Expert: Není náhoda, že na investiční pojištění se podávají stížnosti

aktualizováno 
Životní pojištění v Česku posledních osm let stagnuje, počet aktivních smluv klesá. Češi jsou přitom velmi často podpojištěni a mají nesmyslné pojistky. Proč tomu tak je a co je třeba změnit? O těchto a dalších otázkách jsme se bavili v rozhovoru s pojistným analytikem Martinem Podávkou ze společnosti Partners.

Martin Podávka | foto: Partners

Investiční životní pojištění už není v Česku v kurzu. Silným trendem je přechod z investičního životního pojištění na rizikové pojištění bez investiční či spořící části. Je to dobrá zpráva?
Určitě ano. Klienti vnímají, jak nesmyslné je tvrzení, že investiční životní pojištění je „takové lepší spoření“. Pohádka o flexibilním pojistném produktu, který umí pojistit rizika, a ještě si díky němu něco naspoříte, se rozplynula mimo jiné kvůli zkušenostem klientů, kteří podobným sloganům před lety naletěli. Není proto náhoda, že na investiční pojištění se podávají stovky stížností a vedou se soudní spory.

Investice s největším zhodnocením? Porovnejte si nabídky v naší kalkulačce!

Proč ale takové pojištění vůbec vzniklo a proč ho pojišťovny nabízely?
Platí jednoduché pravidlo – čím komplikovanější produkt, tím vyšší cena a pravděpodobnost skrytých poplatků. Pojišťovny si ale dnes již uvědomují, že složitý produkt jim důvěru u klientů nevybuduje, proto už upouští od netransparentních investičních produktů a zaměřují se na srozumitelné rizikové životní pojištění.

Takže novým trendem je rizikové životní pojištění?
Ano, u rizikového pojištění klient dobře ví, co kupuje. Klientská spokojenost je tedy výrazně vyšší. Konečně zde začíná fungovat ona „neviditelná ruka trhu“. Rizikové pojištění lze totiž poměrně snadno porovnat a zvyšuje se tak tlak na kvalitu a cenu. Díky digitalizaci procesů a zjednodušování nabídky pojištění dochází k paradoxu, že kvalita pojištění roste, smlouvy obsahují méně výluk a cena pojištění klesá.

K čemu by mělo dobré životní pojištění sloužit?
Pojištění primárně chrání váš příjem, pokud dojde k jeho výpadku kvůli nemoci či úrazu. Může se jednat o výpadek krátkodobý do jednoho roku, tzv. pracovní neschopnost, dlouhodobý neboli invaliditu a bohužel i konečný v případě úmrtí. U těchto rizik je důležité dobře si nastavit pojistnou částku. Peníze z pojistného plnění pak doplní nedostatečné dávky z veřejného sociálního systému, jako je nemocenská, vdovský a vdovecký důchod, invalidní důchod a sirotčí důchod.

Řada lidí ovšem zmíněná tři rizika správně chráněná nemá. Proč tomu tak je?
To je smutným faktem. Realita je taková, že si Češi nejčastěji pojistí tak zvané denní odškodné v případě úrazu. Přitom se jedná o nejméně důležité pojištění. Při sjednávání nás totiž zrazuje mozek. Nechceme si připustit, že se nám může stát tragická událost a přijde nám nefér platit pojistné a nedostat nic zpátky. Nechápeme, že se naše peníze použily na výplatu peněz klientů, kteří v životě takové štěstí neměli. Proto si rádi pojistíme „pravděpodobnější“ zlomenou ruku a čekáme, že dostaneme více peněz, než jsme do pojištění poslali.

Martin Podávka (43)

  • Je absolventem Matematicko-fyzikální fakulty UK.
  • 15 let působil v pojišťovně Allianz, kde se věnoval pojistné matematice, produktovému vývoji a strategickému marketingu, inovacím a digitalizaci na pozici ředitele Market Management.
  • Je bojovník proti zbytečným poplatkům a netransparentnosti v životním pojištění.
  • Nyní působí jako produktový ředitel Finanční skupiny Partners.

Životní pojištění bývá ale v mnoha ohledech pro lidi příliš složité, zvlášť zmíněné investiční životní pojištění. Složité jsou i pojistné podmínky. Jak to vnímáte?
Životní pojištění je pro lidi složité, protože ho pojišťovny složitě vytvářely. Od konstrukce produktu přes komplikovanost změn až po nesrozumitelné pojistné podmínky. Mnoho pojišťoven stále nemůže pochopit, že když chce klient pojistit pro případ invalidity, smrti nebo pracovní neschopnosti, opravdu nepotřebuje produkt, kde se pojistné investuje do podílových fondů. Místo jednoduchého a srozumitelného rizikového pojištění preferují složité investiční pojištění.

