, často navíc nevydrží dlouho na jednom místě – to jsou společné znaky digitálních nomádů. Podle odhadů pracuje takhle na dálku z různých koutů světa...

23. dubna 2025

Klíč k finanční nezávislosti FIRE aneb jak odejít do penze dřív, než naši rodiče

Představte si, že je vám 40. Ráno vám ale nezvoní budík v šest a nemíříte do práce. Budíte se, kdy chcete, a věnujete se jen tomu, co vás baví. To není jen sen, ale reálný cíl pro ty, kdo se vydali...

23. dubna 2025

Deset dní do podání daní online. Pozor na tyto chyby v přiznání

Termín pro podání daňového přiznání elektronicky se blíží. Letos připadá na pátek 2. května, což je za deset dní. Online podání je povinné pro všechny OSVČ, drobné živnostníky a podnikatele, kteří...

22. dubna 2025  9:54

Nebankovní úvěry jsou nová výhodná příležitost i pro finanční zprostředkovatele

Advertorial

Finanční poradci hrají klíčovou roli v hledání optimálních finančních řešení pro své klienty. Mnoho podnikatelů, developerů či investorů dnes naráží na limity bankovního financování – ať už kvůli...

22. dubna 2025

KOMENTÁŘ: V kyberprostoru zuří válka, obětí jsou firmy i lidé. Jak bitvu vyhrát?

Zkušenost s kybernetickými útoky má devět z deseti českých firem. Za posledních pět let zaznamenala Policie ČR přes osm tisíc kyberútoků na firmy a instituce a škody přesáhly částku přes tři miliardy...

22. dubna 2025

Advantage Consulting, s.r.o.
FINANČNÍ ANALYTIK S ANGLIČTINOU (50-60.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 40 000 - 55 000 Kč

Digitální nemoci: Zdravotní obtíže, za které může práce u počítače. Jak jim předejít

Premium

Bolavá záda už nemají jen ti, kteří mají fyzicky náročnou práci. Zranění, jako je tenisový loket či golfové rameno, už dávno nejsou jen doménou náruživých sportovců. Mnoho lidí si podobné zdravotní...

21. dubna 2025

Je z dynastie Petrofů a zná tajemství, proč jsou klavíry Petrof tak unikátní

První nástroj postavil Antonín Petrof před 160 lety. Od té doby jich firma vyrobila přes 635 tisíc. A ne náhodou patří dnes tato firma z Hradce Králové k našemu rodinnému stříbru. Nahlédli jsme do...

20. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.