Zákon hovoří jasně: zimní pneumatiky musíte mít na autě od 1. listopadu do 31. března. Tedy přesněji vždy, kdy se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza nebo lze tyto jevy vzhledem ke klimatickým podmínkám očekávat, což může být v zimě kdykoliv. Na některých silnicích, především v horských oblastech, pravidlo platí za každého počasí. Tyto úseky jsou osazeny modrou značkou Zimní výbava (C15a).
Kdy hrozí postih od pojišťovny
Od policie vám za porušení zákona hrozí pokuta. Daleko citelnější ale může být postih od pojišťovny. „Pokud dojde k nehodě, vždy se zkoumá, zda v daném místě byly splněné podmínky pro povinnost použití zimních pneumatik podle zákona. Jinými slovy, jestli byla na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy nebo se taková situace dala vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat,“ uvádí Renata Čapková, tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny.
Řidiči zatím vyčkávají, na zimní pneumatiky jich přezulo méně než loni |
Vysvětluje, že pokud to tak je, pak pojišťovna dále zkoumá, jestli absence zimních pneumatik měla vliv na předcházení vzniku nehody nebo na snížení rozsahu vzniklé škody – zda mohl řidič účinnějším brzděním snížit rychlost a zmenšit výši škod. „A při likvidaci pojistné události ověřujeme také stav pneumatik, a to bez ohledu na roční období,“ doplňuje Milan Káňa, mluvčí Kooperativy.
Pokud by pojišťovna po individuálním posouzení došla k závěru, že letní pneumatiky či špatný stav těch zimních měly příčinnou souvislost s nehodou, může to mít pro řidiče dohru.
Platby za povinné ručení rostou, pojistky zdražují legislativa i náhradní díly |
„V případě havarijního pojištění může pojišťovna pojistné plnění krátit,“ říká Káňa. U povinného ručení je to složitější. Poškozený řidič se ničeho obávat nemusí, tomu pojišťovna škodu vyplatí. Vůči viníkovi nehody, který měl na autě nesprávné obutí, má ale pojišťovna právo regresu. „To znamená, že by od něj mohla vymáhat část či celé poskytnuté plnění,“ dodává Lenka Růžková, mluvčí UNIQA pojišťovny.
Rozdíly v Česku a v okolních zemích
Důvod, proč jsou zimní pneumatiky v zimě nutností, je prostý. I bez sněhu při teplotách pod sedm stupňů fungují prokazatelně lépe než letní. Zimní pneumatiku poznáte podle „alpského symbolu“, hory s vločkou (označení 3PMSF, tedy Three-Peak Mountain Snowflake). Na starších gumách lze najít značení M+S z anglického Mud a Snow (bahno a sníh).
Na českých silnicích je možné použít oba typy. V okolních zemích se ale legislativa postupně mění. „Podle našeho zjištění bude od letošní zimy v Německu pneumatika s označením M+S bez tzv. alpského symbolu považována za letní,“ upozorňuje Renata Čapková. V Rakousku jsou zase zimní pneumatiky povinné od začátku listopadu až do 15. dubna.
Pozor na hloubku dezénu
Typ a rozměr pneumatik musí být schváleny pro dané vozidlo. Zásadní je rovněž hloubka dezénu. „Nová zimní pneumatika zpravidla mívá 8–9 milimetrů. Minimální hloubka dezénu je stanovena zákonem. Pro zimní pneumatiky jsou to čtyři milimetry,“ říká Lenka Růžková. Jezdit na pneumatikách se čtyřmilimetrovou hloubkou vzorku ale není příliš moudré. „Hloubka dezénu totiž ovlivňuje především přilnavost k vozovce, a to při zhoršených podmínkách, jako je déšť či sníh,“ doplňuje Růžková. Brzdná dráha je pak delší.
Přezout je třeba všechna čtyři kola osobního vozidla. Doporučuje se také používat pneumatiky mladší čtyř let, protože při delším užívání ztrácí původní vlastnosti.
Nezapomínejte na „očistu“
Kromě odpovídajících pneumatik je třeba mít v zimě na paměti i správné čištění zasněženého vozidla. Řidič by měl před jízdou odstranit sněhovou vrstvu či námrazu z povrchu celého vozu, tedy z karoserie včetně všech oken tak, aby si zajistil řádný výhled z automobilu. Pečlivě očistit musí i zpětná zrcátka, přední a zadní světlomety, ukazatele směru a registrační značky. „Je to povinnost, která je důležitá pro bezpečí všech účastníků provozu. V případě nedostatečného očištění auta se řidič vystavuje riziku postihu ze strany policie,“ upozorňuje Růžková. „Navíc může způsobit škodu odpadlý kus ledu či zmrzlého sněhu.“