Středa 5. října 2022, svátek má Eliška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. října 2022 Eliška

Životní pojištění: které smlouvy mohou být neplatné a co to znamená

V oblasti životního pojištění je živo. Hodně se mluví o pojistkách, které úřad finančního arbitra prohlásil za neplatné. Klienty okamžitě napadá: Co moje smlouva? Nemohla by být také neplatná? A pokud ano, co by z toho plynulo? Pokusili jsme se najít odpovědi na některé otázky.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

1. Proč jsou některé smlouvy neplatné?

Smlouvy jsou konstruovány tak, že sice nesou název pojištění, ale mají například nulovou pojistnou částku, nemají žádná připojištění a jsou vlastně investicí. Na rozdíl od klasického investování mají však některé nevýhody: jsou nastaveny dlouhodobě, investici nelze kdykoli zpeněžit, jako je tomu třeba u podílových fondů či akcií. Druhým hlavním důvodem pro neplatnost smluv je nedostatečné seznámení klienta s poplatky, které si pojišťovna účtuje. Poplatky jsou dost často vysoké, může na ně padnout celé pojistné za první dva až tři roky.

2. Musí pojišťovny informovat o poplatcích?

Ano, podle pravidel platných od roku 2004 musí, starší pojistky se jimi však neřídily. Avšak i později byly v obchodních či pojistných podmínkách formulace o poplatcích či stanovení odkupného velmi obecné a formální, takže skutečné náklady na pojištění se klient nedozvěděl. 

Nově však s poplatky seznámen být musí. Jejich vysvětlení je součástí smluvní dokumentace a pojišťovny se snaží, aby už nešlo o nepřehledné elaboráty – například Allianz se vešel na jednu stranu. Pojišťovny používají standardizovaný ukazatel nákladovosti (SUN), který klientům na grafu ukazuje, jaké jsou u jejich pojištění náklady na krytí rizik, jaké jsou administrativní náklady a kolik z pojistného jde na investice.

3. Jak vysoká je provize ze životního pojištění?

Provize je hlavní částí administrativních nákladů pojišťovny. Na přímý dotaz na její výši pojišťovny neodpověděly. Záleží na výši pojistného i na době pojištění – čím delší je doba pojištění, tím vyšší je provize. Od finančních poradců jsme se anonymně dozvěděli, že jim náleží provize, která se rovná 1,5 až 2,5 násobku ročního pojistného. V případě, že za životní pojištění platíte tisícovku měsíčně, by provize tvořila 18 až 30 tisíc korun.
Výše uvedený SUN je standardizovaný ukazatel. Klient by měl mít na paměti, že se vztahuje k celé době pojištění. Provize je vyplácena v prvních pěti letech trvání smlouvy – na počátku si bere pojišťovna ze zaplaceného pojistného víc. První roky tak padne na poplatky celé pojistné téměř beze zbytku.

4. Lze kontrolovat poradce, že informuje správně?

Podle Ivany Buriánkové z České pojišťovny je standardem, že poradce sepisuje záznam, ve kterém klient uvede své požadavky. Pak teprve připravuje znění smlouvy. U vybraných smluv dokonce z pojišťovny v krátké době po podpisu smlouvy klientům telefonují a ověřují si, že pojištění opravdu vyhovuje jejich potřebám.
Přes všechna taková opatření může dojít k problému. Poradce příliš tlačí na prodej, o rizicích informuje jen zběžně, klient selektivně vnímá jen výhody. Lidé pak mají pocit, že je poradce oklamal, aby smlouvu podepsali.

U sporů klientů s poradci jde vždy o tvrzení proti tvrzení a jako obvykle platí: podepisujte jen to, čemu opravdu rozumíte. Kateřina Lhotská ze společnosti Creasoft to komentuje: „Nakonec to dojde tak daleko, že se budou ze všech schůzek poradce s klientem pořizovat videozáznamy a nahrávky budou dokladem toho, zda poradce splnil všechny svoje povinnosti. Pojišťovnictví by ostatně nebylo prvním oborem, kde by něco podobného platilo. Jestli je to ovšem tou pravou cestou, jak zákazníka co nejpřesněji a co nejúplněji informovat, si nejsem jistá.“

