„Plnění z životního pojištění v případě úmrtí není součástí dědictví. Vyplacení peněz se řídí především tím, jak byla pojistná smlouva nastavena. Proto je důležité již při sjednávání pojištění určit takzvanou obmyšlenou osobu, která má v případě úmrtí nárok na výplatu pojistného plnění,“ vysvětluje Petr Motáček, pojišťovací specialista společnosti FinGO. Obmyšlených osob přitom může být i více a každé z nich lze stanovit různý procentuální podíl z pojistného plnění.
Měl životní pojistku. Když zemřel, manželka žasla, kdo dostal peníze![]() |
Životní situace se však mohou během let měnit – ať už jde o rozvod, úmrtí obmyšlené osoby nebo změnu rodinných vztahů. V takových případech je pak důležité smlouvu upravit, aby odpovídala aktuální vůli pojištěného. Pokud na to pojištěný nemyslí, uzavře například po rozvodu nový sňatek, z pojistky pak může inkasovat peníze jeho exmanželka. Takové případy nejsou ojedinělé.
V pojistné smlouvě je možné určit obmyšlenou osobu nejen jménem, ale také vztahem k pojištěnému, například jako manželku, bratra či rodiče.
Nejen aktualizace smlouvy se vyplatí
Vyplatí pojistku podle potřeby aktualizovat a dát nejbližším najevo, že je pojištění stále aktivní a uzavřené pro případ smrti ve prospěch konkrétního člověka. Praxe však přináší i situace, kdy se pozůstalí domnívají, že živitel rodiny už pojistku dávno zrušil.
Potvrzuje to nedávný případ vdovy, jejíž manžel zahynul při autonehodě. Její syn, který vyřizoval po úmrtí otce vše potřebné, jen náhodou v pozůstalosti našel pojistku, která byla stále aktivní a uzavřená ve prospěch matky. Ta pak díky nálezu smlouvy inkasovala z životního pojištění tragicky zemřelého manžela několik milionů korun. Ani takový případ není ojedinělý.
O životní pojistce zemřelého muže nevěděla, díky pátrání dostala miliony![]() |
Pozůstalí, kteří si nejsou jisti existencí životního pojištění zesnulého, se teď mohou obrátit na Českou asociaci pojišťoven. ČAP loni v srpnu spustila formulář, který umožňuje pozůstalým zjistit, zda jejich blízký měl sjednané „životko“. Do formuláře stačí uvést jméno a příjmení (případně předchozí příjmení), rodné číslo nebo datum narození a adresu trvalého pobytu zemřelé osoby.
Dohledání obmyšlené osobyProstřednictvím ČAP se můžete dotázat na existenci smlouvy životního pojištění u všech členských pojišťoven. Využijte k tomu následující formulář. |
ČAP tazatelům pomůže zjistit, zda a kde byl jejich blízký pojištěn. Na dohledání případné smlouvy mají pojišťovny podle doporučení sedm pracovních dnů. Užitečný formulář s žádostí o dohledání pojistky již využily stovky lidí.
„Již před spuštěním formuláře jsme v případě, že se na nás klient obrátil s dotazem na životní pojištění zemřelé osoby, požádali pojišťovny o její dohledání. Nedělo se tak ale často a klienti se obraceli jednotlivě na každou pojišťovnu zvlášť. Toho jsme je chtěli ušetřit,“ vysvětluje Petr Koblížek z České asociace pojišťoven.
O výsledku hledání se tazatel dozví jen v případě, že je oprávněnou osobou. Důvodem je povinnost pojišťoven zachovávat mlčenlivost. „Pokud pojišťovna zjistí, že zemřelá osoba u ní byla k datu úmrtí pojištěna pro případ smrti, kontaktuje oprávněnou osobu nebo zahájí kroky k jejímu dohledání,“ doplňuje Petr Koblížek.
V některých případech se o existenci pojistky dozvědí pozůstalí i díky upomínkám na další splátky pojistného, které pojišťovna automaticky zasílá, pokud nebyla o úmrtí svého klienta informována.
„Jakmile zjistíte existenci pojistné smlouvy, je potřeba úmrtí co nejdříve nahlásit příslušné pojišťovně,“ upozorňuje Motáček. K vyřízení pojistného plnění je nutné doložit úmrtní list a lékařskou dokumentaci. Pokud je vše jasné a jednoznačné, pojišťovna může vyplatit peníze oprávněným osobám prakticky obratem,“ dodává Motáček. Oprávněné osoby mají na uplatnění nároku na pojistné plnění 10 let od úmrtí pojištěného.