Pojistné podmínky jsou kapitola sama pro sebe. Podle mého názoru až 99 % klientů vlastně „lže“, když podpisem smlouvy stvrzuje, že se seznámili s pojistnými podmínkami. Myslím, že by bylo obtížné najít i 1 % řidičů, kteří si přečetli podmínky k pojištění svého vozidla. Ale není to chyba klientů. Jazyk podmínek prostě neodpovídá průměrnému spotřebiteli. V nadsázce řečeno: podmínky jsou napsané tak, že jim často rozumí pouze dva lidé v pojišťovně, právník a metodik pojištění. A i ti se občas neshodnou, co se tím myslelo.

Dá se takový dokument napsat srozumitelným jazykem?
Ano dá, ukazují to nové pojišťovny. Srozumitelně na klienty mluví například Direct pojišťovna. Asi nejdále ve zjednodušení šla Simplea, nejmladší životní pojišťovna na trhu, která zcela zrušila přežitý systém všeobecných, speciálních pojistných podmínek a pojistné smlouvy. Vše sjednotila do jediného dokumentu na jednu stránku a vyškrtala zbytečnosti a výluky. Pokud klient podmínky přečte, určitě je pochopí.

Nedávno skončilo hlasování veřejnosti o největší hloupost v životním pojištění. Do tohoto hlasování jste sám vytipoval šest problematických ustanovení. Musel jste ale nejprve pročíst několik set stran pojistných podmínek českých pojišťoven. Proč takové hlasování vzniklo?
Tento projekt chce upozornit na úskalí a pastičky, které na člověka při sjednávání pojistky můžou i v jednadvacátém století čekat a zároveň vytvořit jistý tlak na pojišťovny, aby je ze svých podmínek odstranily a aby pravidla pojistek psaly srozumitelněji a bez chytáků.

Co označili Češi za největší dvě „koniny“?
Jasným a pro mne logickým vítězem je ustanovení, které umožňuje pojišťovně odmítnout plnění za cokoliv, co lze vyložit jako následek prodělané nemoci nebo úrazu před pojištěním. A to i v případě, že klient vše pravdivě uvedl ve zdravotním dotazníku. Podobnými „koninami“ jsou vyhlášená bankopojištění k úvěrům a hypotékám a bohužel je lze nalézt i v běžných životních smlouvách.

Na druhém místě skončilo v hlasování ustanovení, že pojistnou smlouvu lze ukončit jednou do roka. Na tuto koninu byl dokonce krátký i finanční arbitr, kterému si klient stěžoval, že ho pojišťovna drží až do konce roku, přestože platí měsíčně. Finanční arbitr ovšem musel konstatovat, že tak je to napsané v podmínkách, a před koninou rezignoval. Hlasující ovšem dali jasně najevo, že u pojišťovny, která neumožňuje ukončit smlouvu ke každé platbě pojištění, se nemíní nikdy pojišťovat. 

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Karetní realita: PIN na šupině, kartu dala synovi, účet vysál kolega

Ilustrační snímek

Platit kartou Čechy baví. V digitálních platbách jsme dokonce na špici v Evropě. Používáme je doma i v cizině a platíme...

Jak vyjít se sociopatem na pracovišti a jak ho spolehlivě rozpoznat

Sociopat - ilustrační foto

Podle mezinárodních odhadů spadá do kategorie sociopatů zhruba každý pětadvacátý. Je proto velmi pravděpodobné, že se s...

Dostal výpověď pro nadbytečnost, firma přitom inzeruje volná místa

Ilustrační snímek

Zaměstnavatel nám může dát výpověď jen z důvodů vyjmenovaných v zákoníku práce. Co ale dělat, když výpovědní důvod...

Podnikal a tloustl. Drasticky shodil 33 kilo a změnil si tím život

Stanislav Petříček

Stanislav Petříček začal podnikat a přibývat na váze. Během roku vystřídal pět velikostí kalhot. Pak začal mít strach,...

Kolik letos zaplatíte v Chorvatsku v restauraci a v supermarketu?

Ilustrační snímek

Jadran není levný, ale i tam se dá ušetřit. Přinášíme přehled cen, kolik stojí v Chorvatsku potraviny, drogistické...

Další z rubriky

Změnit či ukončit pojistnou smlouvu není snadné, ale jde to

Ilustrační snímek

Životní pojištění kdysi uzavíral ten, kdo se chtěl pojistit a zároveň naspořit peníze. Potřeby klientů se však neustále...

Co si ohlídat, abyste netratili, když na dovolenou vyrazíte autem

ilustrační snímek

Dopravní nehoda, ale i porucha vozu je stresovou situací. Vyřešit ji lze přesto komfortně. Stačí zavolat asistenční...

Zmapovali jsme novinky v povinném ručení a návod, jak přejít jinam

Ilustrační snímek

O tři až pět procent víc zaplatí letos řidiči v průměru za povinné ručení. A kdo měl nehodu nebo patří do rizikové...

Zjistěte, jaká práce by vás opravdu bavila!

Zjistěte, jaká práce by vás opravdu bavila!

Kurzy.cz Nastoupili jste na novou pracovní pozici, ale cítíte, že to není ono? Měli jste velká očekávání, když jste začali praco...

Najdete na iDNES.cz