5. Je rozhodnutí o neplatnosti smluv konečné?

Někteří klienti se obrátili na finančního arbitra, protože jsou se svými smlouvami nespokojeni. Arbitr posuzuje každý případ individuálně. Případy, které se na první pohled jeví jako podobné, pak může posoudit různě. Úřad finančního arbitra k tomu vysvětluje: „Pokud arbitr nezjistí, že by byl nárok spotřebitele oprávněný, musí jeho návrh zamítnout. Rozhodnutí, kterým by neodůvodněně upřednostnil spotřebitele, by soud s největší pravděpodobností zrušil a velmi pravděpodobně by spotřebiteli jako neúspěšné straně sporu uložil náhradu nákladů soudního řízení.“

Z toho vyplývá také skutečnost, že rozhodnutí arbitra o neplatnosti smluv ještě není koncem záležitosti – záviset bude na rozhodnutí soudu, na který se pojišťovny s nejvyšší pravděpodobností obrátí. Dosud vynesená rozhodnutí je možné vidět na webových stránkách Kanceláře finančního arbitra v sekci řešení sporů.

Institut hromadné žaloby v České republice nemáme, i soud tedy bude řešit každý případ zvlášť.

6. Jak postupovat, když o své smlouvě pochybuji?

Problematické by mohly být smlouvy České pojišťovny, Pojišťovny České spořitelny a Axy – u těchto institucí byli někteří klienti s požadavkem neplatnosti smlouvy u arbitra úspěšní. Pokud problematickou smlouvu máte, můžete se obrátit přímo na finančního arbitra, případně řešit problém prostřednictvím aktivity podvedeniklienti.cz. Pozor však, je to potřeba učinit do deseti let od počátku smlouvy, později je případ promlčen.

7. Když je smlouva neplatná, musím platit pojistné?

Zde existují dva názory. „Když finanční arbitr prohlásí smlouvu za neplatnou, je to, jako by nikdy nevznikla. Když nevznikla, není důvod platit pojistné,“ říká Jiří Chvojka z iniciativy podvedeniklienti. cz. Naopak pojišťovna by měla vše vrátit, ale současně, pokud jste v minulosti dostali nějaké pojistné plnění, musíte ho i vy vrátit pojišťovně.
Na druhé straně panuje obava, že následný soud smlouvu za neplatnou neprohlásí. V tom případě by neplacení znamenalo, že klient je dlužníkem na pojistném. Smlouvu by mezitím pojišťovna nejspíš vypověděla z důvodu neplacení, ale dlužné pojistné by chtěla doplatit najednou, věc by mohla skončit až exekucí. Vzhledem k tomu, že je lepší problémům předcházet, první přístup asi nelze s klidným svědomím doporučit.

8. Jsou rizika pro klienty, kteří smlouvy zpochybní?

Projednávání u finančního arbitra je bezplatné. Jenže téměř s jistotou lze čekat, že když arbitr rozhodne o neplatnosti smlouvy, pojišťovna se obrátí na soud.
Ačkoliv arbitr ve prospěch klienta rozhoduje, když si je opravdu jist, nelze s jistotou předpovědět výsledek soudního řízení. A kdyby soud dal za pravdu pojišťovně, bude klient pravděpodobně hradit soudní náklady.
Kdo využíval daňového zvýhodnění, musí počítat také s tím, že v případě předčasného ukončení smlouvy (ať už formou výpovědi či jejím zneplatněním od počátku), bude třeba daňové výhody vrátit. Jde o částku až 1 800 korun za každý rok.

9. Může pojišťovna odmítnout plnění s odkazem na neplatnost smlouvy?

Opět existují dva názory. Klienti, kteří se cítí podvedeni, tvrdí, že by se to mohlo stát. Pojišťovna se totiž musí chovat jako „řádný hospodář“ a v případě, že nárok na pojistné plnění uplatní někdo, jehož smlouvu lze od samého počátku zpochybnit, měla by výplatu peněz odmítnout. Nespokojení klienti se zase obávají, že platí řádně pojistné a v případě nouze nedostanou nic, protože jejich pojištění nebude platit.

Máte životní pojištění? Nechte si od nás zdarma prověřit, zda je správně nastavené.

