Průzkum ukázal, že téměř třem čtvrtinám lidí bylo nabídnuto životní pojištění, které neodpovídalo jejich potřebám. Ilustrační snímek

Průzkum ukázal, že téměř třem čtvrtinám lidí bylo nabídnuto životní pojištění, které neodpovídalo jejich potřebám. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kvalita prodeje životního pojištění je nízká, provize poradců vysoké

  • 18
Mezi hlavní problémy českého trhu životního pojištění patří krátká životnost nových smluv a s ní související přepojišťování k jiné pojišťovně kvůli provizi, kterou pak znovu získávají finanční poradci.

Dalším alarmujícím problémem jsou příliš složité produkty s nečitelnými poplatky a nesoulad nabízené životní pojistky s potřebami klienta. Podle průzkumu, který provedla společnost Deloitte ve spolupráci s agenturou Stem/Mark, vyplývá, že provize poradců při sjednávání životního pojištění jsou dokonce až 20krát vyšší, než kolik by byli klienti za poradenství ochotni zaplatit sami na základě hodnoty, kterou v poskytovaném poradenství vidí.

V Česku je životní pojištění podceňované

Životní pojištění je důležitým nástrojem finančního zabezpečení rodiny, v České republice je však stále podceňované. Podle statistik asociací pojišťoven si za životní pojištění Češi platí v průměru asi třikrát méně než například Němci nebo Rakušané. Pokud by zmizely problémy s kvalitou prodeje a posílila se důvěra v ty, jež pojištění nabízejí, mohlo by mít životní pojištění u nás velký růstový potenciál. 

„Průzkum odhalil velký rozpor mezi částkou, kterou by byl ochoten zaplatit finančnímu poradci klient a která je běžná na trhu jako provize. Za průměrné investiční životní pojištění s ročním pojistným 9 000 korun je běžná provize na českém trhu řádově 14 až 16 tisíc korun (160 - 180 % ročního pojistného), tedy 20krát víc, než by byl v průměru ochoten zaplatit zákazník,“ uvádí Peter Wright, partner v daňovém a právním oddělení Deloitte a doplňuje, že mladá generace klientů si bude chtít více vybírat pojištění sama, nebo mít skutečně nezávislého finančního poradce. Zkušeností ze zahraničí, například Velké Británie, Nizozemska nebo Německa, naznačují, že stávající model prodeje životního pojištění v ČR bude muset projít změnami.

„Je pozitivní, že některé pojišťovny a poradenské sítě chápou nutnost úroveň kvality na trhu zvýšit. Tyto pojišťovny například ustupují od počátečních jednotek u investičního životního pojištění nebo přestávají spolupracovat s pochybnými sítěmi. Někteří zprostředkovatelé zase například přijímají rozložení výplaty provize v čase, aby snížili jednostrannou motivaci na krátkodobý objem nového obchodu, nebo mají dohodnutou stejnou úroveň provizí od různých pojišťoven, aby se více posunuli ke skutečné nezávislosti,“ dodává ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví ve společnosti Deloitte Karel Veselý.

Závěry Co ukázal průzkum

  • Většina respondentů (85 %) označila vysvětlení podmínek životního pojištění za rozhodně nebo spíše srozumitelné. Velmi polarizované názory byly na nezávislé finanční poradce, na jednu stranu měli nejvíce rozhodně spokojených respondentů (65 %) mezi těmi, kteří si životní pojištění uzavřeli, na druhou stranu nejvíce spíše nebo rozhodně nespokojených respondentů, kteří nakonec životní pojištění neuzavřeli (41 %);
  • Klienti, kteří mají životní pojištění uzavřené, jsou ochotni za poradenství při uzavírání životního pojištění zaplatit v průměru 657 korun. Pouze osm procent z nich by zaplatilo přes 1 000 korun. Klienti, kterým bylo životní pojištění nabídnuto neúspěšně, by zaplatili v průměru jen 319 korun;
  • Pokud posuzujme nestrannost nabízeného řešení, dosáhli lepších výsledků nezávislí finanční poradci (67 % respondentů bylo spokojeno) a zástupci pojišťoven (72 % bylo spokojeno). Hůře dopadli v hodnocení bankovní poradci (44 % respondentů nebylo spokojeno);
  • Alarmující je, že téměř třem čtvrtinám z těch, kterým bylo v minulosti neúspěšně nabídnuto životní pojištění, nabídka spíše nebo vůbec neodpovídala jejich potřebám;
  • Nejčastěji nabídl životní pojištění zástupce pojišťovny (48 %), v ostatních případech obvykle zaměstnanec banky (26 %), nebo nezávislý finanční poradce (24 %). Úspěšnost uzavírání pojištění je vyšší u zástupců pojišťoven a nezávislých finančních poradců a nižší u bankovních poradců;
  • S nabízením životního pojištění má zkušenost 72 % lidí, nicméně pouze 39 % má životní pojištění skutečně uzavřené, častěji jde o respondenty s maturitou a absolventy vysokých škol, životní pojištění nejčastěji uzavírají lidé ve věku 45-59 let;
  • Moravané mají uzavřené životní pojištění ve větší míře než obyvatelé Čech, podíl Pražanů s životním pojištěním je podle průzkumu nejnižší, necelá třetina. Životní pojištění má uzavřeno 41 % mužů a 37 % žen.