Pojišťovny pochopitelně tvrdí, že nic takového se nestane. Ale i kdyby: nebylo by to tak, že by klientovi nedaly nic – přinejmenším by musely vrátit zaplacené pojistné. 

Filozofický nadhled k problematice přináší analytička Markéta Šichtařová: „Pokud byla podepsána smlouva, mělo by se na ni hledět jako na ‚spíš platnou než spíš neplatnou‘. Toto divné spojení se ve smluvních záležitostech používá. Jde o to, že pokud by byla snaha smlouvy ‚spíš zneplatňovat‘, velmi snadno by se toho začalo zneužívat. Jakmile by se situace vyvíjela v neprospěch jedné strany, ihned by smlouvu zneplatnila. Tvrdila by třeba, že v době podpisu nebyla příčetná, něčemu nerozuměla. Přitom se musí čekat, že smlouvy se budou vyvíjet v neprospěch jedné ze stran – proto existují. Kdyby situace byla vždy výhodná pro obě strany, nebylo by nutné sepisovat smlouvu, obě strany by dohodu držely i bez ní.“

  • Nejčtenější

Začal podnikat sám a z ničeho, teď má parťačku a vydělávají miliony

Štěpán Hodač se proslavil vlastním receptem na hummus a kimchi. Se svými produkty oslovil spoustu zákazníků a svou...

Podle metrů, nebo podle osob? Jak účtovat zálohy na služby v SVJ

Premium Pokud jste vlastníkem bytu, zálohové platby energií řešíte sami se svým dodavatelem, stejně tak i vyúčtování. Řadu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kteří absolventi na trhu práce uspějí nejlépe a kde jsou největší mzdy

Každý rok je pro absolventy něčím výjimečný. Ten letošní je k nováčkům veskrze vlídný. Firmy vítají každou novou sílu s...

Chaty a chalupy už tolik nefrčí. Co to dělá s cenami?

Premium Krátce po vypuknutí pandemie koronaviru v roce 2020 se pořízení rekreační nemovitosti stalo po delší době opět horkým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinnost, nebo benefit? Stravné se zvýšilo, na co máte nárok?

Stravné bylo od 20. srpna zvýšeno. To ovlivnilo i daňově optimální hodnotu stravenky, která dnes činí 180 Kč. Na co...

Puč v Kremlu? Vzpoura generálů? Už se řeší, kdo nahradí Putina

Premium Vzhledem k průběhu ruského vojenského dobrodružství na Ukrajině se začínají objevovat spekulace, že vláda Vladimira...

Bez jazyků i peněz. Čtyřicátnice svým cestováním „Za Kačku“ nakazila tisíce lidí

Premium Levně za posledních pár let navštívila čtyři světadíly, 45 zemí a 69 ostrovů. „Prachobyčejná“ Kateřina Ostrá z Blanska...

Tajemství ženského mokrého orgasmu odkryto. Pokus zjistil původ tekutiny

Premium Záhada to byla pro ženy, pro muže, pro vědecké kruhy. Squirting, ženský mokrý orgasmus, byl dlouho neznámou, včetně...

Expert: Máme indikace, že se pojišťovny intenzivně zabývají zvýšením cen

Revize pojistných smluv doporučují odborníci aspoň jednou za rok. Vyhnete se tak nemilému překvapení, že vyplacená...

Nejčastější chyby ve smlouvách a největší záludnosti životních pojistek

Pokud zvažujete životní pojištění, podívejte se na nejčastější chyby, kterých se lidé dopouštějí. Praktické tipy při...

Důslednost finančního poradce zachránila mladou rodinu

Advertorial Vzpomínáte, co jste dělali v 21 letech? Chodili sportovat, začínali pracovat, bavili se... A řešili jste životní...

Cestovní pojištění na dovolenou. Porovnali jsme ceny a nabídku

Pokud máte peníze na dovolenou, měli byste mít peníze i na pojištění. Nikdy nevíte, co se může stát a pár stovek, které...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Dcera Neumannové randí s modelem. V mém životě muž není, říká její matka

Dcera legendární lyžařky Kateřiny Neumannové, osmnáctiletá Lucie randí s úspěšným modelem Oliverem Průchou. Promluvili...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...